درمان شکستگی استخوان با کمک نانوذرات

محققان برای ترمیم استخوان‌های شکسته و جراحی شده، راهکاری بدون درد و کم‌هزینه را یافته‌اند که می‌تواند روند بهبود استخوان آسیب‌دیده را سرعت ببخشد.

براساس گزارش گیزمگ، زمانی که استخوانی دچار شکستگی شدید می‌شود، و یا پروتزی به استخوان پیوند زده می‌شود، برای اطمینان یافتم از روند ترمیمی استخوان به جراحی پیوند استخوان نیز نیاز خواهد بود، روندی که طی آن باید از بخشی دیگر از بدن تکه‌ای استخوان برداشته و به منطقه مورد نظر پیوند زد، جراحی که بسیار دردناک و آزاردهنده است و محرک‌های مکانیکی مورد نیاز برای ادامه روند احیای بافت استخوانی در دوره درمانی پس از جراحی،‌ درصورتی که بیمار ناتوانی حرکتی داشته‌باشد، دردسرساز خواهند بود.

محققان دانشگاه‌های کیله و ناتینگهام برای رفع این مشکل راه‌حلی یافته‌اند. این محققان دریافته‌اند با پوشش دادن نانوذرات مغناطیسی با استفاده از پروتئینها و هدایت این ذرات با استفاده از امواج مغناطیسی به سوی محل آسیب دیده می‌توان سلول‌های بنیادین را تحریک کرد تا بافت آسیب‌دیده را سریعتر ترمیم کنند.

بهترین روند ترمیمی برای استخوان‌هایی که برای درمان آنها از تکنیک گرَفت یا پیوند استفاده شده‌است، حرکت و ورزش است، به این شکل پیوند‌های فیزیکی و تحریک‌های مداوم مکانیکی استخوان‌های پیوند زده شده منجر به ایجاد سیگنال‌های بیوشیمیایی، آزاد‌سازی هورمون‌ها، احیای سلول‌های بنیادین، رشد بافت‌ها و دیگر روند‌ها می‌شود و آسیب‌دیدگی ترمیم می‌شود.

اما درصورتی که بیمار دچار محدودیت حرکتی یا دیگر مشکلاتی از قبیل نقص استخوان بندی باشد، روند ترمیم کند و پیچیده می‌شود و معمولا درمان موفقیت‌آمیز نخواهد‌بود. اما نانوذرات پروتئینی می‌توانند مواد مورد نیاز برای ترمیم را بدون نیاز به جراحی مستقیما به‌سوی منطقه آسیب‌دیده هدایت کنند. در این شیوه با هدایت مغناطیسی ذرات می‌توان تمامی فرایند‌هایی که در تکنیک محرک مکانیکی از آنها نام برده‌شد را با آزاد‌سازی پروتئین‌های محرک رشد در بدن ایجاد کرد.

آزمایش‌هایی که روی استخوان حیوانات انجام گرفته نیز نشان می‌دهند این  تکنیک جدید بدون ایجاد فشار مکانیکی روند بهبود استخوان‌های آسیب‌دیده را سرعت می‌بخشد.

+20
رأی دهید
-0

دوستدار - استهکلم - سوئد
خدا کند اینطور باشد که استخوانهای شکسته شده امان را بتوانند بدین روش ترمیم دهند.
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 10:44
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.