در آستانه مراسم اربعین کربلا هدف 'حملات خمپاره‌ای' قرار گرفت

میلیون ها زائر از نقاط مختلف عراق و سایر کشورها به کربلا رفته‌اند

در آستانه برگزاری مراسم اربعین شهر کربلا هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفته است.

صبح روز جمعه، ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر)، منابع خبری در ایران گزارش کردند که شامگاه گذشته، در چند نقطه در داخل و حومه شهر کربلا انفجارهایی روی داده هر چند گزارشی از تلفات انسانی این حملات مخابره نشده است.

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - در گزارشی تحت عنوان "حمله به کربلا خمپاره‌ای بود" به نقل از یک منبع امنیتی گفته است که حملات پنجشنبه شب در منطقه "حی‌النصر" با مینی کاتیوشا صورت گرفته و تعدادی زائر در این حملات زخمی شده‌اند. این خبرگزاری همچنین اظهارات مدیر نمایندگی سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی در عراق را نقل کرده که گفته است در این انفجارها، تعدادی زخمی شده‌اند اما از زخمی شدن زائران ایرانی خبری در دست نیست.

به گفته این مقام سازمان حج و زیارت، انفجارهای شب گذشته در حومه شهر کربلا روی داده و زائران ایرانی در این مناطق اقامت ندارند.

ایرنا در عین حال از انفجارهای متعدد خبر داده و گفته است که از شامگاه پنجشنبه تا نیمه شب، صدای دست کم شش انفجار نسبتا قوی در کربلا و اطراف این شهر شنیده شد. این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع امنیتی کربلا نوشته است که شماری از انفجارها با خودروهای بمب‌گذاری شده در محدوده منطقه شرقی شهر کربلا موسوم به دروازه 'طویریج' رخ داده و بعد از وقوع انفجارها، صدای آژیر آمبولانس شنیده شده است.

پیشتر، خبرگزاری فارس در خبری در این زمینه، وقوع انفجارهایی را دراطراف شهر کربلا تایید کرد اما به نقل از برخی منابع گفت که در نزدیکی حرم، تنها یک انفجار روی داد که تلفاتی نداشت اما به ساختمان‌ها آسیب رساند.


 

مراسم روز اربعین با شرکت دسته‌های عزادار برگزار خواهد شد

این خبرگزاری گزارش تصویری گزارشگر خود از کربلا را نیز منتشر کرده است. این فیلم تصویر ساختمانی را در خارج از شهر کربلا نشان می‌دهد که بر آن آثار اصابت ترکش وسیله منفجره، احتمالا خمپاره، دیده می‌شود. این ساختمان ظاهرا محل اقامت تعدادی زائر مرد است که برخی از آنان به زبان فارسی توضیح می‌دهند که خمپاره‌ها در مزرعه‌ای نزدیک این ساختمان به زمین اصابت کرده و صدمه جانی به کسی وارد نشده است.

مراسم اربعین امسال روز شنبه، فردا، برگزار می‌شود و به گفته وزیر دفاع عراق، تا کنون بیش از هفده میلیون زائر از داخل و خارج عراق، به شهر رفته‌اند. وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، شمار زائران عراقی را سیزده میلیون نفر اعلام کرده و گفته است که بیش از چهار میلیون نفر زائر از شصت کشور جهان نیز وارد این شهر شده‌اند. بزرگترین گروه زائران را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

در ایران، واحد مرکزی خبر به نقل از یک مقام سازمان حج و زیارت گفته است که امسال، یک میلیون و سیصد هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفته‌اند. در همانحال، خبرگزاری ایرنا به نقل از مقامات استانداری ایلام گفته است که بازگشت زائران از عراق آغاز شده است. وی افزوده است به دلیل فقدان تسهیلات در آن سوی مرز با عراق از جمله فقدان امکان انتقال زائران، گروهی از آنان ناگزیر به ایران بازگشته‌اند.

حضور هزاران زائر در کربلا در حالی گزارش می‌شود که عراق درگیر جنگ داخلی است و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) که یک گروه تندرو سنی است، نقاط وسیعی از خاک این کشور را در تصرف خود دارد. این گروه که در سال‌های پس از سقوط صدام حسین در عراق شکل گرفت، پس از آغاز جنگ داخلی سوریه به آن کشور نیز رفت و توانست بر بخش هایی‌از خاک سوریه مسلط شود.

 
 

برای حفاظت از زائران تدابیر امنیتی گسترده‌ای به اجرا گذاشته شده است 

این گروه همچنین نقاطی را در عراق تصرف کرد و در تابستان سال جاری، اعلام داشت که در نقاط تحت تصرف خود، "دولت اسلامی" تشکیل داده و ابوبکر البغدادی را به عنوان خلیفه و "امیر این خلافت" معرفی کرد و خواستار بیعت مسلمانان جهان با او شد.

داعش یک گروه تندرو سنی است و به گفته برخی ناظران، با بهره‌برداری از نارضایی اقلیت عرب سنی عراق از دولت به رهبری شیعیان در آن کشور و با توسل به تبلیغات ضد شیعی، افرادی را از کشورهای مختلف به سوی خود جلب کرده است. در حال حاضر، ائتلافی از کشورهای مختلف به رهبری آمریکا در عملیات محدود هوایی جهت جلوگیری از پیشروی سریع داعش شرکت دارند و برخی رسانه‌ها و مقامات ایران نیز گاه از حضور موثر جمهوری اسلامی در مقابله با این گروه سخن گفته‌اند هر چند مداخله نظامی ایران در جنگ داخلی عراق رسما توسط منابع رسمی جمهوری اسلامی تایید نشده است.

در سال‌های اخیر، حملات متعددی به خصوص از طریق بمب‌گذاری و عملیات انتحاری علیه مراکز شیعیان و مناطق شیعه نشین عراق روی داده و مراسم مذهبی شیعیان در موارد متعدد هدف حملات خونین قرار گرفته است. تاکنون گزارشی از حمله عمده‌ای علیه زائران اربعین سال جاری مخابره نشده است. دولت عراق تدابیر امنیتی گسترده ای را برای حفاظت از شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین سال جاری به اجرا گذاشته است.

به گفته برخی ناظران، اعلام حضور چندین میلیون زائر شیعه در مراسم اربعین می‌تواند هشداری به داعش در مورد حمایت داخلی و خارجی از اکثریت شیعه و دولت به رهبری شیعیان در عراق باشد هر چند این احتمال هم وجود دارد که اقلیت عرب سنی را از آینده خود در عراق مایوس کرده و باعث تشدید گرایش‌های ضد دولتی و افزایش تندروی فرقه‌ای شده و موقعیت داعش را تقویت کند.

+76
رأی دهید
-9

بختیاری2500 - اهواز - ایران
بزنید همه را با خوده کربلا نابود کنید..ببینیم این امامها میتوانن از خود دفاع کنند.
جمعه 21 آذر 1393 - 10:48
arian1 - ابادان - ايران
واقعا دیوانگی است که بخاطر یک عرب وحشی که ۱۴۰۰ سال پیش مرده عده ایی ایرانی جان خود را در خطر قرار دهند که به زیارت او بروند. نادانی تا چقدر
جمعه 21 آذر 1393 - 10:57
castlehill - سیدنی - استرالیا
دست گلشون درد نکنه .... خمپاره نه...فقط یه بمب هسته ای‌ .
جمعه 21 آذر 1393 - 12:20
Imod.barbekan - منامه - بحرین
خودشون امام حسین رو شهید کردن ،حالا برایش گریه،سینه زنی،قمه زنی و.. میکنند!!!!!!!!!!
جمعه 21 آذر 1393 - 13:22
Afshin London - لندن - انگلستان
طبق روایات شیعیان محترم! بزرگترین شاهکار حسین این بود که خودشو با زن و بچه و دوستاش به کشتن داد. حالا اینام دارن راه اونو میرن دیگه. فقط بدبختی اینجاست که پول و سرمایه ایران و ایرانی را به هدر میدند والا بقیه اش خیلی هم خوب
جمعه 21 آذر 1393 - 13:36
mehdi-düssel.. - کلن - آلمان
باشه همیشه از این خبرها به امیدی نابدی گنبد با جاش
جمعه 21 آذر 1393 - 13:57
marineboy - لس انجلس - امریکا
هه عراق و عربستان با افزایش صدور نفت قصد ضربه زدن به ایران را دارند، اینها توی چه دنیائی سیر میکنند. حکومت‌ها و ملت‌های عربی‌ همین الان دارند به ریش ایرانیان میخندند. حیف که با حماقت بیش از حد، خودمان را مضحکه این و آن‌ کرده ایم.
جمعه 21 آذر 1393 - 17:29
آلما61 - تهران - ایران
لبیک یاحسین ع
جمعه 21 آذر 1393 - 19:33
آلما61 - تهران - ایران
لبیک یا حسین ع جانم به فدایت
جمعه 21 آذر 1393 - 19:34
آلما61 - تهران - ایران
لبیک یا حسین
جمعه 21 آذر 1393 - 19:42
exam292 - تهران - ایران
بختیاری2500 - اهواز - ایران/castlehill - سیدنی - استرالیا/شماها هم به نوعی داعشی تکفیری هستید... لبیک یا حسین
شنبه 22 آذر 1393 - 05:26
shana - خ - ایران
ما چوب این عقب افتاده بازی ها رو تو بیست سال آینده دوباره خواهیم خورد .مردم گشنه برایه غذاهایی که به زایرا می خورونن .دارن می رن .پارسال یکی از عزیزان زایر وقتی برگشت فقط از سینیهای غذا و خوراکیهای فروان خاطره داشت .از اون طرفم که از منایع مختلف شنیدم شبها تو بعضی از خانه ها از آقایون زایر دعوت اطراق خاطره انگیز می شه .
شنبه 22 آذر 1393 - 07:40
جنگنده - تهران - ایران
بختیاری2500 - اهواز - ایران....... castlehill - سیدنی - استرالیا...............نا چشم همه کاربران کافری که این جمعیت بیست میلیونی را میبینند, کور شود و در آتش جهنم بسوزند که اینگونه صحبت از حمله هسته ای و موشکی میکنند.
شنبه 22 آذر 1393 - 12:37
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.