'یک سوم خانوارهای ایرانی فرزند ندارند یا تک فرزند هستند'

یک سوم خانوارهای ایرانی یا فرزند ندارند یا تک فرزند هستند

محمد ناظمی اردکانی رییس سازمان ثبت احوال ایران گفته است که در ایران سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تولد ثبت می شود و در مقابل ۴۰۰ هزار نفر می میرند. ۸۰۰ هزار ازدواج صورت می گیرد که ۱۶۰ هزار مورد آن به طلاق منجر می شود.

آقای ناظمی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفته که ۳۳ درصد جمعیت ایران (یک سوم) یا فرزند ندارند یا تک فرزند هستند که ۱۴ درصد خانوارها فرزند ندارند و ۱۹ درصد آنها نیز تک فرزند هستند.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال، آمارها نشان می دهد که ولادت و ازدواج در حال کم شدن و فوت و طلاق در حال افزایش است.

نرخ رشد جمعیت ایران که در دهه ۶۰ خورشیدی به حدود ۴ درصد رسیده بود بعد از برنامه کنترل جمعیت کاهش یافت و آمارها نشان می دهد که اکنون نرخ باروری به ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

سیاست کنترل جمعیت در ایران با شعار "دو بچه کافی است و زندگی بهتر، فرزند کمتر"، پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق و همزمان با آغاز ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ شروع شد. این برنامه پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ نیز پیگیری می شد اما پس از آن تا پایان جنگ ایران و عراق متوقف شده بود.


رشد جمعیت در سالهای جنگ هشت ساله با عراق به نزدیک چهار درصد رسیده بود

این تغییر سیاست به افزایش شدید جمعیت در دهه ۶۰ خورشیدی منجر شد و هشدار کار‌شناسان را در پی آورد.

در طول اجرای برنامه کنترل جمعیت، وزارت بهداشت با ارائه مشاوره رایگان، توزیع کاندوم، وازکتومی (بستن لوله مردان)، توبکتومی (بستن لوله رحم زنان) و روش‎های دیگر سعی در کنترل افزایش جمعیت ایران داشت.

بالا بردن سطح رفاه عمومی و خدمات اجتماعی یکی از مهمترین انگیزه های سیاست کنترل جمعیت در ایران بود.

اما دو سال پیش در مهر ماه سال ۱۳۹۱ آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، سیاست کنترل جمعیت را اشتباه توصیف کرد و گفت که "یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم."

بعد از آن دولت سیاست کنترل جمعیت را کنار گذاشت و برنامه تشویق فرزند آوری را در دستور کار قرار داد و آقای ناظمی اردکانی می گوید که بنابر این سیاست "نرخ باروری باید از ۱.۷ درصد به ۲.۱ درصد برسد."

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال، خانواده های ایرانی "کوچک شده و در حالی که در دهه ۶۰ هر خانواده ۶ نفر عضو داشت هم‌اکنون این تعداد به ۳ نفر کاهش پیدا کرده است."

بر اساس آمارهای منتشر شده جمعیت ایران به ۷۸ میلیون نفر رسیده است.

+47
رأی دهید
-12

فدای آقا - اودنسه - دانمارک
خوب این خبر تاسف باری هست برای شیعیان عزیز. در صورتی که اهل تسنن با کمک‌های خارجی در حال ازدحام جمعیت در خطوط مرزی و شهرهای بزرگمان هستند. بایستی که خیلی هشیارانه عمل و نقشه شوم اینها را در نطفه خفه کنیم. از همین لحظه بایستی که عزیزان ما عملیات چندفرزندی را رقم بزنند. و تا ظهور منجی بشریت، صاحب الزمان حضرت آقا اجل الله تعالی فرجه الشریف، با حضور کثیرشان حافظ خاک ولایت باشند. به امید آن روز که در خاک ولایت تک تکمان خادم حضرت آقا عج بشویم. آمین.
جمعه 5 دي 1393 - 14:45
mlowes - واشنگتن - آمریکا
که همین الان هم ۳۰ میلیون نفر اضافه هستند. با شرایطی که ایران داره، توانایی جذب بیشتر جمعیت را نداره. نباید ایران را با کشورهای تراز اول جهان همچون ژاپن و آلمان و .. مقایسه کرد. نصف این جمعیت توانایی رشد ندارند.
جمعه 5 دي 1393 - 15:40
Darya_ir - دوسلدورف - المان
امار جدید .رشد جمعیت ایران به 80 میلیون نفر رسیده است ...
جمعه 5 دي 1393 - 15:49
دوستدار - استهکلم - سوئد
خوش به حالشان که فرزند ندارند و یا تک فرزند دارند. کجا این زندگی خوب است که چندین فرزند را در این دوره و زمانه داشته باشید؟ خود من چندین فرزند دارم و هیچ احساس ارامشی ندارم چون کلی مسئولیت مشکل و درد سر را باید تحمل کنم.
جمعه 5 دي 1393 - 19:01
perser68 - فلوریدا - آمریکا
فدای آقا - اودنسه - دانمارک. تو پس چرا تو دانمارک نشستی که بهت اجازه گرفتنه زنه دومو سومو چهارم نمیدن؟ پاشو برو خونت پیشه آقات !!! پس فدا مدا همه داستانه؟؟؟
جمعه 5 دي 1393 - 22:36
سرسره - اهواز - ایران
فدای اقا- مشکلات بیکاری-خشکسالی-اعتیاد روزافزون-بچه های خیابانی-ناامنی وافزایش جرم وجنایت لابد با افزایش جمعیت حل میشه!!!البته که اقا و سگهای هارولایت وسران دزد وکثیف سپاه باکشون نیست اونا سرباز می خوان که پز جمعیتشونو بدن ولی رفاه وخوشبختی مردم کمترین ارزشی براشون نداره فقط مایه تاسف هست که اینبارهم طبقات بیسواد وفقیر فریب تبلیغات این حکومت ضد ایرانیو می خورن وبا تولید بچه فقط به بدبختیهاشون اضافه میشه
شنبه 6 دي 1393 - 10:36
Darya_ir - دوسلدورف - المان
فدای اقا .با پول اقا داره در دانمارک عشق میکنه ونمیدونه مردم ایران . حتی پول یک میلیون تومان زایمان در بیمارستان را ندارند که بدهند . اقا برو قم و بالامنبری در فیضیه قم کن . تورو چه به د انمارک
شنبه 6 دي 1393 - 18:49
کوروش مهری - یزد - ایران
فدای آقا - اودنسه - دانمارک-برو دارمت!. این دوست عزیز از خودمونه!
جمعه 12 دي 1393 - 13:09
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.