جلیقه مظفرالدین شاه در راه ایران

موزه مجلس شورای اسلامی، جلیقه‌ای را که بیش از ۱۲۰ سال قبل به افتخار سفر مظفرالدین شاه قاجار به پاریس، دوخته و به وی اهدا شده بود، خریداری کرد.

به گزارش مهر، علی ططری مدیر مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: چهار سال قبل باخبر شدیم یکی از مجموعه‌داران اسنادی، جلیقه‌ای متعلق به مظفرالدین شاه قاجار را در مجموعه خود نگهداری می‌کند، طی مذاکراتی با ایشان موفق شدیم، امسال موافقت وی را کسب کرده و این لباس را برای افزودن به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی خریداری کنیم.
 
وی بدون اعلام رقمی که دو طرف در مورد خرید و فروش این لباس بر سر آن توافق کرده‌اند، تاکید کرد: این جلیقه به افتخار سفر مظفرالدین شاه به پاریس دوخته و به وی اهدا شده اما از آنجا که اندازه شاه قاجار نبوده، از سوی او مورد استفاده قرار نگرفته و لذا تقریباً می‌توان گفت سالم است.


 
جلیقه مظفرالدین شاه در راه بازگشت به ایران


مدیر مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس گفت: این جلیقه به زودی به موزه مجلس شورای اسلامی تحویل داده خواهد شد و انشالله در مکانی مناسب برای بازدید عموم به نمایش گذارده می‌شود.
 
در خبری دیگر از مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، مجموعه اسناد نفیس خاندان یک تاجر معروف شیراز در دوره قاجار خریداری و به مجموعه اسناد کتابخانه مجلس افزوده شده است.
 
ندا شهماری، مسئول واحد فراهم‌آوری مرکز اسناد کتابخانه مجلس با اعلام این خبر گفت: مجموعه اسناد شرعی بی‌نظیری از دوره قاجار شامل مصالحه‌نامه، اجاره‌نامه، وکالت‌نامه و غیره در ارتباط با خانواده حسینعلی تاجر شیرازی معروف به صراف توسط مرکز اسناد خریداری و به آرشیو این مرکز افزوده شد.
 
شهماری افزود: این اسناد مجموعاً مشتمل بر ۷۴۵ برگ سند است که در یکی از جلسات اخیر شورای سیاستگذاری و ارزشیابی منابع اسنادی کتابخانه مجلس، خریداری شد. در حالی حاضر فهرستی از این اسناد تهیه و کار فراهم‌آوری و ساماندهی آن نیز انجام شده است که می‌تواند برای پژوهش‌ها و تحقیقات تاریخی دوره قاجار بسیار بااهمیت باشد.

+45
رأی دهید
-15

iiparsaii - هانوفر - آلمان
چقدر ابلهانه لباسی را که استفاده نکرده را فقط بخاطر اینه به نام او دوخته شده را از دست واسطه اونهم معلوم نیست کلاه بردار بوده و یا نه خریده اند. این حکومت از پادشاه و پادشاهی نفرت دارند ببیندید چه نونی توی این معامله بوده خریدن این جلیقه بی ارزش را. دوستان بعد ها خواهید شنید که این جلیقه قلابی و بی ارزش است . نظر شما چیست؟ من خودم به هیچ کار این آخوند های فاسد و دزد اعتماد ندارم. آیا شما هم این گونه هستید؟
یکشنبه 30 آذر 1393 - 07:09
مهدی جون - لندن - انگستان
خاندان نحص قاجار چی بودن که بخواهیم یادشون را زنده نگهداریم.... حتما یک زد و بندی پشت پرده بوده ویه آخوندی شیتیل توپ گرفته برای این دلالی ..... درود بر پهلوی
یکشنبه 30 آذر 1393 - 07:10
dara20 - تهران - ايران
زیر پوش مبارک آقا کجاست؟
یکشنبه 30 آذر 1393 - 09:44
hassan5 - تهران - ایران
روابط حکومت شیعه اسلامی با فئودال های قاجار بسیار خوب بود چون با همدیگر سر رعیت(امت اسلامی) را میتراشیدند
یکشنبه 30 آذر 1393 - 10:10
Sabokbalam - کالیفورنیا - آمریکا
انشا الله بزودى شورت و جوراب روح الله خمینى را نیز براى موزه خریدارى کرده و به نمایش میگذارند. فداى آغا براى اهل و عیال هرچه زودتر بلیط تهیه کنید که تماشاى اینها ثواب اخروى دارد.
یکشنبه 30 آذر 1393 - 08:03
arash#eindhoven - آیندهوون - هلند
بایستی پالون جنتی رو هم تو موزه بزارند
یکشنبه 30 آذر 1393 - 11:25
pedram hosseini - بولونیا - ایتالیا
مهدی جون - لندن - انگستان : نحس درسته نه نحص
یکشنبه 30 آذر 1393 - 11:27
فراوانی - قطر - قطر
ما فکر میکنیم که مثلا قاجار نحس بوده باید هرچی که مال اون دوران است را باید نابود کنیم ای ایرانی کمی رشد بکن باباجان یاد بگیر تاریخ را نباید نابود کرد
یکشنبه 30 آذر 1393 - 13:02
marineboy - لس انجلس - امریکا
درست است نباید آثار آن دوران را نابود کرد بلکه باید جلوی چشمان مردم قرار داد تا بفهمند منشا بدبختی و عقب ماندگی شان در دوران معاصر چه کسانی بوده اند. مظفرالدین آدمی ضعیف و علیل و بیمار بود. مبارزه آزادیخواهان مشروطه در این سالها نتیجه داد و بالاخره وی در بستر مرگ فرمان مشروطه را امضا کرد. متاسفانه امروزه به دوران فتحعلی و محمدعلی قاجار بازگشته ایم. افسوس که ملت ایران از تاریخ درس نمیگیرند.
یکشنبه 30 آذر 1393 - 13:48
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
اگر کسی‌ لایق تر از قاجار بوده چه را کاری نکرده، پالانی‌ها توسط انگلیس به قدرت رسیدسند، قاجار با زور طائفهٔ خود، تاریخ نگاران ایران هم در رابطه با قاجار نامردی می‌کند، هیچ حکومت حکومت قبلی‌ خود را نمی‌پسندد، جمهوری اسلامی هم فقط سلطنت ملاها را می‌پسندد
یکشنبه 30 آذر 1393 - 19:35
azadi2011 - تورنتو - کانادا
آتیلا- قشقایی - من همیشه بر این باور بوده ام که پالان جلیقه ی خر می باشد و از این منظر خریدن جلیقه ی یک پادشاه که فارسی بلد نبود کار درستی نیست ۰
دوشنبه 1 دي 1393 - 00:35
kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
حالا چرا این شاه کمربند دور تنه اشو انقدر سفت بسته ؟ خودشو بسته در نره !!!
دوشنبه 1 دي 1393 - 06:41
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.