محسنی اژه‌ای: مبارزه با زمین‌خواری را باید از حکومت شروع کرد


محسنی اژه‌ای: مبارزه با زمین‌خواری را باید از حکومت شروع کرد

بی بی سی : غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران می گوید که اقدامات زمین خواران "پیچیده و تشکیلاتی" است و کسانی که از درون حکومت در این اقدامات دست دارند باید تنبیه شوند.

آقای محسنی اژه ای امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند (۹ مارس) گفت: "کسانی که به دنبال کسب پول هستند و حاضرند حتی از طریق غیرقانونی به هدف خود برسند، دست به اقداماتی مانند دادن رشوه می زنند. اما مهم تر از آن کسانی هستند که در خود حکومت در مواردی مانند تعرض به اراضی و محیط زیست به آنها کمک می کنند".

او گفت علاوه بر "مفتضح کردن" زمین خواران، باید کسانی را هم که در سازمان هایی مانند ثبت اسناد، شهرداری ها، دستگاه قضایی و سازمان جنگل ها و مراتع با این افراد همکاری می کنند "نقره داغ" کرد.

آقای محسنی اژه ای گفت: "اگر می خواهیم مبارزه را شروع کنیم، ابتدا باید از خودمان و حکومت آغاز کنیم".

به گفته او، اقدامات زمین خواران در سال های اخیر "پیچیده تر" شده است و گاه به صورت "تشکیلاتی و با تمهید مقدمات" صورت می گیرد.

دیروز آیت الله خامنه ای، رهبر ایران هم در سخنانی بر لزوم مبارزه جدی با زمین خواری تأکید کرده بود.

موضوع زمین خواری و دست داشتن مقامات ارشد حکومتی و نظامی در آن در سال های اخیر موضوع بحث های داغ و برخوردهای متعدد بوده است.

در یکی از مشهور ترین نمونه ها، عبدالله شهبازی پژوهشگر تاریخ و رئیس پیشین "موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی" متعلق به وزارت اطلاعات ایران، به دلیل انتشار کتابی در مورد زمین خواری مقامات استان فارس به تحمل حبس محکوم شده است.

او با انتشار کتاب "زمین و انباشت ثروت: تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز" در اینترنت، افرادی چون عبدالعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه ناحیه مقاومت فارس و فرمانده پیشین سپاه حفاظت انصار المهدی و ابراهیم عزیزی، فرمانده پیشین بسیج و فرماندار سابق شیراز را به زمین خواری و فساد متهم کرده بود.

آقای شهبازی می گوید که برکناری آقای جعفری از فرماندهی سپاه انصار المهدی و کناره گیری محی الدین حائری شیرازی، امام جمعه پیشین شیراز، بر اثر افشاگری های این کتاب بوده است.

او در دفاعیاتش در دادگاه اعلام کرده بود که بخش عمده اسناد و مدارک استفاده شده در کتاب را داوود احمدی نژاد، برادر رئیس جمهوری ایران و رئیس وقت بازرسی ویژه ریاست جمهوری در اختیار او قرار داده است.

نمونه های آشکار دیگر از زمین خواری، در سواحل دریای خزر در شمال ایران و حاشیه رودخانه هایی مانند رودخانه کرج به وضوح دیده می شود.

سواحل دریا و حاشیه رودخانه ها طبق قوانین ایران جزو منابع عمومی است و ساخت و ساز در آنها ممنوع است، اما ممنوعیت عملا اعمال نمی شود و به گفته کارشناسان، حدود ۹۰ درصد طول سواحل دریای خزر در اشغال منازل مسکونی، ویلاها و مجتمع های ساختمانی است . بسیاری از این ویلاها و مجتمع های مسکونی به کارکنان سازمان های حکومتی و نهادهای نظامی تعلق دارد.

naslesookhteh - ایران - تهران
مبارزه با گوش خواری رو از کجا باید شروع کرد?
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

YAS ABI - بلژ - برسل
مبارزه با دروغ هم. مبارزه با بی قانونی هم. مبارزه با بد اخلاقی هم. همه باید از دولت شر وع شود
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

saitama - ژاپن - توکیو
خدائیش اگر بخواهند دزد بگیرند همه مسئولین این حکومت ننگین را باید بگیرند
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

ehsanusa - ایران - تهران
خود این ....از بزرگترین زمین خواراست. اول از همه باید به حساب خودش رسید.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

shahab46 - المان - هانوفر
تو روح ..... اگه دروغ بگی
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
خودت دزدت یکیش هستی
جمعه 20 اسفند 1389

سمانه خانم - ایران - تهران
باز یکی از مسوولین نظام حرف منطقی زد و خارج نشینان وطن فروش غربزده همیشه ناراضی دهان به ناسزا گشودند.فرض میگیریم ایشان ادم بدی باشن به قول استاد مطهری نگاه نکن که میگوید نگاه کن چه میگوید.شاد باشید
شنبه 21 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.