مردم عربستان سعودی پس از اتمام نفت چه می‌کنند؟

برخی شوخی می‌کنند که ممکن است به چوپانی برگردند

پس از پایان ذخایر نفت عربستان سعودی و کویت چه بر سر مردم آن کشورها خواهد آمد؟ هشتگی به زبان عربی بیش از یک میلیون بار برای بیان این نگرانی در شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است.

چندی پیش (اواسط نوامبر) جریان استفاده از هشتگ عربی با عنوان "شغل شما پس از تمام شدن ذخایر نفت... " ابتدا در عربستان سعودی و سپس در کویت به راه افتاد. شهروندان این دو کشور با استفاده از آن جوک و لطیفه می‌ساختند. اما در کنار شوخی اظهار نظرهای جدی هم در مورد آینده آنها پس از پایان ذخایر بزرگ نفت دو کشور مطرح می‌شد.

برخی از شهروندان سعودی بازگشت به یک زندگی ساده‌تر و احتمالا کار چوپانی را پیش بینی می‌کردند. برخی در مورد آینده کشورشان چندان خوشبین نبودند. به عنوان مثال یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته بود: "من بیکارم و یک میلیون نفر دیگر هم مثل من بیکارند. وقتی که نفت تمام شود از این که هست چقدر بدتر خواهد شد؟"

در عربستان سعودی با وجود ذخایر عظیم نفت بیکاری یک مشکل قدیمی است.

شاید یکی از دلایل تشدید حس بی اطمینانی به آینده در میان مردم عربستان سعودی، کاهش اخیر بهای جهانی نفت باشد که در ماه‌های اخیر به نازلترین قیمت در چهار سال گذشته سقوط کرده است.

البته این نکته به خودی خود روی میزان تولید و درآمد حاصل از نفت تاثیر نخواهد داشت و حقیقت این است که اگر زمانی ذخایر نفت به طور جدی رو به اتمام باشند بهای این محصول حتما افزایش خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۱ موسسه مالی سیتی گروپ در گزارشی هشدار داد که ذخایر نفت عربستان سعودی احتمالا تا سال ۲۰۳۰ به پایان خواهند رسید. بسیاری در خود این کشور معتقدند که عربستان سعودی برای مواجه شدن با این شرایط آمادگی ندارد.

یک شهروند عربستان سعودی در توییت خود نوشت: "می‌ترسم در آینده بگوییم که همه ثروت نفت را برای تجمل و رفاه مصرف کردیم و از آن برای پیشرفت‌های علمی که به نفع ما و نسلهای آینده باشد استفاده نکردیم."

صندوق بین المللی پول اخیرا از دولت عربستان سعودی خواست که کمتر هزینه کند و از ثروت خود به نحو بهتری برای دورانی که ذخایر نفت به پایان می‌رسند بهره برداری کند. طی چند سال اخیر دولت عربستان سعودی بودجه بیشتری را به خدمات و رفاه اجتماعی اختصاص داده و اکنون در حال اجرای طرح‌های بزرگ و پر هزینه‌ای برای گسترش و نوسازی زیرساخت‌های کشور است.

برخی از اظهارنظرها کمک‌های خارجی "سخاوتمندانه" حکومت عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفتند. یکی از معدود زنانی که در این مباحث شرکت کرده است نوشت: "به نظر من تمام کمک‌های مالی را که ما به کشورهای گوناگون داده‌ایم باید پس بگیریم. مردم عربستان برای استفاده از این پولها حق بیشتری دارند."

مردم عادی عربستان سعودی با وجود ذخایر عظیم نفت در این کشور در مورد وضعیت اقتصادی سالهای اخیر اظهار نگرانی کرده‌اند. در ماه ژوئیه ۲۰۱۴ مردم با استفاده از هشتگ "حقوق ما کفاف مخارج و هزینه‌ها را نمی‌دهد" دشواری‌های اقتصادی بعضی از خانواده‌ها برای تامین زندگی خود در این کشور ثروتمند را به بحث گذاشتند.

هراس و نگرانی از دورانی که نفت به پایان برسد به کشور همسایه یعنی کویت نیز سرایت کرده، هر چند جمعیت این کشور بسیار کمتر است. کویتی‌ها نیز با استفاده از این هشتگ روی شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرده اند. یکی از شهروندان کویتی نوشت :"از خدا می‌خواهم که چنین روزی را نبینم چون نسل فعلی نمی‌تواند خودکفا باشد."

+51
رأی دهید
-8

siavash2a - تهران - ایران
نفت هیج پیشرفتی نمیاره.مدیریت شرط اول موفقیته.نمونش ژاپن ترکیه کره
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 17:08
bineshaan - لندن - انگلیس
تا جایکه من میبینم و تو انگلستان میدونم این اعراب آنقدردر بخشهای مالی ٬ ساختمان و سرویس در غرب سرمایه گذاری کردند که در صورتیکه بخش زیادی از اقتصاد اروپا نابود بشه انوقت باید به فکر پول غیر نفتی باشند. سرمایه های اعراب تو غرب که بخش قابل توجهی اش دولتی هست تو ۱۵ سال گذشته چند برابر قیمت پایه رشد داشته.
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 17:18
azadeh11 - آمستردام - هلند
نفت که تمام بشود ایرانیها چیکار می‌کنند؟؟ به کجا میرسیم...خدا راهم کند.
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 17:47
pedram hosseini - بولونیا - ایتالیا
اصلا جای نگرانی نیست . میلیونها رائر هر سال به عنوان توریست وارد عربستان میشوند با یک برنامه ریزی صحیح میتوان از این محل درامد کسب نمود .
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 18:35
iiparsaii - هانوفر - آلمان
پس از پایان نفت عربستان مشکل زیادی ندارد چرا که خران بسیاری هستند که از تمام دنیا برای حج به اونجا بروند٬ اما کشور های شبیه ما بیچاره میشوند و اقصادشون شبیه اقتصاد پاکستان خواهد شد.
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 18:40
دوستدار - استهکلم - سوئد
باوجود این همه زیارتگاه در عربستان سعودی باور نمیکنم عربهای ساکن در عربستان از اینکه روزی نفتشان اتش نه گیرد و به فروش نرسد ترسی به خود راه دهند. فروش نفت عربستان به اندازه زیارتگاهایشان سود ندارد. هرساله ملیونها نفر از سرتا سر کشورهای دنیا با هم جمع میشوند که به سفر حج برزوند و کلی چ. ول خرج میکنند و کلی وسایل میخرند که به عنوان هدیه باخود به کشورهایشان ببرند.
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 18:45
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
بهتر نیست ببرسیم مردم کشور ما نیز جه کار خواهند کرد؟ من به کرات از همین اعراب این سوالها را برسیدم ولی انها با افتخار میکویند بیشه بدرانمان را دنبال میکنیم و ا از قول بزرک مرد امارات مرحوم شیخ زاید این است که نفتی که غیرت جوانان ما را نابود کند و یا مانع جلوکیری از ریختن خون یک عرب نشود برای ما اهمیتی ندارد ,بنابر این بین بول و افسار کسیختکی و فقر و زندکی شرافتمندانه ما فقر و شرافت را انتخاب میکنیم .اما سوال اینجاست ملت ما جه خواهد کرد مردمانی که خود را سوار بر عرش طاووس میبیند و نزاد برستی و خود بینی مانع دیدن حقیقتشان میشود و این که زیر ساختار کشور در حال نابودی و نیروهای مسلح ما به شدت فرسوده هست بس ما که برکشتن به جوبانی و کشاورزی بدرانمان را عار میدانیم باید جه کنیم؟؟؟
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 19:39
karaji - گتنبرگ - سوئد
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی جان کوچ می‌کنیم به امارات !!
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 20:41
raha1984 - هامبورگ - المان
هیج با اون چندتا سنگ که وسط صحرای برهوت گذاشتند و به سند ۶ دنگش رو به نام خداوند بزرگ کرده اند همانطور که تا الان سر یک مشت بدبخت خرفت بیسواد رو تا حالا کلاه گذاشتند به این کلاهبرداری ادامه میدهند !! این بیچاره ها غافل از اینکه خانه خدا در قلب هر انسان هست میرن و دو دستی دار و ندارشون رو تحویل یک مشت کلاش شکم گنده پابرهنه میدن !!
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 20:45
harrp - وین - اتریش
اتفاقا این مسئله هست که نه‌فقط در عربستان بلکه در تمام کشوریی که نون سر سفرهشون فقط با نفت و مصرف کننده هستن هم اتفاق خواهد افتاد، البته از همین الان اون عربهای معروف به گوش درازه بیابون، واسه خودشون کلی‌ زمین و کار خآنه مختلف تو آفریقا و آمریکا جنوبی خرید کردن دقیقا مثل پول دارای چینی‌ که به آفریقا حمله کردن و اونجا کلی‌ کارخونه و واحد تولیدی زدن آخرشم بر چیس made in china می‌زنن روش .
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 21:28
paksan - آمریکا - آمریکا
بهتره بگیم معاویه زمان و سپاه چه خواهد کرد؟ عربستان حتی بدون سرمایه گذاریهاش در پتروشیمی و کلی سرمایه گذاری دیگه در بورسها و صنایع مهم دنیا سالانه بصورت گارنتی و رزرو شده سالی 30-40 میلیون توریست داره واسه مکه و مدینه! توجه کنید حتی اگر بگیم نفری فقط 1000 دلار خرج کنند این کشور اصلاً نیازی به نفت نداره مثل همین الان که نفت پول خورد هستش فقط برای ذخیره کردن و طرحهای صنعتی و اقتصادیشون. ولی ما چی؟!!
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 21:34
paksan - آمریکا - آمریکا
عربها در تصمیم گیری هاشون نشون دادن که مدیریتشون بهتر از ماست. الان قیمت نفت رو ببینید، احمدی نژاد و سپاه طی 8 سال با تهدید به بستن تنگه و چنگ و دندان قیمت نفت رو مثلاً بردند بالا ولی نگاه کنید وضعیت طوری شد که آمریکا بزرگترین مصرف کننده تبدیل شده به یکی از بزرگترین تولید کننده ها که سال آینده دیگه نیازی به نفت خاورمیانه نداره!؟ این یعنی آمریکا دستش بازه به هر حکومتی در خاورمیانه و بخصوص ایران حمله کنه و قیمت نفت هیچ تغییری نکنه! ولی احمدی نژاد و خامنه ای نفهمیدن و الان هم نمیفهمند.بستن تنگه تبدیل به رویا شد عربستان طی سالهای گذشته توان این روداره که نفتش رو از دریای سرخ صادرات کنه و قطر و امارات و کویت هم می تونند بدون تنگه هرمز از مسیر لوله نفت رو ببرن اونطرف تنگه .پس تنگه پشم داره میشه فقط عراق و ایران می مونه که بستن تنگه روی عراق هم خنده دار شده چون نفت شمال عراق که راهش رو به شمال باز کرده یعنی نفت شیعه ها میمونه!؟ به این میگن عقل کل .
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 21:39
leila leila - گوتنبرگ - سوئد
سوسمار پروری ، یک محمد جدید دیگه و صدور دین مبینش به کشورهای دیگه نترسید گشنه نمیمونن
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 22:52
agha_ehsan - تهران - ایران
تا وقتی سالانه اون همه آدم برای حج میان کشور شما و پولهاشونو به جیبتون می ریزند نگران چیزی نباشین
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 23:35
shana - خ - ایران
عربستان مگه چقد جمعیت داره ؟حتا فرشایی که ایرانیا می بافند به امید اونروزی که برن زیارت برای عربستانیا سرمایه غیرنفتیه
جمعه 7 آذر 1393 - 00:24
Omidjaber - سایتاماکن - ژاپن
فوقش میان ایران چاه می گنند تو ایران کار زیاده.
جمعه 7 آذر 1393 - 00:50
اردشیر مقامی - وادوز - لیشتن اشتاین
iiparsaii - هانوفر - آلمان- فکر می کنی تعداد این خران به تعداد ایرانی هایی که هر سال به ایران سفر می کنند باشه ؟ ایرانیانی که زمانی پناهنده بودن!
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 22:21
mehrbaran22 - هال - انگلستان
سلطنت طلب-ابوظبی. اولا اون چیزی که سوارش میشن اسب مراد هست ثانیا پر طاووس ضربالمثله. من نمیدونم عرش طاووس رو از کجا آوردی گمونم زیادی با عربا پریدی زبونت برگشته. ضمنا به تاریخ تمدن رجوع بفرمایید میفهمید پدران ما وقتی نفت نبود چجوری راه شاهی و چاپار و .. میساختن و دنیا رو اداره میکردن. اتفاقا پیشه پدران ما مایه افتخارمونه. اون طفلکها میدونن .. نیستن به همونم راضین ولی ما ایرانیها مغروریم بهترین متخصصها رو از ناسا گرفته تا گوگل داریم . باهوشیم و بش می‌بالیم اگه ما نبودیم همین یه ذره آبرو هم برای اسلام کی میآورد. کدوم اماراتی یا عربستانی دانشمندی چیزی تحویل داده. برو عموجان کشکت رو بساب عقاب رو از پروندن نترسون. هروقت نفت تموم شد و روسیاهی به ذغال موند تازه موقع سر بلند کردن ماست.
جمعه 7 آذر 1393 - 03:01
Neda02 - اتاوا - کانادا
سوسمار می‌خورن!
جمعه 7 آذر 1393 - 05:07
سرسره - اهواز - ایران
کاربران محترم فراموش نکنید که خطر بزرگی که اینده اعرابو تهدید میکنه فرهنگ عقب مانده اونهاست که هنوز زنهای متعدد وبچه های زیاد براشون مایه افتخاره هرچقدرهم مدیریت ودرامد دلشته باشن بلاخره یکروز جمعیتشون که اغلب بیسواد وعلاقه ای به علم ودانش اموزی ندارن به مرز انفجارمیرسه حداقل بخش بزرگی ازمردم ما به پوچ بودن وبیفایده بودن دستورات مذهبی پی بردن ونیروی متخصص هم دارند فقط اونچه که ندارند یک حکومت ملی وایرانیست
جمعه 7 آذر 1393 - 07:15
سرسره - اهواز - ایران
کاربران محترم فراموش نکنید که خطر بزرگی که اینده اعرابو تهدید میکنه فرهنگ عقب مانده اونهاست که هنوز زنهای متعدد وبچه های زیاد براشون مایه افتخاره هرچقدرهم مدیریت ودرامد دلشته باشن بلاخره یکروز جمعیتشون که اغلب بیسواد وعلاقه ای به علم ودانش اموزی ندارن به مرز انفجارمیرسه حداقل بخش بزرگی ازمردم ما به پوچ بودن وبیفایده بودن دستورات مذهبی پی بردن ونیروی متخصص هم دارند فقط اونچه که ندارند یک حکومت ملی وایرانیست
جمعه 7 آذر 1393 - 07:16
cobalt3 - کرج - ایران
حداقل این عربها رابطه اقتصادی و سیاسی خوبی با دنیا بویژه با ابر قدرتها دارن و سرمایه گذاری زیادی انجام دادن اما اگه در آمد نفت تموم بشه ما موندیم و یه دنیا دشمن با چند دوست قحطی زده که باید شکم اونارم سیر کنیم والا ممکنه حمله کنن و خود ما رو بخورن.
جمعه 7 آذر 1393 - 09:14
biparva-jan - تهران - ایران
نفتشون تموم بشه از بین میرن. ایران تو تحریم نفتی به حیات خودش ادامه داده و بدون نفت هم ادامه میده. ایران کشوریه پر از منابع طبیعی.
جمعه 7 آذر 1393 - 12:10
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
آی کیو مردم بیشتر کشورهای عربی از ایران بالاتره اونا هر کاری کردن ما هم می کنیم منبع میخواین ......اینترنت رده بندی ای کیو
جمعه 7 آذر 1393 - 16:57
قیس - اهواز - ایران
نفتش تموم بشه سیمان داره نفتش تموم بشه خاک حاصل خیز داره نفتش تموم بشه گاز داره نفتش تموم بشه طلا داره ولی حیف که دزد زیاد هم داره.
جمعه 7 آذر 1393 - 18:39
سرسره - اهواز - ایران
mehrbaran22-هال-انگلستان- حرفات کاملا درسته هموطن عزیز ولی دربرابر مردم ایران یک سد بزرگ هست یعنی همین حکومت اخوندی وسگهای هار سپاهی وبسیجی
شنبه 8 آذر 1393 - 03:34
Kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
mehrbaran22 - هال - انگلستان ،،،دوست عزیز نازت و برم. ایول. خوب به هیکلش ،، زدى! ،سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی،،،،به قول رضا مارمولک برو خودت رو أب بکش. برو،
شنبه 8 آذر 1393 - 09:37
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.