عضو مجلس: در جمهوری اسلامی فساد و رشوه و اختلاس به نوعی هنجار تبدیل شده است

تقاطع: یک عضو مجلس شورای اسلامی می‌گوید که شدت فساد در جمهوری اسلامی به حدی است که حتی خود “نماینده‌ها” نیز برای پیگیری و انجام بسیاری از کارها مجبور به پرداخت رشوه هستند.

عابد فتاحی روز یکشنبه (۲۳ آذر-۱۴ دسامبر) در گفتگویی با خبرگزاری ایسکانیوز، “بروز و ظهور پرونده‌های فساد مالی” را “بزرگ‌ترین مشکل کشور” بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ دانست و گفت که مواردی هم‌چون «فساد ۳ میلیاردی شهرام جزایری، پرونده‌های ۳ هزار میلیاردی، ۷ هزار میلیاردی و اکنون ۱۲ هزار میلیاردی توهین به نظام جمهوری اسلامی ایران است».

آقای فتاحی که از معدود اعضای “اصلاح‌طلب” مجلس شورای اسلامی به شمار می‌آید، با بیان این‌که «ما برای برقراری عدالت انقلاب کردیم» تا «جلوی فسادها را بگیریم»، افزود: «امروز فساد دامن کشور را گرفته است و برخی به جای پیشگیری، تلاش می‌کنند این فسادها را انکار و رقم آن را پایین‌تر از واقعیت اعلام کنند.»

وی با تاکید بر این‌که امروزه در جمهوری اسلامی، “فساد و رشوه و اختلاس” به یک نوع “هنجار” تبدیل شده و «برای هیچ‌کس عجیب نیست»، تصریح کرد: «هر بار که به کارمندی مراجعه می‌کنیم، می‌گویند دو هفته بعد بیایید. در این شرایط مراجعان مجبور می‌شوند که رشوه بدهند تا کارشان انجام شود.»

او با بیان این‌که ««کار از زیرمیزی گذشته و کاملا رومیزی رشوه گرفته می‌شود»، اضافه کرد: «حتی ما به عنوان نماینده مجلس هم گاهی مجبوریم رشوه بدهیم. مثلا فردی به ما مراجعه می‌کند و می‌گوید بیماری قلبی دارم و تقاضا می‌کنم که خدمت سربازی پسرم در شهر خودم باشد، من به عنوان نماینده یک سال طول می‌کشد که با وزیر دفاع و وزیر نیرو نامه‌نگاری کنم اما افرادی هستند که یک پول کمی می‌گیرند و این کار را یک‌ساعته انجام می‌دهند.»

گفتنی است مساله‌ی فساد اقتصادی و اداری در جمهوری اسلامی به موضوع سخنان شماری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی در روزهای اخیر تبدیل شده است.

از جمله روز دوشنبه ۱۷ آذرماه حسن روحانی در اظهارات خود در همایش “ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد”، با بیان این‌که «امروز زیرمیزی‌ها به روی میز آمده است» گفت که «می‌ترسد کشور به مرزی برسد که قبح فساد اقتصادی در آن شکسته شود».

در واکنش به این اظهارات، صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، نامه‌ای سرگشاده خطاب به آقای روحانی نوشت و در آن “اقتصاد دولتی” را “عامل اصلی فساد” در ایران دانست.

+114
رأی دهید
-0

dara20 - تهران - ايران
فساد، فحشا، اعتیاد، اختلاس، زندان، اعدام شکنجه، فقر، نکبت، بدنامی ایران و ایرانی در جهان، تروریسم، جنگ، دروغ، ریا از بزرگ‌ترین دستاورد‌های رژیم فاسد اسلامی ملاها بی‌ شرف بوده است.
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 11:58
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
اصلا مهم نیست ، هنوز سوژه ساواک نزدِ اهلِ هنرِ استقرارِ این نظام تر و تازه است چنان که ۳۵ سال چشم بر این جنایات و خیانات بسته اند و هنوز مصدقی‌ها نمیدانند که چه با ایران و ایرانی‌ کردند، خودشان که با این حکومت آرام گرفتند و به دلخواهشان رسیدند و امثالِ مشیری مار مولک به علف و علوفی رسیده ,برایِ خود دکان باز عده‌ ایی مرید دورِ خود جمع کردند، مشیری که مانندِ مصدق به توده‌ گرایش داشت، و حال اهدافش را بر بر کوبیدن مذهب و خاندان پهلوی گذاشته و نه نظام .
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 12:54
reza bargashte az kharej - ایران - ایران
وقتی کشور دست ناخلف ها می افتد و یه عده آدم کلاش و بی سواد سردمدار یک حکومت می شوند دیگه بیشتر از این ها انتظاری دارید، الان وضع ایران یه طوری شده که استخوان رو انداختن جلوی اسب و یونجه رو انداختن جلوی سگ، هیچ کسی سر پست خودش نیست، مهندس مخابرات رفته فرهنگستان ادبیات فارسی و کسی که ادبیات خونده رفته مخابرات، دیگه میخاید فساد نباشه، یه بار رفتم عیادت یکی از بستگان دورمون تو یکی از بیمارستان های روانی، یکی از جانبازهای اعصاب و روان اونجا بود که وقتی یه لحظه اونو میگرفت همه جا رو به هم میزد و پرستاران میگفتن حتی خانوادش پول ندارن دارو براش بگیرن،اونایی که واقعا از ته دل و از ایمان قلبی بسیار قوی، 8 سال واسه ناموس و وطن جنگیدن همشون یا شهید شدن یا تو یه کنج خلوتی نشستن و با بی پولی و بی دارویی دارن با بیماریشون مبارزه میکنن، اونوقت یه عده آدم تازه به دوران رسیده که حتی جبهه رو هم ندیدن دارن هر روز یه افتخاری از جهت بالا بردن میزان فساد برا این کشور تو جهان رقم میزنند و تا خرخره تو لجن رفته اند، متاسفانه دیگه فاتحه این کشور دیگه خوانده شده.
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 13:53
biparva-jan - تهران - ایران
درست میگه اقای فتاحی. بوی گند فساد همه جا پیچیده. جالبه که شریعتمداری میاد در دانشگاه تهران سخنرانی میکنه و با بی شرمی تمام فساد ها رو به اصلاح‌طلب ها نسبت میده.
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 15:42
amir-amir - تورنتو - كانادا
بینش این افراد به بالا دست خود است که میلیاردى چپاولگرى مى کنند.
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 17:07
علی چپ دس - رشت - ایران
متشکریم خمینی
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 18:06
sharafYabi - بیمبه - انگولا
من تاریخچه فساد در ایران را برایتان یاد آوری می‌کنم: در تاریخ باید ثبت بشه و امیدوارم بشود! وقتی‌ که رفسنجانی‌ به عنوان رئیس مجلس و خاطب نماز جمعه در سال ۶۰ یا ۶۱ در مورد یک اختلاف قانونی‌ که فکر کنم به یک لایحه و یا رای مجلس در ارتباط بود این مساله را مطرح کرد. : خوب دوستان (خودیها!) این را بدونند که این مساله ی که به وجود آمده، کشور را در تنگنا گذشته و مصلحت است که ما این را زیر سیبیلی بی‌ خیال شیم! به همین سادگی‌، مصلحت تبدیل شد به سلاحی که قدرتمندان فاسد آن را برای جیب و امیال شخصی‌ خودشان به کار بردند و این فساد هم اکنون، دامن خودشان را گرفته. ‌ای چرخ گردون!
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 19:02
روبرتو روسلینی - تهران - ایران
واقعا تاسف انگیزه. من خودم چند وقت پیش در یکی از ادارات دولتی مجبور شدم رشوه بدم . طرف خیلی رک برگشت به من گفت نمی دونم چرا دارم بهت اعتماد میکنم و لی اعتماد میکنم!!! بعد مبلغ را در پاکت گذاشتم و بعد گفت راضی هستی ؟ و من چی میتونستم بگم!!!!! گفتم خیلی زحمت کشیدید. و متاسفانه چه قد بعدش راضی شدم چون کارهام به سرعت نور انجام شد ......
جمعه 28 آذر 1393 - 00:16
92ارشام - لندن - ایران
فساد هرگز ازبین نمیرود!شما یک مجاهدخلق یا توده ای یا...پیداکنید،که نمیشود.یعنی در اون زمینه ها درست یا نادرست ،خواستند وریشه کن کردند.ولی درفساد همه از بالا تا پایین درگیرند و استفاده میبرند.پس بیشتر میشود و کمترهرگز.در پروازهایی که به لندن میاداگر نگاه کنید خیلی از انها سرداران و سردمداران انقلاب هستند.بیشترفرزندان انها همین لندن زندگی میکنند.دیدگاه اسلامی فقط برای ریاکاری است وبس.
جمعه 28 آذر 1393 - 14:16
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.