آموزش گام به گام استفاده از فیسبوک (طنز)/فصل اول/ فیسبوک به چه درد میخورد؟

شراگیم زند

سلام عرض میکنم خدمت دوستان عزیز و همراهان گرامی...بعد از استقبال بی نظیر از مجموعه درسگفتارهای آموزش گام به گام پناهجویی بر آن شدیم تا در سری دوم برنامه های آموزشی گام به گام خود به سراغ شبکه های اجتماعی رفته و در بخش نخست به محبوب ترین این شبکه ها یعنی فیس بوک بپردازیم... اجازه بدهید...اجازه بدهید...ساکت باشید...میدانم این پچ پچ هایتان برای چیست...دارید میگوئید این شراگیم زند مگر پناهجویی درس نمیداد...؟چطور شده حالا آمده شبکه هم درس بدهد...؟  لابد دو روز دیگر هم می خواهد بیاید اینجا کلاس شیرینی پزی راه بیندازد...اینطور نیست...اجازه بدهید...محض اطلاع شما بنده تخصص اصلی ام شبکه های اجتماعی و علی الخصوص فیس بوک هست...میتوانم آدرس صفحه ام را بدهم خودتان تشریف ببرید و ببینید...مبحث پناهجویی بیشتر علاقه ی شخصی ام بوده که هرچه بوده درس دادم و تمام شده رفته...بحث حاشیه ای موقوف...درس را شروع کنیم...:

فیس بوک شبکه ای اجتماعی ست که حدود یک میلیارد انسان غیر اجتماعی در آن عضو هستند...شاید اولین سوالی که به ذهن خیلیهایتان برسد این باشد که اصلا فیسبوک به چه درد میخورد...؟ چه نیازی هست که ما حتما عضو فیس بوک شویم؟  در پاسخ باید عرض کنیم که فیس بوک کارکردهای گوناگون و متنوعی دارد...یکی از کارکردهای آن اطلاعرسانی و تاثیرگذاری بر تحولات جامعه است...این تاثیر گذاری تا بدانجاست که گاه حتی (گوش شیطان کر) به تغییر حکومتها می انجامد...در حکومتهای دیکتاتوری که همه ی ابزارها و کانالهای ارتباطی و اطلاعرسانی در اختیار دولت است، افراد از طریق فیس بوک میتوانند حرکتهای هماهنگ و منسجمی را به قصد نشان دادن اعتراض و یا انجام تغییرات، سازماندهی نمایند. البته استفاده از فیس بوک در ایران چون بومی شده است این روند با کمی دستکاری تقریبا معکوس شده است...یعنی معمولا تجمعات و تحصنات و اعتراضات در خود فیس بوک است که برگزار میشود و بیرون از فیس بوک فقط در مورد آن اطلاعرسانی میگردد.
برای اینکه مساله برایتان روشن شود نمایش کوتاهی در دو پرده برایتان تدارک دیده ایم... به مکالمه ی فرضی دو شهروند خارجی تبار و دو شهروند ایرانی تبار ناراضی توجه بفرمائید تا مساله کاملا برایتان جا بیفتد:

پرده اول / خارجی / فیسبوک – صفحه ی اتحاد برای آنگولای آزاد
اوتومبو: ما فردا سر کار نخواهیم رفت و در ساعت ده مقابل ساختمان مجلس تجمع خواهیم کرد. سرنگون باد دیکتاتوری
ایتومبو: بله...مطلب را به اشتراک گذاشتم...من با شما خواهم بود. سرنگون باد دیکتاتوری
(فردا صبح اوتومبو و ایتومبو و چند صد هزار تومبوی دیگر راس ساعت ده میروند و مجلس را منحل میکنند و حکومت سقوط میکند و آزادی و دموکراسی در مملکت برقرار میشود)

پرده دوم/ داخلی/ توی سلف دانشگاه – صحبت دو دانشجوی مبارز ناراضی
اصغر: داداش این صفحه ی "دیکتاتور برو درتو بذار" رو لایک کردی؟
اکبر: بله...لایک کردم...به دوستانم هم گفتم برن لایک کنن...لایکهاش از هفتصد هزار تا هم گذشته...
اصغر: ایول...این حکومت نمیتونه ما رو ندیده بگیره...نه...دیگه نمیتونه...
(فردا صبح صفحه ی دیکتاتور برو درتو بذار هفتصد و چهل و چهار هزار و سیصد و بیست و دو لایک دارد... دیکتاتور همچنان دارد در مردم میگذارد...)

اما از بحث سیاسی که بگذریم کارکرد دیگر فیسبوک یافتن دوستان قدیمی ست...چه بسیار کسانی که با یک سرچ و جستجوی ساده در فیسبوک همکلاسی دوران دبستان خود را پیدا کردند...چه بسیار کسانی که به لطف فیس بوک توانستند دختر همسایه شان را که در تمام دوران کودکی با او همبازی بوده و دکتر بازی و بازیهای مفرح دیگر مینمودند را پیدا کنند...آه که چقدر این آشنایی های دوباره لذتبخش است...فیس بوک انسانها را به قدری به یکدیگر نزدیک کرده است که هر لحظه ممکن است شخص وزّه و روی مخی را که ده سال پیش به هزار زحمت پیچانده اید دوباره بیندازد توی بغل تان...!
اما در کنار پیدا کردن آشنایان قدیمی یکی از جذابیت های فیس بوک پیدا کردن دوستان جدید است...برای پیدا کردن دوست جدید قبل از هر چیز باید برای خود مشخص کنید که چه نوع دوستی میخواهید پیدا کنید؟ در حالت کلی ما دو نوع دوست داریم...دوست معمولی و دوست غیر معمولی که به آن دوست 18+ هم میگویند. در هر دو حالت شما نیاز به اسم و عکس آدمیزادی دارید...یعنی اسامی جوجو و می می و چغندر خسته و پیشی ملوسه با عکسهای تیرتخته و گل و پنجره ی رو به دریا و شاپرک برای کسی در فیس بوک دوست به ارمغان نمی آورد...این عکسها و این اسامی فانتزی و غیر واقعی را در جلسه ی بعد که به ادامه ی کارکردهای فیس بوک خواهیم پرداخت به شما میگویم برای چه کارهایی مناسب است...اگر شما دنبال ارتباط حقیقی هستید باید با خود حقیقی تان هم تشریف بیاورید فیس بوک...اما اگر فقط میخواهید بیائید یک لاس خشکه ای بزنید و یا چهار تا فوحش به این و آن بدهید و سبک شوید خب هر اسم و عکس فیکی کارتان را راه می اندازد...
در جلسه ی بعد در این موارد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

+38
رأی دهید
-12

نخود هر اش - اورلاندو - امریکا
چقدر خوشحال شدم از شروع کلاس جدید من این نیمکت اول میشینم
یکشنبه 7 دي 1393 - 01:31
davood63 - تهران - ایران
از الان بگم جای من ته‌ کلاس هستش و آدرسم هم هست ،،از ده‌‌‌ خاتون آباد تا فرانک فورت‌ (جر منی۲۴-۳۶۵)
یکشنبه 7 دي 1393 - 13:46
piki82 - تورین - ایتالیا
این چرندیات واقعا برای کسی جذابیت داره ?? (:
یکشنبه 7 دي 1393 - 12:53
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.