قیمت سبد نفتی اوپک به زیر ۶۰ دلار سقوط کرد

قیمت هر بشکه نفت خام ایران در بودجه سال آینده ۷۲ دلار پیش‌بینی شده است

قیمت سبد نفتی اوپک برای اولین بار در پنج سال گذشته به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

بنا بر اعلام سایت رسمی اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) قیمت سبد نفت خام این سازمان با بیش از ۴۵ درصد کاهش در شش ماه گذشته، روز جمعه ۱۲ دسامبر به ۵۸ دلار و ۶۵ سنت رسیده است.

روز یکشنبه دبیر کل اوپک کاهش قیمت نفت را "بیش از اندازه" خواند اما تاکید کرد که این سازمان قصد ندارد تولید خود را با هدف بالا بردن قیمت کاهش دهد.

با وجود آغاز روند کاهش قیمت نفت از اواخر بهار امسال، اعضای اوپک حدود بیست روز پیش در اجلاس این سازمان در وین تصمیم گرفتند که سقف تولید نفت را همچنان در سطح ۳۰ میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارند.

این تصمیم به اتفاق آرای اعضای اوپک از جمله ایران به تصویب رسید، هر چند وزیر نفت ایران تلویحا از این تصمیم انتقاد کرد و آن را به نفع بعضی اعضا دانست.

قیمت نفت خام اوپک در حالی به زیر شصت دلار رسیده که دولت ایران در لایحه بودجه سال آینده که حدود ۱۰ روز پیش به مجلس ارائه داد، قیمت هر بشکه نفت خام را ۷۲ دلار پیش بینی کرد. این رقم نسبت به سال گذشته حدود سی درصد کاهش داشته است.

محدودیت صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های غرب باعث شده که این کشور نتواند برای جبران کاهش درآمد نفتی، صادرات خود را افزایش دهد و به همین دلیل پیش‌بینی درآمد دولت از فروش نفت در سال آینده تا حد زیادی کاهش یافته است.

+42
رأی دهید
-5

perser68 - فلوریدا - آمریکا
آقای محترم روحانی وقتشه که اون کلید طلائیو رو کنی! آخ به ده دلار برسه !
دوشنبه 24 آذر 1393 - 23:08
paksan - آمریکا - آمریکا
ما که عمیقاً خوشحالیم. چون قیمت بالای نفت تو جیب ملت ایران که نمی ره یا تو جیب نصرالله گردن کلفته یا بشار اسد و سایر عربهای گردن کلفت حتی عراقی ها از دلارهای نفتی بیشتر سود می برند تا مردم ایران. پس بگذارید بشه بشکه ای یک دلار. تازه بعد از 35 سال مشخص میشه حکومت معاویه زمان خامنه ای وابسته تر هستش به نفت یا حکومت شاه خائن. درود بر عربستان که واقعاً این کشور با عقل و درایت کار میکنه چون فهمیده که این دلارهای نفتی و بشکه های 100دلاری است که شبه نظامی ها در یمن و سایر نقاط خاورمیانه رو منتفع میکنه حزب الله رو چاق و فربه کرده و بشار اسد رو بی خیال کشتارش و عراق رو برده و فلسطینی ها رو عروسک دست.
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 03:10
اسب آتش - سیدنی - استرالیا
عربستان دید تو سوریه وعراق با خرج میلیاردها دلار جنگ نیابتی رو داره میبازه حالا مستقیم با ایران وارد جنگ اقتصادی شده چون خودش ذخیره ارزی زیادی داره. بدش هم نمیاد روسیه رو به نیابت از امریکا تضعیف کنه
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 05:51
massoudoslo - اسلو - نروژ
غربی ها با این رویه ارزان کردن قیمت نفت در واقع روسیه و ایران رو دارن کلاغ پر میبرن :))))))
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 07:46
تیتو تیتو - تهران - ایران
متاسفانه عدم تدبیر و مدیریت حکومت ایران و فساد گسترده به خصوص در هشت سال گذشته باعث این ضعف شده امروز ایران براحتی میتوانست با حجم بالای منابع از ژاپن و کره و غیره پیشرفته تر یا حداقل به اندازه انها باشد متاسفانه مملکت رو به وضعی انداختن که الان از سه موضع به مردم ایران حمله میشه اولی پیش زمینه حمله نظامی به ایران بوسیله داعش دوم حمله اقتصادی که امریکا و عربستان کلید زدن سومی حمله رسانه ای مثل این داستان گروگانگیری و تاکید ایرانی ایرانی ایرانی طرف .
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 11:42
kamran631 - لیون - فرانسه
بشتابید که ولی‌ وقیح ، آغای خامنه‌ای بیچاره شد !!
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 14:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.