مرور روزنامه‌های صبح تهران؛ دوشنبه اول دی



بیشتر روزنامه های امروز تهران در روزی که بین دو تعطیلی قرار دارد، تعطیل را برگزیده اند. چند روزنامه ای که منتشر شده اند به انعکاس درگذشت مرتضی احمدی هنرمندی که به «تهرونی» شهرت داشت پرداخته و در میان اخبار اقتصادی خود به تصمیم تازه دولت برای تثبیت یا تغییر نرخ سپرده بانک ها پرداخته و به تایید یا نقد آن پرداخته اند.


خداحافظ آقای طهرون

مرور روزنامه‌های صبح تهران؛ دوشنبه اول دی
تیتر و عکس احمد سیفی در ایران



پژمان موسوی در روزنامه ایران نوشته سخت است خداحافظی با مردی که به بخشی از تاریخ و خاطره جمعی ما ایرانیان بدل شده‌است؛ مرتضی احمدی کسی نیست که خیلی راحت بتوان با او خداحافظی کرد. خداحافظی با او یعنی خداحافظی با نسلی که «هویت»، «شهر»، «تهران»، «ترانه‌های روحوضی» و «ضربی‌خوانی» از اولویت‌هایش بود و تداوم سنت‌های نیک گذشته، کوشش هر روزه‌اش.

داود رشیدی هنرمند با سابقه تئاتر و سینما هم به نوشته ایران گفته: مرتضی احمدی، انسان به واقع شیرین و به غایت مهربانی بود. همیشه لبخند به لب داشت و صمیمی و خوش‌برخورد بود. خوش به حال او که زندگی پرباری داشت. سعادتمند زندگی کرد و محبوب قلوب مردم بود.

جام جم نوشته: پاییز امسال یکی از غم انگیزترین خزان های هنرمندان بوده است. پاییزی که مرگ بسیاری را از مرتضی پاشایی و مجید بهرامی گرفته تا انوشیروان ارجمند و مرتضی احمدی را به دنبال داشت. مصطفی ترک همدانی در یادداشت کوتاهی درگذشت مرتضی احمدی را با خواننده جوان و محبوب پاپ مقایسه کرده است.

نویسنده این روزنامه گزارش داده: اصلا مرتضی پاشایی را نمی شناختم... وقتی که مرد به رسم همگان که برای مردگان و درگذشتگان فاتحه و صلواتی می فرستند برای او نیز چنین کردم... جمع انبوه تشییع کنندگانش را که دیدم با خود گفتم شاید من از رسانه و ترانه و آوا و موسیقی و هنر به دور بودم که او را چنان که مردم می شناسند، نمی شناسم... اما چندی بعد به این نتیجه رسیدم که جو گیری جوانانمان در این جریان بی تاثیر نبود...

جام جم افزوده: اما امروز مرتضی احمدی مرد... خدا بیامرزدش...همه مان او را بسیار بیشتر از مرتضی پاشایی می شناسیم. من برای او نیز فاتحه و صلواتی خواندم اما جوانانمان همینقدر به او خواهند پرداخت؟

دنیای اقتصاد روزنامه اقتصادی صبح تهران هم با عکس بزرگی در صفحه اول خود به انتشار این خبر پرداخته و از زبان عزت الله انتظامی همکار سالیان احمدی نوشته جای خالی اش پر نمی شود. به نوشته این روزنامه پرویز پرستویی هم نوشته جایش خالی است که موقع مسابقات پرسپولیس کار نمی کرد.

مرور روزنامه‌های صبح تهران؛ دوشنبه اول دی

تیتر و عکس صفحه اول دنیای اقتصاد


ایران بعد از کوبا


روزان در گزارشی با اشاره به پیام باراک اوباما که در آن گفته است "سالها تلاش ما برای منزوی کردن کوبا، نتایج اندکی در راستای اهداف ما داشته است و همچنان کاستروها بر این کشور حاکم هستند" نوشته این جمله حاصل تلاش و ایستادگی کشوری بود که ظرف ۵۵ سال گذشته مقابل تحریم های شدید علیه کشورش مقاومت کرد.

این روزنامه در عین حال تاکید کرده: پس از اتفاق مهمی که در هفته گذشته رخ داد و آشتی میان آمریکا و کوبا آنهم تنها پس از مذاکرات ۱۷ ماهه؛ بسیاری از کارشناسان در منطقه بر این باورند که این پیش آمد می تواند نوید بخش حل مناقشات سی و چند ساله ایران با آمریکا نیز باشد.

روزنامه روزان با نقل نوشته های واشنگتن پست در همین رابطه افزوده: این در حالی است که مذاکرات محرمانه آمریکایی ها و کوبایی ها تقریبا همزمان با مذاکرات هسته‌یی ایران و آمریکا صورت گرفت. شرایط ممکن است مشابه باشد، اما ویژگی کاملا یکسانی ندارند اما حامیان برقراری روابط، می گویند برقراری رابطه خوب آمریکا با هر دو کشور به نسبت خصومت، فایده بیشتری برای آمریکا خواهد داشت.


مغالطه بزرگ مخالفان

آفرین چیت ساز اول در سرمقاله روزنامه ایران با اشاره به نشستی که در دانشگاه تهران برپا شده بود و عده ای از اصلاح طلبان در آن سخنانی گفته بودند که با اعتراض اصولگرایان روبرو شد نوشته تندروهای علیه دولت از این نشست جنجالی در مخالفت با دولت ساخته اند و به این اعتبار لابد خواسته اند افراد مذکور و صاحبان این نوع دیدگاه‌ها مستوجب تعقیب و پیگیرد قرار گیرند.

به نوشته این مقاله: شگفت انگیز است که جریان تندرو خواهان ورود دولت و موضع‌گیری آن در قضیه‌ای می‌شود که سخنرانان هیچ نسبت رسمی و اسمی به کابینه ندارند. سخنرانان دانشگاه تهران به لحاظ ترکیب و تبار سیاسی یا به جریانات شناسنامه دار کشور تعلق دارند یا از کسوت و رتبه استادی دانشگاه برخوردارند. حداکثر وصفی که می‌توان برای سخنرانان بکار برد این است که آنها جزو همفکران جریان اصلاح‌طلب و یکی از صدها دانشگاهی حامی روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد بودند.

سرمقاله روزنامه ایران افزوده: با این فرض از این پس باید با طرح هر گونه سخن نادرست از سوی یک چهره دانشگاهی حامی اصولگرایان به محکومیت کل این جریان پرداخت. اگر این مغالطه تندروها حاکم شود آن وقت با هر اظهار نظر نادرست یک نماینده کل مجلس زیر سؤال می‌رود یا با موضع‌گیری غیر منطقی یک روحانی یا استاد دانشگاه کل حوزه و دانشگاه به چالش کشیده می‌شود. کما اینکه در این مدت برخی از افراد منسوب به تندروها زبان به نفی و انکار سیاست‌های هسته‌ای نظام گشوده‌اند.


آثار تثبیت نرخ‌های سود بانکی

مرور روزنامه‌های صبح تهران؛ دوشنبه اول دی
از دید کیهان خبری دال بر کشته شدن عده ای از شیعیان معترض در سعودی مهم ترین خبر امروز بوده است



عباس موسویان در روزنامه ایران نوشته: تصمیمی که اخیراً از سوی شورای عالی هماهنگی بانک‌های دولتی درخصوص تعیین نرخ‌های جدید سود سپرده بانکی اتخاذ شد، تغییر معناداری نسبت به قبل ندارد چرا که در واقع کف و سقف نرخ‌های سود سپرده جدید مطابق با توافق قبلی بانک‌ها و بانک مرکزی است که نرخ‌های سود را بین ۱۰ تا ۲۲ درصد به تصویب رساند.

متأسفانه طی ماه‌های گذشته برخی از مؤسسات مالی و اعتباری که از بانک مرکزی مجوز دریافت نکرده‌اند، سود بالاتری از نرخ‌های مصوب به سپرده‌گذاران پرداخت کردند. به تبع آن برخی از بانک‌های خصوصی نیز با توجیه حفظ نقدینگی خود و از دست ندادن بازار وارد گرداب رقابت ناسالم مؤسسات غیرمجاز شدند و سودهایی بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار به سپرده‌گذاران پرداخت کردند.

به نظر این اقتصاددان: بویژه در شرایط کنونی که نرخ تورم روند کاهشی به خود گرفته است، گیرندگان تسهیلات متوجه این موضوع هستند که دریافت تسهیلات بانکی با نرخ سود بالای ۲۰ درصد برای آنها ریسک بالایی به همراه دارد. چرا که در ماه‌های آینده امکان دارد به دنبال افت نرخ تورم نرخ‌های سود بانکی نیز کاهش یابد و بدین ترتیب کسانی که تسهیلاتی با سود بالا دریافت کرده‌اند، بشدت زیان می‌کنند.

مقاله ایران روزنامه دولت به این جا رسیده که: اکنون بحثی که در این زمینه وجود دارد، این است که حال که نرخ تورم کاهشی است، نرخ سود بالاتر از تورم درست است یا خیر؟ مثبت بودن نرخ سود مشکل‌آفرین نیست. ولی باید توجه داشت که بالا بودن نرخ سود سپرده به افزایش نرخ سود تسهیلات منجر می‌شود که نتیجه آن افزایش هزینه تولید خواهد بود. در واقع اگر سود واقعی سپرده‌گذاران را افزایش دهیم، هزینه تولید نیز بالا می‌رود. براین اساس باید نرخ سود تعادلی در شبکه بانکی اعمال شود که در دنیا این نرخ بین ۲ تا ۳.۵ درصد است.

مرور روزنامه‌های صبح تهران؛ دوشنبه اول دی
کارتون هادی کاظمی، روزان

اما حمید کردبچه در سرمقاله دنیای اقتصاد با عنوان زمان نادرست برای یک تصمیم درست نوشته: هرچه اجرای چنین برنامه‌ای، تحت شرایطی می‌تواند به تامین مالی بهتر بخش تولید کمک کند و بر رونق بازار سرمایه موثر باشد، اما آیا این دستورالعمل و مهم‌تر از آن، زمان اعلام و اجرای این سیاست مبتنی بر مطالعه کارشناسی بوده است؟ آیا اجرای این سیاست می‌تواند به ایجاد انضباط مالی مناسب در نظام بانکی کشور کمک کند؟ آیا هزینه‌ها و منافع احتمالی اجرای چنین سیاستی در مقطع زمانی کنونی بررسی شده است؟

به نظر این اقتصاددان: شرایط ویژه فعلی اقتصاد کشور و تاثیر احتمالی که ممکن است اعلام و اجرای این سیاست در این شرایط بر بازار ارز و اقتصاد ملی داشته ‌باشد، نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. سقوط قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار و کاهش درآمد ارزی دولت که عرضه‌کننده اصلی در بازار ارز است، ریزش شدید قیمت سهام و شاخص بورس به‌رغم حمایت جدی صندوق توسعه بازار سرمایه، عدم ارائه برنامه مکملی که رونق بازار سرمایه را هدف‌گذاری کرده باشد، رکود شدید بازار مسکن و عدم شفافیت برنامه دولت برای این بازار و در نهایت ابهام فعالان اقتصادی در باره نتایج مذاکرات و لغو تحریم‌ها، وضعیت بسیار شکننده‌ای برای بازار ارز ایجاد کرده است.

در چنین شرایطی، هر لحظه احتمال هجوم هیجانی به بازار ارز وجود دارد. به‌نظر می‌رسد که از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست‌گذاری اقتصادی در شرایط کنونی، جلوگیری از بروز شوک‌هایی اینچنینی باشد که تا مدت‌ها اثرات منفی آن بر جای خواهد ماند. تجربه‌های شرایط مشابه نشان می‌دهند که در صورت حرکت نقدینگی، کنترل بازار به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود و تنها باید نظاره‌گر جهش نرخ ارز بود. سر چشمه شاید گرفتن به بیل، چو پر شد نشاید گذشتن به پیل.

+7
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.