افشای یک سرقت علمی که «دانشگاه تهران» را لرزاند

به گزارش پارسینه، اگر داستان زندگی هلن کلر، نویسنده ناشنوا و نابینای آمریکایی را شنیده باشید، خواهید دانست که اتهام سرقت ادبی چه بر سرش آورد؛ داستان کلر البته مربوط به قرن گذشته است اما جالب خواهد بود بدانیم در دور و اطرافمان هنوز افراد زیادی با مدارک عالیه هستند که نه این داستان را می‌دانند و نه ترسی از سرقت ادبی و عواقبش دارند.

 هرچه سالهای سال درباره آفت های خرید و فروش پایان نامه و اثرات نامبارک آن بر اوضاع علمی کشور گفته شده و با بی توجهی مسئولان بازار علم فروشی به جای برچیده شدن، رونق گرفته، باز در به نظر در قبال داستانی که به تازگی افشا شده چیزی نیست؛ سرقت علمی گسترده توسط یکی از اساتید مطرح دانشگاه تهران!

داستان این بار پیرامون استادی نام آشنا و سرشناس بود که آوازه تخصصش مدت ها پیشتر مرزهای کشورمان را درنوردیده و نام وی را در میان اساتید برتر جهانی قرار داده بود تا به نظر برسد بعد از مدت ها چشم غربی ها یکی از مفاخر ایرانی را دیده و جا دارد که از جمیع جهات به خود ببالیم.

البته این تنها یک روی ماجرا بود، روی خوش ماجرا. روی ناخوش زمانی آشکار شد که کنجکاوی یکی از دانشجویان این استاد موجب شد برخی مقالات انگلیسی وی را در گوگل جست‌وجو نماید. از اینجا بود که پای مقالات و کتاب های نوشته شده توسط دیگران به داستان باز شد و بعد این مسیر اینقدر توسط چند تن دیگر پیموده شد که دست آخر معلوم شد استاد محبوب، سرقت علمی را به اعلی درجه رسانده است!



از اینجا به بعد، شهرت جهانی استاد موجب شد تا مشکل آشکار شده در قالب مقاله‌ای با عنوان «نمونه‌ای از سرقت ادبی گسترده» [سرقت ادبی را با نام های «دزدی علمی» و «انتحال» هم می‌شناسند] در یک سایت خارجی منتشر شده و نام دانشگاه تهران به نام استادی که نام و آوازه‌اش به تازگی مخدوش شده، سنجاق شود، چرا که این فرد استاد دانشگاه تهران بود.

البته استاد در خلال این افشاگری ایران نبود و در فرصت مطالعاتی در خارج از کشور به سر می‌برد و هنوز معلوم نیست چه واکنشی نشان خواهد داد اما دلایل گردآوری شده اینقدر دقیق و متقن است که برایش در دانشگاه تهران جلسه گذاشته‌ و احتمالا نتیجه آن را تاکنون به اطلاعش هم رسانده‌اند.

حالا برای خیلی ها ثابت شده که متون نوشته شده توسط استاد، متونی است که پیشتر توسط اساتید دیگری نوشته شده و جز پس و پیش کردن چند لغت و اصطلاح، افزودن مقدمه و کمی ویراستاری، رد دیگری از استاد در آنها نمی توان یافت؛ اما این فرد تنها استادی است که دست به چنین کاری زده و کارکردهای روز افزون اینترنت و قابلیت هایی چون جست‌وجوی اینترنتی یا امثال «گوگل بوکز» را در محاسباتش ندید گرفته است؟ آیا تنها فردی است که سرقت ادبی کرده و از مزایای تلاش دیگران بهره مند شده است؟

پاسخ به این سوالها نه تنها سخت به نظر نمی‌رسد، بلکه چه بسا خیلی هایمان مثال های خوبی برای گسترده بودن این اتفاق در ذهن داشته و ورای آن، بتوانیم تحلیلی درباره چرایی بروز و گسترده شدن هم ارائه دهیم. اینجاست که چرایی برخورد نکردن مسئولان ادوار مختلف با این تخلف جبران ناپذیر و حتی در دست نبودن برنامه‌ای برای مقابله با آن از این به بعد در قامت سوال بزرگتری آشکار خواهد شد که داستان اخیر می‌تواند بهترین مقدمه برای طرح آن از مسئولان باشد.

براستی چه زمانی وقت آن خواهد رسید که مسئولان تدبیری برای این موضوع بیاندیشند و مانع از آن شوند که مدرک گرایی، بهره بردن برخی از رانت های مختلف و سیستم پر اشکال ارتقای علمی افراد در جامعه اصلاح شده و بساط خرید و فروش و سرقت علمی و ادبی در کشورمان برچیده یا دست کم محدود شود؟!

«تابناک» در روزهای آتی ابعاد دیگر گسترش پدیده انتحال را بررسی خواهد کرد؛ به این امید که ابعاد مختلف ماجرا آشکار شده و در نهایت انشالله موجب شکل گیری اتفاقی مثبت در این باره شود.

+63
رأی دهید
-4

siavash2a - تهران - ایران
تقلب به همه جای کشور نفوذ کرده
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 17:06
asteroid - تهران - ایران
حالا که اسم طرف و تابلو کردین. اسم مقالشو گذاشتین و بعد اسم خودشو سانسور کردین؟ منم یه کم افشاگری می کنم دکتر م.ک.
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 17:01
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
این که در جامعه اسلامی طبیعیه! یارو خدا بیامرز! نمی دونست اکسفورد کجای کره زمین هست بعد با مدرک دیپلم ردی خاطرات دانشگاه اکسفوردشو تعریف می کرد!!!
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 16:59
caroline - تهران - ایران
پس چرا جرات کفتن اسمش رو ندارید!
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 18:13
razmandeh - استکهلم - سوئد
اشکالی‌ نداره ما ایرانیان عادت داریم ناراحت نمیشویم عذاب وجدان هم نخواهیم داشت !!! ۳۵ سال است همه چیزمان اینگونه است اینگونه یاد گرفتیم !!! تبدیل شده ایم به ۷۵ میلیون دزد همه از هم میدزدیم و روز میگذرانیم !!!
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 19:03
paksan - آمریکا - آمریکا
به نظر من ردپای اطلاعات سپاه میاد. اصلاً هر استادی که میره خارج برای مطالعات ترس اینا رو برمیداره و بهترین گزینه اینه که یه پاپوش درست کنند که از دانشگاه بیاندازندش بیرون وگرنه این چهارتا خط که چیزی رو مشخص نمیکنه! و به نظر من نام چون نام این استاد حسابی غلط انداز هم هست در کم کردن اعتماد مردم به قامیل ایشان نقش اساسی را دارد. به نظرمن این هم یک بخشی از جنگ خامنه ای بر علیه علوم انسانی است و حالا که با بازنشسته کردن و انگ زدن به استادها نتیجه نگرفتن در حال ساخت سناریوهایی هستند که با فشار رسانه هایی مثل تابناک که دروغ اساس کارشون هستش و رسانه های سپاه و.. کسانی را که احساس میکنند در علوم انسانی موثر هستند را حذف کنند وگرنه این مطالب نمی تونه زیاد محکم باشه و بیشتر برای ترساندن طرف هستش و به نظر میرسه خواسته هایی ازش داشتند که عملی نشده و حالا دارند تهدید میکنند. این اساتید هم که سیاسی نیستند و ترسو هستند و سریع میترسند
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 20:24
همسایه روبرو - مالمو - سوئد
تمام اینها نشان از موفقیت کامل جمهوری اسلامی در نابود کردن فرهنگ و ادب و هنر ما دارد. دستشان درد نکند ملت ما هم که مستعد برای راه‌های میانبر و یکشبه راه صد ساله و برو تا آخر
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 22:57
bita-gh - لیدز - انگلستان
فردا همین میشه رئیس دانشگاه تهران شایدم وزیر علوم
جمعه 7 آذر 1393 - 00:09
nasl sokhta - لندن - انگلیس
وقتی‌ رئیس جمهرمون دوکتراش را خریده چه اشکال داره استاد دنشگامون یه کم تقلّوب کند،کّل مملکت فاسد شده از برکت اسلام آخوندی
جمعه 7 آذر 1393 - 00:52
nasl sokhta - لندن - انگلیس
وقتی‌ رئیس جمهرمون دوکتراش را خریده چه اشکال داره استاد دانشگامون یه کم تقلّوب کند،کّل مملکت فاسد شده از برکت اسلام آخوندی
جمعه 7 آذر 1393 - 00:53
bamdadk - شیکاگو - آمریکا
paksan - آمریکا - آمریکا. با نظر شما موافقم دوست عزیز.
جمعه 7 آذر 1393 - 15:41
مه رزه نازار - مریوان - ایران
اره واقعا این هم مد شده.....یه پسر دانشجو رشته مکانیک داریم یه طرحی داده بود این اذرماه تموم شد یکی از این استاداش طرحش رو دزدیده بود نمیدونم این استاده چه کاره بودکسی جرات نمیکرد کاری براش بکنه این پسر بیچاره این سومین طرحش بود....الان این یه هفته نیومده دانشگا میگه دیگه حوصله دانشگا رو ندارم.....به همین سادگی....
جمعه 7 آذر 1393 - 22:40
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.