وزیر علوم ایران , نابغه ریاضی به قیمت ۱۹۵ دلار

وزیر علوم ایران , نابغه ریاضی به قیمت 195 دلار

مازیار رادمنش

با پخش وسیع خبر ایجاد فشار بر دانشجویان دانشگاههای مختلف، گفته شده است که وزارت اطلاعات می خواهد Go to fullsize imageدانشجویان را وادار به اعتراف تلویزیونی کند تا آنان بپذیرند که از طریق اعتراضات دانشجویی قصد شرکت در انقلاب مخملی را داشتند. در حال حاضر 25 دانشجو در شرایط دشوار زندانی اند، 150 دانشجو تا امروز به عنوان دانشجوی ستاره دار شناخته شده اند و گفته می شود که در دوران وزارت زاهدی برای ادامه تحصیل 10 درصد از دانشجویان مشکل بوجود آمده است. زاهدی در آخرین اظهار نظر خود در مورد دانشجویانی که تحت فشار و شکنجه هستند، گفت: « بسیاری از این افراد دانشجو نبودند و برخی سایت ها به دروغ، همه آنها را دانشجو معرفی کردند.» احمدی نژاد نیز در یک برنامه تلویزیونی که در اوایل مرداد 1386 پخش شد، ضمن اشاره تلویحی به جلسه اعتراض دانشجویان به رئیس جمهور در دانشگاه امیرکبیر، به اعدام 16 نفر تحت عنوان اراذل و اوباش اشاره کرد و تلویحا دانشجویان را به چنین سرنوشتی تهدید کرد.

محمد مهدی زاهدی کیست؟

محمد مهدی زاهدی متولد 1333 در شهر کرمان است. وی در سال 1358 از دانشگاه اصفهان در رشته ریاضی به عنوان شاگرد اول این رشته فارغ التحصیل شده است. همکلاسی های دانشگاه او گفته اند که تا پیش از انقلاب او هرگز در هیچ فعالیت سیاسی و دانشجویی شرکت نمی کرد و مثل همه جوانان عادی آن روزها لباس های مد روز را می پوشید. وی پس از گذراندن دوره کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس در سال 1365 وارد دانشگاه شهید باهنر کرمان شد و در سال 1369 از آنجا با درجه دکترای ریاضی فارغ التحصیل شد. محمد مهدی زاهدی در 23 مرداد سال 1384 از سوی محمود احمدی نژاد برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد. در معرفی نامه او به عنوان نابغه ریاضی قرن معرفی شده بود.

سوابق کاری و شغلی

محمد مهدی زاهدی در سال 1361 به مدت یک سال رئیس آموزش و پرورش شهربابک بود. وی از این سال تا سال 1373 سابقه شغلی دیگری نداشت، در سال 1373 به عنوان معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر منصوب شد و تا سال 1376 معاون این دانشگاه بود. او از سال 1377 عضو شورای اسلامی شهر کرمان شد و دو دوره در شورای شهر کرمان عضو شورا بود. در سال 1384 وی یکی از اعضای ستاد دیه استان کرمان بود. محمد مهدی زاهدی به دلیل ارتباط با باهنر که یکی از نیروهای قدرتمند جناح اصولگرایان در مجلس هشتم بود، از سوی احمدی نژاد در مرداد 1384 به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد و از وزارت علوم رای اعتماد گرفت. او در هنگام دفاع از خود گفت: « بنده نگاه دین باور را در دانشگاه تقویت می کنم.»

سوابق دانشگاهی و علمی

محمد مهدی زاهدی در زندگینامه خودش در وب سایت رسمی وزارت علوم، سوابق علمی خود را چنین گفته است: عضو انجمن ریاضی ایران( از سال 1362)، عضو انجمن بین المللی سیستم های فازی( از سال 1370)، عضو انجمن ریاضی کشور ژاپن( از سال 1374)، عضو آکادمی علوم نیویورک( از سال 1376)، عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان( از سال 1373)، عضو کمیته علمی کنفرانس های متعدد داخل و خارج کشور. وی گفته است که نظریه جدیدی داده است که در حال حاضر در کشورهای ژاپن، کره و چین روی این نظریه کار می کنند! محمد مهدی زاهدی در سالهای 1374 و 1377 به عنوان یکی از پژوهشگران نمونه دانشگاه شناخته شده و در سال 1375 و 1378 پژوهشگر نمونه استان کرمان شده است.

نابغه ای به قیمت 195 دلار

وقتی محمد مهدی زاهدی ادعا کرد که از سوی کمبریج به عنوان « نابغه ریاضی قرن» معرفی شده است، عماد افروغ نماینده اصولگرای مجلس که در آن روزها طرفدار احمدی نژاد بود، به این سابقه علمی شک کرد. وی گفته بود که در سال های 1997- 98 به عنوان مرد علمی سال انتخاب شده است. نشریه روزآنلاین همزمان اطلاعاتی را به چاپ رساند که برآن اساس « مرکز بین المللی کمبریج» که هیچ ربطی به دانشگاه معروف کمبریج ندارد، در قبال دریافت مبلغ 195 دلار هرکسی را به عنوان مرد سال علم معرفی می کند و در صورتی که بخواهد نام وی روی نقره حک شود، 360 دلار می گیرد. معلوم شد که وزیر علوم جدید آگهی چاپ نامش را به مرکز بین المللی تجاری شهر کمبریج در قبال پول آگهی داده است. ده سال قبل، وزارت علوم و آموزش عالی ایران، که اینک زاهدی وزیر آن است، در اطلاعیه ای موسسه مذکور را فاقد اعتبار اعلام کرده بود. به دنبال طرح این موضوع وزیر جدید دفاعی از خود نکرد و رئیس جمهور نیز پس از گرفتن رای اعتماد وی که با آرای کمی صورت گرفته بود، در این مورد هیچ نگفت.

صمدی در فرانسه و جایزه فیلدز

محمد مهدی زاهدی پس از اینکه وزیر علوم شد در سفری به فرانسه در جریان بازدید از انستیتو مطالعات عالی این کشور اصرار داشت که خود را به عنوان یک استاد بزرگ ریاضی معرفی کند، اما در گفتگو با مدیر انستیتو به طرز عجیبی از عالم ریاضیات و مسائل آن بی خبر بود، و وقتی از وی در مورد جایزه بین المللی « فیلدز» که در میان ریاضیدانان جایزه ای در حد نوبل است، سووال شد، وی پرسید: جایزه فیلدز چیست؟ همراهان وزیر علوم که از اساتید دانشگاه بودند، از بی اطلاعی وزیر شگفت زده و در مقابل مدیر فرانسوی سرشکسته شدند. او همچنین در هنگام بازدید از همین موسسه از حضور دانشجویی ایرانی به نام « صمدی» در آن دانشگاه ابراز خوشنودی کرده بود، در حالی که مدیر فرانسوی از وجود چنین دانشجویی بی خبر بود. بعدا وقتی وزیر علوم کابینه احمدی نژاد برای اثبات نظرش گفت که روی تابلوی اعلانات نام دانشجویی به نام صمدی را دیده است، معلوم شد که وی نام فرانسوی روز شنبه « samedi » را اشتباها به عنوان نام یک دانشجوی ایرانی فهمیده است.

برد یمانی و رکن یمانی

وزیر علوم در موارد مختلفی اشتباهات بزرگی را کرده است که بطور طبیعی از یک وزیر بعید به نظر می رسد، وی پس از بازگشت از سفر حج که همراه با احمدی نژاد بود، در یک جلسه رسمی گفت که پادشاه عربستان به احترام احمدی نژاد دست از عقایدش برداشته و برد یمانی را بوسیده است. این در حالی است که منظور زاهدی از « برد یمانی» همان رکن یمانی بود، و او تا آن زمان تفاوت برد یمانی و رکن یمانی که بوسیدنش از سوی اهل سنت حرام است، اما شیعیان آن را می بوسند و ماموران حرم از این رفتار جلوگیری می کنند، نمی دانست.

ستاره دارها و مشکلات اخلاقی آنان

با روی کار آمدن زاهدی در وزارت علوم، وی اقدام به تغییر روسای دانشگاهها کرد. مهم ترین تغییر در دانشگاه تهران اتفاق افتاد، او دکتر رضا فرجی دانا را که مورد حمایت بخش وسیعی از دانشجویان بود، در عرض یک روز برکنار کرد و برای اولین بار در تاریخ هفتاد ساله دانشگاه تهران، حجت الاسلام عمید زنجانی را به عنوان یک روحانی به ریاست دانشگاه بزرگ تهران منصوب کرد. این اقدام در همان روز با مخالفت دانشجویان دانشگاه تهران مواجه شد و این مخالفت با اقدامات وزارت علوم به سایر دانشگاهها کشیده شد. وزارت علوم پس از این مخالفت ها اقدام به برخورد امنیتی با دانشجویان کرد و تعدادی از آنان را شناسایی کرده و به عنوان « دانشجویان ستاره دار» از ادامه تحصیل و ثبت نام آنان در دانشگاه جلوگیری کرد.

زاهدی تا مدتها وجود دانشجویان ستاره دار را تکذیب می کرد، اما در یک مصاحبه مطبوعاتی با خبرگزاری فارس ضمن پذیرش وجود این دانشجویان و اقدامات وزارت علوم، به دانشجویان ستاره دار اتهام زد که آنان سابقه زندان، سوابق ضداخلاقی و ناموسی و شلاق خوردن دارند. پس از اعلام این موضوع اعتراض از سوی دانشجویان ستاره دار و برخی نمایندگان مجلس که از این دانشجویان دفاع کرده بودند، شدت گرفت. وزیر علوم اعلام کرد که چنین چیزی نگفته است و هرگونه مصاحبه ای با خبرگزاری فارس را تکذیب کرد و گفت: «تاسفانه خبرنگار کارگزاران وزارت علوم را به دروغگویی متهم کرد. ضمن اینکه من را متهم کرد که چنین حرفی زده ام. من هیچ مصاحبه ای با خبرگزاری فارس نکرده ام. در هیچ جمعی هم نگفته ام. به شدت این مسئله را تکذیب می کنم. پیگیری تخلف خبرگزاری فارس از مراجع قضایی نیز امکانپذیر است.» او در مورد دانشجویان ستاره دار گفت: « هیچگاه از زمان مطرح شدن بحث ستاره دارها آن را تکذیب نکرده ام. ستاره دار وجود دارد اما یک ستاره و دو ستاره. سه ستاره نداریم. ستاره چیز جدیدی نیست. اگر موردی از تکذیب این امر برای من بیاورید جایزه دارید. این رسانه ها هستند که تحت تاثیر جو سیاسی چیزهایی را درست می کنند که نادرست است. ستاره می توانست نقطه باشد یا کاما یا هر چیز دیگری حالا چه شده که در دولت نهم ستاره دار، ستاره دار شده است، نمی دانم.»

چندی پس از عدم ثبت نام دانشجویان ستاره دار، احمدی نژاد در یک مراسم دانشجویی در روز 16 آذر 1385 در دانشگاه امیرکبیر شرکت کرد. در این مراسم دانشجویانی که به برخوردهای وزارت علوم اعتراض داشتند، به دلیل برخوردهای طعنه آمیز رئیس جمهور با دانشجویان ستاره دار، خشمگین شدند و عکس های او را آتش زدند و او را دیکتاتور خطاب کردند. احمدی نژاد نیز گفت که مخالفت دانشجویان با من نشانه وجود آزادی در دانشگاه است. اما این موضوع چنین نماند، با پخش یک نشریه مشکوک که با جعل لوگوی یک نشریه دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در آن به مسائل دینی اهانت شده بود، تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر دستگیر شدند و زمزمه پاکسازی دانشگاه آغاز شد. پس از آن دانشجویان امیرکبیر، پلی تکنیک، علم و صنعت و بسیاری دانشگاههای دیگر دستگیر شدند و وزارت اطلاعات دانشجویان را در سلول انفرادی نگه داشت و به شکنجه آنان پرداخت.

خوب و بد خبر مهم نیست

محمد مهدی زاهدی متاهل است و سه فرزند دارد. وی در هر جلسه ای دائما تاکید می کند که روزانه 21 ساعت کار مفید می کند و در یک جلسه با خبرنگاران ای میل خصوصی خودش در یاهو را به عنوان یکی از راههای ارتباطی مردم با وزیر علوم معرفی کرد. زاهدی در مورد مطبوعات گفته است: «خوب و بد خبر مهم نیست. مهم این است که صحیح باشد. ما اعتقاد داریم که اطلاع رسانی ماموریتی مقدس است و باید برپایه گفتمان علمی باشد.»، «خبرنگاران از تمامی جنبه های کاری وزارت علوم اطلاع ندارند، باید در دوره ای آموزشی آنها را فراگیرند.»

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.