دانمارک مدعی مالکیت دریای اطراف قطب شمال شد

دانمارک ادعایی را در سازمان ملل متحد طرح کرده است که براساس آن استدلال می کند دریای اطراف قطب شمال به فلات قاره گرینلند وصل است که یک ناحیه خودمختار متعلق به دانمارک است.

مارتین لیدگارد وزیر خارجه دانمارک گفت که این یک "تحول مهم تاریخی" برای دانمارک است.

کانادا و روسیه قبلا حاکمیت ملی خود بر ناحیه نفت خیز قطب شمال را اعلام کرده بودند.

کشورهای حاشیه قطب شمال با حل این اختلاف از طریق حکمیت یک هیات سازمان ملل موافقت کرده اند.

تیغه ۱۸۰۰ کیلومتری موسوم به لومونوسف که یک رشته کوه زیر دریاست که قطب شمال را دو قسمت می کند در کانون این اختلاف قرار دارد.

در سال ۲۰۰۸، سازمان جغرافیای ملی آمریکا تخمین زد که تا ۲۲ درصد منابع کشف نشده و قابل استخراج جهان در شمال مدار شمالگان (یکی از عروض جغرافیایی کره زمین در نزدیکی قطب) قرار دارد اما بعید است که خود ناحیه قطب شمال حاوی نفت یا گاز زیادی در زیر آب باشد.

روز دوشنبه تیمی از دفتر نمایندگی دانمارک در سازمان ملل سه جعبه را تحویل هیات ۲۱ نفره سازمان ملل داد.

این هیات درباره ادعاهای مختلف بر قطب تحقیق می کند و تصمیم خواهد گرفت که آیا شواهد علمی عرضه شده از سوی دانمارک معتبر است یا نه.

سخنگوی این هیات گفت که اگر شواهد موجود همپوشانی داشته باشند، کشورهای حاشیه باید به مذاکره بنشینند.

آقای لیدگارد گفت که این داده ها از سال ۲۰۰۲ جمع آوری شده و موید ادعای دانمارک بر ناحیه ای به وسعت ۸۹۵ هزار کیلومتر مربع ورای مرزهای دریایی گرینلند است.

دانمارک در کنار روسیه، نروژ، کانادا و آمریکا در سال ۲۰۰۸ توافق کرده اند که این اختلاف سرزمینی باید از طریق کنوانسیون قوانین دریاهای سازمان ملل حل شود.

هر کشور پس از تصویب این کنوانسیون ده سال وقت دارد ادعایی را برای تعمیم فلات قاره اش ورای ۲۰۰ میل دریایی از مرزهایش تسلیم کند. کانادا سال گذشته این کار را کرده بود.

جان رابک کلمنسن از دانشگاه سیدانسک دانمارک گفت که دولت کپنهاگ ادعایش را مطرح کرده تا از یک طرف به جهان بگوید نمی توان دانمارک را عقب زد، اما همچنین به این دلیل که قصد به کرسی نشاندن نقطه نظری سیاسی برای گرینلندی ها را دارد.

او به بی بی سی گفت که هم اکنون فشار زیادی در گرینلند برای استقلال وجود دارد و دانمارک "می خواهد به مردم گرینلند نشان دهد که هم تیمی آنهاست."

یک زیردریایی روسیه در سال ۲۰۰۷ یک پرچم تیتانیومی ضدزنگ را در بستر آب های قطب شمال بر زمین نشاند که واکنش خشم آلود کانادا را به دنبال داشت.


یک زیردریایی روسیه در سال ۲۰۰۷ یک پرچم را در بستر آب های قطب شمال بر زمین نشاند

+28
رأی دهید
-12

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.