مورد عجیب سرقت از مسافران ایرانی در فرودگاه استانبول

ایران وایر : دیروز، محمود فرجامی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس ایرانی با نوشتن پستی عمومی در صفحه فیس بوک خود از سرقت چمدان‌های مسافران پرواز TK ۰۸۹۹ ساعت شش و بیست دقیقه صبح روز سه شنبه چهارم آذرماه (۲۶ نوامبر) تهران استانبول شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین خبرداد.

او که در این پرواز، منتظر ورود دو مسافر از تهران به ترکیه بود در بخشی از پست فیس بوک خودنوشته است: «مسافرانی که در استانبول پیاده می‌شوند متوجه می‌شوند تمام چمدان‌های آن‌ها به دقت وارسی شده و هر چیز قیمتی که در آن‌ها داشته‌اند به سرقت رفته. قفل‌هایی که قابل باز شدن بوده‌اند باز شده بوده‌اند و دیگران شکسته. استثنا هم نداشته. سارقان هم گویا وقت زیادی داشته‌اند، تمام گوشه‌ها و زوایای هر چمدان به دقت وارسی شده بوده. مثلا در بارهای ما حتی روزنامه‌هایی که دور شکستنی‌ها پیچیده بوده سوراخ شده بودند.»

پریسا مینوچهر در گفتگو با ایران وایر ماجرای آن روز را این گونه شرح می‌دهد:«شب پیش از روزی که قرار بود همراه با پسرم، سهراب از فرودگاه امام به استانبول پروازکنیم خوب نخوابیده بودم. صبح هم به فرودگاه، دیر رسیدیم." پریسا جزو آخرین کسانی بود که دو چمدان سیاه رنگش را به بخش بار ترکیش ایرلاین تحویل داد، چمدان‌هایی که پیش از تحویل دارای قفل بودند: «وقتی در فرودگاه استانبول، منتظر عبور چمدان‌ها از روی نقاله حمل باربودیم سهراب، پسرم گفت: مامان چمدون ما اومد. گفتم: نه اینا چمدون ما نیستند، من قفلشون کرده بودم. وقتی برای بار دوم نقاله چرخید با خودم فکر کردم که شاید از اول چمدان‌ها را قفل نکرده بودم. چمدان‌ها را برداشتم و برای خوردن ناهار به سمت یکی از شعب برگرکینگ رفتیم.»

وی نزدیک برکرکینگ دو زن مسافر‌‌ همان پرواز را دید که کنار چمدان‌هایشان نشسته بودند. یکی ازآن‌ها رو کرد به پریسا و گفت: «خانم، شما مسافر ترکیش ایرلاین نبودید؟» پس از تایید پریسا زن مسافر گفت: «خانم چمدونت و چک کن همه وسایل قیمتی ما رو بردند.»

پریسا در ادامه می‌گوید: «پس از صحبت‌های زن مسافر یکهو یادم افتاد که چمدان‌هایم قفل داشتند اما بدون قفل تحویل گرفته بودم. چمدان را باز کردم، دیدم جهت زیپ‌ها تغییر کرده بود. رمزچمدان هم خراب شده بود. چمدان را که باز کردم همه چیز بر همه ریخته بود.

او می‌افزاید:«اگرهشدار آن مسافر نبود شاید در نگاه اول متوجه دستبرد به چمدانم نمی‌شدم اماپس از وارسی یکی از چمدان‌ها متوجه شدم که یکی از گوشواره‌های بدلیم بر روی لباس‌هایم افتاده بود. کیف ارایشی قرمزرنگم را باز کردم، دستبند و انگشترطرح عثمانی که از بازار استانبول خریده بودم داخلش نبودند. گوشه‌های بسته بندی یک سری مینا کاری کار اصفهان پاره شده بود. حتی یک بسته گز که بسته بندی زیبایی داشت هم پاره شده بود. با خودم گفتم اگر این کار یک ایرانی بود، قطعا پاره نمی‌کرد، چون می‌دانست که این بسته گز است.»

یکی دیگر از مسافران‌‌ همان پرواز به پریسا گفته بود که کیف دستیش را پس از برداشتن پاسپورت با چمدان‌ها به قسمت بار تحویل داده بود. او هم در فرودگاه استانبول متوجه شده بود که تمام پول‌های نقدی که داخل آن کیف گذاشته بوده به سرقت رفته است.

همان روز، یک دختر مال باخته که همراه پدر و مادرش به فرودگاه استانبول رسیده بود از مسافران دیگر خواست شکایت نامه‌ای تنظیم کنند. پریسا به دلیل سردرد و عجله‌ای که برای خرید سیم کارت تلفن و بلیت اتوبوس داشت از این کار صرف نظر کرد.

اما مدتی نگذشت که پدر آن دختر به پریسا گفت که متقاعد شده‌اند و قصد شکایت کردن ندارند چون ماموران فرودگاه استانبول به آن‌ها فیلمی نشان داده بودند که نشان می‌داد چمدان‌ها کاملاًدست نخورده است، فیلمی که تنها لحظه تحویل چمدان‌ها را نشان می‌داد.

یکی از مسافران‌‌ همان پرواز که آن شب به کانادا رسیده بود نیز مورد دستبرد قرار گرفته است.

رامین راد در صفحه فیس بوک ایران وایر نوشته است که دوستش در‌‌ همان پرواز به تورنتو رسید وپس از رسیدن به مقصد متوجه شد که یک سری از وسایلش نظیر گوشی تلفن و‌ام پی تری پلیرازداخل چمدانش برداشته شده‌اند.

حمیدرضا آقادوست نیز در‌‌ همان صفحه نوشته است که با هر پروازی که با ترکیش ایرلاین به اروپاداشته یا یک چمدان را از دست داده یا با باری ناقص تحویل گرفته است.

یکی از مسافران پرواز روز ۲۶ نوامبر روز جمعه هفتم آذرماه در نامه‌ای که به نشانی ایمیل بخش بار شرکت ترکیش ایرلاین فرستاد موضوع دزدیده شدن اشیای خود را گزارش داد.

کارمند این بخش، ابتدا ضمن عذرخواهی به خاطر بی‌نظمی پیش آمده در پاسخ به او نوشت که درمرحله نخست او می‌بایست تعداد موارد سرقت‌هایی که پس از پایان پرواز صورت گرفته به آن‌ها را گزارش دهد تا تحقیقات در رابطه با این موضوع از سوی ترکیش ایرلاین انجام شود.

از سوی دیگر، یکی از کارکنان بخش اشیای گمشده فرودگام امام خمینی در پاسخ به تماس ایران وایر می‌گوید:«می‌بایست یک نفراز مسافران شاکی یا به نمایندگی از آن‌ها در دادسرا اعلام شکایت کند تا پس از تشکیل پرونده به موضوع رسیدگی شود. »

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید مشخص شود چه کسی مسوول نظارت بر بارگیری چمدان‌ها ازسوی شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین بوده است می‌افزاید: «تا زمانی که فیلم‌های زمان تحویلبار، به دقت بررسی نشود نمی‌توان در مورد این مساله قضاوت کرد.»

او احتمال دستبرد به بار مسافران در قسمت بار هواپیما را رد می‌کند و توضیح می‌دهد که انقدرهوای داخل قسمت بار هواپیما هنگام پرواز سرد است که کسی حاضر به ماندن در آن فضای سرد نیست.

این کارمند فرودگاه امام خمینی احتمال می‌دهد که بارهای مسافران یا در داخل فرودگاه امام خمینی مورد دستبرد قرار گرفته‌اند یا زمانی که بار‌ها پس از پایان پرواز با غلتک به فرودگاه استانبول منتقل شده‌اند.

وی در ادامه می‌گوید: «تا به حال گزارش نشده که چمدان چندین نفر به یک باره در پروازی مورد دستبرد قرار گرفته باشد.»

اما بیمه شدن چمدان تحویلی مسافر به قسمت بار، قانونی است که بین همه شرکت‌ها و خطوط هواپیمایی مشترک است.

اردلان، یکی از اعضای کادر پروازی شرکت هواپیمایی ایران ایر به ایران وایر می‌گوید: «در اروپا چنانچه وسیله باارزشی مثل ساعت یا ادکلن از چمدان شما مفقود شود اگر بار و چمدان خود را پیش از تحویل به جامه دان‌های پذیرش با قیمتی درحدود ۲۰ یورو بیمه کرده باشید پس از محاسبه ارزش اشیای گم شده، پس از حدود بیست تا سی روز مبلغی به عنوان جریمه به شما می‌پردازند.»

وی در ادامه به موازین امنیتی خطوط هواپیمایی در این زمینه اشاره کرده و می‌افزاید: «براساس موازین قانونی بیشتر شرکت‌های هواپیمایی چمدان‌ها پیش از تحویل به جامه دان‌های پذیرش بایدقفل شوند تا از هرگونه سرقت احتمالی جلوگیری شود.

این کارمند ایران ایر تاکید می‌کند که کارمندان بیشترخطوط هواپیمایی دستگاهی به نام اسکنردارند که به راحتی با تماس از سطح چمدان قادر است وسایل باارزش را اسکن کند این احتمال وجود دارد که در زمان لندینگ هواپیما در فرودگاه استانبول به این شکل چمدان‌های باارزش دربخش بار فرودگاه، شناسایی شده باشند.

به گفته این کار‌شناس هواپیمایی، مسافران باید دقت داشته باشند که از قراردادن هرگونه وسیله باارزش و قیمتی نظیر پول، طلا، جواهر، لب تاب، گوشی و دوربین و غیره در چمدان‌های بخش پذیرش بارهواپیما خودداری کنند.

اردلان می‌افزاید: «مسافر به محض اطلاع از خسارت وارد شده به بار و چمدان خود، می‌بایست درسالن تحویل جامه‌دان فرودگاه شرکت هواپیمایی مورد نظر خود را مطلع کند.» مشابه این حادثه برای نگارنده این گزارش در آذرماه ۱۳۸۹ رخ داده است.

او وقتی با پرواز خطوط هواپیمایی ترکیش ایرلاین تهران را به مقصد انکارا ترک کرد، پس از ورود به انکارا و اقامت در منزل یکی از دوستانش، وقتی چمدانش را باز کرد هیچ نشانه‌ای از آثار دستبردبه چمدان را نیافت اما وقتی داخل چمدانش را وارسی کرد متوجه شد که در بین زیورالات بدلی که باخود آورده بود سینه ریز جواهر، تنها شیی باارزش او به سرقت رفته است.

بهمن ماه ۱۳۹۱ نیز یکی از خوانندگان تارنمای خبرآنلاین از مفقود شدن چمدان خود در سفر از ژنو به تهران خبرداده بود. مسافر یادشده پس از پنج ماه پیگیری با عدم پاسخگویی شرکت ترکیش‌ایرلاین روبرو شده بود. خبرآنلاین در ادامه به بی‌توجهی کارکنان ترکیش ایرلاین پس از هشدار مسافر مبنی بر رسانه‌ای کردن موضوع اشاره کرده است.

در این میان، پاسخ مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری تنها یک چیز بود «این مسافر به سازمان هواپیمایی کشور شکایت نکرده که ما پاسخگو باشیم.»

همان زمان، یکی از کاربران خبرانلاین در واکنش به این خبر در بخش نظرات این خبر نوشته است: «عید امسال به اتفاق خانواده به استانبول سفر کردیم. پس از پیاده شدن به سراغ نقاله تحویل بار رفتیم ولی بعد از دو ساعت اثری از چمدان‌های ما نشد. پس از کلی معطلی به دفتر ترکیش مراجعه کردیم نهایتاً گفتند اگر چمدانی نیست ما اینجا تا ۵۰ دلار بیشتر اجازه پرداخت نداریم پس باید به شهر بروید سراغ بیمه، پس از چند دقیقه که بچه‌هایم داشتند در فرودگاه با گاری‌ها بازی می‌کردندمتوجه شدند چمدان‌های ما را در انتهای سالن تخلیه بار و روی یک ریل فرعی‌‌ رها کرده‌اند ورفته‌اند. سوال اینجاست که آیا در اروپا و آمریکا هم ترکیش اجازه چنین رفتاری با ولی نعمتان خود دارد؟»

فروردین ماه‌‌ همان سال، برخی از کاربران مجازی تارنمای مهاجرسرا از تجربه‌های سفر باهواپیمایی ترکیش ایرلاین نوشتند.  

کاربری به نام نجیبی در تارنمای مهاجرسرا نوشت که یکی از چمدان‌هایش در بازگشت از پروازترکیش ایرلاین به تهران گم شد و پس از ۴۰ روز لاشه چمدان به دستش رسید. همه سوغاتی‌ها باتگ قیمت برداشته شده بودند. فقط چند دست لباس استفاده شده، دست نخورده بودند. مسوولان ترکیش ایرلاین پس از نزدیک به چهارماه نامه نگاری اعلام کردند که فاکتور خرید همه اقلام گم شدهرا بدهید یا ۱۰۰ دلار خسارت می‌دهیم.

وی در ادامه نوشته است: «فکرشو بکنید فقط چمدونی که آش و لاش شده بیشتر از ۱۰۰ دلار قیمت داشت. حالا بماند که بیشتر از ۲۵۰۰ دلار هم اجناس به سرقت رفته.»

از سوی دیگر، برخی از شرکت‌های هواپیمایی برای جبران چمدان یا بار مفقود شده، پس از یافتن چمدان، آن را به آدرس مالک تحویل می‌دهند. بهزاد، یکی از کاربران صفحه مهاجرسرا در فروردین ماه ۱۳۹۱ در این زمینه نوشته که یکی ازچمدان‌هایش در بازگشت به مشهد گم شد. یک روز پس از پرکردن فرم چمدان گم شده از ایران ایربا او تماس گرفتند و اعلام کردند که چمدان به تهران رسیده اگر مایل است چمدان را به نشانی اودر مشهد بفرستند یا کسی در تهران تحویل بگیرد. در‌‌نهایت قرار شد چمدان با یکی از پروازهای عصربه فرودگاه مشهد فرستاده شود.

وی پس از تماس ماموران و مراجعه به فرودگاه مشهد، برخلاف انتظارش، چمدان را صحیح و سالمو بدون کوچ‌ترین آسیب یا دستبرد تحویل گرفت. بهزاد در ادامه می‌نویسد: «توی این چمدان، خانمم کلی لوازم آرایشی گران قیمت مارک داشت که با حجم و قیمت بالا خوراک کش رفتن بود و کلی دارو و لباس‌های نو.»  

به نظر می‌رسد با وجود وقوع چندین فقره سرقت از بخش بار خطوط هواپیمایی ترکیش ایرلانز درطول سال‌های اخیر، شکایت مسافران مال باخته برای بازپس گرفتن چمدان‌ها و اموال باارزششان به جایی نرسیده و هیچ یک از مسوولان این شرکت هواپیمایی پاسخگوی این شکایت‌ها نبوده است. از دیگر سو مسوولان سازمان هواپیمایی ایران نیز تلاشی برای پیگیری حقوقی این شکایت‌هانکرده‌اند و این پرونده‌ها در طول این سال‌ها به فراموشی سپرده و سپس به خاطره‌ای تلخ برای مسافران تبدیل شده‌اند.
 

+188
رأی دهید
-16

ramtin.p - دورتموند - المان
احمقی که با ترکیش ایر لاین پرواز میکنه و جیب ترکهای داعشی رو پر میکند لیاقتش بیشتر از این نیست
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 12:36
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
کار برادران پان فارس سپاهی تو فردگاهای ایران هست، چرا برا مسافران تورکیش از و به کشور‌های دیگر این اتفاق نمی‌افتد
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 12:51
Hojati 47 - استکهلم‌-سوئد - استکهلم‌-سوئد
ایرانیان محترم ترکیش ایر لاین رو تحریم کنین :۱۰۰دلار یا یورو بیشتر بدین با یه کمپانی برین که راحت باشین من هیچ وقت با ترکا نرفتم و نمیرم....یک تلفن یا کامپیوتر ۵۰۰€ پولشه
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 13:35
ابن ملجم - مونیخ - آلمان
راضی به این مقدار نباشید،ما انسانیت شما را معنویات شما را ارتقاع میدهیم،وقتا ایرانی و جان ایرانی در گور ارزشش کهریزک است انتظار دارید مال ایرانی ارزش داشته باشد؟ببینم اگر این دزدی از لبنانیها یا گدایان غزه که برای چاپیدن به ایران میایند میشد الان نه فقط هواپیمایی ایران بلکه بیت رهبری تا تمساح یزدی وجنتی دایناسور به دنیا اعلام جنگ میدادند
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 13:39
abikaka - لندن - انگلستان
خیلی‌ عجیب‌ه. من بار‌های بار با ترکیش مسافرت کردم و هیچ وقت چنین چیزی ندیدم. نمیدونم که این یک توطعه هست که ترکیش را خراب کنند یا واقعاً اتفاق افتاده
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 13:54
marineboy - لس انجلس - امریکا
دزدیش ایرلاینز!
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 14:04
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
کاش تورکیه از ایرانی‌‌ها ویزا بخواد
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 14:23
winnie1987 - بيرمنگهام - يوكي
فرودگا آتا ترک استانبول بد‌ترین فرودگاهی هست که تو عمرم دیده‌ام، صد رحمت به فرودگاه‌های ایران. چند سال پیش بود که رفتم استانبول، به هیچ دلیل خاصی‌ نذاشتند سوار هواپیما بشم و وقتی‌ اعتراض کردم مدیر اون بخش با بی‌ ادبی‌ تمام به من گفت ((خفه شو!!)). از ترکیه متنفرم، ادعای اروپایی بودن دارن ولی‌ هیچ اخلاق انسانی‌ ندارند. موندم چرا این همه توریست میره استانبول، با این رژیم آخوندی ایرانیها فوق‌العاده مؤدب تر هستند.
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 14:39
Hojati 47 - استکهلم‌-سوئد - استکهلم‌-سوئد
به همه اینجا گفتم که با ترکا سفر نکنین ،گوش نکردن که
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 15:15
persiangulf_57 - لندن - انکلیس
من در از سال 2012 نا همین ماه کذشت بیش از 5بار از لندن به استامبول سفر کردم در هر 5بار چمدان داخل بار را جستجو گرده بودند بار اول که متوجه شدم اعتراض کردم هزار دلیل اوردند ان هم به زبان ترکی . ولی هیچ چیز فرقی نکرد تنها فرق این بود که من تجرب کردم هرکز به جز لباس واجناس معمولی هیچ چیز با ارزش داخل بار نفرستم .هیچ فرقی هم ندار با چه ایرلاین سفر کنید .چون من با چند ایرلاین مختلف به ترکیه سفر کردم .اکر کروهی برای شگایت باشد من هم حاضرم درخواست ارسال کنم
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 15:18
mohsen_oslo - اسلو - نروژ
برام خیلی‌ جالبه که اینقد داستان و شکایت از این هواپیمای ترک هست ولی‌ بازم ایرانیا باهاش مسافرت می‌کنن، ما عادت کردیم ازمون بدزدن بازم بریم طرفشون
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 16:12
hassan5 - تهران - ایران
کارگران هواپیمای ترکیش چون مسلمان هستند لوازم قیمتی مسافران را مصادره میکنند!!
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 17:09
nashmeili - آمستردام - هلند
100% کاره کارکنان ترکیش ایرلاین هست .من متاسفانه یکبار به ترکیه رفتم .ملت دزد عقب افتاده و نفهم .
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 21:07
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
ترکیه شده پاتوق پناهندگان وطنفروش ایرانی. یک عده ایرانیان بی کلاس و بیسواد که با پاسپورت پناهندگی میرن که بابا و مامانشونو زیارت کنند. ای ننگ !
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 21:38
ekman - شیراز - ‫ایران
دزد و یا دزدان را در فرودگاه تهران بجوئید و نه در فرودگاه استانبول چون من و بسیاری از دوستانم که بارها به ترکیه سفر کرده ایم تجربه کردیم که حتی سر سوزنی از چمدانهایمان که قفل هم نداشتند کم نشده،میدانید چرا ؟چون از فرودگاهی غیر از فرودگاه خمینی پرواز داشته ایم.شاید هم چون اکنون مناسبات فعلی ایران با ترکیه مخصوصا رفتار گمرک در مرز زمینی با کامیونداران ترک و بالعکس دچار مشکلاتی شده و ترکیش ایر هم خاری شده در چشم ایران ایر این جوّ روانی را راه انداخته اند.
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 23:20
Zolf Ali - دبی - امارات
کلاً این ترکیه ایها دزد و کلاهبردار هستن من خودم قبلاً با شرکتهای ترکیه در کار پوشاک کار میکردم که چندین بار سرم کلاه گذاشتن و آخرین بار که یک شرکت جدید پیدا کردم و قضیه کلاهبرداری شرکتهای قبلی را براش توضیح دادم دست رو قران گذاشت که من مسلمانم و این کارهارو نمیکنم البته من چون تجربه داشتم بهش اعتماد نکردم و پول پیش بهش ندادم که همون از بقیه دزدتر از آب دراومد دیگه باهاشون قطع همکاری کردم... من نمیدونم چرا هموطنان عزیز که اینقد کلاه سرشون میذارن بازم با ترکیش مسافرت میکنن؟ اصلا چرا میرن ترکیه؟ خب نرین و تحریمشون کنین مثل من
‌پنجشنبه 13 آذر 1393 - 00:06
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
این اتفاق چندین سال قبل در سفری به استانبول برای خودم و یکی‌ از وابستگانِ من که از یک کشورِ اروپایی دیگر به استانبول آمده بود اتفاق افتاد، چمدانِ من چون ایر لاینِ ما ترکیش نبود با پی‌ گیری جدی و سریع پیدا شد و از دو چمدان او یکی‌ هرگز پیدا نشد و آن یکی‌ که پیدا شد در چمدان باز شده بود و وسایلش دست کاری و بهم ریخته بود که توضیحاتِ احمقانه دادند تا چند روزی که آنجا بود مدام در گیرِ این مساله بود، سوغاتِ فراوانی که برایِ عده‌ ایی که از ایران آمده بودند آورده بود در چمدان دزدیده شده بود.
‌پنجشنبه 13 آذر 1393 - 00:27
face2face - بیرمینگام - انگلیس
Jalal 50 تو توی بیرمنگهام چه غلطی میکنی بیسواد .نکنه کویین برات دعوتنامه داده.اتفاقا اونی که بیسواده تویی
‌پنجشنبه 13 آذر 1393 - 02:01
Razor - نیویورک - امریکا
به جرات میتونم بگم 90 درصد کسانی که آنتالیا و استانبول رو برای سفر انتخاب میکنند قشر متوسط به پایین جامعه هستند که پز خارجه رفته بودنشون رو با خرج 800 هزار تومن! به رخ در و همسایه و فک و فامیل بکشند. یکسری ها اینقدر بدبخت هستند که میرن پوشاک و جنس ترک رو هم با خودشون میارن بازاریابی و دستفروشی کنند که به قول خود خرشون خرج سفرشون رو در بیارن. وای که چقدر ایرانی بدبخت شده که میره دست فروشی آدامس فرش ترکیه رو توی واگن های مترو میکنه
‌پنجشنبه 13 آذر 1393 - 07:32
sahand11 - کلن - آلمان
abikaka - لندن - انگلستان. ---------ترکیش ایرلاین چهارسال متوالی بهترین ایرلارن اروپا شده با توطئه یک ملت روانی خراب نمیشه
جمعه 14 آذر 1393 - 01:46
عقاب سرخ - پاسارگاد - ایران
آتیلا عثمانی کپنهاک - دانمارک- تا کی‌ می‌خوای از تیر ترک‌های عثمانی بالا بری،?،انقد که تو خودتو واسه این تورک‌ها زبون نفهم عثمانی جر میدی اونا تورو اصلا داخل آدم حساب نمیکنن،کمی‌ غرور داشتن هم بد نیست ،بی‌ وطن آواره‌ و در بدر کوه و پشت کوه،.نون و آب این مملکت را میخوری اما واسه تورک‌ها خوش رقصی و پاچه خواری میکنی‌
جمعه 14 آذر 1393 - 16:54
Mova10 - ادینبورو - اسکاتلند
رامتین.پ - دورتموند - المان :اولا احمق خودتی ، دوماً بعضی‌ راه دیگی‌ جز پروا با ترکیش ندارن به هر دلیلی‌! . ترکا واقعا دزدن هیچ شکیم توش نیس
شنبه 15 آذر 1393 - 03:53
samavat - شیراز - ایران
sahand11 - کلن - آلمان. نمیدونم از زیر کدوم بوته عمل اومدی ولی حق نداری به ایرانیها توهین کنی غریبه.روانی هم خودتی و .....!!
شنبه 15 آذر 1393 - 21:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.