حضور اتباع افغان در استان مازندران «ممنوع» اعلام شد

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی در استانداری مازندران از ممنوعیت اقامت و حضور اتباع افغان در این استان در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت که آن دسته از اتباع افغان که مادران ایرانی دارند «می‌توانند در کشور زندگی کنند».

محمدتقی شفیعی، از مدیران کل در استانداری مازندران، روز پنج‌شنبه، ۲۷ آذر، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: «دو گروه اتباع خارجی در استان وجود دارد، دسته اول به صورت غیرمجاز بوده و توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند.»

اما به گفته این مقام استانداری مازندران، «گروه دیگر کسانی هستند که مادران ایرانی دارند و می‌توانند در کشور زندگی کنند».

به گفته آقای شفیعی، هم اکنون ۸۸۹ دانش‌آموز از اتباع خارجی در مدارس مازندران تحصیل می‌کنند.

وی با بیان این که از میان اتباع افغان مقیم مازندران ۹۰ درصد وضعیت مالی «مطلوب» ندارند افزود: «تعدادی از افغان‌های مقیم استان در صادرات گل و گیاه در کشورهای آسیای میانه فعالیت دارند.»

آقای شفیعی در سال ۹۱ نیز از تصمیم استانداری مازندران برای اخراج اتباع افغان خبر داده بود.

در واکنش به این تصمیم، گروهی از سینماگران و بازیگران ایرانی از جمله داریوش مهرجویی، مانی حقیقی، لیلا حاتمی، نیکی کریمی، علی مصفا و جمع دیگری از هنرمندان به این تصمیم اعتراض کردند.

در همین زمینه، در سال‌های گذشته برخی از دیگر استان‌های ایران از برنامه‌ریزی برای ممنوعیت حضور افغان‌ها در این استان‌ها خبر داده‌اند.

از جمله محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان در مجلس، روز پنج‌شنبه، ششم شهریور، خبر داده بود که در جلسه شورای تامین این استان با حضور وزیر کشور مقرر شده تا «طرح جامع ممنوعیت کامل حضور افاغنه» در این استان با «لحاظ مسائل اجتماعی و امنیتی، بین‌المللی» تدوین شود.

خبر ممنوعیت حضور برای اتباع افغان در استان مازندران در حالی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته همچنین خبرهایی از بدرفتاری با اتباع افغان در ایران منتشر شده است.

از جمله روزنامه شهروند در روز ۲۵ آذر خبر داده بود که یک معلم در شهرستان پاکدشت استان تهران برای تنبیه چهار دانش‌آموز افغان، آنها را مجبور کرده است که «دست خود را در توالت فرو کنند».

در واکنش به این خبر، غلامعلی خانی، مدیرکل اداره آموزش و پرورش پاکدشت، اعلام کرد که این معلم مدرسه چهار دانش‌آموز را تنبیه کرده، اما «نه به شکلی» که این دانش‌آموزان تعریف کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته همچنین فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد تحقیرآمیز یک مامور نیروی انتظامی ایران با اتباع افغان به صورت گسترده منتشر شد.

در پی انتشار این فیلم، سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، روز چهارشنبه، ۲۶ آذر، گفت که فرمانده نیروی انتظامی دستور شناسایی افراد خاطی و برخورد قضایی و انضباطی «متناسب با سوءرفتار مأمورین» را صادر کرده است.

وزارت امور خارجه ایران روز جمعه، ۲۱ آذر، در اعلامیه‌ای خبر داده بود که اقامت ۴۵۰ هزار تبعه افغانستان که مشمول «طرح ساماندهی» هستند، در جریان مذاکرات محمد محقق، معاون رئیس اجرایی افغانستان، و مقامات جمهوری اسلامی ایران به مدت شش ماه تمدید شده است.

جاوید فیصل، سخنگوی والی قندهار، روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، در این باره گفته بود که ویزای اقامت حدود ۷۶۰ هزار پناهنده افغان در ایران ۲۰ روز دیگر به اتمام می‌رسد و این نگرانی هست که ایران آنها را اخراج کند.

دولت ایران در سال‌های گذشته مقرراتی را برای بازگشت اتباع افغان به کشورشان تصویب کرده، از جمله «آیین‌نامه تسریع در روند بازگشت اتباع افغان» در ۲۹ آذر ۱۳۸۲ به تصویب هیئت دولت رسیده است.

در جدیدترین اقدام، دولت ایران روز ۲۲ تیرماه سال جاری در بخشنامه‌ای اشتغال اتباع خارجی در دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی ایران را ممنوع اعلام کرد.

تصویب این نوع بخشنامه‌ها و قوانین موضوع بحث‌های دامنه‌داری در جامعه مدنی ایران بوده‌ است.

+123
رأی دهید
-34

paksan - آمریکا - آمریکا
من نمی دونم یعنی از این مملکت به این بزرگی همین 2 -3 هزار نفر اضافی هستند؟ آقا اعلام میکنه جمعیت بشه 150 میلیون بعد توان مدیریت نهایت 1 میلیون افغان رو ندارند؟ آقا نسلهای بعدی این افغانها که در ایران به دنیا آمدند ایرانی هستند و اگر مدیریتی وجود داشت با فرهنگ و مدارس ما بزرگ می شدند یا شده اند پس انقدر این مردم را اذیت نکنید یعنی این مسئولین حکومت معاویه زمان از آمریکایی ها هم بدترند
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 19:19
Ahmad_Esfahani - اصفهان - ایران
این دستور باعث شرمساری ما ایرانیان جدأ نمیدانم چه بگویم از این نژادپرستی کثیف که گریبان ما ملت را گرفته، مردم المان اگر یکی از ایالتهایش چنین دستوری صادر کند به خیابان میریزند و اعاده حیثیت میکنند که این چه رفتار غیر انسانی است. با این که بیچاره ها اسمشان به نژادپرستی معروف شده هزاران ایرانی و افغانستانی را در کشور خودشان راه دادند بدونه هیچ منتی و ما که با برادران افغانمان از یک فرهنگ و نژاد و زبان هستیم باید با این بیچاره ها چنین رفتاری داشته باشیم و میدانم که الان هم یک سری ادم نادان فوری این کار غیر انسانی را تایید میکنند و کامنتها نیست که نگذارند.
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 20:36
farzad H - کپنهاگ - دانمارک
جمهوری اسـ... آخوندی چیش به انسانها شباهت داره که این قانونش داشته باشه
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 21:57
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
Ahmad_Esfahani - اصفهان - ایران - خیلی‌ چیزها امروزه باعث شرمساری ما مثلا ایرانیان شده که متأسفانه چشمِ بی‌ بصیرت ما آنها را نمی‌بیند امیدوارم این بینایی شما برایِ همه چیز باشد، مردم آلمان اگر در سرِ زنانشان برایِ عقیده ایی تحمیلی بزنند آن حکومت را مانندِ پشه له‌ میکنند چه رسد بر اسید پاشیِ، بله ما ایرانیان بسیار بی‌‌غیرت شده ایم و زبونانه چشم بر وقایع و حقایق بسته ایم.
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 22:56
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
ای کاش کل ولایت مازندران بود. ولی کاچی به از هیچی. از خرس یه مو هم که بکنی غنیمت است. دست کسایی که این قانون رو گذاشتند، درد نکنه.
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 23:05
principelvl - تریسته - ایتالیا
واقعا خجالت آور هست . اسلام دین برابری و عدالت ؟
جمعه 28 آذر 1393 - 00:07
mazandarani 1 - وین - اتریش
به خدا سگ این اروپایی ها به ما کافران به اسم مسلمان شرف دارد. باور کنید افغانها خیلی خیلی از ما ایرانیها با مرام ترند و دوستای خوبی اند. دوستای عزیز افغان من از همه شما معذرت می خواهم و شرمنده همه شماها هستم ....
جمعه 28 آذر 1393 - 00:32
adamat - خارکف - اکراین
من نمیدونم چه اصراری هست که برخی‌، ما ایرانی‌ها رو، با افغانیها، همنژاد و همزبان میدونن. ربطی‌ نداریم به همدیگه. / اینجا آشنایی دارم که ۲ برابر من، در این شهر سابقه ی اقامت دارند، بسیار هم انسان باوجدان و خوبی‌ هستند، ایشون افغانی هستن. هر وقت که می‌‌بینمشون، با زبان واسطه، یعنی‌ روسی با هم صحبت می‌کنیم. در این بین، وقتی‌ هموطنان ایشان بخاطر کارهای اقامتی بهشون زنگ می‌زنن، با آنها به زبان خودشون (فارسی‌ پشتو) صحبت می‌کنن، باور کنید که یک کلمه هم برای من که پارسی زبان هستم، مفهوم نیست./ البته همونطور که بهتر میدانید، دو شاخه زبانی *دری و پشتو* در افغانستان هست، که *دری*، همان زبان پارسی ایران است، اما گویش‌ها متفاوته!. نژاد‌ها هم یکی‌ نیست./ هر قوم و ملیتی، دارای ویژه گیهای خودش هست، دارای طرز تفکر و فرهنگی ‌ست که در آن سرزمین وجود داشته./ در همین ایران، اسم ایرانی روی همه ی ما ست، اما زادگان شهر‌های مختلف، خصوصیات اخلاقی‌ و کاراکترهای شخصیتی‌ گوناگونی دارند. ... دیگر چه برسد به مردم کشورهای مختلف.
جمعه 28 آذر 1393 - 01:25
farzad H - کپنهاگ - دانمارک
آدمات خارکف- دوست عزیز همونطور که خودت اشاره کردی اون با زبون پشتو صحبت میکن نه فارسی پشتو .. که این دو زبان کاملا متفاوت هست و هیچ ربطی‌ به هم نداره. فارسی دری داریم ولی‌ فارسی پشتو نداریم که این دوست شما با زبان پشتو حرف می‌زنه که واسه شما مفهوم نیست
جمعه 28 آذر 1393 - 10:00
Azarbaijan-tabriz - تبریز - ایران
اگر دلسوز و وطن پرستی در بین مسئولان کشور وجود داشت همه افغان ها را از کشور اخراج میکردند.در کشور ما که با مسله بیکاری بالا مواجه هستیم. جای برای اتباع بیگانه وجود ندارد.کشور استرالیا با آن همه پیشرفت و امکانات اجازه ورود اتباع سایر کشورها رو نمیده.بدبختی مردم کشورمون کم بود باید بدبختی مردم افغانستان و عراق را هم به دوش بکشیم.
جمعه 28 آذر 1393 - 06:04
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
عزیزان هموطن گول و فریب ظاهر معصومانه اینها را نخورید.به اینها اصلا ترحم نکنید. اینها گرگ هستند در لباس میش. یادتان باشد زمانی که به نوامیس ما تجاوز و آنها را بقتل می‌رسانند. دزدی، قاچاق مواد مخدر و هر جرمی که از دستشان برآید، انجام میدهند. اینها انگلان اجتماع هستند. ایران برای ایرانی.
جمعه 28 آذر 1393 - 10:22
adamat - خارکف - اکراین
farzad H - کپنهاگ - دانمارک / هموطن گرامی با درود. کاملا درست میفرمایید. خیلی‌ ممنونم از توضیح بجایی که بیان داشتید. ... راستش در دوران مدرسه هم، این دری و پشتو رو همیشه باهم قاطی می‌کردم. از توجه شما ممنونم. سلامت باشید.
جمعه 28 آذر 1393 - 12:18
فراوانی - قطر - قطر
جالب اینجاست که شعار بنی آدم اعضای یک پیرند را ما ساختیم من که باور نمیکنم
جمعه 28 آذر 1393 - 13:23
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
درد و بلاى هر چى کافر و بى دین و آمریکایى و اروپاییه بخوره تو سر فداییان آقا و تمامى کل نظام. یعنى واقعا موندم اون نماز و نیایش شما با پروردگار تا مستراح هم میره؟ بعدا خودتون رو مسلمان هم میدونین. بقیه کافر شما مسلمان خوب ولى هر چى کافر تو دنیا ارزش انسانیتش هزاران برابر شماست. هیچ بویى از انسانیت نبردید. هیچ. این افغانى ها در بدترین شرایط تو ایران زندگى میکنند. خاک بر سرتون که یک ذره هم وجدان درتون نیست. نه به هموطنتون رحم میکنید نه به هم کیشتون نه به همنوعتون نه به حیوانات نه به طبیعت فقط بلدین سیاه بپوشین بزنین تو سرتون که چرا فلانى ١٤٠٠ سال پیش مرد. خاک عالم بر سرتون.
جمعه 28 آذر 1393 - 17:23
faranak-montreal - مونترال - کانادا
اینجا هم افغان هست به خدا میریم مغازشون بهترین گوشت و مواد غذایی می‌فروشن ارزونتر از مغازه هموطنای ما انقدر هم احترام میذارن به آدم از در که وارد میشی‌ سلام کمک به خانومهایی که بچه دارن کلان کستومر سرویس ۱۰۰ با ر از هموطن بهتر حالا مغازه ایرانیها , کاشیر انگار ارث بابا از آدم طلب داره!! از یکی‌ ۱ سوال می‌پرسی‌ زورش میاد جواب بده
جمعه 28 آذر 1393 - 17:26
دژمن الله - روسیه - روسیه
ادمت - خارکف / محض اطلاع شما افغان ها یا بهتره بگم ساکنان سرزمینی که در گذشته خراسان نام داشته و امروز به نام یک قوم پشتون از اقوام متعدد افغان، افغانستان نام گرفته و بدست انگلیس از ایران جدا شده (بجز هزاره ها که از نظر نژادی دورگه ی ترک- ایرانی (=تاجیک) هستند) از منظر علمی هم از نظر نژاد و هم از نظر زبان از اقوام ایرانی محسوب می شوند. در افغانستان اکثریت به زبان دری که همان ریشه ی زبان فارسی است صحبت می کنند. زبان پشتون هم همانند زبان بلوچی، کردی، تاتی، اوستی و .. جزء زبان های ایرانی نو طبقه بندی می شود. حتی هزاره ها هم همانقدر ایرانی نیستند که ترکمن ها و عرب های ایرانی، ایرانی نیستند! .
جمعه 28 آذر 1393 - 20:54
دژمن الله - روسیه - روسیه
ادامه ... در بلخ (خراسان قدیم) پیش از اسلام از حکومت کوشانیان که توسط محققین و شرق شناسان به ایرانیان شرقی (کتاب تمدن ایرانی ترجمه ی عیسی بهنام) موسوم شدند کتیبه ای بجا مانده که به کتیبه ی سرخ کتل موسوم است. این کتیبه به زبان بلخی است که شاخه ای از زبان های ایرانی میانه ی شرقی است. غیر از آن از دیگر ساکنان این سرزمین هپتال ها هستند که اصل نامشان هپته اریه (=هفت قبیله ی آریایی) است و بعدها به ابدال تصحیف شده و امروزه به افغان های ابدالی معروفند. بنابراین توصیه می کنم ابتدا به منابع علمی تاریخی و زبانشناسی رجوع کنید بعد نظر بدهید که جه کشی با ایرانیان همریشه و از یک فرهنگ و زبان نیست یا هست! سپاس از شما دوست عزیز!
جمعه 28 آذر 1393 - 20:55
farzad H - کپنهاگ - دانمارک
آقات فدام اودنسه ،،،دانمارک‌ واسه دانمارکی ،، تو دقیقا این جا چه غلطی میکنی‌
جمعه 28 آذر 1393 - 22:20
adamat - خارکف - اکراین
دژمن الله - روسیه - روسیه / هموطن گرامی با درود. خیلی‌ ممنونم از مطلبی که نگارش فرمودید./ اگر بنا به رجوع به ادوار باستانی و تاریخی، بویژه ریشه یابی‌ با اصل آریایی باشد، آنوقت در سرچشمه ی این جستجو، میرسیم به این مهم که آریایی ها، در اصل ساکنان بخش شمالی روسیه امروزی (سیبری و تایگا) بودند، که بخاطر سردی هوا، به مرور به سمت ایران امروزی و همچین اروپای غربی کوچ کردند. پس در اینصورت، اقوام روسی و ایرانی و ‌اروپایی نژاد‌های ژرمن، همگی‌ میشوند یک قوم!!!. اما نکته اینجاست که از آن رویدادهای کهن که ریشه در دلایل جغرافیایی داشتند، دیگر قرنهای زیادی گذشته، و مرزبندی‌ کشورها، بخاطر جنگها و مناسبات بین دولتها، سبب نهادینه شدن فرهنگها و نژاد‌هایی‌ شدند، که امروز پیش رو داریم./ هرکس حق دارد دیدگاه خود را بگوید. من نیز بنا به مواردی که گفتم، بر روی صحبت خویش که در کامنت اولم نوشتم، هستم و خواهم بود، و ایرانی بودنم را، جدا از نژاد و فرهنگ و زبان همسایگان زادگاهم میدانم. همانگونه که آنها هم، در سه‌ اصل یاد شده، مستقل هستند. سلامت باشید.
شنبه 29 آذر 1393 - 01:04
دژمن الله - روسیه - روسیه
adamat - خارکف - اکراین محض اطلاع شما آریایی ها به اروپا کوچ نکردند، آریایی عبارت از اقوام هندی + اقوام ایرانی (= سکاها، سارمات ها ، آلان ها، هپتال ها مادها پارس ها پارت ها، سغدی ها، خوارزمی ها، کوشانیان و ...) است با هندو اروپایی تفاوت بسیار دارد. بلکه هندواروپایی ها به اروپا کوچ کردند و شاخه ای از آن ها که خود را آریایی می نامیدند به فلات ایران و هند و سرازیر شده و بخشی از آریایی ها (ایرانی ها) هم در همان دشت های جنوبی روسیه ی فعلی مانده و تا سیبری و شرق اروپا پراکنده شدند. جدایی آریایی ها از هندو اروپایی ها به زمانی حدود بیش 3000 سال پیش از میلاد و جدایی هندی ها از ایرانی ها به حدود 2000 تا 1500 قبل از میلاد یعنی (4000 تا 3500 سال پیش) می رسد بنابراین قیاس شما مع الفارق است. ژرمن ها و اسلاو ها با ایرانی ها یک قوم نیستند بلکه 5000 سال پیش یک قوم بودند! و طی این 5000 سال جدایی فرهنگی -جغرافیایی-زبانی تفاوت های ریشه ای و عمیق فکری فرهنگی و زبانی پیدا کردند ...
شنبه 29 آذر 1393 - 08:35
دژمن الله - روسیه - روسیه
.. اما ایران و ایرانی محدوده ی فرهنگی و زبانی پیوسته ی تاریخی تا به امروز و خارج از مرزهای سیاسی دهه های اخیر را در بر می گیرد و عبارت است از زبان و آداب و رسوم و فرهنگ و اساطیر مشترک در یک زمینه ی واحد از سند و آموی تا فرات. نژاد هم چیزی نیست که نهادینه شود!!! البته شما حق دارید که تا چند محل آن ورتر از محله ای که در آن بدنیا آمدید یا نهایتا تنها شهر خود را ایرانی بدانید و تعریف عوامانه ی غیر علمی و خاص خود را از ایران و ایرانی داشته باشید با تعریف شما هیچ یک از کسانی را هم که امروزه مفاخر تاریخی فرهنگ و علم و ادب ایران محسوب می شوند ربطی به ایران ندارند و ایرانی نیستند!! البته شما حق دارید که تا چند محل آن ورتر از محله ای که در آن بدنیا آمدید یا نهایتا تنها شهر خود را ایرانی بدانید و تعریف عوامانه ی غیر علمی و خاص خود را از ایران و ایرانی داشته باشید این مساله تفاوتی در اصل آن ایجاد نمی کند!
شنبه 29 آذر 1393 - 08:36
دژمن الله - روسیه - روسیه
.. ایرانی اقوام مختلفی را شامل می شود که به زبان های ایرانی (که فارسی نو هم یکی از زبان های ایرانی نو در کنار کردی و بلوچی و تاتی و پشتون و گیلکی و سنگسری و .. است) یا به لهجه های متفاوت فازسی نو سخن می گویند و آداب و رسوم و فرهنگ و نژاد مشترک ایرانی دارند.
شنبه 29 آذر 1393 - 08:37
adamat - خارکف - اکراین
دژمن الله - روسیه - روسیه / با درود. تقسیم بندی که برای آریایی‌ها عنوان کردید، مربوط به آغاز ماجرا نیست، بلکه بعدها در میان گروهی که در ایران گسترده ی آنزمان بصورت موقت جای گرفتند ایجاد شد. در کامنت قبلی ام، از سرچشمه ی آریایی صحبت کردم، و نه از زیر شاخه‌هایی‌ که بعد‌ها ایجاد شد./ مردمان اسلاو، ژرمن و پارسی ایران کنونی را، دارای سرچشمه‌ ای دور، اما مشترک می‌‌دانم. / نژاد از دو بخش تشکیل میشود، ۱- خون و ژنتیک ، ۲- باورها، آداب و سنن، و فرهنگی‌ که عده‌ای از مردم به سبب زندگی‌ در یک منطقه ی مشخص جغرافیایی، در گذر طولانی زمان، آنرا کسب میکنند. به بیان دیگر، بخش عمده‌ای از نژاد، در بستر زمان شکل می‌گیرد، و سپس نهادینه میشود. ...
شنبه 29 آذر 1393 - 15:29
adamat - خارکف - اکراین
*با تعریف شما هیچ یک از کسانی را هم که امروزه مفاخر تاریخی فرهنگ و علم و ادب ایران محسوب می شوند ربطی به ایران ندارند و ایرانی نیستند!!*. ... کی‌ من چنین چیزی گفتم؟. خوشبختانه تمام مفاخر ادب و دانش ایران (بوعلی‌ سینا، حافظ، سعدی، بابا طاهر، و ....)، همگی‌ ارامگاهشان در کشور کنونی ایران است!. پرسپولیس باشکوه، و آرامگاه کوروش کبیر، در قلب جغرافیایی *ایران امروز* قرار دارد!. این نشان میدهد که هر چه که در گذر قرنهای گذشته اضافی و غیر ایرانی بوده، با گذر سالها از نقشه ی ایران حذف شده، و اصل و مهم ماجرا، در وطن خودش که *سرزمین پارس* باشد، باقی‌ مانده. ....
شنبه 29 آذر 1393 - 15:31
adamat - خارکف - اکراین
... در ضمن، برخی‌ از مواردی که در پرانتز کامنت آخرتان به عنوان زبانهای ایرانی نوشتید، زبان نیستند، بلکه نامشان *گویش* است، و زیرمجموعه ای فونتیکی، با ساختاری فولکلور و مخلوط، وام گرفته شد از زبان پارسی (فارسی‌ ایران) و زبانهای اطراف ایران بشمار می‌‌آیند. این صحبت را همینجا پایان میدهم. گفتنی‌ها گفته شد. من دیدگاه خودم را دارم، و شما دیدگاه خودتان را. با این تفاوت که من در صحبت، کنایه‌های اهانت آمیز بکار نمیبرم. اما شما همیشه دوستدار این مورد بودید. سلامت باشید.
شنبه 29 آذر 1393 - 15:31
fazlihaq - هرات - افغانستان
وقتی آخوند های ایران دم از اسلام میزنند آدم فکر میکند این ها بهترین انسانهای روی زمین هستند .وقتی که به زندانهای ایران سر بزنید می بینید چه کودکان معصوم افغانی زنان پیر مردان بدون کدام جرم وگناه بسر می رند بنام اینکه افغانی هستید ومدرک قا نونی نداری؟ خوب تو که یک کشور اسلامی هستی حقوق بشر واسلام همین را میگوید ؟ از یک طرف به مرز ایران که میرسیم در بدل دو هزار دومان آزادانه دا خل خاک ایران میشویم ؟ بعدا هزارا ن جزا وبد بختی را میبینیم از درس وتعلیم به این کشور خبر نیست حق نداریم . در کشور های غربی هم این حالت های که ایران با افغان ها میکند وجود دارد خیر.
شنبه 29 آذر 1393 - 15:36
دژمن الله - روسیه - روسیه
خوشبختانه تمام مفاخر ادب و دانش ایران (بوعلی‌ سینا، حافظ، سعدی، بابا طاهر، و ....)، همگی‌ ارامگاهشان در کشور کنونی ایران است! منطق شما خیلی بامزه است! هر آنچه از ایران جدا شده و رفته اضافی بوده!!! هر کس که قبرش در مرزهای سیاسی ایرانی فعلی است (صرف نظر از این که کجا زاده شده و چه ریشه و فرهنگ یا چه زبانی داشته) ایرانی است و آن کس که در ایران سیاسی امروزی چال نشده ایرانی نیست! با حساب این منطق ارسطوفکن، مولانای بلخی که در افغانستان امروزی متولد شده و در ترکیه ی امروزی دفن است یا نظامی گنجوی که در فققاز (آران) دفن است یا ابوریحان بیرونی و خوارزمی ایرانی نیستتند! !!!
شنبه 29 آذر 1393 - 21:40
دژمن الله - روسیه - روسیه
برخی‌ از مواردی که در پرانتز کامنت آخرتان به عنوان زبانهای ایرانی نوشتید، زبان نیستند، بلکه نامشان *گویش* است، و زیرمجموعه ای فونتیکی، با ساختاری فولکلور و مخلوط، وام گرفته شد از زبان پارسی (فارسی‌ ایران) و زبانهای اطراف ایران بشمار می‌‌آیند.. دست آخر هم خوب است بجای بکارگیری نادرست واژگانی همانند فونتیکی و فولکلور که معنای دقیق آن برای شما دانسته نیست این نکته را بدانید که بنا به ویژگی هایی که زبانشناسان آن ها را مد نظر قرار می دهند زبان و گویش هم تعریف خاص خود را دارند. اما به زبان ساده و بطور کلی مرز تفاوت زبان و گویش درک زبان است. مثلا زبان کردی گویش های مختلف سورانی و کرمانجی و گورانی و اورمانی .. دارد. تفاوت در میان این شاخه ها چندان نیست که مانع درک کردزبانان مختلف شود، به این ها می گویند گویش! یا مثلا لری زبان است که خود گویش های چندی مانند بختیاری و خرم آبادی و بویراحمدی و .. دارد اما تبری ( مازندرانی )، گیلکی ، تاتی ، سنگسری (سمنانی)، و بلوچی هم همانند کردی و لری زبان هستند نه گویش و از فارسی نو هم ایجاد نشده اند!
شنبه 29 آذر 1393 - 21:51
دژمن الله - روسیه - روسیه
سنگسری زبان است و دستور زبان خاص خود و جنس مذکر و مونث دارد! گیلکی هم همانند آن زبانی از گروه زبان های ایرانی شمال غربی و از لحاظ ریشه ی تاریخی وابسته به زبان پارتی است و ربطی به فارسی نو ندارد! بهتر است در مورد چیزی که اطلاعی نداریم این گونه بی مهابا اظهار نظر نکنیم! شما هم سلامت باشید!
شنبه 29 آذر 1393 - 21:51
دژمن الله - روسیه - روسیه
adamat - خارکف - اکراین/. تقسیم بندی که برای آریایی‌ها عنوان کردید، مربوط به آغاز ماجرا نیست . شما ظاهرا باز هم تفاوت آریایی با هندواروپایی متوجه نشدید! این ها هر کدام تعریف خود را دارند! اقوام آریایی اقوامی هستند که خود را طبق اسناد تاریخی به این نام می خواندند و طبق اسناد و علم زبانشناسی، زبان هایشان ویژگی های خاص مشترک فنوتیک و دستوری یی دارد که نشان می دهد مجزا از زبان های دیگر هندواروپایی و منشعب از یک زبان مشترک به نام آریایی باستان یا هندو ایرانی هستند. کسی هم در ایران گسترده ی آن زمان به صورت موقت جای نگرفت!!! بلکه اقوام آریایی هندی از تنگ خیبر به فلات قاره ی هند سرازیر شدند و اقوام آریایی ایرانی پارت و ماد و پارس به داخل فلات ایران سرازیر شده، خوارزمیان و سغدیان و پختون ها یا پشتون ها (پکتیا) از آسیای میانه تا شرق فلات ایران پراکنده شده و سکاهای شرقی و غربی (سارمات ها و آلان ها) در سراسر دشت های آسیا از سیبری تا اورال و شمال دریای سیاه اروپای شرقی اسکان یافتند.
شنبه 29 آذر 1393 - 21:39
دژمن الله - روسیه - روسیه
سرچشمه ی یگانه ی آریایی ها و هندواروپایی ها هم که در پنج یا شش هزار سال پیش از هم جدا شدند ربطی به یکی دانستن فرهنگ آلمانی ها و روس ها با هم یا با ایران ندارد که شما بخواهید با این قیاس نادرست سخن اشتباه خود را توجیه کنید!. نژاد هم از دو بخش تشکیل نشده !!! و باورها، آداب و سنن، و فرهنگ نژاد کسی را تشکیل نمی دهد!!! لطفا قبل از نوشتن کامنت کمی مطالعه کنید!. هر چه که در گذر قرنهای گذشته اضافی و غیر ایرانی بوده، با گذر سالها از نقشه ی ایران حذف شده!!!! . من نمی دانم باید به این طرز فکر بخندم یا گریه کنم! چنان رسوا است که حتی ارزش پاسخ دادن هم ندارد!.
شنبه 29 آذر 1393 - 21:40
مهدخت - برن - سوئیس
فدای آقا - اودنسه - دانمارک تو یه مسلمان هستی و این قضاوت رو در مورد این مردم بدبخت میکنی ؟ حضرت علی دید رو ندید گرفت تو چطور مسلمونی هستی که چنین حکمی رو برای این ملت صادر میکنی بعنی تو خودت گل بی عیبی واقعا باید از خودت خجالت بکشی به این میگویند نژادبرستی شما که در اروپا ظاهرا هستید باید خوب این مسائل رو درک کنید و باید بدونی در تمام دنیا هم ادم خوب هست هم بد تو اجازه نداری همه را به یک چشم ببینی و برای انها پیشاپیش حکم صادر کنی .
دوشنبه 1 دي 1393 - 00:20
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.