فواد معصوم، رئیس‌جمهوری جدید عراق شد

فواد معصوم جانشین جلال طالبانی شده است

نمایندگان مجلس عراق، فواد معصوم، سیاستمدار کرد این کشور را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتخاب کردند.

آقای معصوم ۷۶ ساله است و یکی از بنیانگذاران اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی به شمار می‌رود.

محمد فواد معصوم اولین نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق بود.

از او به عنوان سیاستمداری میانه‌رو یاد کرده‌اند که با سیاستمداران شیعه و سنی عراق روابط خوبی دارد.

فواد معصوم جانشین جلال طالبانی شده است.

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی انتخاب آقای معصوم را تبریک گفته است.

براساس بیانیه ای که دفتر آقای بایدن پنجشنبه عصر منتشر کرد در این تماس دو طرف بر نیاز به اتحاد عراقی ها برای مقابله با تهدید داعش (دولت اسلامی عراق و شام) تاکید کرده اند.

آقای بایدن گفت که آمریکا در کمک به عراق در این مسیر بر اساس موافقتنامه استراتژیک میان دو کشور متعهد است.

آقای معصوم متولد سال ۱۹۳۸ در شهر کویه (کوی سنجق) در شرق اربیل است. خانواده او از منطقه اورامان در نزدیکی مرز با ایران بودند.

او از دوران کودکی با جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق دوست بود. آقای معصوم در ۱۸ سالگی به قاهره رفت و در دانشگاه الازهر مطالعات اسلامی و فلسفه خواند.

او پس از بازگشت به عراق، عضو حزب کمونیست شد اما پس از مدتی به حزب دموکرات کردستان عراق پیوست. او در سال ۱۹۷۵ یکی از پایه‌گذاران اتحادیه میهنی کردستان عراق شد.

فواد معصوم از سال ۲۰۰۵ به این سو، نماینده مجلس عراق بود.

نمایندگان مجلس عراق ده روز پیش سلیم جبوری، سیاستمدار سنی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کردند.

با انتخاب رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس، نوبت تشکیل دولت جدید عراق فرا رسیده است.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق گفته است که می‌خواهد برای بار سوم، این سمت را در اختیار داشته باشد اما عملکرد او مخالفانی دارد و گروهی از سیاستمداران عراق برای حل بحران این کشور خواهان آن هستند که فرد دیگری عهده دار این سمت شود.

+45
رأی دهید
-6

Tehran iran - تهران - ایران
عراقی که دیگه وجود نداره حالا رئیس جمهور میخواهد چە کار ، دقیقانأ مثل بازی آلمان و برازیل میمونه ، برازیل ۷ تا گل خورده بود اما باید ۹۰ دقیقه قانونی را بازی میکرد عراق هم تجزیه شده أما هنوز وقت قانونیش تمام نشده در ظمن این چه حکومتی هست که ۷۵٪ خاکش زیر کنترلش نیست، خجالتهم خوب چیزیه
جمعه 3 مرداد 1393 - 10:48
kurd_irani - کرمانشاه - ایران
این کردا چرا همه پیر پاتالن؟
جمعه 3 مرداد 1393 - 11:22
romano - تهران - ایران
Tehran iran - تهران - ایران دولت عراق 75% خاکش زیر دستش نیست چون 75% درصد مردمش به منافع شخصیشون در عوض منافع ملی فکر می‌کنند. بارها در بحثهایی که در کامنتها کردم کردها یا ترکهایی رو دیدم که آنچنان از حق تعیین سرنوشت همراه با فحاشی استفاده می‌کنند که انگار ارث پدرشون را طلبکارند و دقیقا در 70 میلیون ایرانی خود را جدا و مستحق دریافت دائمی مزایا می‌بینند انگار نه انگار به مردم دین دارند و انگار نه انگار مردم هم مانند آنها سختی میکشند. این تفکر خودخواهی و قوم گرایانه نابود کننده کشورهای باستانیست و اتفاقا غرب آنرا می‌خواهد چون بازار را به فروشنده‌های کوچکتر و غیر متحد تر تبدیل می‌کند (نمونه خوب، الهام ترکو آذربایجان گاز و نفت را به قیمت دیوانه وار زیر بازار ایران و روسیه می‌دهد صد رحمت به شیخهای خلیج فارس).سوال این است کرد و ترک از حکومت مرکزی دکتر و مهندس میخواهد برایشان تربیت می‌شود جوانان مردم به اجبار به خدمت در این مناطق می‌روند اما آیا یک دکتر کرد به زاهدانی تا کنون خدمت کرده؟ ادامه ...
جمعه 3 مرداد 1393 - 13:49
romano - تهران - ایران
نتیجه این می‌شود که در دانشگاه ایران تحصیل می‌کند نان و آب این خاک را می‌خورد اما به پیوست به جناب بارزانی فکر میکند چون اصلا به کشور خود خدمت نکرده و سختی آنرا نکشیده (نمونه‌ خوب تحصیل کرده‌های خارج زمان شاه و تشکلهای اسلامیشان). این افراد همیشه از ضمیر ما بنوع قوم و گروهی استفاده می‌کنند و هیچ وقت از دین و عرق به خاک سخن نمی‌گویند از زبان مادری به ظاهر سخن می‌گویند اما در دل فکر کشتن زمین و مام وطن هستند. کسی که در مواقع سختی به منافع شخصی خود فکر کند و فکر جدایی باشد و منافع اقلیت را بر اکثریت ترجیح بدهد بیشرف، بی وطن، ترسو و خائن است.دلیل انکه نادر، استالین، مائو، رضا خان آنها را قتل عام می‌کنند این است که نمی‌خواهند فردا انگلیس نام این کشورها به تاریخ گذشته دنیا وارد کند. زنده باد ایران بزرگ ما ایرانی که پس از قرنها بدون بربریت وحشیگری و چپاول و برده داری هم نامش بزرگ است و هم خاکش. فرزند آذری کوچک خاک پدری
جمعه 3 مرداد 1393 - 13:57
Tehran iran - تهران - ایران
kurd_irani - کرمانشاه - ایران. تو که باید خوشت بیاد چنانکه نه فقط فواد معصوم بلکه حزب اتحاد میهنی هم نوکر و کاسه لیس شما آخونداهستند
جمعه 3 مرداد 1393 - 14:19
aram.01 - کردستان - ایران
بنظر میاد فواد معصوم ترفندی از طرف ایران برای جلوگیری از ایجاد کشور کردستان و کنترل عراق مثل سابق باشه.
جمعه 3 مرداد 1393 - 18:22
romano - تهران - ایران
Tehran iran - تهران - ایران اتفاقا برادر شفیق و همراه روزهای سختن شما اسم نمک شناسی و برادری رو می‌زارید کاسه لیسی؟ فکر کنم کاسه مفهومش نوکری غرب و جهودها باشه گور بابای ملا ولی ما با کردها عموزاده‌ایم. اینها مردمان با عرق و با شرفن که منافع ملیشون رو به به منافع شخصیشون ترجیح می‌دن و اتحاد رو قدرت می‌دونند. تو کوه هم راهزن هست وهم شیرکوه عموی صلاح الدین ایوبی پارسی زاده و بزرگ خاندان ماد فکر کنم از بارزانی خیلی کوچیکتر نبوده کل امپراتوری مسلمانان دستش بوده. اگر اینقدر کردی تو تهران چکار می‌کنی شما که باید کرمانشاهی رو هم کرد ندونی (امان از دهاتی گری)
جمعه 3 مرداد 1393 - 17:02
شاهین کردستان - سوێد - گوتنبرگ
سلام و درود بر دکتر فواد معصوم . و سلام بر کردستان بزرگ.
شنبه 4 مرداد 1393 - 00:04
دوستدار - استهکلم - سوئد
تعجب میکنم از اینکه این پیرمردها هنوز در کردستان عراق در بازار سیاست کشورشان ماندن و از سیاست دور نمی شوند. فواد معصوم هم مثل جلال طالبانی باید همه وقت باقی مانده زندگیش را در بیمارستان به سر برد تا در پستش که ریس جمهوری است. شاید هم در کردستان سیاست مدار جوانتر از این پیر مردها نداشته باشند که بتوانند پستهای حساس دولت را در دست گیرند و یا اینکه این پیرمردها نمی خواهند از قدرتی که از سیاست در طول عمرشان به دست اورده اند از دست بدهند.
شنبه 4 مرداد 1393 - 11:14
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.