نبرد پلنگ و خارپشت

 در این فیلم تماشایی حیات وحش بیننده شاهد نبردی برای بقا میان یک خارپشت بزرگ و یک پلنگ خواهد بود.

هنگام بامداد است و خورشید همه جا را روشن کرده است. توریستها در جاده ای در پارک حیات وحش کروگر آفریقای جنوبی با صحنه ای نادر مواجه می شوند که کمتر فردی آن را تاکنون دیده است.

درست در وسط جاده یک پلنگ گرسنه قصد شکار یک خارپشت بزرگ را دارد. شکاری دشوار که حتی شیرها هم به ندرت جرات دست زدن آن را دارند. هر بار که پلنگ به خارپشت حمله می کند با تیغ های بلند و دردناک حیوان روبرو می شود.

پلنگ بارها عقب می کشد تا خارهایی را که به پوزه و کف پنجه هایش فرو رفته اند بیرون بیاورد. با این حال، پلنگ از شیوه ای ماهرانه برای ضربه زدن به خار پشت استفاده می کند.

گربه سان بزرگ به رغم دردناک بودن خارها از عقب به خارپشت حمله کرده و مانند کشتی گیری که قصد گرفتن مچ پای حریف را دارد دقیقا با پنجه قدرتمندش به پایین پاهای خارپشت و قسمت بی دفاع حیوان ضرباتی کاری وارد می کند.

پنجه تیز پلنگ قسمت پایین بدن خارپشت را می درد و خون جاری می شود. خارپشت لنگ می زند اما کماکان از خود دفاع می کند. پلنگ از خود و شیوه اش اطمینان دارد و دست بردار نیست.

گربه سان بزرگ در یک حمله نهایی درد خارهای خارپشت را فراموش کرده و با پنجه و آرواره قدرتمندش یک پای خار پشت را به دام می اندازد. کار خارپشت تمام است. پلنگ از عقب خارپشت را بلند می کند. تمام اتکای خارپشت روی پاهای جلویی است.

پلنگ فشار فوق العاده ای را به کمر خارپشت وارد می کند. گربه سان بزرگ از پایان یافتن کار شکارش مطمئن است و او را از وسط جاده به داخل بیشه زار می برد تا شکمش را سیر کند.

این فیلم تماشایی حیات وحش را با هم ببینیم.

+79
رأی دهید
-11

shirzan e irani - استکهلم - سوئد
این جوجه تیغی است نه خار پشت.
دوشنبه 24 آذر 1393 - 00:42
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
shirzan e irani - استکهلم - سوئد / دوست گرامی، اسم دیگر جوجه تیغی خار پشت است!
دوشنبه 24 آذر 1393 - 08:34
khodaye khodayan - استکهلم - سوئد
این نه جوجه تیغی است نه خارپشت. این حیوون اسمش تشی است
دوشنبه 24 آذر 1393 - 12:42
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
فضول میرزا - استکهلم - سوئد- داشتیم ! :) خارپشتِ بیچاره اندازه یه دست هستش هنگامِ خطر هم خودش رو گوله میکنه مثلِ یک توپِ خاردار , خارهاش به بدنش چسبیده و یه سانتی بیرون زده، جوجه تیغی خارهاشو پرتاب میکنه که اندازه همین فیلم هست و بسیار خطرناک و درد آواره، من گمان کردم گونه ایی از جوجه تیغی هست بدونِ پرتابِ تیغ , حتی اگه به قولِ دوستمون اسمش تشی باشه :)
دوشنبه 24 آذر 1393 - 16:57
perser68 - فلوریدا - آمریکا
khodaye khodayan - استکهلم - سوئد. تشیو عالی اومدی ;-)
دوشنبه 24 آذر 1393 - 22:38
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
فضول میرزا - استکهلم - سوئد- دوستِ عزیز برایِ اطمینان تحقیقاتی‌ در این باره انجام دادم ، هر چند مطمئن بودم, چون از نزدیک با خار پشت اشنأیی دیرینه‌ داشتم و یکی‌ از دوستانِ دورانِ نوجوانیم بود و با جوجه تیغی هم در باغِ وحش آشنا شده بودم اما محضِ اطمینان سراغِ ویکی پدیا رفتم که نظر ِ شما را تائید کرده بود قانع نشده به جستجو ادامه دادم تا به اطلاعاتِ خوبی‌ رسیدم، دو ایرانی را دیدم که به جوجه تیغی مدلِ این بیچاره که خوراکِ پلنگ شد غذا می‌دادند با تأکید بر جوجه تیغی بودنشان و جایِ دیگر دیدم تعدادی جوجه تیغی یا همان تشی که گویا اسمِ بومی آن است به جنگل‌هایِ اطرافِ کرمان حمله و درختها را جویده بودند آنها هم همین مدل بودند، جایِ دیگر هم در خوزستان با سگ تشی یا جوجه تیغی می‌گرفتند که در حیرتم که میخواستند چه بلأیی سرش آورند یعنی از بس گفتیم عربِ سوسمار خور ، عرب زبانانِ خودمان هم به جوجه تیغی خوردن افتادند ، در هر صورت این یکی‌ معما لاینحل ماند.
دوشنبه 24 آذر 1393 - 23:55
Kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
عنوانش به لأتین نوشته porcupine, در ترجمه فارسیش هر دو رو زده ( جوجه تیغى و خار بشت ) اخر نفهمیدم این hedge hog هستش یا porcupine? به هر حال ممنون از توضیحات دوستان. مرسى. موفق باشین.
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 04:09
عقاب سرخ - پاسارگاد - ایران
در شیراز و اطراف شهر میان باغ‌ها و تاکستانها فراوونه،،اینجا به اسم (چوله) CHOOLE میشناسن،،گوشت بسیار لذیذی داره و برای روماتیسم بسیار مفیده،کباب گوشت آن با شراب خیلی‌ می‌چسبه ،حساس‌ترین قسمت آن هم پوزه ا‌ش هست با چوب یا چماق به پوزه ا‌ش می‌زنن و یا با گلوله تفنگ شکارش می‌کنن
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 17:32
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
Kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا - ممنون از راهنمأیی شما ، من در ویکی پدیا انگلیسی‌ نگاه کردم، هدگ هوگ همان به قولِ من خار پشت است که در ایران هم به همین نام مرسوم است و این بینوا که خوراکِ پلنگ شد همان پرکوپین یا به نمِ مرسومِ جوجه تیغی در ایران است که در این فیلم از همین وجه لاتین استفاده شد، باور کنید یه عالمه کار داشتم اما مخم را مشغول کرده بود خوب شد فهمیدم , فقط آن یکی‌ معما مانده ، راستش یک نقاشی‌ قدیمی‌ هم اونجا بود که با همین روشِ آبادانی‌ها با سگ جوجه تیغی ها را با سگ می‌گرفتند ، البته هنوز نگرفته بودند ولی‌ با اون کاری که آبادنیها کردند به گمانم در فکرِ گرفتنشان بودند.
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 18:05
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
shirzan e irani - استکهلم - سوئد,,,,,مرسی‌ هموطن عزیز،،،خارپشت رو عکسش رو دیدم،،،کل پشتش خار داره و کوتاه هستش مثل این دراز و دورنگ نیست. و این کل بدنش خار نداره. موفق باشین.
‌چهارشنبه 26 آذر 1393 - 09:21
shahab46 - هانوفر - المان
‌خیلی‌ فیلم قشنگی‌ بود ولی‌خدایش اینقدر که روی این مسئله فکر و کنکاش شد اگر روی نوع حکومت ایران بعد از انقلاب فکر شده بود الان وضعیت مان بهتر از این بود راستی دوستان عزیز یک سوال این جوجه تیغی هست یا خار پشت
‌چهارشنبه 26 آذر 1393 - 15:25
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا -خدا را شکر ، من از هیچ چیز به اندازه نادانی غصه نمیخورم، اگر شما به اسم محلی این حیوانِ زبان بسته اشاره نمی‌کردید من به اطلاعاتِ الان در این مورد نرسیده بودم، از شما هم ممنون که بی تفاوت نبودید و اطلاعاتِ خود را بیان کردید، شاد باشید.
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 15:18
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
خدایا مرا بکش ، کاش معمایِ خوردنِ این چوله را باز نمی‌کردی آنهم مزه شراب، البته آقایون برایِ مزه شراب چیز‌هایِ حال به هم زن تر از گوشتِ این چوله بیچاره هم میخورند، اما به ما چه ما که بخیل نیستیم نوشِ جانشان.
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 15:22
Kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
shirzan e irani - استکهلم - سوئد،،زنده باشین. بازم مرسى بابت اطلاع رسانى.
جمعه 28 آذر 1393 - 04:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.