اتحادیه اروپا یورش به دفاتر رسانه ها را در ترکیه محکوم کرد

اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۱۴ دسامبر در بیانیه ای از اقدام دولت ترکیه در بازداشت شماری از روزنامه نگاران روزنامه زمان و یک شبکه تلویزیونی محکوم کرده و آن را «مغایر» با ارزش های این اتحادیه دانسته است. وزارت امور خارجه آمریکا نیز از مقام های ترکیه خواسته است از آزادی رسانه و دیگر ارزش های دمکراتیک پاسداری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فدریکا موگه رینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان، مسئول «سیاست گذاری کشورهای همسایه در اروپا و پذیرش اعضای جدید» در بیانیه مشترکی این اقدام را «مغایر با ارزش های اتحادیه اروپا» خواندند.

بامداد روز یکشنبه ۲۳ آذر نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه در یک عملیات همزمان در ۱۳ شهر دست‌کم ۲۳ نفر را بازداشت کردند. سردبیر روزنامه زمان، مدیر شبکه خبری سامان‌یولو، تهیه‌کننده دو سریال تلویزیونی، یک کارگردان سریال‌های تلویزیونی و رئیس پیشین شعبه مبارزه با ترور اداره پلیس در استانبول از جمله بازداشت‌شدگان روز یکشنبه هستند.

این دو مقام ارشد اتحادیه اروپا تصریح کرده اند: تنها چند روز پس از دیدارمان از ترکیه که در ان بر رابطه ترکیه و اتحادیه اروپا تاکید شد، این عملیات و اقدام مغایر با ارزشها و معیارهای بنیانی است که ترکیه بر مبنای آنها می خواهد به عضویت این اتحادیه درآید.

این بیانیه تاکید کرده است که هرگونه اقدام مضاعفی برای پذیرش در اتحادیه اروپا به رعایت کامل حاکمیت قانون و حقوق بنیادین وابسته است.

این دو مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته اند که نگرانی خود را در این زمینه در نشست شورای اتحادیه اروپا در روز سه شنبه مطرح خواهند کرد. این نشست در خصوص پذیرش اعضای جدید و ترکیه خواهد بود.

این در حالی است که برخی از رسانه های ترکیه بازداشت این روزنامه نگاران را بخشی از  جنگ قدرت بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و فتح‌الله گولن، رهبر یک جنبش اسلامگرای مخالف دولت ترکیه می دانند.

طبق این گزارش ها روزنامه اسلام‌گرای زمان و شبکه تلویزیونی سامان‌یولو از رسانه‌های نزدیک به فتح‌الله گولن هستند.

آقای گولن که سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند یکی از بانفوذترین رهبران دینی ترکیه به‌شمار می‌رود. اما در سال‌های اخیر اختلافات عمیق بین او و رجب طیب اردوغان سبب شده‌است دولت اسلام‌گرای آن کشور دست به پاکسازی گسترده‌ای در وزراتخانه‌ها، نیروهای پلیس، قوه قضائیه و سازمان‌های امنیتی و رسانه‌های دولتی بزند.

آقای اردوغان، فتح الله گولن و طرفدارانش را به تشکیل دولت موازی متهم کرده و تا کنون صدها تن از حامیان آقای گولن بازداشت و محاکمه شده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی، وابسته به دولت ترکیه، در تحلیلی جداگانه با استناد به منابع خود می‌گوید که بازداشت این عده مربوط به پرونده‌ای است که در سال ۲۰۰۹ گشوده شد.

+14
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.