کشف گنجینه تاریخی در مخفیگاه حفاظت‌ شده مرد طلاساز

کارگاه مرد طلاساز جایی بود که گنجینه سکه‌های تاریخی در آنجا پنهان شده بود.

این مرد قصد داشت این محموله را به مبلغ 500میلیون تومان به یک تاجر ترکیه‌ای بفروشد اما پیش از انجام معامله به دام افتاد.
راز گنجینه مرد طلاساز زمانی فاش شد که مأموران معاونت عملیات و منابع یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران باخبر شدند یک تاجر ترکیه‌ای وارد پایتخت شده و قرار است با خرید محموله عتیقه، آن را به اروپا قاچاق کند.

همزمان تیمی از مأموران برای شناسایی فروشنده عتیقه‌ها وارد عمل شدند و بررسی‌ها در این زمینه شروع شد. با انجام کارهای اطلاعاتی و زیرنظر گرفتن تاجر خارجی، مأموران به سرنخ‌هایی از مرد فروشنده دست یافتند. این مرد چندین بار با مشتری خارجی‌اش در 2محل در غرب تهران و خیابان منوچهری ملاقات کرده و در نهایت بر سر فروش یک محموله سکه‌های تاریخی به مبلغ 500میلیون تومان با او به توافق رسیده بود. مأموران با به‌دست آوردن این اطلاعات هماهنگی‌های قضایی برای دستگیری فروشنده سکه‌ها را انجام دادند و در نهایت با شناسایی محل نگهداری سکه‌ها آنجا را محاصره کردند.

    کارگاه حفاظت شده

محلی که سکه‌ها در آنجا نگهداری می‌شد یک کارگاه طلاسازی در خیابان منوچهری بود. این کارگاه ظاهرا متعلق به فروشنده بود و وی با مجهز کردن این محل به دوربین‌های مداربسته، تمامی رفت‌وآمدها در بیرون از کارگاه را زیرنظر داشت. او حتی برای اینکه امنیت کارگاهش را به‌طور کامل تضمین کند، یک به‌پا استخدام کرده‌بود و این مرد وظیفه داشت در بیرون از کارگاه مراقب اوضاع باشد و به محض مشاهده خطر، مرد طلاساز را باخبر کند.

    سکه‌های طلایی

وقتی همه اطلاعات بارها و بارها از سوی مأموران تجزیه و تحلیل شد، در نهایت زمان عملیات دستگیری فرا رسید. 20آبان امسال، تیم‌های عملیاتی که محدوده کارگاه را به‌صورت نامحسوس زیرنظر داشتند، در یک عملیات غافلگیرانه وارد آنجا شدند. مرد طلاساز پیش از اینکه از طریق دوربین‌های مداربسته و نگهبانی که استخدام کرده بود در جریان ورود مأموران قرار بگیرد، محاصره شد و چاره‌ای جز تسلیم شدن ندید.

درحالی‌که او مدعی بود بی‌گناه است و مأموران وی را اشتباهی دستگیر کرده‌اند، بازرسی داخل کارگاه او شروع شد و مأموران در داخل کشوها و ساکی که در آنجا جاسازی شده بود، با صدها سکه‌ قدیمی روبه‌رو شدند که ارزش تاریخی داشتند. با دستگیری مرد طلاساز، سکه‌ها نیز در اختیار کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت و وی پس از بررسی‌های لازم اعلام کرد که تمامی 1048سکه‌ کشف شده از متهم اصالت تاریخی دارد. بررسی‌ها نشان داد که جنس برخی از سکه‌ها طلا و بقیه از نقره است. این در حالی است که طبق گفته کارشناس، سکه‌ها متعلق به دوران سلوکی، اشکانی، ساسانی و... هستند.

    سکه باارزش

در میان سکه‌هایی که از مرد طلاساز کشف شد یکی از آنها بیشتر از بقیه نظر کارشناس میراث فرهنگی را جلب کرد چرا که این سکه طلایی متعلق به دوران ولیعهدی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) بود. به گفته وی، تمامی سکه‌های کشف شده دارای اصالت بوده و ارزش موزه‌ای دارند که پیش از انتقال به خارج از کشور، کشف و ضبط شد.

در همین حال مرد طلاساز نیز در بازجویی‌ها مدعی شد که این گنجینه را طی 10سال جمع‌آوری کرده و قصد داشته با فروش آنها به ثروت میلیونی برسد که ناکام ماند. او گفت: من هرکدام از سکه‌ها را کسانی که اقدام به حفاری غیرقانونی کرده بودند یا کسانی که دست به فروش عتیقه در بازار می‌زدند خریده و در کارگاهم نگهداری می‌کردم تا در فرصتی مناسب بفروشم اما همه نقشه‌هایم نقش برآب شد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران، برای متهم قرار قانونی صادر شده و پرونده او در اختیار دادسرای ناحیه 5تهران قرار گرفته است. سرهنگ دوم پاسدار، حسن قسمتی در ادامه از شهروندان خواست چنانچه از چنین معاملاتی یا حفاری‌های غیرقانونی خبر دارند، اطلاعات خود را در اختیار معاونت عملیات و منابع یگان حفاظت قرار دهند.

+28
رأی دهید
-7

sayeh tars - لندن - بریتانیا
حالا سپاه میره اینها رو با قیمت گرانتری به اروپاییها میفروشه خوشا دزدی که از دزد بز بدزدد
شنبه 1 آذر 1393 - 11:43
Azadikhah - تكسل - هلند
امیدوارم که این آثار به نمایش گذشته بشه
یکشنبه 2 آذر 1393 - 12:00
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.