«چگونه نخستین جنگ هسته‌ای خاورمیانه آغاز شد»

نشریه آمریکایی پولیتیکو در روزهای اخیر که اوج مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود با انتشار یک داستان تخیلی، مشخصه‌های آینده‌ای را برای خوانندگان خود توصیف کرد که با هسته‌ای شدن ایران شاید به‌طریقی رقم بخورد.

این داستان که روز شنبه، اول آذر در صفحه نخست روزنامه آنلاین پولیتیکو منتشر شد، از آنجا اهمیت می‌یابد که نویسنده آن ماتیو باروز از اعضای موثر شورای اطلاعات ملی آمریکاست، نهادی که گزارش‌های پیش‌بینی کننده آن درباره آینده مورد توجه کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا قرار دارد.

«چگونه نخستین جنگ هسته‌ای خاورمیانه آغاز شد» عنوان داستان ماتیو باروز است که با عبور از تونل زمان، چگونگی به‌هم ریختن نظم کنونی جهانی را شرح می‌دهد. داستان با محوریت شخصیتی به نام جمیل خوری پیش می‌رود، پزشکی لبنانی و متعلق به خانواده‌ای پرنفوذ و قدیمی که ردپای برخی از اعضای آن را در ماجراهای جاسوسی خاورمیانه دهه‌ ۱۹۲۰ می‌توان یافت، دهه پس از جنگ جهانی اول که با فروپاشی امپراتوری عثمانی نظم تازه‌ای در خاورمیانه شکل گرفته و کشورهای عربی که از دل این نظم زاده می‌شوند.

در داستان ماتیو باروز نیز این بار جمیل است که نقش جاسوس را ایفا می‌کند، چهره‌ای که اکنون جا پای پدربزرگ خود گذاشته و ناآگاهانه به وقوع جنگ اتمی در خاورمیانه یاری می‌رساند.

ایده کلی نویسنده داستان این است که ایران اتمی شده و به سلاح هسته‌ای دست یافته و عربستان سعودی و اسرائیل، ناراضی و نگران از این رویداد، راه‌حل را در هجوم نظامی به ایران می‌بینند. این میان جمیل باید نقش جاسوس سازمان اطلاعات عربستان را بازی کند. در حقیقت، عربستانی که ناتوان از تدارک نظامی علیه ایران است به متحد قدرتمندی نیاز دارد که در این راه به آن تکیه کند و این متحد برخلاف آن‌چه تصور و پیش‌بینی می‌شود، آمریکا نیست بلکه اسرائیل است و جمیل رابط میان موساد و سازمان اطلاعات عربستان خواهد بود.

اما آمریکا جایگاه ویژه دیگری در داستان ماتیو باروز یافته که نسبت به وقوع جنگ و پیامدهای آن مدام هشدار می‌دهد و تلاش می‌کند نظم کنونی در خاورمیانه و جهان همچنان به‌هر طریقی حفظ شود. حتی آمریکا و ایران به یکدیگر نزدیک هم شده‌اند که این خود بهانه و دلیلی برای شکل‌گیری ائتلاف عربستان و اسرائیل می‌شود.

نویسنده اکنون که همه عناصر داستان را گردآورده، حالا دنبال نتیجه‌گیری‌ست. اگر عربستان و اسرائیل، زمانی ایران را در هم بکوبند، ایران چگونه پاسخی به آن می‌دهد و آیا این کنش و واکنش تنها منطقه خاورمیانه را متاثر از خود خواهد کرد یا ابعادی فراتر از آن خواهد داشت.

مرحله بعدی در طرح داستانی ماتیو باروز این است که ایران با سلاح هسته‌ای عربستان و اسرائیل را مورد هجوم قرار دهد. اسرائیل در این تهاجم تا حدی می‌تواند خود را حفظ کند، اما عربستان نه. با این حال اسرائیل هم صدمات فوق‌العاده‌ای از هجوم حماس و حزب‌الله لبنان و گروه‌هایی نظیر آن می‌بیند.

این میان فاجعه‌های انسانی بزرگی در ایران و عربستان به وقوع می‌پیوندد که ناشی از تشعشعات هسته‌ای است، چنان‌چه شمار قربانیان بر صدها هزار تن بالغ می‌شود. صحنه بین‌المللی هم دستخوش هراس و جنونی‌ست که مهارناپذیر می‌نماید. قیمت نفت به بشکه‌ای ۴۰۰ دلار صعود می‌کند. آمریکا که ناوگان خود را برای مصون ماندن از حملات هسته‌ای از منطقه فراخوانده، مجازات‌هایی اقتصادی علیه اسرائیل و عربستان درنظر می‌گیرد. مسکو تهدید می‌کند که اگر هر کدام  از طرف‌های درگیر تن به آتش‌بس ندهند، آنها را هدف حمله قرار خواهد داد.

در غیاب آمریکا، چین قدرت بیشتری در منطقه می‌یابد و ژاپن که از این امر احساس خطر می‌کند، رو به تولید سلاح هسته‌ای می‌آورد و این‌ها همه گوشه‌ای از سناریویی هستند که ماتیو بارز پیامبرانه از وقوع آن در آینده خبر می‌دهد، به سیاق همه داستان‌های آخرالزمانی که فروپاشی نظام مسلط جهان و برآمدن شر ناشی از این فروپاشی را تخیل می‌کنند.

 این نخستین بار نیست که داستانی در مورد درگیری هسته ای در خاورمیانه نوشته می شود.

 پل اردمن،  سال ۱۹۷۶، کتاب معروف و پرفروش «سقوط ۷۹» را نوشت. در این داستان شاه ایران که به تکنولوژی هسته ای دست یافته، قصد تصرف منطقه نفت خیز خاورمیانه و اعلام امپراطوری ایران را دارد. درگیری و انفجار اتمی در «سقوط ۷۹» موجب می شود که مناطق نفتی ایران، عربستان سعودی و کویت بیش از بیست سال قابل دسترس نباشند و دنیای غرب با بحران بی نظیری مواجه می شود.

+16
رأی دهید
-20

میو میو - تهران - ایران
نمی دونم باور کنم یا نکنم...در کل ایران فکر نکنم سلاح هسته ای داشته باشه ولی به شدت بر موشک های بالستیک کار می کنه که هم فرمول انفجاری بالایی داره و هم می خواهد دقت و برد آن افزایش دهد...محاله ایران از سلاح هسته ای استفاده کنه و ما هم سلاح هسته ای را حرام می دانیم...آنچه مهمه اگه قیمت نفت بین 400 الی 500 دلار افزایش پیدا کنه ضربه ای سنگین به اقتصاد جهان وارد می کنه و هم قیمت مواد سوختی در جهان بالا خواهد رفت مثلا قیمت بنرین ممکنه به 10 دلار افزایش پیدا کنه....پس می توان گفت در صورت وقوع جنگ و بالا رفتن قیمت نفت به 400 الی 500 دلار ایران می تونه اقتصاد غرب را فلج کنه!تجربه اقتصاد غرب در بالا رفتن قیمت نفت به شدت شکننده است.در صورت وقوع جنگ اسرائیل و عربستان بازنده جنگ خواهد بود و ایران پیروز جنگ!
جمعه 7 آذر 1393 - 11:02
mountainman - استکهلم - سوئد
هند رو فراموش کردید و روسیه نقش کم رنگی داره انگار هیچی نیست. اگه چین قدرتمند تر بشه اول پاکستان رو تقویت میکنه و با مهره ی پاکستان به هند حمله میکنه هند اینجا هیچ متحدی نداره. هند مجبور به استفاده از بمب اتم میشه. اینجا چین با جواب به حمله ی اتمی هند بهانه ی حمله به فیلیپین رو هم به دست میاره و به فیلیپین حمله میکنه. ژاپن یک درگیری کوچیک با چین انجام میده و جزائیر مورد مناقشه رو واگذار میکنه. چین رو دست کم نگیرید. من از چین میترسم.
جمعه 7 آذر 1393 - 13:38
میو میو - تهران - ایران
mountainman - استکهلم - سوئد:منم از چین میترسم لامصب روز به روز قدرتمندتر میشه...
جمعه 7 آذر 1393 - 17:38
کوروش مهری - یزد - ایران
میو میو - تهران - ایران. اینارو جدی گفتی یا شوخی؟نفت بشه 500 دلار؟؟؟فعلا داره میرسه به 50 دلار؟؟غرب فلج میشه؟؟چند کلاس سواد داری؟؟
جمعه 7 آذر 1393 - 17:43
hamed-irooni - سیستان - ایران
جنگ و نا آرامی در خاورمیانه از زمانی شروع شد که اسراییل رو آوردن، اگه اسراییل نمی بود یاسر عرفات نبود، هدف انقلاب غزه نمی شد و کلی گروه افراطی درس نمی شد
جمعه 7 آذر 1393 - 14:40
قیس - اهواز - ایران
هذیان تعریف کرده واسه اینکه غرب و کشورهای عربیه رو از ایران بترسونه فقط واسه خدمت به اسرائیل
جمعه 7 آذر 1393 - 18:05
قیس - اهواز - ایران
هذیان تعریف کرده واسه اینکه غرب و کشورهای عربیه رو از ایران بترسونه فقط واسه خدمت به اسرائیل
جمعه 7 آذر 1393 - 18:09
میو میو - تهران - ایران
کوروش مهری - یزد - ایران:سوادم خوبه...متن رو قشنگ بخون...در صورتی جنگ بشه و صادرات نفت قطع بشه قیمت نفت به 500 دلار خواهد رفت...اینم خود غربی ها میگن...
جمعه 7 آذر 1393 - 19:56
میو میو - تهران - ایران
hamed-irooni - سیستان - ایران:صد در صد همین بوده که کاش اتفاق نمی افتاد...
جمعه 7 آذر 1393 - 19:58
kawir - فرانکفورت - آلمان
نه هذیان است و نه داستان تخیلی بلکه بازگو کننده خوابی است که امریکا و غرب قبل از اینکه جنگ را در خاور میانه شروع کنند، برای خاورمیانه دیدن
جمعه 7 آذر 1393 - 19:53
روبرتو روسلینی - تهران - ایران
چیزی که کاملا مشخصه اینه که جمهوری اسلامی انرژی هسته ای رو برای توازن قدرت با اسراییل می خواد ولا غیر. و مطمعن باشید جنگ بین ایران و اسراییل اتفاقی هست که می افته و دنیارو وارد جنگ جهانی سوم میکنه...
شنبه 8 آذر 1393 - 01:02
کوروش مهری - یزد - ایران
میو میو - تهران - ایران-معلومه نه از اقتصاد چیزی سرت میشه نه از سیاست!!اون ممه رو لولو برد(بقول احمدی نژاد)!نفت تا زیر 50 دلار خواهد رفت...بزودی
یکشنبه 9 آذر 1393 - 17:45
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.