نامه ابراهیم یزدی به وزیر اطلاعات درباره خط مشی این وزارتخانه

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، روز جمعه، ۲۸ آذر، در نامه‌ای با طرح سه پرسش از محمود علوی، وزیر اطلاعات، خواستار توضیح درباره اقدامات این وزارتخانه برای رفع حصر سران معترضان به انتخابات سال ۸۸، آزادی زندانیانِ عضو احزاب سیاسی و فعالیت دوباره احزاب اصلاح‌طلب شد.

به گزارش وب‌سایت «ندای آزادی» که اخبار مربوط به حزب نهضت آزادی ایران را منتشر می‌کند، آقای یزدی در نامه خود همچنین از آقای علوی پرسیده است که آیا در این وزارتخانه واحدی برای شکایت از ماموران «متخلف» وجود دارد یا برای شکایت از آنان باید به دیگر «مراجع قانونی» کشور مراجعه کرد.

ابراهیم یزدی با اشاره به انتشار مطلبی در وب‌سایت وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۸ خرداد سال ۹۱، از وزیر اطلاعات سوال کرده است که اگر وزارت اطلاعات، تحت مدیریت او، تحلیل‌های دولت سابق درباره اپوزیسیون ایران را قبول ندارد، «چه تغییراتی در این نگرش و رفتارهای مبتنی بر آن داده شده و نشانه‌های آن چیست؟»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «جریان‌شناسی گروه‌های معاند و اپوزیسیون» در تعریف فعالیت‌های اپوزیسیون اعلام کرده است: «هر نوع اقدامی که در جهت براندازی نظام حاکم پی‌ریزی شود، خواه این فعالیت یک اطلاعیه، یک سخنرانی یا یک مصاحبه باشد، خواه یک اقدام ترور یا بمب‌گذاری یا اقدام براندازانه، همه این اقدامات به عنوان فعالیت علیه نظام حاکم تلقی خواهد شد.»

دبیرکل نهضت آزادی ایران در نامه خود خطاب به وزیر اطلاعات نوشت: «آیا در زمان وزارت شما هم احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب، از جمله نهضت آزادی ایران، که از سال ۱۳۸۸ برخلاف قانون، با دستور و تهدید وزارت اطلاعات، فعالیتش متوقف شده است، باید همچنان از حقوق قانونی‌شان محروم باشند؟»

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از فعالیت حزب جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و اعتماد ملی جلوگیری شد و برخی از مقامات حکومت جمهوری اسلامی این احزاب را «غیرقانونی» اعلام کردند.

بر اساس گزارش‌ها، حزب اعتماد ملی بخش‌هایی از فعالیت خود را از سر گرفته است.

پس از این انتخابات همچنین تعداد زیادی از اعضای حزب نهضت آزادی ایران، از جمله ابراهیم یزدی، دبیرکل آن، بارها بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

ابراهیم یزدی در ادامه نامه خود نوشت: «ثانیاً در خصوص زندانیان عضو احزاب سیاسی که صرفاً به خاطر اظهار نظر قانونی در زندان به سر می‌برند و رفع حصر نامزدهای انتخابات سال ۸۸ چه اقدامی صورت گرفته است؟»

در پایان این نامه آمده است: «ثالثاً در مورد کارگزاران و مأموران وزرات اطلاعات که در رفتارهای‌شان مرتکب تخلفات متعدد شده‌اند، آیا در نهاد تحت مدیریت شما واحدی برای رسیدگی به شکایات از مأموران خاطی این نهاد وجود دارد یا باید به مراجع قانونی در نهادهای دیگر مراجعه کرد؟»

تاکنون درخواست‌های زیادی از حسن روحانی، رئیس جمهور، و مقامات دولتی برای رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد که از بهمن‌ماه سال ۸۹ در حصر به سر می‌برند مطرح شده، اما در حال حاضر هیچ یک از آنها پاسخی نگرفته است.

در همین زمینه مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، ‌روز سه‌شنبه، ۲۵ آذر، گفته بود که شورای امنیت ملی ایران نهاد تصمیم‌گیری در این باره است و دولت و قوه قضائیه «به تنهایی نمی‌توانند برای حل این موضوع پیگیری کنند».

دبیرکل نهضت آزادی ایران پیش از طرح سوال‌های خود از وزیر اطلاعات در مقدمه‌ای نوشته است که برخلاف تحلیل منتشر شده در وب‌سایت وزارت اطلاعات، هر فرد، گروه، حزب، دسته، جمعیت، فکر یا مرام که مخالف یا منتقد نظام حاکم باشد، لزوماً دشمن نظام و برانداز نیست.

وی با تقسیم‌بندی اپوزیسیون به «دو نوع» افزود: «نوع اول اپوزیسیونی که نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارد، اما با براندازی مخالف است.»

ابراهیم یزدی با نام بردن از «نوع دیگرِ» اپوزیسیون با عنوان «مخالف وفادار» نوشت که این اپوزیسیون به نظام جمهوری اسلامی وفادار است، اما «حق تغییر حاکمان را، که قانون اساسی به رسمیت شناخته است، حق غیر قابل انکار ملت می‌داند».

وی با بیان این که تلاش برای تغییر حاکمان به معنای تغییر نظام نیست افزود: «بزرگ‌ترین فاجعه برای هر نظام هنگامی رخ می‌دهد که حاکمان صاحب قدرت خودشان را معادل نظام بدانند، جابه‌جایی صاحبان قدرت از راه‌های به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی را براندازی آرام، خاموش، قانونی تلقی کنند و از ابزارهای قدرت برای سرکوب مخالفان‌شان بهره گیرند.»

دبیرکل نهضت آزادی در بخش دیگری از نامه خود با اشاره به دعوت رهبر جمهوری اسلامی برای رای دادن کسانی که به گفته او نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند افزود: «بنابراین همه افراد و احزاب و گروه‌هایی که مخالف نظام هستند از نوع برانداز نیستند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد ۹۲، گفته بود: «ممکن است کسی به دلیلی نخواهد از نظام اسلامی حمایت کند، اما از کشورش که می‌خواهد حمایت کند. همه باید بیایند.»

ابراهیم یزدی پس از ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ چندین بار بازداشت و در نهایت در ۲۹ اسفندماه ۱۳۸۹ به دلیل وضعیت نامناسب جسمی به قید وثیقه آزاد شد.

دادگاه انقلاب اسلامی ایران در ۲۰ آذرماه ۹۱ وی را به هشت سال زندان و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرد.

+43
رأی دهید
-2

omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
این است آزادیِ اسلامی ! یعنی‌ آزاد هستید تا میتوانید از ولی‌ فقیه تعریف کنید و بس !
شنبه 29 آذر 1393 - 12:27
دوستدار - استهکلم - سوئد
خامنه ای در اغاز اخرین انتخابات ریس جمهوری دروغی را به عرض ملت شریف همیشه فریب خورده ایران رساند تا مردم در انتخابات شرکت کنند , برای این نبود که بعضی از سیاستمداران علقه به گوش اخوندها مثل ابراهیم یزدی دلش را خوش کند که در نظام جمهوری اسلامی قرار است تغییر تحولاتی زخ دهد. همچنین سران و افراد رژیم اخوندی ایران پیرو ایده و عقاید عربی هستند , هرکاری کنید ادم بشو نیسن و مخالف عقاید و هدف انسان های ازادی خواه و برابری طلب هستند پس بی خود کسی خودش را به سختی نیاندازد که فکر کند می تواند سران و افراد مسئول جمهوری اسلامی را وادار به تغییر عقایدشان میکند .
شنبه 29 آذر 1393 - 13:06
mlowes - واشنگتن - آمریکا
همین اشغال و رئیسش (بزرگان) بودند که به یکی‌ از ستاره‌های درخشان ایران یعنی‌ شاپور بختیار پشت کردند و او را تنها گذاشتند تا یک وحشی و خونخوار بنام خمینی کثیف به قدرت برسه. دلیلش هم واضح هست، کافیست سریع به یوتیوب بزنید و ببینید که همین نهضت آزادی چقدر تشنه قدرت بودند. رفتار کثیف و به دور از حیوانیت (چه برسه به انسانیت) که همین ابراهیم یزدی با نظامیان شاه میکرده چطور بوده. حالا این حیوان (با عرض پوزش به حیوان) شده سردمدار آزادی!!!
شنبه 29 آذر 1393 - 15:00
بیژن۵۴ - اهواز - ایران
این پفیوز که هرچی سرش بیاد حقشه،تقاص ظلم به هویدا رو تا ابد میدی،بکش که حقته
شنبه 29 آذر 1393 - 15:42
eydad - مونترال - کانادا
تو یکی که حقته!
شنبه 29 آذر 1393 - 15:48
paksan - آمریکا - آمریکا
مردم به نهضت آزادی اعتماد دارند و یکی از پاکترین احزاب ایران بوده و هست و این پاکی و صداقت این حزب باعث شده دیکتاتورها دشمن درجه یک آن باشند. به نظر من این حزب چون نخواست هم پیاله خمینی در قتلها و هم پیاله خامنه ای باشه این سختیها رو میکشه و مردم هم اینو می دونند
شنبه 29 آذر 1393 - 18:31
فارسان - مرکزی - ایران
این به ظا هر آدم ملی مذهبی منشعب شده از ملاکان جبهه نا ملی عامل و خبر رسان و کار چاق کن سیا ستهای کارتر و cia خدمات شایان توجهی در پاگیری و ادامه حماقت 57 داشت.
شنبه 29 آذر 1393 - 20:27
مهدی جون - لندن - انگستان
خوردی از خودته.... مترسک خمینی
یکشنبه 30 آذر 1393 - 07:11
92ارشام - لندن - ایران
روزی که بلبل زبانی میکردی و تصویرت از تلویزیون های جهان پخش میشد و از کشتار افسران و سران پهلوی دفاع وسینه سپر میکردی،ایا فکرمکافات بودی؟!هرعملی را عکس العملی است.
یکشنبه 30 آذر 1393 - 17:44
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.