ادامه تخریب سنگ‌نبشته‌ها و کتیبه‌های تاریخی؛ عزمی برای حفاظت از آثار باستانی وجود ندارد

تقاطع: “سنگ‌نبشته شاهپور ساسانی”، “سنگ‌نبشته هخامنشی خارک” و “سنگ‌نبشته دیوار کاخ تخت جمشید” نمونه‌هایی از ده‌ها سنگ‌نبشته و کتیبه‌‌ای هستند که در سال‌های اخیر تخریب شده‌اند و یا در معرض تخریب قرار گرفته‌اند و آن‌گونه که کارشناسان باستان‌شناسی می‌گویند هیچ عزمی در میان مقام‌های مسوول برای حفاظت از این آثار باستانی دیده نمی‌شود.

خبرگزاری “ایلنا” روز یکشنبه (۲۳ آذر-۱۴دسامبر) با انتشار گزارشی از ادامه‌ی روند تخریب آثار باستانی و به ویژه سنگ‌نبشته‌های تاریخی در ایران «اغلب به دلیل عوامل طبیعی و یا انفجار از سوی برخی سودجویان»، از قول حکمت‌الله ملاصالحی، “باستان‌شناس” و “استاد دانشگاه” نوشت که حفاظت از این آثار به “عزم مضاعفی” نیاز دارد که «این عزم در مدیران کشور دیده نمی‌شود».

آقای ملاصالحی مشکل نگهداری و حفاظت از سنگ‌نبشته‌ها و کتیبه‌ها را “ریشه‌ای‌تر” از محل نگهداری‌شان دانست و گفت که «صیانت از این‌گونه میراث‌های معنوی، باستانی و تاریخی به فهم وسیع‌تری درباره ارزش آنها نیازمند است».

وی با هشدار در خصوص استمرار این وضعیت، پیش‌بینی کرد که «در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری از کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها نیز مانند بسیاری از کنده‌کاری‌ها از بین خواهند رفت».

این باستان‌شناس با ابراز تاسف از “بی‌توجهی” دولت به “تخریب برخی محوطه‌ها و تپه‌های باستانی” افزود: «ما انتظار داشتیم، دولت یازدهم با توجه به اقداماتی که در دولت نهم و دهم در زمینه میراث مدنی و معنوی انجام شده بود با مدیریت قوی‌تری به میدان می‌آمد.»

سیاوش آریا، “فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری” نیز با بیان این‌که “سازمان میراث فرهنگی” همیشه از مشکل “کمبود بودجه” به عنوان دلیل عدم رسیدگی کافی به آثار باستانی نام می‌برد، گفت: «اکنون که به زمان بررسی بودجه سال آینده در بهمن ماه نزدیک هستیم، این انتظار می‌رود که سازمان میراث فرهنگی برای افزایش بودجه به مجلس فشار بیاورد.»

این نخستین بار نیست که گزارش‌های از تخریب سنگ‌نبشته‌ها و کتیبه‌های تاریخی در ایران منتشر می‌شود. پیش از این در روز ۳۰ شهریورماه نیز، خبرگزاری “خانه ملت”، متعلق به مجلس شورای اسلامی، در گزارشی، از “روند پرشتاب” تخریب و نابودی آثار تاریخی ایران، از تخریب “سنگ‌نبشته نام خلیج فارس در خارک”،  تخریب آثار باستانی “تنگه چوگان و بیشابور” با پتک و تیشه، تخریب “نقش برجسته سنگی قندیل” به خاطر تیراندازی تمرینی، تخریب “نقش برجسته ساسانی سرآب بهرام” با پتک، تخریب “کاخ کوروش بزرگ در برازجان” و نابودی تپه باستانی ۶ هزار ساله گونسپان ملایر به دلیل آبگیری “سد کلان” خبر داده بود.

در همین ارتباط، مرتضی حسینی، “نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی”، با ابراز تاسف از این‌که «در برخی مواقع بودجه‌ها به جای حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی کشور در موارد سیاسی استفاده می‌شود»، به این خبرگزاری گفته بود: «بسیاری از مدیران استانی میراث فرهنگی در حوزه کاری خود تخصص ندارند و عزل و نصب‌شان صرفا بر اساس رابطه‌ها و خارج از ضابطه است.»

+56
رأی دهید
-0

omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
۱۴۰۰ سال است که کارِ مسلمین تخریبِ چیزهای با ارزش و جای گزینیِ چیزهای بی‌ ارزش است ! تصور کنید در ایران تختِ جمشید و حافظیه جای خود را داده اند به گور خمینیِ جلّاد و فاسد !
دوشنبه 24 آذر 1393 - 10:55
farahnoush - ساری - ایران
پان تورک ها همواره می گویند ج ا نماینده پارس هاست اما تا به حال دیدید ج ا کاری برای حفاظت ازتاریخ پارس ها انجام بدهد بلکه دست به تخریب ان میزنند و شرایط نابودی ان را فراهم می کنند !!! یک عده پان تورک مثل خلخالی زیر لحاف ملا دست به تخریب اثار پارسیان می زنند !!! سال پیش هم یک پان تورک روز عید نوروز به قبر کوروش نارنجک پرتاب کرد !!! به نظر شما این پان تورکها فرقی با داعشیان دارند .. اینها تروریست و دزد تاریخ و فرهنگ هستند ! . ایران امروز زیر سلطه ضحاک و دیوان است نه ایرانیان !!! .
دوشنبه 24 آذر 1393 - 11:44
paksan - آمریکا - آمریکا
20 سال حکومت خامنه ای به اندازه 2000سال خسارت به کشور زده. از بنیان خانواده بگیر تا تمام آثار باستانی کشور
دوشنبه 24 آذر 1393 - 18:10
دژمن الله - روسیه - روسیه
در سنگنوشته ی کتیبه ی خارک نامی از خلیج فارس برده نشده! یک عده آدم نادان بی خرد روزنامه چی (حیف نام خبرنگار که روی این آدم ها بگذارند) با هوچی گری به دورغ یا نادانسته این حرف را بر سر زبان ها انداختند . حس نفرت یک مشت پان ترک و عرب نژادپرست بی.. را بجوش آورند تا کتیبه تخریب شد. در کتیبه ی خارک آمده که فرمان داده شد برای آب آشامیدنی چاه دولابی حفر شود اصلا بحثی از خلیج فارس نیست! نه اون ... که مثلا کارشناس سازمان میراث هستش سواد درست و جسابی داشته نه اون عکاسی علاقه مند (غیاث ابادی) که بدون داشتن مدرک و سواد کافی پاش رو به هر حوزه ای مثل زبانشناسی و زبان های باستانی دراز می کنه! سند خلیج فارس کتیبه ی داریوش درباره ی جفر کانال سوئز است که که در آن کتیبه از خلیج فارس با عنوان دریای پارس نام برده و همینطور گزارش استرابون و مورخان یونانی.
دوشنبه 24 آذر 1393 - 18:31
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
نمی‌دانم کسانی‌ که در رشته‌هایِ باستان شناسی‌ تحصیل میکنند و مرمت کردن جز واحد‌هایِ اصلی‌ آنهاست چرا کمرِ همت نبسته و با گرفتنِ مجوز و پیدا کردنِ اسپانسر از سویِ ایران دوستانِ توانا از نظرِ مالی‌ ، اقدامی نمیکنند، مگر فارغ التحصیلان این رشته کم هستند ! این نظام که به فکر ساختِ صندوق و بارگاه برایِ پر کردنِ جیبِ خود از ذخأیرِ ایرانیان است خودمان به فرهنگ و پیشینه مان رحم کنیم.
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 00:27
سرسره - اهواز - ایران
واقعا وحشتناکه تخریب اثارباستانی دیگه جبران شدنی نیست ملت ایران هم که غرق درگرفتاریها وبدبختی خودشان هستند این مملکت دست دشمنانش افتاده خدایا فریاد رسی باید
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 08:09
فراوانی - قطر - قطر
سنگ نوشته به چه دردتان میخورد ما آب را مجانی میکنیم برق را مجانی میکنیم حرم امام حسین را مطلا میکنیم ولاکن دلخوش نباشید به این مقدار
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 13:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.