ساخت کارخانه ترشی سازی در حریم درجه یک پاسارگاد!

ساخت کارخانه ترشی سازی در حریم درجه یک پاسارگاد!

خبرجنوب نوشت:یک کارخانه تولید ترشی، حریم درجه یک محوطه جهانی پاسارگاد را شکست. این کارخانه در فاصله 4 کیلومتری از آرامگاه کوروش است و در حریم درجه یک محوطه جهانی پاسارگاد قرار گرفته و با این که در پشت یک تپه است و منظر طبیعی اثر را مخدوش نمی کند اما طبق قوانین میراث فرهنگی، هر گونه ساخت و ساز در حریم درجه یک این اثر جهانی ممنوع است و باید هر چه سریع تر این کارخانه به محل دیگری منتقل شود.
در این رابطه، نصیری حقیقت سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد با تاکید بر اینکه واحد حقوقی میراث فرهنگی فارس پیگیر این پروژه است گفت: در حال حاضر کارخانه مذکور در حریم درجه یک و در فاصله حدود 3 کیلومتری محوطه جهانی پاسارگاد قرار گرفته است که این موضوع خلاف قوانین میراث فرهنگی است.
به گفته وی، مجموعه جهانی پاسارگاد دارای 3 حریم درجه یک، دو و منظری است که در هر یک از این حریم ها، ضوابط و قوانین خاصی را تعریف می کند به طور مثال در حریم درجه یک، هر گونه ساخت و ساز ممنوع است و در حریم درجه 2 نیز حداکثر ارتفاع برای سازه های جدید 5/4 متر است.
وی با بیان این که حریم تعیین شده برای محوطه های جهانی پارسه و پاسارگاد متفاوت است افزود: به دلیل آن که مجموعه جهانی پارسه (تخت جمشید) در بلندی و صفه قرار گرفته، میزان ارتفاع در حریم آن نیز بیشتر از محوطه پاسارگاد تعیین شده است.
نصیری حقیقت در ادامه گفت: شهرک صنعتی پاسارگاد نیز در حریم درجه 3 (منظری) محوطه جهانی است که این موضوع متعلق به سال ها قبل می باشد اما اعطای مجوز و ساخت کارخانه تولید ترشیجات در این محوطه به تازگی رخ داده و مربوط به 2 ماه اخیر می باشد.
سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد در ادامه این گفت و گو با اشاره به این که کارخانه مذکور در مرز دو شهرستان پاسارگاد و خرمبید واقع شده اما در حریم درجه یک محوطه جهانی است گفت: مجوز متقاضی کارخانه از سوی جهاد کشاورزی و بدون پاسخ استعلام آن که توسط نماینده این اداره کل در شهرستان خرمبید تهیه شده و باید به معاونت این اداره کل ارجاع می شد، صادر شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون یکی از دو سوله این کارخانه ساخته شده و میراث فرهنگی نیز با تهیه پرونده ای، شکایت خود را مطرح کرده است.
نصیری حقیقت با بیان این که کارخانه مذکور در فاصله 4 کیلومتری از آرامگاه کوروش و در سمت شرق آن قرار دارد افزود: متاسفانه اشتباهی در این پرونده صورت گرفته است به طوری که تقاضای احداث کارخانه و جواب استعلام ها باید به نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان پاسارگاد ارجاع می شد و کارشناسان خرمبید نیز در این رابطه اشتباه کرده و مجوز مربوطه را امضا کرده اما تاییدیه و نظر نهایی بر عهده معاونت میراث فرهنگی اداره کل در شیراز می باشد که متقاضی بدون آن که جواب استعلام را به اداره کل ارسال کند مجوز احداث کارخانه را از جهاد کشاورزی گرفته است.
نصیری حقیقت در ادامه تاکید کرد: پاسارگاد محوطه ای جهانی است و باید نوع برخوردها نیز در سطح بین المللی باشد.
به گزارش خبرنگار ما، محوطه جهانی پاسارگاد در 70 کیلومتری شمال تخت جمشید و در جاده اصلی شیراز- اصفهان واقع شده است. در این محوطه آثار ارزشمندی مانند آرامگاه کوروش، کاخ بارعام، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، زندان سلیمان، تل تخت، محوطه مقدس و باغ و آب نماهای سنگی همچنین کاروانسرا و مسجد وجود دارد که در فاصله با یکدیگر قرار گرفته اند.
شاخص ترین اثر در این محوطه، آرامگاه کوروش است که در گوشه جنوبی محوطه پاسارگاد قرار گرفته که بیش از 2 هزار و 500 سال پیش از سنگ های آهکی سفید متمایل به زرد بنا شده که هنوز هم پابرجاست. قاعده یا زیربنای اصلی آرامگاه، سکویی سنگی با طرح یک مربع مستطیل به طول 13 متر و عرض 12 متر مربع می باشد. ارتفاع کلی بنا به بیش از 11 متر مربع می رسد که شامل 6 سکو و پلکان است.

ساخت کارخانه ترشی سازی در حریم درجه یک پاسارگاد!

+68
رأی دهید
-4

salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
خبر هایی که از ایران میخونم واقعا باورم نمیشه! آدم شاخ در میاره
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 01:14
adamat - خارکف - اکراین
من خیلی‌ سعی‌ می‌کنم که چیزی ننویسم، .. خودسانسودی کنم و افکارم را خفه کنم، .. چون ما بزرگشدگان در دهه ی شصت، با مفهوم سانسور بسیار آشنا هستم. اما گاهی‌ شرایطی پیش می‌‌آید، که دیگر اختیار از دست میرود ./ اپتدا، برای نام *کوروش بزرگ* غصه خوردم، که این جوانک مجری!، با این لباس و صدای مضحک!، خبر یاد شده را میخواند، .. اما بعد بیادم آمد، که انسانهای بزرگ، (یعنی‌ کوروش و داریوش)، اگر حتی مگس کنارشان وز وز کند، بزرگیشان بر سر جای خود باقی خواهد ماند، پس ... اگر حتی کارخانه ترشی سازی کنار گوش آرامگاه آنها می‌بود، چیزی از ابهتشان کم نمی‌شد. .. اصل، ماهیت است، درون و وجود است، .. باقی‌ بهانه ...
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 01:27
zooom - تهران - ایران
از بک جهت به به از یک جهت اینکه دولت هم بی تقصیر نیست هست ولی نه کامل وقتی ما خودمون با اسپری با میخ با کلید یادگاری مینویسیم وقتی اشغالمون را ماندازیم یادمه تخت جمشید بودم یک ایتالیایی که با من بود یکی از این بومی های اطراف دور وبر هم انجا بودن پفک و دوغ میخورد و تمام کرد انداخت ان ایتالیایی دعوا میکرد که چرا احترام نمیگذارید در اخر که داشت میرفت گفت شما ایرانیها خوب هستید ولی بی لیاقت هستید هر چی هم سرتان بیاید خودتان کردید همو بوسیدیم و رفت من رفتم ایتالیا تکیه دادم به دیواری دوستم از من لکس بگیره یک شهروند در حال عبور گفت به این دیوار تکیه ندید تاریخی ممکنه بریزه من خجالت کشیدم در صورتی ایجا فرق فرهنگ ما مشخص میشه زمان شاه هم ما همینطور بودیم فقط تو بوق میکنییم خودمون معذرت میخوام از همه بدتریم
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 01:32
Agha Jamal - پاریس - فرانسه
گزارشگر بی‌سواد، بلد نیست اصلا حرف بزنه، انگار داره در مورد باباش حرف میزانه، قبر کورش، مرتیگه بی‌سواد. مثل اینکه داره به قبر باباش اشاره میکنه. انگار تو فرهنگ این ساندیس خورا ادب و فرهنگ تعطیل شده.
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 09:34
فراوانی - قطر - قطر
برید خدا را شکر کنید که مرکز دفع زباله نساختند
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 10:08
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
اگر بگویم ما ملتی هستیم که لیاقت چندانی نداریم بسیار عبث صحبت نکرده ام. اگر بگویم ما ملتی هستیم که حتما باید چوب بالای سرمان باشد تا راه درست برویم. اگر بگویم ما ملتی هستیم که ظلم وستم حق ماست باور کنید واقعیت را گفتم.ما ملتی هستیم که همه چیز داریم وتنها چیزی که نداریم لیاقت است
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 10:36
محسن واستقلال - لندن - انگلیس
چرا تو حریم امام خمینى یه مستراح نمیسازن ،، که تو حریمش بوى ،،،،،،،، و بیاد ،،،،
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 10:49
kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
خیار شور هم بار بندازین تکمیل بشین کورش بلند شد ساندویچ کالباس خیارشور بزنه ، بعد بگیره بخوابه !! اى خاک تو ى سر تون !!!
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 10:53
رقص پرواز - اروپا - اروپا
قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 11:55
Shahin.Orel - تهران - ایران
zooom - تهران - ایران قول داده بودی وقتی داستان سر هم میکنی دروغ نگی :) انشاالله ایتالیا هم میری , به یک دیوار هم تکیه میدی ! یک ایتالیایی رو هم تو تخت جمشید میبوسی و بهش توضیح میدی که همه ناتوانایی های فرهنگی ما از توحشی هست که امثال تو گریبان گیرش هستن
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 12:42
Azadikhah - تكسل - هلند
یعنی هیچ جای دنیا اینقدر شیر تو شیر نیست!باور کنید!
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 13:56
faranak-montreal - مونترال - کانادا
Shahin.Orel - تهران - ایران-عزیزم چرا ضدّ حال میزانی‌ گناه داره جوون مردم اون ایتالیایی حالا زن بود یا مرد
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 23:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.