سوریه: زندگی در مرکز دمشق آرام‌آرام بهتر می‌شود

دیانا دارک تازگی از لندن به سوریه برگشت

دیانا دارک چندی پیش از لندن به سوریه برگشت تا خانه‌اش را از چنگ سودجویان در بیاورد. وقتی رسید، دید همسایه‌ها و آشناهایش خندان هستند، خیلی بهتر از آن که فکرش را می‌کرد:

هیچ در دمشق آن‌جور که فکر می‌کردم نبود. مطمئن بودم خوراکی کم است. با خودم عهد کرده بودم تا آنجا هستم کم بخورم. وقتی رسیدم دیدم در حومه‌ها که تحت محاصره‌اند قحطی‌ است، اما بازارچه‌های وسط شهر از خوردنی لبریزند.

میوه‌فروش‌های شارع الامین موزهای سومالی را تلبنار کرده‌اند، قفسه‌های ادویه‌فروش‌های بزوریه پر است از زعفران اعلای ایران و گردوی افغانستان، شراب و آبجوی لبنانی هم همه‌جا هست. قیمت‌ها بالاتر از قبل است، اما همچنان بیشتر مردم می‌توانند بخرند.


کنار همه خیابان‌ها، وسط ایست‌های بازرسی و مردان تا‌دندان‌مسلح، دست‌فروش‌ها، ثعلب داغ حلب می‌فروشند. کافه‌ها و قنادی‌ها پر از شیرینی است. بستنی‌فروشی معروف بکداش مثل همیشه شلوغ است.

از روی پیاده‌روها که با ته‌سیگار فرش شده می‌شود فرض کرد در این شهر سیگاری، مردم حتی از قبل هم بیشتر سیگار می‌کشند. مغازه‌های میدان سوق الحمیدیه – با لباس‌زیرهای پرزرق‌وبرق‌شان – مثل همیشه پر از مشتری است. برعکس خیابان‌های مشابه لندن، آدم حتی یک مغازه هم نمی‌بیند که تعطیل شده باشد.

البته گاه وسط روز، یا در طول شب، صدای خمپاره می‌آید – و آن‌قدر بلند هست که آدم را اذیت کند.


توپچی‌های بشار اسد از روی جبل قاسیون شلیک می‌کنند، درست بالای شهر، به سمت منطقه غوطه در شرق – همان‌جایی که پارسال حمله شیمیایی اتفاق افتاد، و مقاومت پراکنده اهالی‌اش خاری در چشم دولت است. دهکده‌های آن منطقه ۱۸ ماه است محاصره غذایی‌اند.

با این حال، هر طور حساب کنیم، سروصدا به مراتب کمتر از یک سال پیش است. از این نظر می‌شود گفت زندگی در مرکز دمشق آرام‌آرام بهتر می‌شود. اما از جنبه‌های دیگر به مرور بدتر می‌شود.

به‌جز ۳.۵ میلیون نفری که به خارج کشور پناه برده‌اند، ۷.۵ میلیون نفر هم داخل کشور آواره شده‌اند – روی هم می‌شوند حدود نیمی از جمعیت سوریه. خانه‌هایی که خالی مانده، آن‌ها که با خاک یکسان نشده، هر آن ممکن است اشغال شود. مالک معمولا نمی‌داند چه کسی خانه‌اش را صاحب شده. رفتن و پرسیدن هم خطرناک‌تر از این حرف‌هاست.


 

نمای جبل قاسیون، از روی بام خانه‌ای در دمشق

در موارد بسیاری، که البته به ندرت گزارش می‌شود، سودجویان خانه‌ها را غصب می‌کنند و از مالکان غایب یا کسانی که زورشان به آنها نمی‌رسد، سوءاستفاده می‌کنند.

خانه خود من یکی از این نمونه‌هاست. خانه در محله مسلمان نشین شهر قدیمی دمشق واقع است. سال ۲۰۰۵ خریدم‌اش و مرمت‌اش کردم. از چند ماه پیش دست سودجوهاست.

بیش از دو سال، از تابستان ۲۰۱۲ تا تابستان ۲۰۱۴، خانه‌ را به دوست‌هایی داده بودم که خانه‌های خودشان در حومه دمشق ویران شده بود. اما بعد وکیل سابق‌ام و مالک قبلی، آنها را بیرون کردند که خانه را بالا بکشند، نصف نصف.

 
 

آهنگر به‌جای در قدیمی چوبی که خرد کرده بودند، دری آهنی ساخت 

چندی پیش برگشتم که بیرون‌شان کنم و خانه‌ام را پس بگیرم. بعد از ۱۵ روز پرماجرا موفق شدم. در سوریه بعضی چیزها به‌طرز غریبی سریع انجام می‌شود. یک روز قاضی را می‌بینید، روز بعد می‌آید خانه را می‌بیند – بدون پول.

در این ۱۵ روز لحظه‌های هیجان‌انگیز زیاد داشتیم: دو بار دزدی، شش بار عوض کردن قفل، نصب دو در آهنی، و رسوا شدن گزارش امنیتی جعلی که به کمک‌اش دوستانم را از خانه بیرون کرده بودند. البته فقط مدرک جعلی نبود. یک ژنرال جعلی هم – با یک سند مالکیت ۲۵ ساله – برای‌شان نقش بازی کرده بود – و یک مادر بعثی با نوزادش.

اما در کنار همه این‌ها، زندگی از خیلی جهات هم روال عادی همیشگی‌اش را دارد: یک بار با دوست پنجاه‌واندی ساله‌ام که ماشین‌اش بی‌خود و بی‌جهت در پرتاب خمپاره از بین رفته بود، غذا می‌خوردیم. تعریف می‌کرد چطور خواهرزاده ۱۶ ساله‌اش را که در ارکستر ساز می‌زند، با تاکسی می‌برد سالن اپرا که یک وقت نگیرند ببرندش سربازی. می‌گفت دم هر ایست بازرسی ویولن سل خواهرزاده را محکم می‌چسبیده که سربازها برندارند.


 

ایست‌های بازرسی و بلوک‌های بتونی همه‌جای شهر به چشم می‌خورد، مثل این‌جا در میدان یوسف العظما

دوست دیگری دارم که در اداره برق ملی کار می‌کند. کارش تعمیر کابل‌هایی‌ست که در درگیری‌ها آسیب دیده. یک روز با خانواده‌اش در خانه‌شان ناهار می‌خوردیم. تعریف کرد چطور یکی از اعضای تیم‌اش جلوی چشمش روی مین رفته و تکه‌تکه شده – و چشم مردی که کنار او ایستاده بوده از کاسه درآمده.

او خودش خوش‌شانس بوده. فقط یک ترکش به روده‌اش می‌خورد، دو هفته بیمارستان می‌خوابد، دو هفته در خانه استراحت می‌کند و یک راست برمی‌گردد سر کار. موضع‌اش هم ساده و روشن است: هرکس زیرساخت‌های سوریه ‌را خراب می‌کند، در واقع دارد به سوری‌ها آسیب می‌زند.

کوچه پس‌کوچه‌های شهر قدیمی پر از بچه‌هاست که فوتبال بازی می‌کنند. خیلی‌هاشان کنار خانه من مدرسه می‌روند.

جمعیت شهر به‌خاطر آواره‌های داخلی آن قدر زیاد شده (از ۴ میلیون به ۷ میلیون) که این بچه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۳ بعداز‌ظهر مدرسه می‌روند. یک شیفت قبل از ‌آنهاست و یک شیفت بعدشان. در هر کلاس ۶۰-۵۰ نفر اند، اما چیزی از شوق‌شان برای درس و مشق کم نشده.


 

اوایل ماه دسامبر یک نمایشگاه بهداشت و سلامتی پوست در دمشق برگزار شد

تنها خارجی‌هایی که این مدت دیدم شیعه‌های عراقی بودند، زنان و مردانی که برای زیارت آمده بودند – با یک راهنما که یک تابلوی گرد نارنجی دست‌اش بود.

یکی از دوستان قدیمی که در وزارت گردشگری کار می‌کند و همچنان هر روز سر کار می‌رود، می‌گفت تنها چیزی که از گردشگری سوریه مانده همین سفرهای زیارتی‌ است. حدود ۲۰۰ هزار نفر در سال. در حالی‌که سال ۲۰۱۰ حدود ۸.۲ میلیون نفر گردشگر به سوریه آمده بودند. دوستم البته موضع سیاسی ندارد. صرفا انتخاب کرده بماند و کارش را به بهترین نحوی که می‌تواند بکند – مثل میلیون‌ها سوری دیگر.

آن‌طور که دوستان موثق می‌گفتند، همه‌جای کشور، حتی در رقع که دست دولت اسلامی است، کارمندان دولت سر موعد حقوق‌شان را مستقیم از دستگاه‌های خودپرداز می‌گیرند. ظاهرا آن روزها جلوی هر بانک صفی طولانی از کارمندان تشکیل می‌شود.

دو شب آخر اقامتم در دمشق بالاخره در خانه خودم خوابیدم، در شهر قدیمی. همان دو شب کافی بود که بفهمم بقیه هر روز چه می‌کشند: چهار ساعت برق در روز، بدون گاز، بدون آب گرم، حتی آب سرد کم.

هر روز باید در سرمای صبح می‌رفتم آن‌طرف حیات که با آب یخ دست و صورتم را بشویم. سخت بود، اما به‌طرز غریبی فرح‌بخش هم بود. تصور این‌که دور تا دور همسایه‌های مهربانی هستند که حواس‌شان به تو هست، دل آدم را گرم می‌کرد. بدون آن‌ها هرگز نمی‌توانستم خانه‌ام را پس بگیرم. در هر مرحله مراقبم بودند، کمکم کردند.

در موقعیت‌های بحرانی آدم‌ها بهترین و بدترین روی‌شان را نشان می‌دهند. چیزی که در دمشق توجهم را جلب کرد این بود که یک حس محبت حقیقی، یک حس مشترک انسانی و یک حس طنز فوق‌العاده همچنان در شهر جاری‌ است. شهروندان عادی سوری آن‌چه از دست‌شان برمی‌آید می‌کنند که با بی‌اخلاقی و فساد بجنگند. روحیه‌ها، به‌رغم همه آن‌چه گفتم، بالاست. خنده سرپا نگه داشته‌شان.

حتی یک بار نشنیدم کسی از فرقه‌گرایی حرف بزند. “داعش" – کلمه‌ای که از حروف اول کلمات اسم دولت اسلامی در زبان عربی درست شده – برای مردم مثل فحش است. همه آن را محکوم می‌دانند و غیرقابل قبول.

چند وقت دیگر جنگ پنج ساله می‌شود. آدم‌های فرصت‌طلب و طماع به‌مرور در جامعه بیشتر می‌شود. معلوم نیست فضای دوستانه و هم‌بستگی محله‌هایی مثل محله من تا کی دوام می‌آورد. فقط این‌قدر می‌توانم بگویم که بعد از دو هفته‌ای که دمشق بودم، بسیار خوش‌بین‌تر از قبل‌ام.

سوریه کشوری‌ است با هزاران بنا و مکان تاریخی. جنگ این میراث فرهنگی را تخریب و گاه نابود کرده. خیلی‌ چیزها هم به تاراج رفته. با این حال داوطلبان بسیاری هرچه در توان دارند گذاشته‌اند که آسیب‌ها را ثبت کنند و هویت فرهنگی کشورشان را از نابود کامل نجات بدهند.

دیانا دارک، نویسنده کتاب "خانه‌ام در دمشق؛ نگاهی از درون به انقلاب سوریه" است. او عرب زبان است و بیش از سی سال سابقه در گزارش از خاورمیانه دارد.

+38
رأی دهید
-21

mountainman - استکهلم - سوئد
. اگه یادتون باشه سه سال پیش تو همین سایت گفتم که اینا مردم نیستن اینا همون کسانی هستن که افغانستان زیبام رو ویران کردن . اگه منو متهم به دوستدار بودن اسد میکنید بله من الان در این شرائط سوریه دوست دار اسد هستم چون اسد همه ی موشهای تروریست رو با حامیانشون به پیش حوریهاشون میفرسته و باعث میشه تروریست کمتری به سوئد برگرده . ترکهای عثمانی کثیف با عربهای نژادپرست کثیف شما برید هر وقت ازادی رو تو کشوراتون اوردید بعد بیایید اینجا مردم یک کشور رو ازاد کنید و بهشون ازادی بدید. تنها موردی که کشوری ازاد شده کشور افغانستان هست که بیش از یک میلیون شهید در مبارزه با طالبان و القاعده داد و امریکا هم با بهانه ای باعث شد این ازادی سریعتر به کشور بیاد.
شنبه 6 دي 1393 - 13:21
ANTI JAHL - هامبورگ - آلمان
حرومتون بشه که همش پول ملت بی‌چاره فلک زده ایران
شنبه 6 دي 1393 - 13:23
mountainman - استکهلم - سوئد
زمانی که ایران بودم خیلی از عزیزان ایرانی بودن که میپرسیدن چرا کشورمون رو خراب کردیم اگه اونایی که سنی دارن و زمان شاه رو یادشون هست میدونن که اون زمان افغانستان بعد از ایران یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه بود . شاید اون زمان برای کسانی که میپرسیدن چرا کشورمون رو خراب کردیم نداشتم البته من ایران به دنیا اومده بودم پدرم هم از زمان شاه ایران زندگی میکرد . اما جواب این دوستان عزیز این هست که افغانستان رو ما خراب نکردیم. افغانستان رو عده ای از مردم مذهبی خراب کرد کسانی که پای بیگانگان پاکستانی عرب فلسطینی چچنی بوسنیایی قطری اماراتی ازبکستانی رو به کشور باز کرد . اینها کشورمون رو خراب کردن
شنبه 6 دي 1393 - 13:24
masoud1900 - استکهلم - سوئد
این سوریه‌های عتیقه‌‌ برگردن زودتر به کشورشون دیگه ،بیشتر از این همه جارو به گند نکشن
شنبه 6 دي 1393 - 13:29
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
همه این خوراکیها و مواد غذای را از ایران میبرند آنجا سی‌ هزار تن مواد غذای همین چند وقت پیش بردند سوریه
شنبه 6 دي 1393 - 18:40
Busyman - كويت - كويت
یادتون باشه هم هشت سال جنگ همین رژیم کمک ایران میکرد و همین رژیم شده سنگر ایران
یکشنبه 7 دي 1393 - 05:14
فاطی قاطی - موگادیشو - سومالی
masoud1900-من سوریه ای نیستم ولی میدونم مردم سوریه الان تو چه فلاکتی هستند.نکبت ,عتیقه تویی که به مردم بی گناه سوریه توهین میکنی.اگه اینا جایی به دور از وطنشون هم باشن نون بابای تورو نمی خورن که اینجوری برخورد میکنی هر وقت جایی نوشتن اینجا خونه پاپیته یا مملکت سندش به اسم پاپیته اونوقت میتونی یه چیزی بگی پس تا اونوقت وتا زمانی که خودتم دور از کشور وخونه خودتی لطفا زر نزن.
یکشنبه 7 دي 1393 - 01:12
سرسره - اهواز - ایران
فاطی قاطی-موگادیشو- خوب اسمی روخودت گذاشتی واقعا هم قاطی داری درحد مقام عظمی!این سوریه ایهای به قول توبدبخت ازکجا مواد غذاییشون با وجود این جنگ وناامنی تامین میشه ومردمش پول دارن؟ درحالیکه درایرانیکه مثلا جنگ نیست ونفت وگاز داره فقر روزبروز بیشتر وبنا به گفته خوداین حکومتیها هزاران خانواده ایرانی گرسنه سربربالین میذارن؟البته اینارو ازتونپرسیدم توکه عددی نیستی روی صحبتم با رهبران بیشرم وکثیفت هست مردم سوریه دارن چوب مال حروم خوردنو میخورن دندشون نرم مثل مردم لبنان وفلسطین که نفرین مردم ایران پشت سرشون هست
یکشنبه 7 دي 1393 - 23:45
سرسره - اهواز - ایران
فاطی قاطی-موگادیشو- خوب اسمی روخودت گذاشتی واقعا هم قاطی داری درحد مقام عظمی!این سوریه ایهای به قول توبدبخت ازکجا مواد غذاییشون با وجود این جنگ وناامنی تامین میشه ومردمش پول دارن؟ درحالیکه درایرانیکه مثلا جنگ نیست ونفت وگاز داره فقر روزبروز بیشتر وبنا به گفته خوداین حکومتیها هزاران خانواده ایرانی گرسنه سربربالین میذارن؟البته اینارو ازتونپرسیدم توکه عددی نیستی روی صحبتم با رهبران بیشرم وکثیفت هست مردم سوریه دارن چوب مال حروم خوردنو میخورن دندشون نرم مثل مردم لبنان وفلسطین که نفرین مردم ایران پشت سرشون هست
یکشنبه 7 دي 1393 - 23:46
فاطی قاطی - موگادیشو - سومالی
سرسره - اهواز .معلومه همون طوری که زدی مغزت سره سره هنوز از مغزت استفاده نکردی و مغزت رو اکبند تحویل گرفتی و اکبند هم تحویل میدی وگرنه می فهمیدی که فرق دولت و مردم چیه .تو کشورهای جهان سوم که کشور ما هم یکی از کشورهای جزاون هست همیشه دولتهای دیکتاوری حکم میکنند و مردم هیچ دخالتی در اداره کشور ندارند در سوریه هم همینطوره .من الان اینجا هرچی بنویسم تو که نمیگیری ولی برات دعا میکنم که روزی اون کله کار نکرده و صفر کیلومترت و رو بکار بندازی و معقولانه به چیزها فکر کنی نه از روی شکمت..
دوشنبه 8 دي 1393 - 12:15
masoud1900 - استکهلم - سوئد
فاطی قاطی - موگادیشو - سومالی .تو غلط کردی وقتی سوریه‌ای نیستی از اون اشغال‌ها دفاع میکنی
دوشنبه 8 دي 1393 - 22:53
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.