عکسهایی از رویدادهای فرهنگی هنری در سال ۲۰۰۷

عکسهایی از رویدادهای فرهنگی هنری در سال 2007

سال 2007، سالی پر هیاهو و جنجالی در دنیای هنر و موسیقی بود. هنرمندانی در عرصه های مختلف درخشیدند و هنرمندانی، دار فانی را ترک کردند. در روزهای پایانی سال، نگاهی گذرا داریم به بعضی از خبرسازترین اتفاقات و رویدادهای فرهنگی هنری سال 2007.

لوچانو پاواروتی، یکی از مشهورترین خوانندگان تنور اپرا در جهان، در سن 71 سالگی درگذشت. طرفداران اپرا از پاوارتی به خاطر صدای شفاف و شورانگیز او به عنوان مناسبترین اجراکننده اپرای تغزلی ایتالیایی نام برده اند. وی برای آخرین بار در ابتدای سال 2006 در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی تورین برنامه ای عمومی اجرا کرد.

جایزه نوبل ادبیات امسال به دوریس لسینگ، نویسنده بریتانیایی متولد ایران اهدا شد. خانم لسینگ در سال 1919 در کرمانشاه متولد شد و در پنج سالگی به زیمباوه و سپس بریتانیا مهاجرت کرد. معروف ترین آثار این نویسنده بریتانیایی "دفترچه طلایی"، "خاطرات یک نجات یافته" و "تابستان پیش از تاریکی" است.

مارسل مارسو معروف ترین هنرمند پانتومیم فرانسه در سن هشتاد و چهار سالگی در گذشت. مارسو در سال 1947 با خلق "بیپ" دلقک غمگینی که با ژاکتی راهدار و کلاه ابریشمی مچاله شده، روی صحنه ظاهر می شد، شهرت جهانی به دست آورد. مارسو به عنوان احیا کننده هنر پانتومیم در جهان مورد تقدیر بود.

جایزه هنری ترنر، معتبرترین جایزه هنری بریتانیا، به استیت بریتین (State Britain) اثر مارک والینجر، هنرمند ضد جنگ، تعلق گرفت. این اثر بازسازی محلی است روبروی پارلمان بریتانیا که برایان هاو، شهروند مخالف جنگ، در اعتراض به دخالت نظامی بریتانیا در افغانستان و عراق، چادر زده است.

با به بازار آمدن هفتمین و آخرین قسمت از رشته کتاب های هری پاتر با نام "هری پاتر و قدیسان مرگ" در ماه ژوییه، طرفداران وی بالاخره توانستند از سرنوشت قهرمان خود آگاه شوند. البته جی کی رولینگ، نویسنده رشته داستان های هری پاتر، احتمال نوشتن کتاب دیگری درباره این شخصیت تخیلی را مردود ندانسته است.

برای اولین بار در لندن، محور اصلی نمایشگاهی هنری، موضوع سکس قرار گرفت و بازدید افراد زیر هجده سال از آن ممنوع شد. این نمایشگاه با عنوان "فریفته" مجموعه ای از نقاشی، مجسمه، فیلم، عکس و اینستالیشن بود که آثاری از هنرمندانی چون پیکاسو، وارهول و بیکن نیز در آن به چشم می خورد.

در هفتمین روز از هفتمین ماه از هفتمین سال هزاره جدید (هفتم ژوئیه سال 2007) کنسرت هایی با عنوان "زمین زنده" (Live Earth) در هفت قاره جهان برای اطلاع رسانی در مورد گرم شدن دمای زمین برگزار شد. در این کنسرت ها بیش از یک صد و پنجاه هنرمند طی بیست و چهار ساعت هنرنمایی کردند و نزدیک به 2 میلیارد نفر در سراسر جهان این کنسرت ها را تماشا کردند.

هفته مد لندن، یکی از مهمترین رویدادها در صنعت مد اروپا، در ماه سپتامبر با حضور گسترده معروفترین طراحان مد در جهان برگزار شد. موضوعی که امسال بسیار مورد توجه قرار گرفت، نگرانی های فزاینده ای بود که متخصصان نسبت به وضعیت سلامتی مانکنهای بسیار لاغر اندام ابراز کردند و شورای مد بریتانیا توصیه کرد که طراحان تنها از مانکنهایی استفاده کنند که گواهی سلامت جسمی ارائه می کنند.

جمجمه ای از الماس، اثر دیمین هرست، هنرمند بریتانیایی، گرانترین اثر هنری جهان شناخته شد. این جمجمه که بهای آن پنجاه میلیون پوند برآورد شده، متعلق به یک انسان قرن هجدهمی است و با لایه ای از طلای سفید و هشت هزار و ششصد و یک قطعه الماس - به ارزش تقریبی چهارده میلیون پوند - به طور کامل پوشیده شده است.

گروه راک انگلیسی لد زپلین بعد از 25 سال، در ماه نوامبرکنسرتی برپا کرد. لد زپلین در سال 1980 با مرگ جان بانهام (John Bonham) درامر گروه، از هم پاشید و هر یک از اعضاء به طور جداگانه به فعالیت در زمینه موسیقی ادامه دادند تا امسال که باز گرد هم آمدند. لد زپلین از اولین گروه های موسیقی هوی متال به شمار می آید.

دوریس سالسدو (Doris Salcedo) هنرمند کلمبیایی، در موزه تیت مدرن، با شکافتن زمین به عنوان اثر هنری، دوستداران هنر را شگفت زده کرد. این اثر که شیبولث (Shiboleth) نام داشت تمام کف موزه را پوشانده بود و باعث بحث و جدالهای بسیاری شد. صدای مخالفان با این پروژه زمانی به هوا بلند شد، که در ابتدای نمایش این اثر برای عموم، چند کودک و بزرگسال دچار سوانح جزئی شدند.

گروه پاپ انگلیسی اسپایس گرلز (Spice Girls) بعد از هفت سال جدایی دوباره کنسرتی در ماه دسامبر برگزار کردند. میلیونها نفر در سراسر جهان متقاضی خرید بلیت کنسرت این گروه بودند. اسپایس گرلز، گروه متشکل از پنج خواننده زن است که در زمان شکل گیری، محبوبیت زیادی در جهان پیدا کردند. ویکتوریا بکهام، یکی از اعضای این گروه، همسر دیوید بکهام، فوتبالیست معروف انگلیسی است.

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.