آبروی فرهنگ ایران درگرو یک جنازه

 عصر ایران- انتقال و تدفین پیکر دکتر ریچارد نلسون فرای - ایران شناس نام دار آمریکایی-  به ایران به موضوع بحث و مناقشه از آغاز سال جدید تا کنون بدل شده و همسر و خانواده ایران دوست فقید بیش از این نمی توانند منتظر بمانند و گویا اگر تا پایان روزسه شنبه ایران رسما موافقت خود را اعلام نکند خانواده او برای انتقال جنازه به افغانستان یا تاجیکستان تصمیم می گیرند.

خانم عدن نبی - همسر ایرانی تبار دانشمند آمریکایی- به منظور کاهش فشاربه دولت ایران از علاقه پرفسور فرای به نارنجستان شیراز نیز سخن گفته و دفن  جسد او در این منطقه را نیز نزدیک به وصیت همسرش دانسته است. فرای

ریچارد فرای وصیت کرده بود پس از مرگ در ایران و در حاشیه زاینده رود اصفهان دفن شود اما افرادی در ایران با جاسوس خواندن پژوهشگر آمریکایی و ادعای رابطه وی با سازمان اطلاعا ت مرکزی آمریکا اعلام کرده اند از تدفین او ممانعت می کنند و بر دیواره مقبره آرتور پوپ دیگر شرق شناس مدفون در اصفهان نیز شعار نوشته اند.

در این میان موسوی بجنوردی رییس بنیاد دایره المععارف اسلامی و وصی دکتر فرای در نامه ای به رییس جمهور روحانی خواستار تعجیل در تصمیم در این باره شده و دکتر محقق داماد نیز از دولت خواسته شهامت به خرج دهد و تسلیم فضاسازی ها نشود.

فعالان فرهنگی در ایران نگران تصویر منفی ازایران به خاطر نوع رفتار با انتقال جسد و تدفین فرای در جای دیگر هستند زیرا از یک سو به وجهه فرهنگی ایرانیان به شدت آسیب می رساند و از جانب دیگر تاجیکستان و افغانستان این فرصت را به دست می آورند که با میزبانی از او یک چهره برجسته بین المللی را به نام خود تصاحب کنند.

این بیم هم وجود دارد که از این پس شرق شناسان و ایران دوستان علاقه ای به تحقیق در این باره نداشته باشند و به جای این که وقت و نیروی خود را صرف فرهنگ و تمدن ایران کنند به امور دیگر بپردازند.

رنجش همسر فرای از این بلاتکلیفی دلیل دیگری نیز دارد:او چشم انتظار تولد نوه خود در چین است وبه سبب این ماجرا هنوز نتوانسته به پسرش در پکن بپیوندد.

فارغ از هر گونه قضاوت می توان از نگاه ناظر بیرونی به این ماجرا نگریست و آن را چنین دید: یک پژوهشگر بسیار مشهور آمریکایی که همه عمر علمی خود را صرف مطالعه درباره تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران کرده و کتب متعددی درباره ایران نوشته وصیت کرده پس از مرگ در خاکی که دوست می داشته آرام گیرد و سه سال پیش رییس جمهور وقت ایران نه تنها با این خواست موافقت کرده که یک خانه مجلل تاریخی در اصفهان نیز به او اهدا می کند تا سال های پایانی عمر را در آن سپری کند و اکنون به صرف تهدید پاره ای افراد و گروه ها رییس جمهور ایران هنوز اعلام نظر نکرده و جسد همچنان در سردخانه در ایالت ماساچوست است.

طرفه این که مخالفان تدفین به حمایت از تفکرات رییس جمهور سابق شهرت دارند ولی در این مورد خاص نمی خواهند به موافقت او وقعی بگذارند.

پاسخ مثبت به تقاضای تدفین، بحث ها و واکنش های داخلی را برمی انگیزد و مخالفت با تدفین در یک کشور پارسی زبان دیگر می انجامد و گروه های فشار می توانند موفقیت خود را به رخ بکشند. هر چند این پیش بینی دشوار نیست که در صورت مخالفت و انتقال جسد به یکی از دو کشور پیش گفته توجیه «مصلحت» به کار گرفته خواهد شد.

هر قدر که خود پرفسور فرای در حیات برای ارایه تصویری متفاوت از ایران و ایرانیان کوشید به نظر می رسد اراده ای بدان تعلق گرفته که در ممات او و به بهانه موضوع انتقال جسد وی همه رشته های مردی که علامه فقید علی اکبر دهخدا به او لقب « ایران دوست » بخشید، پنبه شود.

+97
رأی دهید
-2

sankari - هلسينكي - فنلاند
در اصل کل جمهوری اسلامی، نا مشروع و ضدّ ایرانی‌ است،ولی‌ این تندروها و اصولگرایان واقعا ثابت کرده‌اند، که صد در صد چه در عمل و چه در تفکّر نه تنها ضدّ ایران و ایرانیان هستند، بلکه به نحوی دشمنی و خصومت هم دارند.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 22:39
sayeh tars - لندن - بریتانیا
چه ملت بی‌ عقلی داریم ما حالا ۴ تا استخوان و یک تکه گوشت که اونهم می‌خواد زیر زمین باشه چند سال دیگه هم هیچ آثاری از اونها نخواهد بود آخه چه جایی‌ از شما بگیره که اینهمه جوش میاید اینقدر آدم بی‌ اصل و نسب و نشناخته تو ایران خاک کردین خیلیهاشون هم امامزاده کردین حالا این بابا هم یک آدم دیگه خوب ببرند نزدیک کورش تو . شیراز دفنش کنند مردم اصفهان لیاقتشو ندارند
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 22:52
razrazak - یزد - ایران
تا باشه آمریکایی ها از حضور ابوطالبی جلوگیری نکنند از هر دست بدند از همون دست میگیرند، سیاستم چی کار می کنه با ملت ها
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 22:57
نازک بین - شفیلد - انگلستان
به نظرمن دولتی که 18 میلیون رأی پشوانه خود دارد . نباید تسلیم خواست غیر منطقی چند ده نفر تندرو که فقط هدفشان کار شکنی در کار دولت است بشود.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 23:59
نازک بین - شفیلد - انگلستان
من فرض را براین میگذارم که این مرحوم در لحظات آخر حیات بدین اسلام گرویده و با خدای خود عهدو پیمان بسته. حال این جنابان تند رو که سنگ اسلام ناب محمدی را به سینه میزنند در فردای قیامت چه پاسخی به خداوند برای توجیه این عمل خود خواهند داد آیا منافع فردی وجناحی ارجع تر از خواست خداوند است؟ دوم اینکه اگر این اتفاق دریکی از شهرهای ایران که تاریخی و توریست پذیر نبود واقع میشد جای تعجب نداشت چون مردمش باتوریست تماس زیادی نداشته اند اما از مردم اصفهان که سالها پذیرای توریست و مهمان خارجی بوده اند ومردمی با فرهنگ وهنر دوست وعالم شناس هستند این اتفاق و اظهار نظر خارج از عرف بعید است. البته فکر میکنم این یک گروه بسیار اندک چند ده نفر بیشتر نیستند که تندروی میکنند و نمیتوانند نمایندگی کل مردم اصفهان را یدک بکشند.بامید روزی که کارهایمان را بر اساس عقل وتدبیر به پیش ببریم.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 01:09
زوربا - اصفهان - ایران
دولت روحانی اگر لیاقت دارد باید در چهارچوب وظایف خود,برای دفن این بزرگ مرد در اصفهان اقدام کند,ودر مقابل خواست عده ای بیفرهنگ وبی خرد کوتاه نیاید.مردم اصفهان افتخار میکنند ,میزبان پیکر این انسان فرهیخته باشند.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 01:02
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
ای خاک بر سر چنین دولت بی تدبیری که از عهده چند ده نفر بر نمیاد!
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 03:54
زوربا - اصفهان - ایران
دولت روحانی اگر لیاقت دارد باید در چهارچوب وظایف خود,برای دفن این بزرگ مرد در اصفهان اقدام کند,ودر مقابل خواست عده ای بیفرهنگ وبی خرد کوتاه نیاید.مردم اصفهان افتخار میکنند ,میزبان پیکر این انسان فرهیخته باشند.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 01:02
raha1984 - هامبورگ - المان
ایرانی و ابرویی و فرهنگی دیگه مگه مونده ؟؟!!
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 08:53
marineboy - لس انجلس - امریکا
مردم ایران که هویت ایرانی شان را کلا فراموش کرده اند. همان روزی که به حکومت ملا بله گفتند انگار آتشی بود که به جان این کشور زدند. بیشتر این مردم نه هویت ایرانیشان را نگه داشته اند، نه مسلمان درست و حسابی هستند نه اخلاق و اداب باستانی و زرتشتی را حفظ کرده اند نه میدانند کی هستند و نه میدانند به کجا میخواهند بروند.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:26
کبالت3 - کرج - ایران
اگر دردم یکی بودی چه بودی؟ آخه مشکل ما که همین یه جنازه و جمع خود جوشان مرگ بر جنازه گو نیست قرنهاست این مملکت گرو جنازه و مرده و مرده کشی و قبر و قبر پرستیه .باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است .کبلائی.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:34
arash_eindhoven - آیندهوون - هلند
جنازه متعفن ۶۰۰۰۰۰ امامزاده ضّد ایرانی‌ + جسد منحوس خمینی باید از خاک ایران پاکسازی شود.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 20:39
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
razrazak - یزد - ایران. آره واقعا!! تو که کشتی این آمریکایی ها رو که!! حالا چرا اینقدر خشن؟؟ تو هم ظاهرا از همون قماش هستی که هنوز فرق یک ایران شناس و أستاد تاریخ رو با یک از دیوار بالا رو نمیفهمی. خوب جایی هستی، یه وقت از این جهالت در نیای، بیرون خبری نیست!
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 20:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.