کمک اهالی روستای تازه‌قلعه برای نجات پلنگ بیمار

در حالی که یک پلنگ چند سگ گله را شکار کرده و حتی باعث نگرانی و خطر اهالی روستای «تازه‌قلعه» شده بود، با این حال اهالی روستا دست به خشونت علیه پلنگ نزده و از کارشناسان درخواست کمک کردند. بررسی‌های بعد از زنده‌گیری نشان داد علت رفتار این پلنگ، بیماری شدید عفونی در ناحیه دندان‌ها است.

در سه ماه گذشته چند گزارش به اداره کل محیط زیست خراسان شمالی رسید که در آن گفته شده بود که یک پلنگ در روستای «تازه‌قلعه» از توابع استان خراسان شمالی به حومه روستا نزدیک شده و اهالی روستا تلاش کرده‌‌اند پلنگ را دور کنند اما موفقیت زیادی نداشته‌اند.

ایمان معماریان، دامپزشک مرکز بازپروری پردیسان که در عملیات زنده‌گیری این پلنگ حضور داشته، در گفت وگو با رادیو فردا گفت: «با بی اثر بودن تمام تلاش‌ها از تیم ما خواسته شد تا برای زنده‌گیری پلنگ اقدام کنیم.»

وی افزود: «در بررسی‌های اولیه بعد از ورود به روستا مشخص شد که حداقل تعداد ۱۶ سگ گله توسط پلنگ شکار شده است و دو نفر از اهالی روستا که لاشه سگ خود را پیدا کرده بودند نیز بر سر لاشه سگ خود با پلنگ روبرو شده و حتی زخمی شده بودند.»

آقای معماریان گفت: «فیلمی که با دوربین تله‌ای از پلنگ گرفته شده بود نشان داد که ما با یک پلنگ نرمسن و به احتمال زیاد با مشکلات دندان و دهان مواجه هستیم.»

ایمان معماریان گفت: «بعد از بررسی‌های انجام شده در مورد مسیرهای احتمالی پلنگ تله گذاری در سه نقطه انجام شد و بعد از چهار شب تلاش یکی از تله‌ها فعال شد و ما روز ۳۰ آذر موفق به گرفتن پلنگ شدیم که بعد از انجام بیهوشی و معاینات اولیه مشخص شد که پلنگ وضعیت دندانی بسیار نامناسب سائیدگی شدید دندان وعفونت لثه و استخوان فک دارد.»

عفونت شدید دهان و گرفته شدن توانایی شکار از «امید»

به گفته آقای معماریان، علت اصلی حضور پلنگ در این روستا از دست دادن توانایی شکار کردن به صورت طبیعی به علت مشکلات عفونت دهان و دندان و فک بوده است و ما متوجه شدیم این پلنگ مسن توان بازگشت به طبیعت را ندارد و برای اقدامات و درمان‌های اولیه به مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان انتقال یافت.»

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به درک و شعور بالای اهالی روستای «تازه‌قلعه» گفت: «اهالی روستای «تازه‌قلعه» با حمایت کامل از این گونه با ارزش به همه ما ایرانی‌ها نشان دادند که حتی با وجود آسیب‌های جسمانی و مالی وارده از سوی پلنگ، تمام تلاش خود را در جهت حفظ و زنده گیری پلنگ ایرانی یاد شده، انجام داده‌اند. نام این پلنگ «امید» نهاده شد تا یادی باشد از «امید مرندی» از اهالی روستا که در روند کار بسیار کمک رسان بود.»

+58
رأی دهید
-1

Mahshahr - ونکوور - کانادا
حالا اهالی فهیم و آگاه حیوونو با وجود خساراتی که وارد کرده، از پا درنیاوردن. و به شما تحویل دادن، لطفا آقای دکتر این دفعه شما هم به جای تزریق T 61 و یوتازنیای. حیوان که ظاهرا براتون راحت ترین درمان تا به حال بوده، این یکیو سالم به طبیعت برگردونین، بالاخره ببینیم به غیر از مرگ راحت کار دیگه ای هم از دستتون برمیاد
‌پنجشنبه 4 دي 1393 - 11:07
tirdad_1 - ونتو.ونیز - ایتالیا
مگه دارم.....انسان و این همه مهربانی؟
‌پنجشنبه 4 دي 1393 - 13:10
آلو جنگلی - اصفهان - ایران
پلنگش پلنگ بوده وگرنه می کشتنش
‌پنجشنبه 4 دي 1393 - 13:28
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
مهم مکان نیست که شهر باشد یا روستا، مهم فرهنگِ جاری در آنجاست، در شهر یک آدم نما که حرفه معلمی را دنبال , شاگردش را معلول می‌کند و این روستائیان یک پلنگِ پیر و معلول را که خسارتِ بسیاری هم به آنها زده درمان میکنند، درود بر تیم‌ِ مسٔولِ درمان و روستأییان با فرهنگ و منشِ انسانی‌ . براستی که انسانم آرزوست.
‌پنجشنبه 4 دي 1393 - 22:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.