نگار کیاوش؛ نخبه ای که نمی‌تواند برای فرزندش پاسپورت ایرانی بگیرد

ایران وایر : هنوز 40 ساله نشده اما هشت سالی است که  در دو دپارتمان مهندسی صنعتی و برق «دانشگاه ایلینوی» آمریکا روی صندلی استادی می نشیند. «نگار کیاوش» دکترایش را از همین دانشگاهی گرفته که حالا در آن تدریس می کند اما پیش از آن دانشجوی برق «دانشگاه شریف» بوده است. او در طول تحصیل و تدریس در امریکا، جایزه های متعددی دریافت کرده؛ از جایزه‌ای  که وزارت علوم آمریکا به استادان جوان می‌دهد تا «جایزه پژوهش‌گر جوان». اما خودش بیش‌تر از همه جایزه ای را دوست دارد که با رای دانشجویانش به دست آورده است به خاطر کیفیت تدریس.

عاشق تدریس است و می‌گوید: «چرا ما فکر می کنیم فقط شغل خودمان مهم است در حالی که من فقط یک کار انجام می‌دهم اما شاگردان من اگر خوب آموزش ببینند، ممکن است هزاران کار بهتر انجام دهند.»
اگر می خواهید او را ناراحت کنید، به او لقب «نخبه» یا «نابغه» بدهید. 

می گوید:«زمان کودکی ما  تلویزیون ایران دو تا کانال بیش تر نبود؛ یک برنامه ای بود درباره زندگی دانشمندان مختلف مثل "پاستور" یا "مادام کوری" و...، وقثی این برنامه را نگاه می کردم، آرزوی دانشمند شدن و کار تحقیقاتی کردن در ذهنم شکل گرفت. خوب است آدم ها در کودکی رویاهای بزرگ داشته باشند چون وقتی بزرگ می‌شوند، به سمت رویاهایشان حرکت می‌کنند و رنگ واقعیت به آن ها می‌زنند.
من در ایران برق خواندم. دلیل این که رشته برق را انتخاب کردم، به علاقه‌ام مرتبط نمی‌شود. زمان ما مد بود که وقتی در کنکور سراسری رتبه عالی می‌گرفتی، به دانشگاه شریف بروی و برق بخوانی. اما من همیشه ریاضی و حل مساله را بیش تر از درس‌های دیگر دوست داشتم. اصلا همین موضوع باعث شد که دکترا بخوانم چون در مقطع دکترا بیش تر روی مطالب تئوری تاکید می‌شود تا مطالب عملی مهندسی. این کاری که الان انجام می‌دهم، تئوری اطلاعات است که یک چیزی میان مهندسی و ریاضی است.
امریکا را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم چون دانشگاه های معتبر و سیستم آموزشی بهتری دارد؛ حتی قبل از لیسانس. اگر بخواهیم از مقطع کالج وارد دانشگاه های امریکا شویم، هزینه‌ تحصیل سرسام آور است و پرداخت آن برای خانواده‌های متوسط ایرانی امکان‌پذیر نیست. اما وقتی بعد از لیسانس از دانشگاه های امریکا پذیرش می‌گیریم، می‌توانیم از بورس تحصیلی استفاده کنیم. بنابراین، طبعا اگر می‌توانستم هزینه دانشگاه ها را بپردازم، دوست داشتم از زمان کالج  وارد دانشگاه های امریکا بشوم که رتبه‌های بالایی از لحاظ علمی در دنیا دارند.
دانشگاه صنعتی شریف هم در ایران خوبی‌های زیادی دارد؛ اول این که هم‌کلاسی‌های باهوشی کنار دستت می‌نشینند و دوم این که استادان زحمت‌کشی آن جا حضور دارند که با توجه به امکانات ایران، سطح تحصیلی بالایی را فراهم می‌کنند. مهم تر این که ما هزینه ای برای درس خواندن در شریف نمی‌پردازیم. دانشگاه شریف شانس حضور ما را در دانشگاه های معتبر امریکا و اروپا فراهم می‌کند. دانشجویان دوره‌های گذشته شریف این‌قدر در دانشگاه های معتبر خوب کار کرده‌اند که نام آن را به دنیا شناسانده اند و ما این شانس به ما داده می‌شود که در این دانشگاه ها حضور پیدا کنیم و در کنار بهترین‌های رشته خودمان رشد کنیم. این موضوع بسیار خوشحال کننده است اما قسمت غم‌انگیزش این است که تعداد کمی از ما برمی‌گردند.»

چرا بر نمی‌گردند؟

    ایران در زمینه تحقیقات نسبت به اروپا و امریکا کشور جوان‎تری است. زمانی که در اروپا کارهای تحقیقی شروع شده بود، فکر می کنم در ایران هنوز دانشگاهی وجود نداشت. بنابراین، طبیعی است که دانشگاه های ما در زمینه تحقیقات نمی‌توانند با دانشگاه های امریکا و اروپا رقابت کنند. طبیعی است که هر دانشجویی دلش می‌خواهد زمینه و امکانات برای کارهای تحقیقاتی‌اش فراهم باشد. این جا مقدمات تحقیق و پژوهش فراهم است اما در ایران و حتی در دانشگاه شریف چنین امکانی به این شکل برای انجام تحقیقات وجود ندارد.
    در مورد خودم توضیح می دهم که چرا به ایران برنگشتم؛ زمانی که در ایران بودم، این‌قدر سرعت اینترنت کم بود که حتی نمی‌توانستیم یک مقاله دانلود کنیم. دوم این که در زمان تحصیل، خانم ها بیش تر از ۵۰ درصد صندلی‌های دانشگاه را می گیرند اما در بازار کار با آقایان برابر در نظر گرفته نمی‌شوند. ما در زمان تحصیل در شریف فقط یک استاد خانم داشتیم؛ خانم «معصومه کناری» که اتفاقا بسیار استاد خوبی هم بودند. ایشان در دپارتمان برق تنها استاد زن بودند در حالی که این جا من احساس می‌کنم امکانات برای این که خانم ها وارد کار آکادمیک شوند، خیلی بیش تر است.
    حتی اگر خانم هم نباشید، مگر در ایران چند دانشگاه داریم که بخواهیم در آن ها کار آکادمیک انجام دهیم و تحقیق کنیم؟ این جا همیشه شایسته سالاری حاکم است و اگر کارتان خوب باشد، مهم نیست که از کجای دنیا آمده ای، چه رنگی هستی و... اما در ایران ...

 علاوه بر این همسر من ایرانی نیست و من حتی نمی‌توانم برای بچه‌ام پاسپورت ایرانی بگیرم، همان مشکلی که خانم مریم میرزاخانی دارد. این‌ها همه مساله است.



چه شباهت ها و تفاوت هایی بین دو سیستم آموزش عالی ایران و امریکا می بینید؟

    چیزی که واقعا برای من در اوایل ورودم به دانشگاه ایلینوی عجیب بود، روابط نزدیک استادان با دانشجویان بود. باورم نمی شد که این قدر خوب دانشجوها را دنبال می‌کنند. ما در تمام دوران تحصیل در شریف شاید فقط دو کلمه با استاد راهنما صحبت می‌کردیم، آن هم به زور. البته من در مقطع لیسانس آن جا بودم؛ شاید در ایران هم استادان با دانشجویان مقاطع تکمیلی بیش تر همراه باشند.
    سال هایی که ما دانشگاه بودیم، یک قسمتی در دپارتمان برق شریف بود که به آن «عرشه» می گفتیم؛ جایی که بین کلاس‌ها، آن جا می نشستیم و با هم صحبت می کردیم.
    عرشه دو قسمت داشت؛ یک قسمت برای خانم ها بود و یک قسمت برای آقایان. با این که تعداد خانم ها خیلی کم بود، ما حتی جرات نداشتیم با هم‌کلاسی های پسرمان سلام و علیک کنیم چون این موضوع می‌توانست باعث شود که ما را از دانشگاه اخراج کنند. همین موضوع کلی از لحاظ تحقیقاتی آدم ها را محدود می‌کند؛ برای این که شما اجازه ندارید با قسمت عمده ای از هم‌کلاسی های خود حرف بزنید، چه برسد به این که بخواهید کار تحقیقاتی کنید. حالا قسمت تلخ ماجرا این است که گاهی فکر می‌کنم شاید استادهای ما هم جرات حرف زدن با ما را نداشتند. ما خانم بودیم و آن ها می ترسیدند دچار مشکل شوند.
    وقتی وارد این جا شدم، نه تنها یک دلار شهریه ندادم بلکه یک کمک هزینه‌ ماهانه به من داده می‌شد و زندگی‌ام تامین بود. اما از ایران می شنوم که برای بعضی دانشجوها حتی رفت و آمد به دانشگاه سخت است برای این که پول کرایه تاکسی ندارند یا از شهرستان می آیند و برای پرداخت اجاره خانه و هزینه‌های زندگی در تهران مشکل دارند. خب این آدم ها چه طور می توانند در مقطع فوق لیسانس یا دکترا فقط درس بخوانند و پژوهش کنند؟ هزینه زندگی‌شان چه می‌شود؟ تحقیق و پژوهش و خواندن مقاله با وجود دغدغه هایی که در این زمینه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ایران وجود دارد، آسان نیست. اگر یک ذره امکانات افزایش یابد و به استادان فرصت مطالعاتی داده شود که به کشورهای مختلف سفر کرده و با بقیه همکاری کنند و اگر دانشجویان فوق لیسانس و دکترا از لحاظ مالی تامین شوند، شریف چیزی از دانشگاه های بزرگ دنیا کم ندارد.

آیا نبوغ و استعداد افراد هم در رسیدن به موقعیت های علمی مانند جایگاهی که شما در آن قرار دارید و یا سایر جوانان موفق کشور به دست آورده اند، تاثیر دارد؟

    ببینید، این جا در هر زمینه ای که با استعداد هستید، شما را تشویق می‌کنند. در حالی که گمان می‌کنم در فرهنگ ایران کم‌تر چنین حالتی وجود دارد که استعداد آدم‌ها تشویق و تفاوت‌هایشان در نظر گرفته شود. خیلی وقت‌ها فقط رویاهای شخصی مهم نیست بلکه رفتار آدم های اطراف نقش مهم تری بازی می کنند. وقتی کسی در کاری موفق می‌شود، آدم ها می‌گویند آفرین! تو چه قدر آدم با عرضه ای هستی و پشت‌کار داری. اما کسانی که پشت تو ایستاده‌اند را نمی‌بینند. من خودم را خوش شانس و خوش‌بخت حس می‌کنم  برای این که پدر و مادری داشتم که همیشه مرا تشویق کردند برای رسیدن به هر کاری که آرزویش را داشتم.
    لغت نخبه را خیلی دوست ندارم. فکر کنم حکایتی درباره ابوعلی سینا خواندم که یک کتاب را متوجه نمی شده و 20 یا 40 بار کتاب را می خواند تا آن را بفهمد. به نظر من پشت‌کار، زحمت کشیدن و تشویق اطرافیان باعث موفقیت می شود.
    نبوغ کلمه غلط اندازی است؛ هر آدمی در یک زمینه ای استعداد دارد. اگر زمینه استعدادشان را کشف کنند، تشویق بشوند و پشت‌کار هم داشته باشند، حتما می توانند به مراحل بالاتر برسند. در کشورهای جهان سوم با گذاشتن کلمه ای مثل نبوغ  پشت اسم آدم‌های موفق، دولت ها و خانواده های ما  از خود سلب مسوولیت می کنند؛ مثلا می گویند این که به این جا رسید، نابغه است و او که نرسید، نابغه نبود. در حالی که امکانات، استعداد آدم ها را شکوفا می‌کند. اگر استعدادها در نطفه خفه نشوند و پرورش پیدا کنند، اگر آدم ها از سوی اطرافیان تشویق شوند و خودشان هم زحمت بکشند، مطمئن باشید تعداد این آدم هایی که به آن ها نخبه می‌گویند، خیلی بیش تر می‌شود.

+98
رأی دهید
-17

vahid_ - گلاسگو - انگلستان
با یک مرد ایرانی ازدواج میکردی ,, به بچت پاس میدادن .. ایرانیا نمیدونم چرا فکر میکنن با یک خارجی ازدواج کنن یا دوست پسر خارجی بگیرن به شان و منزلتشون اضافه میشه . دلیلش همش خود کم بینی و حس حقارت هست , یک نوع مریضی روانی هست که اکثر خانومای ایرانی دارن . اینجا هم از این خانومای نخبه زیاد هستن که حتی احساس یک نوع حقارت میکنن که با زبونشون صحبت کنند ,. اگه ازشون میپرسن کجایی هستید میگن .. ایم پرسیان . یس ای کام فرام پرسیا . پدر من کوروش هست . ما فرمانروای جهان بودیم . ایشون ٢ نسل بعدیش حتی بوی ایرانی هم نمیدن . خلاص
جمعه 14 آذر 1393 - 00:06
irani iran - آمریکا - آمریکا
وحید_ ،،،،، واقعا که آدم بد بخت و حقیری هستی‌. ببین این خانم کجاها داره سیر می‌کنه، با اینکه چنین مقامی رو کسب کرده چقدر خاکی و فروتن اومده داره مصاحبه می‌کنه و نظرش رو در مورد مشکلات موجود در ایران خیلی‌ رک و صریح بیان می‌کنه، اون وقت تو که معلوم نیست اصلا کی‌ هستی‌ و چی‌ هستی‌ اومدی داری به خصوصی‌ترین امر زندگی‌ این خانم گیر میدی که عقده داشته رفته با یه خارجی‌ ازدواج کرده حالا به بچه‌اش پاسپورت ایرانی‌ نمیدن؟!!! اون پاسپورت ایرانی‌ بخوره تو سر تو و امثال تو، که با داشتنش آدم می‌شه هموطن امثال شماها !!!!!!!!!!!
جمعه 14 آذر 1393 - 01:25
irani iran - آمریکا - آمریکا
برای این بانوی محترم و دیگر بانوان موفق کشورمان آرزوی موفقیت و سلامتی می‌کنم. امیدوارم در تمام شئون زندگی‌ پیروز و مؤید باشند. و همینطور به عنوان یک مرد ایرانی‌ از شما عزیزان طلب پوزش می‌کنم برای همه بدی‌ها و نا مردمی‌ها که در جامعه مرد سالار و احمق سالار ایرانی‌ به شما عزیزان روا شد و میشود.
جمعه 14 آذر 1393 - 01:34
Princesse - تهران - پرژن
- گلاسگو - انگلستان-بله وقتی‌ امثال تو از روی باد معده و شکم سیری آی‌ نفس کش به عشق آقات خمینی ایران رو ویران کردید باید هم ایرانی‌‌های خارج از کشور از ایرانی‌ بودنشون احساس شرم کنن . در ضمن بس که خوبی‌ هیچ خانم ایرانی‌ تحویلت نگرفته عقده‌ای شدی خوشم میاد هیچ دختر درست حسابی‌ اروپایی هم که قیافه‌ای داشته باشه به امثال تو محل نمیده کلا آدم حسابتون نمی‌کنن.
جمعه 14 آذر 1393 - 01:38
vahid.sharifi - ونكوور - كانادا
غلط کردی با خارجی ازدواج کردی، کاش یک جو غیرت دختر های کشورهای دیگر را دختر ایرانی داشت، ول و شل تر از دختر ایرانی من ندیدم، تا یک هندی یا پاکستانی (کلا سیاه و کثیف) می بینند دست و پا و ...شون رو گم می کنند به پسر ایرانی که میرسند روانی بازی ها و امل بازی هاشون شروع میشه! بازم میگم، دم ایران گرم، غلط کردی واسه اقامت یا هر کوفت دیگه با غیر ایرانی ازدواج کردی، بمون همونجا که هستی ما نیازی به دستمال خارجی ها نداریم. بی شرف بی غیرت زمانی که جوانان این مملکت زیر تانک له می شدند و جان به خمپاره و گلوله می دادند که دست خارجی به تو و مادرت نرسه کدوم گوری بودی که ندیدی و نشنیدی؟ خودفروش!. لطفا این کامنت من را تماما درج کنید تا دخترهای بی غیرت ایرانی همچون این خانم بفهمند دیدگاه ما ایرانی ها در موردشان چیست. من 36 سال است کانادا زندگی میکنم و بخاطر این نجاست ها 8 سال تمام در خرمشهر و آبادان جنگیدم و برادرم را جلوی چشمم در دوران اسارت در عراق تیرباران کردند که دستشان به زن و دختر ایرانی دراز نشه، ای خاک بر سر ما. بعد از به وطن برگشتن از اسارت هم شدم دشمن درجه یک جمهوری کفار ایران!
جمعه 14 آذر 1393 - 02:15
خانه کجاست - لندن - انگلیس
اینجا تو لندن از این نخبگان زیاد دیدیم همش فیسان چوسان طرف رفته با یک کرد گاوچرون عراقی ازدواج کرده یا با یک جانکی انگلیسی یا سیاهپوست آدمخوار بعداز یک مدت زندگی میبینه فقط سرویس دهنده خوبی بوده تا اینکه یک عشق یا همسر کلی هم ادا اوسول کلاس که با ایرانی بودن بی کلاسی .جالب من هر زن ایرونی رو دیدم که خودش رو زیر دست این جانوران بعنوان سرویس ده خوب قرار داده سر 2 سال نکشیده کار به جدای کشیده .طرف مثل سگ پشیمان دنبال مردای ایرونی تو این لندن میگرده بهش محبت کنند یادش رفته چه رفتاری میکرد با هموطنانش در گذشته وقتی کیفش کوک بود.اونوقت اینجا محل سگ هم بهش نمیدن چون ما مردا ایرانی اکثریت از گذشته طرف با خبریم چه اوضاعی داشته با کی خوابیده بلند شده .مشخص حداقل واسه خودتون ارزش و احترام قائل بشیده بدردتان میخوره یک روزی تو بیابان. ...
جمعه 14 آذر 1393 - 02:59
خانه کجاست - لندن - انگلیس
خانم های ایرانی یا همون پرشین گرل !!! سال های اول زندگی تو غربت 5 سال اول. Any mens from any natnality welcome except iranian mens. بعد از 5 سال طرف میفهمه چه کلاه بزرگی سرش رفته شعر معروف ایرانی یادش میافته که میگه:حمومی ای حمومی لیف قلیفم رو بردن سنگ پام رو بردند. اون موقع است شروع به دادن شعار ایرانی میکنه ما ایرانیم باید با ایرانی ه باشیم مرد فقط مرد ایرانی اینا عاطفه غیرت ندارند که.مرد ایرانی اخمش به صدتا از این پاپتی ها می ارزه وقتی پیر دختر شد .حقیقت تو همین لندن بفور داریم میبینیم چه وضعی دارند ولی خوب به لطف تکنولوژی مردهای ایرانی هم زرنگ شدند .هاهاهاهاه
جمعه 14 آذر 1393 - 03:37
فارسان - مرکزی - ایران
بانو نگار کیاوش یه درستی بیان کردید کلمه نخبه کلمه ای دهان پر کن و به نوعی مانند دادن چند هندوانه درشت در زیر بغل مخاطب متوهم است و به نوعی بی ارزش نشان دادن کار تلاش و پشتکار است و این گونه است که تعداد زیادی از تحصیل کردگان دانشگاهی راحت طلب و پر مدعا و بی سواد در حکومت آخوندی پرورش یافته اند!!
جمعه 14 آذر 1393 - 07:43
azadeh11 - آمستردام - هلند
مردها که با یک زن خارجی ازدواج‌ میکنند.. زن خارجی سریع ایرانی‌ می‌شه. بهش پاسپورت ایرانی‌ میدهند،،و فک و فامیل میگویند عروس خانم خارجی هست...اما اگر یک خانم ایرانی‌ با یک مرد خارجی ازدواج‌ کنند . بچه اینها هم ایرانی‌ نمیشه،،،آخه زنهای ایرانی‌ ..بی‌ حق بی‌ حق می‌شوند...اینهم از گردن کلفتی رژیم ایران،،
جمعه 14 آذر 1393 - 07:48
دریای پارس - ایران - ایران
بابا مگر خر کلتو گاز گرفته.میخوای پاس ایرانی بگیری.تقریبا همه مردم ایران آرزوشونه پاس ایرانیشون بندازن سطل آشغال.تو خراب شده ای که حتی هواش سرطانه . آبش سمیه.خودروهاش تابوت متحرکن.مسئولینش یپا دراکولا هستن میخوای بچه را بیاری اینجا برای پاسدارای لجن خوراک درست کنی...........
جمعه 14 آذر 1393 - 07:55
daadaa - تهران - ایران
Vahid-گلاسگو...عزیزجان حتما سری به روانپزشک بزن چون شدید دارای اختلال روانی هستی..دلخور نشی دوست من ،چون علائم این بیماری درشما وجود دارد عرض کردم .به هرحال خودشما شاید متوجه نباشید...سپاس
جمعه 14 آذر 1393 - 07:56
raha1984 - هامبورگ - المان
جالبه چقدر اقایون ک سوخته و دل شکسته و دست رد به سینه خورده داریم اینجا !!!! دست گل دختر خانوم های ایرونی یا همون پرشین گرل ها درد ندرد نکنه که پوزه اینا رو به خاک مالیدن و داغ به دلشون گذاشتن که اینطور بیجاره ها دردشون اومده و کینه به دل گرفتن !!! اقایونی که دارید میسوزید درمون اب یخ یادتون نره که براتون خوبه
جمعه 14 آذر 1393 - 08:48
Neda02 - اتاوا - کانادا
برای بعضی از کاربران این سایت واقعا متاسفم. دنیاشون این‌قدر کوچک و حقیره که قدرت فهم و استدلال ندارن و تو سال ۲۰۱۴ مرد ایرانی را فقط چون خودشون ایرانی هستند بهتر از مردهای دیگه می‌دونن و خانم‌های ایرانی رو به خاطر ارتباطشون با مردی از کشور دیگه تقبیح می‌کنن. واقعا فرقی نداره آدم همسر ایرانی داشته باشه یا با یک غیر ایرانی ازدواج کرده باشه. عشق، احترام و اعتماد بین دو طرف برای دوام رابطه مهمه که گاهی مرد ایرانی با تنوع‌طلبی و بدبینی و .. از زن ایرانی دریغ میکنه. این مساله تو کشورهای جهان سوم و مرد سالار خیلی بیشتر از کشورهای پیشرفته دیده می‌شه و انکارش هم بی‌فایده است. حالا زن ایرانی چرا باید وقت و انرژی‌اش رو را برای حفظ حقوق اولیه‌اش با این نوع مردها تلف کنه؟ چون شما خیلی خوبی؟؟؟؟؟؟ بابا جان آدم که دو بار به دنیا نمیاد. داشتن انصاف گاهی ادم رو از متحجر بودن نجات می‌ده.
جمعه 14 آذر 1393 - 09:21
Princesse - تهران - پرژن
vahid.sharifi - ونکوور - کانادا-تو درباره دخترای افغانی حرف بزن تمام این حرفایی که گفتی‌ لیاقت همون دخترای هموطنت رو داره درب داغون
جمعه 14 آذر 1393 - 10:01
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
من میگم از این نخبه ها زیاد هستن در اروپا و امریکا . حالا امیدوارم بهش پاس ایرانی هم بدن .در اروپا و امریکا ایرانیا که به جاهای خوب رسیدن کم نیستن ایشون میتونست یک ایرانی در مقام خودش پیدا کنه . منظور من این هست اگه میخای بگی من ایرانی هستم و به اینجا رسیدم چرا از ایرانی بودنت شرم احساس حقارت میکنی !!!! شماها هم الکی خین خودتون کثیف نکنید .
جمعه 14 آذر 1393 - 10:20
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
همین ها هستن بعدن تقی به توقی خورد با شوهر خارجیشون برمیگردن ایران میشن همه کاره . ملت هم همه گاو حساب میکنن ..
جمعه 14 آذر 1393 - 10:26
koros_nl - امستردام - هلند
vahid_ - گلاسگو - انگلستان , ok 1000
جمعه 14 آذر 1393 - 11:09
ضامن آهو - دوسل دورف - آلمان
تبلیغ برای آمریکا که مهد گل و بلبل است برای آنکه این خانم توانسته آنجا درس بخواند. اما فراموش نکنیم که ۹۹ در صد علوم تدریسی علوم نظامی هستند من معتقدم. بزرگترین قشری که نظام کشتار جهانی‌ را تقویت می‌‌کند قشر به اصطلاح نخبه است. هیچ چیزی آسان‌تر از فراگیری علوم نیست. اصلا اعتماد به نفستان را در برابر این به اصطلاح نخبگان از دست ندهید.. دو کار برای فراگیری علوم نیاز است: پشتکاری در یادگیری و قدرت تحمل انزوا به هنگام یادگیری. اینشتین این به اصطلاح سوپر نخبه که ما ساخت بمب اتمی‌ را مدیون این به اصطلاح انساندوست. هستیم گفته است: اگر روزی ۲۰ دقیقه در یک رشته بخصوص مطالعه داشته باشیم در عرضه چند سال. کسی‌ وجود نخواهد داشت که اندازه ما در این رشته بداند. بیشتر کارها و گفته‌های دانشمندان سیاه بازیست یا برای شهرت یا برای پول
جمعه 14 آذر 1393 - 11:14
shana - خ - ایران
یعنی زنا باید برا شوهر انتخاب کردن هم مطابق سلیقه منجمد مغزا عمل کنند .؟یعنی اگه با ایرانی ازوداج می کرد مشکلات مملکت حل می شد؟یا کلن منظورتون اینه که مرد ای ایرانی بهتر از مرد خارجیه؟من نفهمیدم علت حمله شما چیه؟
جمعه 14 آذر 1393 - 12:23
cobalt3 - کرج - ایران
بانوی گرامی حالا اوضاع دانشگاه های ما فرق کرده و لطف خدا علاوه بر سایر مزایا به دانشجو ستاره هم میدن یعنی طرف سه ستاره که شد دیگه سطح دانشگاه های ما بدردش نمیخوره باید بزاره بره خارج خلاصه تحویل بازاریه حتی چند وقت پیش برای تکریم مقام دانشجو چندتا شون رو هوا کردن اما متاسفانه یادشون رفت بگیرنشون از طبقه سوم پرت شدن پائین البته مهم نیست پیش میاد .
جمعه 14 آذر 1393 - 12:59
Princesse - تهران - پرژن
آره خوب می‌کنن مگه دیونه هستن بیا با بنفیت خور‌های مفت خوری مثل شما‌ها زندگی‌ کنن /خانه کجاست - لندن - انگلیس
جمعه 14 آذر 1393 - 14:25
azadeh11 - آمستردام - هلند
زنهای اسرائیلی هر چی‌ مرد پولدار و سیاست مدار قدرتمند را تور می‌کنند...چرا زنهای ایرانی‌ اینکار را نکنند...خانم‌های ایرانی‌ لطفا هر چی‌ مرد ثروتمند و مردی که در سیاست هست و قدرت سیاسی دارد با این مرد ازدواج‌ کنید..ما به شما‌ها افتخا‌ر میکننیم. چشم حسود کور بشه..تا چند سال دیگه این خانم هم پاس پورت میگیرد و پسر بچه‌ ایشان هم یک ایرانی‌ با حال می‌شه..
جمعه 14 آذر 1393 - 15:06
faranak-montreal - مونترال - کانادا
بسیار بسیار کار خوبی‌ کردی که با خاله زنک‌های ایرانی‌ بنفیت بگیرا و مفت خوری ایرانی‌ مقیم خارج یا اونهایی که بخاطر اقامت میخوان آویزونت بشن ازدواج نکردی کاملا از همه جهت نابغه هستی‌ حالا خود این خاله زنکها اگه اینجا به جایی‌ برساند اصلا نگاه به زن ایرانی‌ نمیکنند مثل همین رئیس پلیس درب داغون انگلیس یا همین مجری شبکه کانادایی یا اون مرتیکه تاجر نفت ایرانی‌ که زن روسی داشت اون هم چند تا فقط بدبختی بی‌پولی ذلیل علیلی شون را واسه ما میارن ، حالا وایسا خاله زنکها بسوزن و جا سوختگی را تو اقیانوس اطلس خاموش کنند
جمعه 14 آذر 1393 - 16:19
خانه کجاست - لندن - انگلیس
Princesse - تهران - پرژن.در ضمن مثلا چه کسی های برای شما دست پا میشکنند فکر کردی آدم درست حسابیند یک مشت کورد گاوچرون عراقی انگلیسی جانکی سیاهپوست های جامیکا پاکی و عرب های سوسمار خور درست نمیگم!!! داریم میبینیم دیگه نا سلامتی 32 سال اینجا داریم زندگی و بیزینس مکنیم دیگه داریم میبینیم دیگه چه بی بوته های دور ور شما هستند .اون ایرانی که سر به تنش بی ارزه زندگی و کار و پول داشته باشه نگاه هم به شما نمیندازه خودت که خوب میشناسی مرد های ایرونی رو.اون ایرانی های که برای شما له له میزنه اون بدبخت همون بنفیت گیرست
جمعه 14 آذر 1393 - 16:57
بت شکن - مونترال - کانادا
۱۰۰۰ درود بر شما بانوی موفق و محترم، تا کور شود هر آنکه نتوان دید ..!!!
جمعه 14 آذر 1393 - 17:08
خانه کجاست - لندن - انگلیس
Princesse - تهران - پرژن .هموطن گرامی اگر مایل باشی میتونم به شما آدرس بدم بیاد لندن از نزدیک زندگی شخصی و کاری من رو از نزدیک مشاهده کنید بعد قضاوت کن، که من بنفیت میگیرم یا نه !! تازه تو یکی از شاپم 4 تا خانم گل ایرونی با عشق واسم کار میکنند .حالا این مشکل شماست که حقیقت داره آتیشت میزنه که تمام ایرونیا چه مرداشون و چه زنامون از موضوع گند کاری پرشین گرل ها با خبرند همه آگاهند. حالا دیگه اون زندگی شخصی تو
جمعه 14 آذر 1393 - 16:45
Madjid aramesh - پاریس - فرانسه
vahid.sharifi - ونکوور - کانادا تو غلط میکنى که تصمیم میگیرى کى با کی ازدواج کنه ببین إفرادى مثل این خانم محترم براى گرفتن أقامت احتیاج به ازدواج ندارن چون تمام کشورهاى پیشرفته از خداشونه به اینگونه أفراد أقامت بدن چون میدونن میتونن از علم و دانششون بهره ببرن نه مثل این اخونداى کثیف که زن رو فقط براى استفاده جنسى و بچه دار شدن و کلفتى میخوان و درازدواج عشق علاقه احترام متقابل مطرح نیست زن براشون حکم یک کالا رو میکنه که نباید به خارجى فروخته بشه راستى تو چطور أقامت کانادا رو گرفتى؟ بأ کانادایى ازدواج کردى ؟
جمعه 14 آذر 1393 - 19:34
Madjid aramesh - پاریس - فرانسه
vahid.sharifi - ونکوور - کانادا و اگر هم رفتى جنگ که به قول خودت دست خارجى به مادر این أفراد نرسه این حقو به تو نمیده که در خصوصى ترین مسائل نسل بعدى مثل عشق علاقه و احترام متقابل تصمیم بگیرى حالا چرا خودتو نماینده ایرانیها میدونى که میگى ما ایرانیها احتیاج نداریم تو هم که خودت کانادا هستى در ضمن در مورد جبهه رفتنت ...دروغ میگى چون جنگ از 1980 تا 1988 بود و تو میگى 36 ساله که کانادا هستى اگر هم بلافاصله فرداى روزى که از جنگ برگشتى رفته باشى کانادا یعنى 1988 تا 2014 میشه 26 سال نه 36 حالا دفعه بعد که خواستى دروغ ببافى قبلا حساباتو بکن بعدا زر بزن
جمعه 14 آذر 1393 - 19:48
faranak-montreal - مونترال - کانادا
خانه کجاست - لندن - انگلیس-بی‌خانمان مجبوری با آدم‌های بد بد بشینی‌ برخواست کنی‌ معلومه با کیا میپلکی با این طرز فکرت. بی‌خانمان اینجا وزیرش زن ایرانی‌ داره استاد دانشگاه مک گیل زنش ایرانی‌ هست عقده‌ای نباش تو و اون سازگار ۳۵ ساله اونجایید فقط غار غار کردن یاد گرفتید راستی‌ رفتی‌ چای باهاش بخوری
جمعه 14 آذر 1393 - 22:13
Mova10 - ادینبورو - اسکاتلند
من با کاسه تخمه اومدم باز! ۲۴/۷ فقط کار ملّت ایران شده توهین به هم و دخالت در جزئی‌ترین امور شخصی‌ هم دیگه، جالب اینه که همه ادعای روشن فکریو با کلاس بودنم دارن! آخه شماها که تحمل عقیدهٔ مخالفو ندارین واسه چی‌ از جمهوری اسلامی مینالین دیگه، یونام والا عین خودتونن با یه دیده متفاوت!. با کمال تأسّف از ماست که بر ماست!
شنبه 15 آذر 1393 - 04:08
Realman - ارواین - امریکا
همسرشه یا بابابزرگش ؟
شنبه 15 آذر 1393 - 14:10
Princesse - تهران - پرژن
خانه کجاست - لندن - انگلیس-هاهاها باشه باشه تو خوبی‌ با پول بنفیتت ده تا شپ باز کردی و کارگر سیا کار هم نیستی‌ اگه عقده‌ای نبودی اینطوری درباره زن‌های ایرانی‌ مزخرف نمی‌گفتی معلومه بد جور سوختی که هر وقت اسم زنهای ایرانی‌ میاد مثل اسید عمل می‌کنه :)) همسر من ایرانی‌ هست صد بار هم به عقب برگردم باز هم باهاش ازدواج می‌کنم ,اما حالم از امثال تو بهم میخوره که از روی عقده هر بحثی‌ می‌شه زنونه مردونه ش می‌کنید .حتما تو خودت با دخترای شکلات ۲زاری پلیشی هستی‌ البته همون گدا گشنه ها به دردتون میخوره کبوتر با کبوتر ..وقتت رو نگیرم بفرما پییزاتو بزن
شنبه 15 آذر 1393 - 16:06
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
من میگم هرکی با هر خری که میخواد ازدواج کنه. خلایق هر چه لایق. اگه قراره سرش به سنگ بخوره بزار بخوره. اگه هم راضیه که راضیه چه بهتر. زندگی تون را بکنین. شعور را که با توهین نمیشه به کسی تزریق کرد. اگه زن ایرانی عشق مرد خارجی شده حتما یه اشکال فرهنگی وجود داره که باید درمان بشه. اصلا زن مگه عقل داره که در موردش آدم بحث کنه.
یکشنبه 16 آذر 1393 - 06:50
آقا فدای من - لندن - انگلستان
خانه کجاست - لندن - انگلیس: بابا جون کم چاخان کن، یه جا میگی چرا زن ایرانی با یانکی انگلیسی ازدواج میکنه ، تو یه مطلب دیگه میگی با زن ایرانی ازدواج نکنید،من زن انگلیسی دارم خیلی خوشبختم
‌چهارشنبه 19 آذر 1393 - 21:58
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.