آغاز مانور ارتش ایران در «آب‌های خلیج فارس و اقیانوس هند»

رزمایش (مانور) ارتش ایران که قرار است به مدت هفت روز در محدوده‌ای به وسعت «حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع» برگزار شود روز پنج‌شنبه، چهارم دی‌ماه، در جنوب ایران آغاز شد.

به گفته فرماندهان ارتش، «آزاد کردن یک مامور دولتی از دست تروریست‌ها» از جمله عملیاتی است که در این رزمایش تمرین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرحیم موسوی، جانشین فرمانده کل ارتش ایران، گفت که در روز اول و دوم این رزمایش یگان‌های نیروی زمینی، در روز سوم یگان‌های نیروی هوایی و در روزهای بعد یگان‌های نیروی دریایی عملیات خود را انجام خواهند داد.

به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش، یکی از عملیات‌ها در این رزمایش آزاد کردن یک مامور دولتی از دست تروریست‌ها است.

احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی، تصریح کرد: «فرض را بر این می‌گیریم که یکی از مأمورین دولتی به دست تروریست‌ها ربوده شده و قرار است از مرزهای کشور خارج شود.»

وی اضافه کرد: «نیروهای ویژه ما با هواپیمای سی ۱۳۰ از تهران به خطوط مرزی منتقل و عملیات چتربازی را انجام داده و سپس توسط بالگرد به منطقه شناسایی شده مورد نظر می‌روند و پس از درگیری اقدام به آزادی گروگان‌ها می‌کنند.»

به گفته فرماندهان ارتش، این رزمایش از چهارم تا دهم دی در محدوده‌ای به وسعت «حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع» در جنوب استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، شرق تنگه هرمز و سواحل مکران تا مدار ده درجه شمالی در آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود.

استفاده از سامانه‌های هوشمند و فناوری‌های نو ارتباطی و جنگ الکترونیکی از جملهبرنامه‌های اولین مرحله این رزمایش اعلام شده است.

کیومرث حیدری، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، نیز خبر داد که در این رزمایش برای نخستین بار «یگان تازش» نیروی زمینی ارتش با همکاری نیروی هوایی ارتش ماموریت‌های خود را انجام خواهند داد.

وی اشاره‌ای به جزئیات ماموریت‌های «یگان تازش» نکرد.

در همین زمینه، فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش ایران روز پنج‌شنبه گفت که در این رزمایش مأموریت‌هایی از قبیل شناسایی، مراقبت و شرکت در عملیات روانی علیه نیروهای «دشمن» به یگان پهپادی واگذار شده است.

رضا خاکی، فرمانده این یگان، اضافه کرد: «نیروی زمینی ارتش تنها یگان ارتش است که از پهپاد انتحاری برخوردار بوده و این پهیاد با نام رعد می‌تواند اهداف را در بُرد ۲۵۰ کیلومتر به صورت نقطه‌ای مورد هدف و انهدام قرار دهد.»

همچنین به گفته حسین چیت‌فروش، سخنگوی نیروی هوایی ارتش، در این رزمایش هواپیماهای P3F ایران مأموریت کشف و شناسایی زیرسطحی‌های «دشمن» از تنگه هرمز تا دریای عمان را انجام خواهند داد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، ۹ آذر، از نیروهای مسلح ایران خواست تا آمادگی خود را بدون در نظر گرفتن آن چه او «محاسبات سیاسی» خواند، مرتباً افزایش دهند.

برگزاری رزمایش ارتش ایران در حالی است که در ماه‌های گذشته بزرگ‌ترین رزمایش مین‌روبی آمریکا و متحدانش در خلیج فارس، دریای عمان، خلیج عدن، دریای سرخ و بخشی از اقیانوس هند در منطقه‌ای به وسعت ۵/۸ میلیون کیلومتر مربع برگزار شده است.

+56
رأی دهید
-62

dark night - تهران - ایران
حالا چرا گروگان فرضی‌؟ یه چنگ و دندون به عربستان و آمارت و قطر نشون بدید.
‌پنجشنبه 4 دي 1393 - 16:30
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
درود بر ارتش مقتدر جمهوری‌اسلامی شیعه اتمی که ابرقدرت منطقه و یکی از قطبهای قدرت، جهانی است. داعشیها پشه ای هم نیستند.
‌پنجشنبه 4 دي 1393 - 17:00
shahab46 - هانوفر - المان
زیر عراق لکنتی‌اش زائیده بودند, مجبورند با فرضیش بجنگند. عراقی که ارتش شاهنشاهی اگر می‌خواست ظرف ۵ ساعت بغداد را میگرفت. ارتشی که ته دارش فیروزابادی باشه تکلیفش معلومه
‌پنجشنبه 4 دي 1393 - 21:38
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.