وزارت کشور ایران: اقامت اتباع افغان در ۹ استان ممنوع است

عزیز کاظمی، مدیرکل امور اتباع خارجی وزارت کشور، با تایید ممنوعیت اقامت اتباع افغان در ۹ استان ایران، گفته که طرح ممنوعیت اقامت افغان‌ها در چند استان دیگر نیز مطرح است.

آقای کاظمی که روز دوشنبه اول دی با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت‌وگو کرده است، افزود که دولت هنوز درباره ممنوع شدن اقامت اتباع افغان در دیگر استان‌های کشور، به «نتیجه قطعی» نرسیده و «این طرح‌ها در حال بررسی است».

این مقام وزارت کشور، استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، زنجان و گلستان به جز بخش مرکزی آن را، استان‌هایی اعلام کرده که اقامت اتباع افغان در آنها ممنوع است اما توضیحی درباره دلایل این ممنوعیت نداده است.

این سخنان چند روز پس از آن بیان می‌شود که مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری مازندران، از ممنوعیت اقامت و حضور اتباع افغان در این استان در نیمه دوم سال جاری خبر داد.

عزیز کاظمی با تایید این ممنوعیت و «ابراز رضایت» از آن، گفته است که «این طرح در استان مازندران به خوبی به نتیجه رسیده است و هم اکنون هیچ افغانی در این استان اقامت ندارد».

مدیرکل امور اتباع خارجی وزارت کشور همچنین افزوده است که «هم‌اکنون طرح ممنوعیت اقامت اتباع افغان در برخی از استان‌های کشور مطرح است اما هنوز به نتیجه قطعی دراین باره نرسیده‌ایم و این طرح‌ها در حال بررسی است».

پیش از این یک نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی خبر داده بود که در جلسه شورای تامین این استان با حضور وزیر کشور مقرر شده تا «طرح جامع ممنوعیت کامل حضور افاغنه» در این استان با «لحاظ مسائل اجتماعی، امنیتی و بین‌المللی» تدوین شود.

وزارت امور خارجه ایران در آذرماه اعلام کرد که اقامت ۴۵۰ هزار تبعه افغانستان در ایران که مشمول «طرح ساماندهی» هستند، به مدت شش ماه تمدید شده است.

قبل از اطلاعیه وزارت امور خارجه، بیم آن می‌رفت که ایران این افغان‌ها را از کشور اخراج کند.

تایید ممنوعیت اقامت اتباع افغانستان در استان‌های مختلف کشور در حالی است که طی روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از بدرفتاری با اتباع این کشور در ایران منتشر شده است.

از جمله روزنامه شهروند در روز ۲۵ آذر خبر داد که یک معلم در شهرستان پاکدشت استان تهران برای تنبیه چهار دانش‌آموز افغان، آنها را مجبور کرده است که «دست خود را در توالت و سپس در دهان خود فرو کنند».

همچنین فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از «برخورد تحقیرآمیز» یک مامور نیروی انتظامی ایران با اتباع افغان به صورت گسترده منتشر شده است.

+155
رأی دهید
-53

iSam - لندن - انگلستان
واقعا چه کسی می تواند به این عمل نژاد پرستانه و کثیف مثبت بدهد به جز یکی از همین موجودات!؟
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 00:05
گلادیاتور - استین - امریکا
چقدر نژاد پرستانه واقعا شرم آواره
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 02:27
halk_35 - لیوواردن - هلند
کلا ایران مگه چند تا استان داره که 9 تا ممنوع شده چند تا دیگه هم طرحش در دسته برسی هست . گند کاری های خودتونو تا میتونین بندازین گردن اینو اون . خاک عالم به سرتون
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 02:28
greentree - تهران - ایران
کشور ایران افتاده دست مشتی عرب عراقی یا فلسطینی بی‌مغز بی‌سواد
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 02:50
biparva-jan - تهران - ایران
بهتر در تمام استان ها ممنوع بشه.
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 02:55
greentree - تهران - ایران
افغان‌های بیچاره که کار کن و درس خون هستند چرا عرب‌های عراق یا فلسطین را اخراج نمی‌کنید ؟..این قوانین قرون وسطایی چی‌ هست که صادر می‌کنید
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 02:48
sebastianxxl - لس انجلس - امریکا
آدم چه بدبخت باشه که بره پیش ایرانی‌ و تو ایران زندگی‌ کنه!!
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 06:38
adsi - شانگهای - چین
Sam - لندن - انگلستان . توجه کنید که درج رای مثبت به مطالب، به معنی تایید مطلب و یا علاقه به محتوای خبر نیست و طبعا درج رای منفی نیز به معنی عدم علاقه به محتوای خبر نخواهد بود. سیستم شمارش آرا کمک میکند تا مطالب مهمتر، به انتخاب کاربران سایت، از دیگر مطالب مجزا شده و در بخش مطالب داغ ظاهر گردند. ممکن است یک خبر ناگوار از ارزش خبری بالایی برخوردار بوده و صحیح تر آن است که کاربران به این خبر رای مثبت داده تا در بخش خبرهای داغ سایت در معرض دید بینندگان بیشتری قرار گیرد. بنابراین درج رای مثبت و یا منفی به معنای مهم بودن خبر و یا بی اهمیت بودن آن است.
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 11:41
adsi - شانگهای - چین
همه ما میدونیم که افغانها کلی برای این مملکت کار کردند از کارهایی بنایی و ساختمانی و حفاری و عمران و ابادانی گرفته تا جمع اوری زباله و تخلیه چاه و غیره که معمولا ما ایرانیها هیچ کدوم از اینکارها رو انجام نمیدیم اما متاسفانه هنوز فحش خیلی از خانواده های ایرانی به دیگران گفتن کلمه افغانیه اما عربهای عراقی و سوری و فلسطینی و .. مخصوصا عراقی سالها به ایران حمله کردند و جنگیدند و قتل و غارت تجاوز کردند اما الان برادران ما حساب میشن . این افغانیها ی بیچاره محصول شرایط هستند اونایی که تو ایران هستند اگه به جای ایران رفته بودند اروپا و امریکا الان همشون مثل خیلی هاشون الان دکتر و مهندس و غیر بودند . این قدر نژاد پرست نباشیم لطفا هر چند افغان و ایران زمانی یک کشور بودند
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 11:48
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
ما با افغانی‌ها همساده و برادر هستیم، به شخصه معتقد به مرز‌های مصنوعی نیستم، زمانی‌ هم که ایران بودم بارها به خاطر دفاع از پناهندگان افغانی جر و بحث کردم، اما واقعیت‌ها گذشته از رژیم منفور ایران چیز دیگر هست، ایران بیشترین پناهنده را در دنیا دارد و متأسفانه سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین‌ المللی در رابطه با انبوه پناهندگان از ایران حمایت نکردند، امنیت داخلی‌ ایران بخاطر جریانات منطقه و مساله اقتصادی برای ایران دغدغه آفریده، انتظار رژیم ایران ایجاد جمهوری اسلامی در افغانستان بود آنجا نیز ناکام ماند و پناهندگان افغانی حالا توان می‌پردازند ، مگر این که به سوریه بروند و از اسد حمایت بکنند
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 12:07
marineboy - لس انجلس - امریکا
عراقی ها کشور ما را تسخیر کرده اند. چند وقت دیگر ایرانیها را هم بیرون میکنند. البته بصورت غیر رسمی سالیان سال است که جوانان ایرانی را فراری میدهند.
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 12:20
eydad - مونترال - کانادا
رگ حقوق بشریتون بیرون نزنه دوستان. افغان ها در ایران یا دزدی و جنایت میکنن و یا کار بدون پرداخت مالیات. حقوق میگیریم و باید 20 درصد حقوقمون واسه مالیات بره اونوقت اینها نه سربازی میرن نه مالیات میدن؛ تحصیل رایگان میکنن ... پاش هم که برسه همه این محبت های ایرانی ها رو با جنجر از پشت جواب میدن
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 15:52
فاطی قاطی - موگادیشو - سومالی
اینها همه از برکت اسلام ناب محمدیه ,روی شیطانم سفید کردن اینها.من بعنوان یک انسان نه به عنوان یک ایرانی ,متاسفم.
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 16:04
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
واقعا باید همه از خجالت آب بشیم.
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 16:33
Mamad_ina - نیو یورک - آمریکا
فراموش نمیکنیم. افاغنه، افغانی هنوز یادم هست با شنیدن این کلمات ترس و اضطراب پیدا میکردم، حسی که از شنیدن اینها بهم دست برام غیر قابل تحمله، کاش ما هر همسایه ای جز ایران میداشتیم، کاش ما به هر زبانی به جز دری حرف میزدیم و کاش ما شیعه متولد نمیشدیم. یک عمر تحقیر یک نسل را فراموش نمیکنیم
‌سه شنبه 2 دي 1393 - 23:23
محسن واستقلال - لندن - انگلیس
همتون از روى احساس نظر دادین ،، در این که ما با افغانستان همسایه و هم زبون هستیم شکى نیست ،، ولى این کار باید اساسى حل بشه ،، نمیشه که این دوستان بدون مجوز هر جا خواستن برن وکار کنن و مالیات هم ندن ،، با یه حساب سر انگشتى ، خواهید فهمید این جمعیت چند صد هزار نفرى چقدر هزینه براى دولت و جامعه دارن ،، شما که در اروپا و امریکا زندگى میکند ، مطلع هستین که کسانى که قاچاق کار میکنن و صاحبان کار ، که به این أفراد کار میدن ،، چه جرائم سختى میشن،، به نظر من دولت ایران شروع به سازماندهى این عزیز ان کرده ،، بعضئ از همین أفراد ، مرتکب آدم ربایی ، قاچاق ، دزدى، تجاوز و و و و و میشن و راحت فرار میکنن ،، بعضى هم واقعا درستکار هستن ،، پس باید تماماً کارت شناسایی و کد داشته باشن که این طور جراییم هم کم بشه ،،، کلا در این مورد بحث فراو ان هست که این جا نمیشه بیان کرد
‌چهارشنبه 3 دي 1393 - 03:46
marineboy - لس انجلس - امریکا
اول از رانت خواران و دزدان و سودجویان و محتکران و سواستفاده کنندگان سیستم بانکی مالیات بگیرید، پولهای دزدیده شده به اسم وامهای میلیاردی را به کشور برگردانید، میلیون میلیون دلار خرج بارگاه و مقبره و گنبد طلایی نکنید، به سوریه و لبنان و فلسطین کمکهای میلیاردی نکنید، بعد بیایید از چند کارگر ساختمانی و کوره آجر پزی مالیات بگیرید. سیستم داغان و فاسد اداری ایران با امریکا و اروپا قابل مقایسه نیست. ضمنا دزدی و قاچاق مثل آب خوردن رواج دارد و اکثرشان هموطن خودمان هستند. اینرا بعنوان یک ایرانی میگویم، اول خودمان را درست کنیم بعد به همسایه ایراد بگیریم.
‌چهارشنبه 3 دي 1393 - 12:52
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
تصمیمِ خوبی‌ است، چرا که این شهرها ، مرزی هستند و ترددِ افغان‌ها هم برایِ خودشان و هم برایِ ایرانیان چه بسا مشکل ساز شود، برای خودشان از این نظر که واردِ باند‌های قاچاق و یا افراطی داعش و غیره شده به فساد و تباهی کشیده شوند و برایِ ایرانیان هم با اینهمه مشکل هزار تا مشکلِ دیگر درست شود، افغانها با شهرهایِ ایران نوستالژی که ندارند و در شهرهایِ بزرگ هم بازار کارست هم اجازه کار دارند، وقتی‌ استرالیا علناً به پناه جویانِ غیرِ قانونی هشدارِ خطرِ مرگ میدهد چرا ما نباید برای حفظ نظم و امنیتِ جامعه قوانینِ خود را داشته باشیم، تا جائیکه همیشه چه از سویِ افغان‌ها و چه ایرانیان حرف بوده برایِ افغان‌ها دلسوزی شده و کمتر به این پرداخته شده که ایرانیان افغان‌ها را کاملا در جامعه پذیرفته اند اگر حرف و حدیثی هست به خاطر بعضی‌ اعمالی است که عده‌ ایی افغان انجام و رعب و وحشت را در جامعه از افغان‌ها رایج کردند، افغان‌ها به خاطر هم زبانی بسیار راحت توانستند کار بگیرند و در جامعه خود را جایگزین کنند، ...
‌چهارشنبه 3 دي 1393 - 15:00
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
..علاوه بر آن بسیاری از آنها که خود از نزدیک شاهد بودم پولهایشان را جمع میکردند یا با خریدِ طلا برایِ خانواده و یا به افغانستان برایِ فامیل یا پس انداز می فرستادند، به خاطر دارم در مواردی چندین بار درمان خانواده‌هایِ افغان خصوصاً کودکانشان را به عهده گرفتم در حالی‌ که دستِ مادرِ خانه چندین النگو طلا بود که اصلا به خرجِ آن فکر نمیکرد و دقیقا این در زمانی‌ بود که خودم برایِ علاقه نداشتن به طلا همه طلاهایم را فروخته بودم تا بتوانم مستقل هزینه‌هایِ این چنینی کنم که اجحافی به خانواده نشود و یا سهمی از درامدم را به جز سهمِ خانواده صرف این مسائل می‌کردم، دیگر اینکه افغان‌ها جامعه متحدی هستند هر چند ظاهری و در بیرون از ایران هوایِ هم را دارند ، اما عجیب است در ایران با آنهمه افغانِ بسیار بسیار پولدار این رسیدگی دیده نمی‌شود و این انتظار را از مردمِ ایران دارند، انگار ما به همه دنیا بدهکاریم این هم از اقبالِ بلندِ ماست که همیشه باید دهنده باشیم نه گیرنده.
‌چهارشنبه 3 دي 1393 - 15:00
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.