جنجال یک سخنرانی در دانشگاه تهران : این ملت نشان داده که باید بهش توهین بشود تا برود و بفهمد

یوسف اباذری،‌ جامعه‌شناس و دانشیار دانشگاه تهران

صحبت‌های یوسف اباذری،‌ جامعه‌شناس و دانشیار دانشگاه تهران درباره «مرتضی پاشایی»، موسیقی او و رفتار مردم در قبال مرگ این خواننده موسیقی پاپ، واکنش‌های وسیعی را در رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی به دنبال داشت.

عصر روز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه، تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شاهد برگزاری نشست «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ» بود که به بررسی جامعه‌شناختی پدیده درگذشت مرتضی پاشایی اختصاص داشت.

در این نشست، ‌چندتن از اساتید دانشگاه و جامعه‌شناسانی چون حمیدرضا جلایی‌پور، محمدسعید ذکایی، نعمت‌الله فاضلی و همچنین یوسف اباذری به ایراد سخنرانی و بیان تحلیل‌های خود از اتفاقات رخ داده در خصوص تشییع جنازه مرتضی پاشایی پرداختند.

جنجالی‌ترین بخش این نشست، اظهارات یوسف اباذری در نقد ویژگی‌های موسیقی پاشایی و همچنین مخاطبان این نوع موسیقی به زبان آورد که با واکنش‌ برخی حاضران در سالن نیز مواجه شد.

آقای اباذری در نشست یاد شده این پرسش را مطرح کرد که «چه شده که می‌آیند و مسائل واقعی‌ای را که ما با آن روبرو هستیم، از ذهن ما می‌برند؟» و در ادامه به پدیده مرتضی پاشایی پرداخت و گفت: «این آقایی که عکسش را اینجا زده‌اند و چراغ‌ها را تاریک کرده‌اند، یک خواننده پاپ بود و پاپ در سیر موسیقی، مبتذل‌ترین نوع موسیقی است .... کسانی می‌گویند موسیقی او را تحلیل نکن، چطور من می‌توانم موسیقی کسی را که مرده است تحلیل نکنم؟ من داده‌ام یک موسیقیدان، فرمت موسیقی او را تحلیل کرده... مبتذل محض است! ما [موسیقی] پاپی داریم که پیچیده است. این ساده‌ترین، مسخره‌ترین و بدترین نوع موسیقی است. صدای فالش، موسیقی مسخره، شعر مسخره‌تر. بنابراین من چطور می‌توانم چنین چیزی را تحلیل نکنم؟»

این جامعه‌شناس سپس گفت: «برای من خیلی جالب است که یک ملتی می‌افتند به ابتذال و در مجلس ترحیم چنین خواننده‌ای شرکت می‌کنند و توی سرشان می‌زنند... و یک نفر در فیس‌بوک می‌نویسد که "من تا ابد می‌سوزم"... چرا مردم ایران به این افلاس افتاده‌اند؟ چطور مردم ایران به این فلاکت افتاده‌اند؟ اینجاست که تحلیل بسیار مهم است».

اباذری در پاسخ به اعتراض کسانی که او را متهم به اهانت به خواسته‌های مردم کردند، گفت: «بسیار خوشحالم که دارم توهین می‌کنم. برای اینکه این ملت نشان داده که باید بهش توهین بشود تا برود و بفهمد که شما نمی‌توانید هم به این آقا گوش بدهید، هم به بتهوون گوش بدهید بعد هم تسکین بگیرید و بخوابید».

این جامعه‌شناس در ادامه در پاسخ یکی از حضار که او را خطاب قرار داده و گفت که «شما نماینده مردم نیستید»،‌ اظهار داشت: «معلوم است من نماینده مردم نیستم. شما نماینده مردم هستید. من همین کسی هستم که دارم می‌گویم این مردم ابله‌اند. معلوم است که من نماینده مردم نیستم. چه کسی گفته من نماینده مردم هستم؟ من از جانب خودم حرف می‌زنم به عنوان یک آدم. معلوم است که نماینده این مردم نیستم. شما این مردم هستید».

اما یکی دیگر از سخنرانان این نشست،‌ حمیدرضا جلایی‌پور بود که از زاویه دیگری این ماجرا را بررسی و تحلیل کرد. او با اشاره به اینکه جمعیت، بی‌دلیل به جنبش واداشته نمی شود، گفت :«هزاران بچه‌ دبیرستانی و راهنمایی به طور خودجوش در روز تشییع جنازه پاشایی به مدرسه نرفتند یا در روزهای بعد ترانه‌های او را دسته‌جمعی خواندند. در گذشته چنین اتفاقاتی در این سطح نداشتیم. این چه پدیده اجتماعی است که این‌قدر جمعیت را به حرکت خودجوش واداشته است؟»

آقای جلایی‌پور در ادامه با بیان اینکه ‌صدا و سیما به محض فوت پاشایی روی مذهبی و انقلابی بودن خانوده او تاکید کرد، گفت: «لابد دست‌اندرکاران فکر می‌کردند دیگر جوانانی که پوشش و رفتارشان مطلوب صدا و سیما نیست کمتر می‌آیند، ولی اتفاقا هم آنها آمدند و هم زنان چادری و با حجاب اسلامی. از منظر جامعه‌شناختی پدیده‌ای در این ابعاد تصادفی شکل نمی‌گیرد».

این جامعه‌شناس با اشاره به پرمخاطب بودن آثار مرتضی پاشایی در میان مردم گفت: «او دو ماه پیش از فوتش توانست چندین شب سالن چند هزار نفره برج میلاد را برای کنسرت‌هایش پر از جمعیت کند و در سایت پرمخاطبِ رادیو جوان که ربطی به صداوسیما ندارد هم مدت‌هاست پرلایک‌ترین خواننده ایرانی بوده است. اینها نشان می‌دهد که با هر معیاری پاشایی خواننده و آهنگساز عامه‌پسند و پرمخاطب و محبوبی بوده و تعداد زیادی از ایرانیان و فارسی‌زبانان با ترانه‌هایش خاطره و ارتباط عاطفی نزدیک دارند».

موافقان و مخالفان؛‌ تعیین تکلیف یا نقد ابتذال

صحبت‌های جنجالی یوسف اباذری، ‌واکنش‌های مختلف و البته بیشتر مخالف را در فضای مجازی بویژه فیس‌بوک در پی داشت.

برخی مخالفان صحبت‌های او، بر این نکته تاکید کردند که تحلیل‌گرى که با توهین و خشم و تمسخر صحبت کند، تحلیلش اصالت ندارد. عده‌ای دیگر از مخالفان هم تعیین تکلیف برای سلیقه عمومی را نکوهش کردند.

از سوی دیگر، یک طرفدار سخنانِ یوسف اباذری،‌ اعتقاد دارد: «مردم، یک‌شبه طرف‌دار پاشایی‌شده و به یک هنرپیشه حمله می‌کنند که چرا بابت مرگ پاشایی تسلیت نگفته‌ است؛ اینان همان‌هایی هستند که به یوسف اباذری نیز بابت این‌که فریاد می‌کند موسیقی امثال پاشایی‌ها ابتذال محض است - و کاملاً هم درست می‌گوید - حمله می‌کنند و محیط سخن‌رانی را برای او ناامن می‌سازند».

صحبت‌های یوسف اباذری،‌ مخالفینی از جنس جامعه شناس و استاد دانشگاه هم دارد. یکی از آنها ناصر فکوهی،‌ دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی تهران، نویسنده، مترجم و جامعه شناس است.

آقای فکوهی چندی پیش در گفت‌وگو با سایت «عصر ایران»،‌ به تحلیل جامعه‌شناختی مرتضی پاشایی و ماجراهای پس از مرگ او پرداخت.

او در این گفت‌وگو با اشاره به نسل جوان جامعه ایران و ویژگی‌های آن اعلام کرد: «این جوانان اصولا هر چه کمتر و کمتر تحمل آن را دارند که سبک زندگی و شیوه‌های متعارف زندگی آنها را دیگران، هر دیگرانی، چه سیاستمداران، چه روشنفکران و چه حتی نسل پیشین، تعیین کنند».

این صاحبنظر حوزه جامعه شناسی با تاکید بر اینکه امروز بسیاری از موسیقی دانان، منتقدان هنری و حتی بسیاری از افراد عادی جامعه ما، موسیقی پاپ را سطحی، سبک، بی‌ارزش و حتی غیر اخلاقی می‌دانند، گفت: «این افراد ممکن است تصورشان آن باشد که همه مردم باید به موسیقی کلاسیک غربی یا ایرانی گوش بسپارند و کتاب‌های عمیق فلسفی و سیاسی و اقتصادی مطالعه کنند؛ اما هیچ جامعه‌ای در جهان به این صورت اداره نمی‌شود و مردم سلایق خود را دارند».

به گفته آقای فکوهی،‌ «بر اساس این سلایق و سبک‌های زندگی، نمی‌توان جامعه را برتر یا پست‌تر یا گروه‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار داد، چون این عین مقابله با مدرنیته است».

اما بخشی از صحبت‌های یوسف اباذری در نشست یاد شده‌، انتقاداتی بود که او متوجه دولت و حکومت ایران کرد. این بخش از سخنان او،‌ مخالفت چندانی در پی نداشت و با تشویق حاضران نیز همراه بود.

آقای اباذری در بخشی از اظهاراتش، حکومت ایران و به ویژه دولت حسن روحانی را به «سیاست‌زدایی» از جامعه متهم کرد و گفت: «حکومت با وارد کردن ورزشکاران و هنرمندان به عرصه‌ سیاست، این عرصه را از سیاسی‌های واقعی خالی کرده است».

او هم‌چنین تاکید کرد که بعد از اعتراض‌های سال ۸۸، دولت و ملت در ایران از هم می‌ترسیدند و بر مبنای مکانیزم «این‌ همانی شدن با متجاوز»، با هم یکی شدند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «اتفاقی که افتاده این است که دولت از طریق این مکانیزم (این‌ همانی شدن با متجاوز) می‌خواهد با مردمی که سیاست‌زدوده هستند، یکی شود و مردم هم همین حالت را دارند و می‌خواهند با دولتی که متجاوز است یکی شوند. مردم می‌آیند در جلسه آقای روحانی، یک سوالی که به نظرشان سیاسی است از ایشان می‌پرسند، ایشان یک جواب بسیار تکراری می‌دهد... تکرار یکی از شگردهای فاشیسم است».

+132
رأی دهید
-17

shaboruz - پاریس - فرانسه
آنچه که پاشایی رو برای من قابل احترام کرد مبارزش با این بیماری کشنده و کنسرتهای موفقش بود در حالی که از درد به خودش می پیچید ازکیفیت کنسرتهاش کم نمی گذاشت آقای اباذری عزیز فکر نمی کنم که من و شما مرد این کار باشیم ! در ضمن مگه همه تو جامعه دانشمند و موسیقی دان وجراح و محقق و مدرس هستند ؟! ایرانی اونجایی که جاش بوده مبارزش رو برای گرفتن حقش کرده و از چیزی هم کم نذاشته و اتفاقأ جامعهٔ ایران و جوان ایرانی چیزی از جوان غربی کم نداره که چه بسا گاهی بسیار هم آگاه تره واتفاقأ مبارزات همین جوان ایرانی رو هرکجا که به اصطلاح جامعهٔ روشنفکری ایران رهبری کرده همه چیز متأسفانه به گند کشیده شده که بوشم همه جا پراکنده است!این بدبختها رو ترو خدا به حال خودشون بگذارید خودشون راه رو پیدا می کنند حتی اگر هزار سال طول بکشه به دایهٔ مهربانتر از مادر احتیاج ندارن !
شنبه 22 آذر 1393 - 10:57
shaboruz - پاریس - فرانسه
در ضمن ما می بینیم که در آمریکا مردم برای مرگ مایکل جکسون و الویس پریس لی چه می کنند که برای مرگ فلان برندهٔ جایزهٔ نوبل نمی کنند این مختص جامعهٔ ما نیست .شش هفت میلیارد آدم این کرهٔ خاکی در همین دایره می چرخند مگر همه باید مثلأ فلان واکسن رو کشف کنند یا فلان فرمول ریاضی رو به سرانجام برسونند یا جایزهٔ نوبل ادبیات یا فیزیک و شیمی رو بگیرن ؟!انیشتن و ادیسون جای خودش رفتگر سر کوچهٔ ما هم جای خودش ! کسی نمی تونه من رو مجبور بکنه که برای ادیسون بیشتر گریه کنم یا رفتگر سر کوچم !در ضمن باید اضافه بکنم که متاسفانه شما تحقیق دقیقی از ماجرا ندارید مگر همین نیروی انتظامی نبود که شب اول شمع های چیده شده در اطراف عکس پاشایی رو زیر پا له کرد فیلمش در یو تیوپ موجوده میتونید مراجعه بفرمایید . پس بنابراین در انتقاد و آگاهی دادن پا رو فراتر بگذارید و از این به بعد قضیه رو تحلیل کنید که چه شد که مجبور شدند کوتاه بیان آیا مبارزات طولانی مدت همین جوانان که شما به شعورشون شک کردید دلیل این عکس العمل نبود ؟از خوردن نان به نرخ روز دست برداریم لطفأ !
شنبه 22 آذر 1393 - 10:59
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس
من هیچ کاری به شعرواهنگهایه مرحوم پاشائی ندارم ولی ادمی مثل این اقا که با جامعه شناس معرفی کردن خودش به اونهمه همه ادم توحین میکنه مطمئن باشید که اندازه یه الاغ شعورنداره چون اگرداشت اینجوری درب اون ... (دهنش) رو باز نمی کرد که بویه گند وکثافتش حال هزاران نفررو بهم بزنه.مرتیکه اشغال.
شنبه 22 آذر 1393 - 10:56
محسن احمد علی - دبی - امارات متحده عربی
آقای یوسف اباذر که نقد آقای پاشایی را میکند و میگوید تا به مردم توهین نشود ، مردم نمیفهمن ، شاید واقعیتی دردناک است، اما متاسفانه درست است. مردم ما خودشون هم نمیفهمن که از روزگار شون چی میخوان..مردم ما برای دهن کجی به رژیم و حکومت، بصورت خود جوش برای تشیع جنازه مرتضی پاشایی رفتن در صورتی که به مدت خیلی کوتاه قبل از مردن مرتضی پاشایی؛ مهدوی کنی مرد و جز افرا وابسته به حکومت ، کسی نرفت.. عیب از خود ماست، عوض اینکه بفکر این راهها برای دهن کجی به حکومت باشین ، بیاییم راههای بهتری برای طرد کردن عوامل فاسد حکومتی، پیدا کنیم. یکی ازین راهها از یاد بردن چیزی بنام آخوندها. ..در ازدواجها، مرگ و میرها، و خیلی جاهای دیگه از وجودشان استفاده نکنید و ببینید آیا راحتتر زندگی نمیکنید؟؟؟
شنبه 22 آذر 1393 - 11:43
مهرداد2538 - تهران - ایران
البته برای من کلیت صحبتهای آقای اباذری قابل قبول است ولی حقیقت این است که وقتی جامعه را از وجود امثال داریوش و دلکش و مرضیه و گلپایگانی ها محروم می کنند. مردم مجبورند با همین اجناس تقلبی یک دلخوشی برای خودشان درست کنند. ایشان باید لعنتش را به باعث و بانیان این پسرفت بفرستند.
شنبه 22 آذر 1393 - 11:49
paksan - آمریکا - آمریکا
من تحلیل زیبای این جامعه شناس رو خواندم در این تحلیل حقیقت عریان رو میشه دید. یک تحلیلگر واقعی یک جامعه شناس واقعی مثل یک پزشک باید درد جامعه رو صریح بگه و اگر بخواد سفسته و دست و پا شکسته و یکی به نعل و در پرده مسائل رو بگه تا کسی ناراحت نشه ازش ظلم که هیچ خیانت کرده . حرفهای این جامعه شناس از روی صداقت و درستی است و اساساً منظور مستقیمش به پاشایی نیست و یک درد کلی رو باز کرده و جلوی چشم ما گذاشته حالا هرکسی هرچقدر دلش میخواد بفهمه . من که در مورد شگرد حکومت و صداوسیما در انحراف جامعه کاملاً باهاش موافقم مشخصه صداوسیما داره جوانها رو به همین سبک تفکر میکشونه یعنی همون چیزی که یک روزگاری میگفتند شاه میکنه. علاوه بر سیاستهای غلط فرهنگی توجه کنید سیاست آنها رد ترویج اعتیاد مخرب تر از فرهنگ بوده و البته تبلیغات زیادی درباره مبارزه با مواد مخدر میشه ولی واقعاً این کشفیات مواد کجا میره؟ چرا ما بزرگترین تولید کننده مواد مخدر صنعتی شدیم؟کی مصرف میکنه و منفعت خمار بودن مردم به کی میرسه؟در فرهنگ هم فرستادن جوانها دنبال اشعار سردرگم و بی ضرر و بی هویت دنبال میشه
شنبه 22 آذر 1393 - 11:58
amir fashami - تهران - ایران
ملتی که رییس جمهورش احمدی نزاده خوانندش باید همین باشه دیگه
شنبه 22 آذر 1393 - 12:17
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
از اینکه دولت اسلامی ایران بطور کلی مخالف موسیقی است بر کسی پوشیده نیست و صد البته خوانندگان و نوازندگان هم چون خاری در چشم نظام هستند! لذا ملت بعنوان یک نافرمانی مدنی و بنوعی لج کردن با حکام وقت، تره برای امثال مهدوی کنی با آنهمه منصب و بیا و برو خورد نمیکند ولی برای یک خواننده ناشناس چنین غوغائی می آفریند! ملت با این حرکت میخواهد نفرت و انزجار خود از دستگاه را نشان دهد و به نظر من بهتر است این جامعه شناسان و محققین هم بیخودی پاچه خواری نکنن که وقت این حرفها خیلی وقته گذشته!
شنبه 22 آذر 1393 - 12:28
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
نظراتِ آقای فکوهی بسیار متین است که حاکی از شناخت و درکِ جامعه شناسی‌ ایشان میباشد و نشان دهنده بود اشراف داشتن بر نبضِ جامعه، یک جامعه شناس نباید با تعصب و جهت گیری مانندِ اباذری حرف بزند، یک جامعه شناس می‌داند که تمامِ افرادِ جامه حقِ انتخاب دارند و باید به سلائقِ آنها مادامی که مضرِ به حال دیگران نباشد احترام گذاشت و رفتارِ طبقاتِ اجتماع ریشه در بافت خاصِ هر طبقه دارد، که عرفِ اکثریتِ جامعه و قانونی‌ که توسطِ همه مردم مورد تائید است و تمامِ اقشار را در بر می‌گیردپ ذیرایِ آن باشد، مرتضی‌ پاشأیی هر چه بود و در هر سطحی که قرار داشت, با رفتار , اخلاق , احساسش و عشقی‌ که به مردم داد برایِ اکثریتِ مردم ایران در برهوتِ قحطی محبت و عشقِ خالص در ایران , تبدیل به یک اسطوره مقاومت , احساسات و یک عاشقِ واقعی‌ شد و محبوبِ آنها، او چنان زلال بود که اکثریت احساساتِ خود را درآینه دل او دیدند و از حنجره ا‌ش شنیدند ،...
شنبه 22 آذر 1393 - 12:39
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
... جناب اباذری شما هم اگر ابله نیستید به جای شعار دادن فرهیخته پروری کنید و ابتکارِ عمل را در دست بگیرید نه اینکه مانند عنکبوت دورِ خود تار بتنید جناب جامعه شناس! تا میدان دستِ دهان گشادنِ لباس شخصی‌ بیفتد و فرهنگِ آخوندی , این کاستی‌ها از غیبت حضورِ امثالِ شما در متن جامعه است و خالی‌ کردنِ میدان فرهیختگی البته به شرط اینکه خود به درجه فرهیختگی رسیده باشید، ، هنرِ مرحوم پاشأیی همین بس که در این نظامِ فسیل شده باعث شود یک خواننده پاپ خون را در رگِ حیاتِ جامعه به جریان بیاندازد و مردم خود جوش اعلام حضور کنند، ، کسانی‌ که به فلان بازیگر یا غیره به خاطرِ تسلیت نگفتن فحاشی کردند مردم نبودند که ارتش سایبری بود و دیدیم که امثالِ شما حتی جامعه شناس بازی‌ آنها را خوردید چه رسد به مردم معمولی.
شنبه 22 آذر 1393 - 12:40
Apocryphal - اورلاندو - ایالات متحده
از عوام بیشتر از این نمیشه انتظار داشت، اکثریت جام. عه. عوامی هستند که متوهمانه به خاطر فاکتورای ظاهریشون فکر میکنن صاحبنظران روشن و مستقل هستن، پس اگه یه شبه با یه غوره سردیشون یا با یه مویز گرمیشون میکنه نباید تعجب کرد
شنبه 22 آذر 1393 - 12:55
agha_ehsan - تهران - ایران
معلومه که ما ملت ابلهی هستیم که جامعه شناسمون تویی که بالاخونتو کلا دادی اجاره .
شنبه 22 آذر 1393 - 13:02
بیدار58 - بایلسر - ایران
کلا با حرفاش موافقم,ولی نحوه بیانش خیلی تند و زننده بود.اینکه خواننده های داریم (که حالا نمیخوام اسم ببرم )چیزهای بی معنی و پوچ میخونن رو حقیقت گفته.شما بشین اهنگ چندتا ازین خواننده هارو گوش بده اگه تونستی یه جمله با معنی از توش در بیاری
شنبه 22 آذر 1393 - 13:49
روبرتو روسلینی - تهران - ایران
ایشون رو باید فرستاد برای همیشه در بین داعش زندگی کنه. اونجا این نظریه ها خیلی خریدار داره.چیزی که مردم رو اینقدر متاثر کرد سن پایین و درد جانکاهی بود که یکی از فرزندان این مرزو بوم تحمل کرد و به این شکل ناکام از ادامه حیات از دنیا رفت.مردم باید جمع بشن و تو دهن همچین آدم بی فرهنگی بزنن.مگر ما چند تا خواننده و هنرمند داریم که تو این وضیعیت یکی از بهترین هارو از دست بدییم؟. این هانیه توسلی هم واقعا بازیگر بدون سطح و ارزشیه.انگار اصل تو این جامعه زندگی نمیکنه.من ایشون رو نمیشناختم و بعد رفتم آهنگ هاشو گوش کردم و بعد دیدم سلیقه من نیست و علاقه ای هم به تسلیت ندارم. گم شو بابا. ما هم به بازیگری تو علاقه ای نداریم
شنبه 22 آذر 1393 - 13:47
آتیشپاره - گنت - بلژیک
متاسفانه این حرف ها حقیقت تلخیه که عامه از آن فراری اند. حتی بلد نیستیم اسطوره سازی کنیم واینکه احمقی مثل خمینی رو تو ماه دیدیم وشد بت یه ملت و...
شنبه 22 آذر 1393 - 15:23
جنگنده - تهران - ایران
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس........................... متاسفانه آمار بیسوادانی مانند تو (( املای کلمه توهین )) در سایت, هر روز بالاتر میره و نقطه مشترکه همه آنها هم جهالت و حماقت و غرق شدن در فساد و کفر و بدتر از آن وطن فروشی و کاسه لیسی کشورهای متخاصم با ایران و حمایت از دشمن بزرگ ایران و ایرانی یعنی آمریکای خبیث است.
شنبه 22 آذر 1393 - 15:52
Princesse - تهران - پرژن
همینکه گفت موسیقی پاپ مبتذل است معلوم شد آخوند زاده هست باقی‌ اراجیفش هم به درد حوزه مفت خور‌های ‌قم میخوره
شنبه 22 آذر 1393 - 16:04
Mova10 - ادینبورو - اسکاتلند
من که به شخصه از سخنرانی ایشون واقعا لذت بردم
شنبه 22 آذر 1393 - 16:11
skylone - تورونتو - کانادا
واقعا جای تاسف داره همچین حرفایی ....مشکل این اقایون دقیقا همینه ..مردم از هر کسی که خوششون بیاد اینا حرصشون در میاد ..همین ..
شنبه 22 آذر 1393 - 17:37
agha-javad - تهران - ایران
بشر اولی‌ و ابتدایی جز این نیست
شنبه 22 آذر 1393 - 18:38
agha-javad - تهران - ایران
بشری که اجازه به برده شدنش میده و میذاره بهش زور بگند، ظلم کنند و خودش هم روزی همین کارو تکرار می‌کنه، دنبال مرده‌ها می‌افته، اما حق زنده‌ها رو نمیگیره، ، چپلوسی قدرت و و جنایت کاران رو می‌کنه، چه توقعی از این نوع بشر می‌شه داشت؟؟؟
شنبه 22 آذر 1393 - 18:46
SAMOSHOMA - منچستر - انگلستان
مترو از تهران به کربلا ، عکس آقا تو ماه، از یه دروغ گوی امام ساختن،نون گران خوردنو ساکت ماندن، شاهده اعدامه جوانان بودن، اسید پاشی کردن، نامردی کردن، آدم فروشی کردن، اینست ملّت ایران و جامعه شناسش این آقا، رهبرش علی‌ گدای جانی و دروغ گوی . مرتضی‌ پاشایی که انسانی‌ بود که مبارزه بر علیه بیماری و استقامت در برابر سرطان را آموخت. ولی‌ دستمالچی نبود،دزد نبود،اغری به ..........حساب نمیکرد.پس باید تجلیل میشد
شنبه 22 آذر 1393 - 18:52
SAMOSHOMA - منچستر - انگلستان
امثال این کثافتها که فقط حرفه آخرشان .......مالیه آقاست، وجودشان توهینه
شنبه 22 آذر 1393 - 18:59
مترلینگ - منچستر - انگلستان
من شنیده ام وقتی مهوش یا بعضی از خواننده های کوچه بازاری مردند جمعیت کثیری رفتند حالا نمیشه گفت من که از نسل جدید هستم وبا اون سبک بیگانه وغریب هستم مردم رو احمق وابله توصیف کنم اقاسی هم از همون دسته خواننده ها بود ولی خیلی مراسم انچنانی نداشت پس دلیل به خوبی وبدی کسی نیست یه خواننده در نظر نسل الان خیلی محبوب میشه ولی ممکنه یه عده حتی حوصله گوش کردن بهش رو نداشته باشند .هیچ کس خوانده هایی مثل امثال دلکش و پوران و دیگران شاید نشه ولی بعضی ها تو اون سبک موسیقی رو دوست ندارن زور که نیست تحمیل کردن عقیده به نظر من بزرگترین بی احترامیه از هر طرف
شنبه 22 آذر 1393 - 19:24
cobalt3 - کرج - ایران
حالا مگه لیدی گاگا و یا امثال قیصر خودمون کجای هنر قرار دارن اونجا که منعی برای سیاسی شدن و فکر کردن نیست اگه تو خارج برای یه تجمع و اعتراض سیاسی هموطنا بتعداد انگشتای دست هم نمیرن شکر خدا کنسرتها بترکونه.
شنبه 22 آذر 1393 - 19:36
dara20 - تهران - ايران
البته این گوساله زیاد هم بی‌ ربط نگفته اما نفهم خودش و جانماز آبکش‌های دور قاب چین مزدور رژیم هستند
شنبه 22 آذر 1393 - 19:42
amir-amir - تورنتو - كانادا
فضول میرزا - استکهلم - سوئد. دقیقا نظر شما درست است بخش کوچکى از مردم ایران به ویژه جوانان خواستند با شرکت در همایش مرتضى پاشائى یک تو دهنى بزنند به جمهورى اسلامى و کارگزارانى که با موسیقى و شادى مردم مخالفند منتها افراد کوته فکرى مٽل این حضرت اقا این را درک نمى کنند شاید هم ایشان با این سخنان ضد مردمى اش مى خواهد به خودى ها بپیوندد منتها توصیه مى شود اول ریش بگذارید و یک مهر داغ روى پیشانى تان نصب کنید تا شاید مقبول درگاه ولایت بشوید.
شنبه 22 آذر 1393 - 20:05
SAMOSHOMA - منچستر - انگلستان
ایی احمقانه دولتی،تجلیل از مرتضی پاشایی یعنی‌ ،مرگ بر جمهوریه آسلامی،خوب میدونید واسه همونه اونجایه آقا میسوزه
شنبه 22 آذر 1393 - 23:08
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
amir-amir - تورنتو - کانادا / درود بر شما دوست عزیز
شنبه 22 آذر 1393 - 23:27
سرسره - اهواز - ایران
shirzane irani-استکهلم سوئد -درود برشما که اینقدر متین وزیبا جواب این جامعه نشناس رو دادید ازسبک وزین نوشتن شماهم معلومه که چقدرفرهیخته هستید وباریک بین-دوست عزیزمان-cobalt3-کرج که این روزها کم پیدا شدی
یکشنبه 23 آذر 1393 - 00:35
hamidesabz - لندن - انگلیس
من واقعا نمیفهمم که چرا اینروزا خیلی ها می خواهند درجه سواد و فرهیختگی خودشان را با توهین به مردم و هر آنچه که مورد اقبال عموم هست ثابت کنند؟. من خیلی گیج شده ام و برایم قابل درک نیست که چطور ترانه های پاشایی که همش دم از عشق و احساس میزند همه ابتذال است و سخنان این جامعه شناس که پر از توهین و افترا و نفرت است همه فرهییختگی است؟؟!. ممنون میشوم اگر کسی بیاید ابتذال و فرهیختگی را برای من تعریف کند؟!
یکشنبه 23 آذر 1393 - 02:56
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس
جنگنده - تهران - ایران- معلومه که جنابعالی هم شاگرد همچین ادمی هستی که نمیدونم به حقی بخودش اجازه میدن که برایه اینکه مثل سگ دمی جلواربابها شون تکون داده باشه به هزاران نفرادم توهین میکنه٬حال توهم واسه همه کاربران ایرانین یوکی معلومه ونیازبه توضیح نداره با این چرندیاتی که اینجا مینویسی کاسه لیس همون ادمهائی هستی که نونشون روتوخون ملت میزنن ومیخورند .
یکشنبه 23 آذر 1393 - 04:20
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس
جنگنده - تهران - ایران- یک چیز رو شما ها یعنی کلآ جماعت خرافه پرست وبیسواد وعقده ایی هنوزنفهمیدین که دیگه نمیتونین عقائد خودتون روبه مردم دیکته کنین حالا میتونی من وامثال من رو قرق درکفرو فساد خطاب کنی ولی ادم باید خیلی خرباشه که فکرکنه که تمام جمعیت کره زمین برایه اینکه طبق تفکرات شما زندگی نمیکنن میرند جهنم وشما ها با اون افکارپوسیده مسافران بهشت هستین .
یکشنبه 23 آذر 1393 - 04:37
jesus123 - پاوه - ایران
برو بابا بدبخت کثیف، مردم ایران دیگه برده اظهارات شما نیستن که هر چی شما خوشتون بیاد برن به همون سمت
یکشنبه 23 آذر 1393 - 06:08
زنده بادايران من - لرستان - ایران
یک مشت آدم حقیر وبی سواد که دنبال مطرح شدن هستنداز عناوینی همچون جامعه شناس و روانشناس و امثالهم برای خودشان درست می کنند وبا این عناوین کذایی به خودشان جرئت اظهار توهین وفحاشی به مردم می دهند.یک جامعه شناس ویا روانشناس هیچوقت به خودش اجازه توهین و یا تعیین تکلیف برای دیگران نمیدهد بلکه جوامع را ازنظر معیارهای خاص خودش بررسی می کند نه اینکه توهین. این مردیکه بنظر بنده اگر اسمش را ( شوفر بز ) بگذارند خیلی بهتر بهش می آید تا جامعه شناس. بز حداقل وقتی جلوی گوسفندان حرکت می کند دیگر گوسفندان بدنبالش می آیند ولی این احمق فقط خودش راه می ره وبرای خودش اراجیف می بافه. من که برای او بهترین شغل انتخاب می کنم اونم اگه لایقش باشه شوفر بز \
یکشنبه 23 آذر 1393 - 18:39
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
سرسره - اهواز - ایران -، درود بر شما , نظراتِ شما را دنبال می‌کنم و باور دارم ایشان که خود را جامعه شناس می‌داند به گردِ شناختِ عمیقِ شما از حقیقت و وقایع جامعه کنونی ایران هم نمیرسد چه به ادعای آن، پاینده باشید.
یکشنبه 23 آذر 1393 - 23:23
azadi2011 - تورنتو - کانادا
توی جامعه ی ایران هر روز وشب مردم در جایی جمع می شوند و به سرشان می زنند , سینه می زنند و قمه هم می زنند ولی هیچکدام از این حرکات اجتماعی برای این جامعه شناس ! عجیب نیست وتنها محتوی هنری یک خوانند ه ی پاپ ایشان را تا سر حد جنون چنان عصبانی کرده که به مردم توصیه میکند از این به بعد به مردم بگویند ابله! تا جامعه ی دلخواه ایشان ساخته شود!!!! یک جامعه شناس باید فرهنگ جامعه ی خود را بهتر بشناسد وبرای ایشان متاسفم!
دوشنبه 24 آذر 1393 - 01:01
siavash2a - تهران - ایران
واقعا ملت نالایقی هستیم بجای حمایت از موسوی و کروبی وقتمونو برای یکی از صدها جوانی که در ایران پرپر میشن میزاریم
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 09:53
siavash2a - تهران - ایران
واقعا ملت نالایقی هستیم بجای حمایت از موسوی و کروبی وقتمونو برای یکی از صدها جوانی که در ایران پرپر میشن میزاریم
‌سه شنبه 25 آذر 1393 - 09:53
کوروش مهری - یزد - ایران
علی شریعتی گجستک کجایی؟!نسخه دومت پیدا شده!!مرتضی مطهری هم همین حرفا را راجع به نوروز و سیزده بدر میزد!شماره 2 مطهری گجستک هم پیدا شده!
‌پنجشنبه 27 آذر 1393 - 17:41
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.