فروشگاه‌های مواد غذایی ایرانی در کالیفرنیا

فروشگاه‌های مواد غذایی ایرانی در کالیفرنیا


جهت نمایش ویدئو در یوتوب اینجا کلیک کنید.

جهت دانلود ویدئو اینجا کلیک کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=QjfsijrRm10

لینک دانلود مدیافایر 

 بی بی سی : مهاجران از هر کشوری که باشند وقتی در کشوری دیگر ساکن می‌شوند هم دوست دارند که غذاهایی را بخورند که به ذائقه آنها سازگار است. اگر این یافته عالمان علوم اجتماعی را کسی نداند، از میزان فروشگاه‌هایی که غذای اقلیت‌های قومی را در کشوری دیگر می‌فروشند می‌تواند این را حدس بزند.

تعداد ایرانیان و آمریکایی‌های ایرانی‌تباری که در آمریکا زندگی می‌کنند چندان مشخص نیست. تعداد آنها حدود یک و نیم میلیون نفر تخمین زده می‌شود اما این رقم می‌تواند بیش از اینها باشد، چرا که عده‌ای از ایرانی‌تبارها (مخصوصا آنها که نسل دوم یا سوم مهاجران ایرانی هستند) خودشان را آمریکایی معرفی می‌کنند نه ایرانی.

 چیزی که مسلم است این است که تعداد زیادی از ایرانیان مقیم آمریکا در ایالت کالیفرنیا زندگی می‌کنند. در جنوب این ایالت و در لس آنجلس و نزدیکی آن تراکم ایرانیان آن قدر زیاد است که شنیدن صدای فارسی حرف زدن آدم‌ها اتفاق معمولی است. همچنین دیدن مغازه‌هایی که علامت آنها به فارسی نوشته شده و محصولات ایرانی می‌فروشند.

هوشنگ شهابی، استاد دانشگاه در بوستون آمریکا، می‌گوید که غذاهای هر ملیتی یکی از چیزهایی است که آن اقلیت با آن شناخته می‌شوند. او از پسر یکی از دوستانش مثال می‌زند که برای نشان دادن "فرهنگ ایرانی" به دوست دختر آمریکایی‌اش، او را به یک رستوران ایرانی برده و از نزدیک به او گفته که مثلا "ماست و خیار" چیست و "پلو و خورش" را چطور می‌توان خورد.

آقای شهابی می‌گوید که غذا آخرین چیزی است که در میان مهاجران به فراموشی سپرده می‌شود. یعنی حتی نسل سوم و چهارم مهاجران اگر به زبان اجدادی‌شان حرف نزنند، اما غذایی که در بچگی خورده‌اند را فراموش نمی‌کنند.

شاید برای همین باشد که کار و کاسبی فروشگاه‌هایی که خوردنی‌های ایرانی می‌فروشند در کالیفرنیا سکه هست.

این مغازه‌ها به بقالی‌های ایرانی محدود نمی‌شوند و حتی می‌توان شیرینی فروشی و بستنی فروشی ایرانی هم در شهرهای جنوب کالیفرنیا دید.

مصطفی تقوی، مدیر یک شیرینی فروشی در جنوب لس‌آنجلس است. او در مغازه‌اش انواع شیرینی‌های ایرانی دیده می‌شود. مثلا نان کشمشی، زولبیا و بامیه و حتی شله زرد. در این مغازه حتی شیرینی‌های اروپایی هم به چشم می‌خورد اما آن طور که ایرانی‌ها این شیرینی‌ها را می‌پزند.

مغازه آقای تقوی رونق دارد و او می‌گوید که راز موفقیتش این است که او و همسرش، مراقب هستند که شیرینی‌ها به آن صورتی پخته شوند که باب طبع ایرانی‌ها هست. یا به زبان خودش: "مزه‌ای درست می‌کنیم که زیر زبان خودمان هست."
مراقبت از حفظ مزه و شیوه پخت در یک رستوران ایرانی را به شیوه‌ای دیگر دیدیم. در این رستوران، تنوری هست که در آن نان تافتون می‌پزند که شاطرش مکزیکی هست. زهره فروحی، مدیر این رستوران، می‌گوید که این شاطر مکزیکی، پختن نان تافتون را از شاطر قبلی یاد گرفته و قبلی هم از قبلی. و گویا سر سلسله این شاطران یک ایرانی بود که فوت و فنش را به بعدی‌ها یاد داده است.

مشتریان این رستوران تنها ایرانیان نبودند. مشتریانی از ملیت‌های مختلف در این مغازه حضور داشتند. مثلا یک آقای آمریکایی در این رستوران مشغول خوردن ته‌دیگ بود که می‌گفت از دوستان و مشتریان ایرانی‌اش با غذای ایرانی آشنا شده و از آن خوشش آمده است.

با زیاد شدن تعداد ایرانیان در کالیفرنیا و زیاد شدن فروشگاه‌های آنها در این ایالت، حالا دیگر غیرایرانی‌ها در همه فروشگاه‌ها دیده می‌شوند و حضورشان به خوردن ته‌دیگ محدود نمی‌شود.

مدیر یک سوپر مارکت که بخشی از کالاهایش کالاهای ایرانی هستند، می‌گوید که حتی در صف نان سنگک که در مغازه آنها هست، از چینی هست تا هندی و آمریکایی.

محمد مخترع می‌گوید که سعی کرده محیط سوپر مارکت را به گونه‌ای در آورد تا غیرایرانی‌ها احساس نکنند که این مغازه تنها برای یک اقلیت قومی‌ است. او می‌گوید که به این ترتیب غیرایرانیان و ایرانیان کنار هم قرار می‌گیرند و کم کم فرهنگ غذایی ایرانیان به غیر ایرانیان هم معرفی می‌شود.

بیشتر اجناسی که در فروشگاه‌هایی از این دست در آمریکا دیده می‌شود از ایران نمی‌آیند اما هنوز می‌توان محصولاتی را در این فروشگاه‌ها دید که در ایران تولید شده‌اند.

mnm - کره - اینچان
حالا اینجا همش نایاب وکیمیا ..دهنم اب افتاد
دوشنبه 25 مهر 1390

zoroye iran - اتریش - وین
اینجا هم همه چیز پیدا میشه فروشگاههای ایرانی رستورانهای ایرانی قنادی هم هست
دوشنبه 25 مهر 1390

dler - فنلند - لاهتی
شما کالیفرنیا نویشتی ولی لس انجلس
دوشنبه 25 مهر 1390

dler - فنلند - لاهتی
شما کالیفرنیا نویشتی ولی لس انجلس
دوشنبه 25 مهر 1390

golly47 - المان - فونکشتاد
اینجا بابا همشون یبسند به یخ گفتند زکی یخ باز اب میشه اینا از یخ هم سرد ترند ایرانی های اینجا هم از همدیگر بدشان میاد
دوشنبه 25 مهر 1390

Hamid1970 - امریکا - ارواین
از همینه اقایی مخترع نآن سنگک کرده ٢:٤٥$ انهم بدست مکزیکها پخته میشود در شهر ارواین کالیفرنیا
دوشنبه 25 مهر 1390

آشی - انگلیس - لندن
برای همینه که خیلی از ایرانیان مقیم امریکا چندان زبان انگلیس را خوب صحبت نمی کنند چون با جامعه امریکا در تماس نیستند و احتیاج به یادگیری هم ندارند تا زمانی که با خودشون سروکار دارند.
دوشنبه 25 مهر 1390

amir-amir - کانادا - تورنتو
با تشکر از همت عالى اصناف ایرانیان در خارج
دوشنبه 25 مهر 1390

mansoor_uk - انگلستان - انگلستان
اینجا هم همه چیز پیدا میشه فروشگاههای ایرانی رستورانهای ایرانی ولی عرق سگی نیست :-(
دوشنبه 25 مهر 1390

pitbull - امریکا - اریزونا
به درد نمیخوره! غذاهای ایرانی اینجا اصلا مزه مال ایران رو نمیده!درد
سه‌شنبه 26 مهر 1390

ayapir - اتریش - وین
ایجا همه چیز هست تا دلت بخواد.تنها چیزی که نیست ایران و بس.
سه‌شنبه 26 مهر 1390

ayapir - اتریش - وین
ایجا همه چیز هست تا دلت بخواد.تنها چیزی که نیست ایران و بس.
سه‌شنبه 26 مهر 1390

Royan - آلمان - بوخوم
من هم آلمان زندگی کردم هم آمریکا انصافا ایرانیان آمریکا زمین تا آسمان با ایرانیان آلمان فرق میکنند و انگار که کنسرو ایرانیان قبل سال 57 هستند با همان مختصات و تربیت و ادب و معاسرت ولی امان از ایرانیان ساکن آلمان با golly47 - المان - فونکشتاد/ موافق هستم.
چهار‌شنبه 27 مهر 1390

+9
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.