آملی لاریجانی کاهش سانتریفیوژها را به معنای عقب‌نشینی هسته‌ای دانست

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران روز چهارشنبه، پنجم آذر، با انتقاد از خواسته غرب برای کاهش سانتریفیوژهای ایران تاکید کرد که پذیرش این خواسته به معنای عقب‌نشینی هسته‌ای است.

مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ که روزهای اخیر و در آستانه مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق جامع، اوج گرفته بود به نتیجه مطلوب طرفین منجر نشد و از این رو تصمیم به تمدید ۷ ماهه مذاکرات گرفته شد.

آقای لاریجانی اما آمریکا و غرب را متهم می‌کند که با «زیاده‌خواهی‌های خود» مانع دستیابی به توافق جامع اتمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رئیس قوه قضاییه ایران اظهار داشت: «نگاه زورگویانه غرب به‌ویژه آمریکا در تمام مراحل و مسیر مذاکرات وجود داشته است؛ چنانکه در برخی مراحل می‌گفتند ۵۰۰ سانتریفیوژ داشته باشید بعد می‌گفتند هزار یا دو هزار سانتریفیوژ داشته باشید و متأسفانه برخی‌ها در داخل نیز با این زورگویی غربی‌ها همراه می‌شدند.»

پیش از این یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نقل از عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، گفته بود که آمریکا تنها موافق چهار هزار سانتریفوژ فعال در ایران است.

مقامات آمریکا تاکنون این اظهارات را تایید یا تکذیب نکرده‌اند، اما صادق لاریجانی می‌گوید که اساسا ایران نباید تن به کاهش سانتریفیوژها بدهد.

وی اظهار داشت: «عقب‌نشینی از حقوق هسته‌ای ملت در واقع عقب‌نشینی از عزت و استقلال ملت ایران است و کاستن از تعداد سانتریفیوژ‌ها در واقع تنها یک عقب نشینی مادی نیست، بلکه آثار معنوی زیادی دارد که مربوط به عزت، بزرگی، استقلال و خودباوری ملت ایران می‌شود.»

به گفته او، آن‌چه غرب در مذاکرات اتمی با ایران طرح کرده «زیاده‌خواهی» است و پذیرش آن مانند واگذاری بخشی از خاک کشور خواهد بود.

مقامات ایران پیش از این وجود ۲۰ هزار سانتریفیوژ در کشور را تایید کرده‌اند که از این میان حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ فعال است.

+5
رأی دهید
-63

Azadikhah - تكسل - هلند
رژیمی که بر صورت زنان اسید می پاشد و ملت خود را سرکوب می کند نباید به بمب اتمی دست پیدا کند
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 22:03
Ramin-cph - کپنهاگ - دانمارک
وای خدا، ادم اصلا باورش نمیشه که اخوند دوزاری که نه میدونه اتم چیه نه سانتریفوژ، داره چه واسه خودش جولان میده. از این مردک پوفیوز بپرسیدفرمول شیمیایی اورانیم چیه، اگه جواب داد... !! که عمرا بتونه. اینتشتن اینقدر ادعا نداشت که اینا دارن.
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 21:57
abdolmalek - رامسر - ایران
آقای لاریجانی چرا نسبت به سهم ٥٠ درصدی قانونی ایران نسبت به دریای مازندران، فروختن خاک حاصلخیز به دول عربی و اجاره زمین های کشاورزی به دولت قطر هیچ واکنشی نشون نمی دن وکاملا ازشون چشم پوشی میکنن؟؟؟!!!اینا نمی تونن واقعیتو درک کنن. معلومه که آمریکا زور می گه چون قدرت و تواناییشو داره. هیچ وقت آدم یه گوسفندو نمی بینه که به خدا اعتراض کنه چرا گرگ دندون و پنجولای تیزی داره. به نظر من بهتره آقای لاریجانی و امثال ایشون برن بررسی کنن که چه عواملی باعث شده که آمریکا به اینجا برسه ولی ایران اینطوری ذلیل و توسری خور باشه. بهتره که بجای نقد گرگ یاد بگیریم که گوسفند نباشیم..
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 23:32
paksan - آمریکا - آمریکا
تو چه کاره هستی ؟
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 00:29
رستگار501 - برن - سویئس
تو این رژیم از بسیجی و اذان گو گرفته تا بالا همه فضول کارهای دیگران هستند ، این سه برادر بیسواد دیوانه لاریجانی ها نه از اعضای هیت انرژ اتمی هستند نه عضوی از طرف وزارت امور خارجه برای حل مسله اتمی ، ولی مدام فضولی و انتقادهای ابلهانه میکنند. یکی نیست به این سه ابله بگه آخر کارتونه .
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 02:05
cardenas - تهران - ایران
اون روز فرو ریختن حکومت تون آخ دیدن داره، آخ دیدن داره..................آخ دیدن داره.
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 07:21
united-iran - آکلند - نیوزیلند
چرا این مقامات رژیم هر جا به نفعشان است نام ملت را میبرند، مگر این رژیم منفور در جهان ملت خودش را هم آدم حساب میکند!!! در این قضیه هسته‌ای یک بار نشده نظر ملت ایران را بپرسند که آیا این انرژی خطرناک و گران قیمت هسته‌ای را میخواهند یا نه، ولی هر جا میرسند هی میگویند حقوق هسته‌ای ملت، تمام سرمایه ها و ثروتهای ایران را فدای این انرژی گرانقیمت هسته‌ای کردید.
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 07:23
kamran631 - لیون - فرانسه
سیاست خارجی‌ حکومت جهل و جنون اونقدر خوب بوده، که قیمت نفت در سقوط آزاد، امروز به ۷۳ دلار رسیده. مثل اینکه باید فاتحه سید علی‌ گدا ولی‌ وقیح, و حکومت منفورش رو خوند ....
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 14:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.