دانشگاه آمریکایی تکزاس آرشیو ادبی مارکز را خریداری کرد

 آرشیو ادبی گابریل گارسیا مارکز، حاوی مهمترین دست‌نوشته‌های او، به کتابخانه دانشگاه تکزاس منتقل می‌شود. دوستداران مارکز از یاد نبرده‌اند که نویسنده‌ی نامدار آمریکای لاتین از منتقدان جدی ایالات متحده بود.

دانشگاه ایالت تکزاس در اوستین اعلام کرد که آرشیو ادبی گابریل گارسیا مارکز را خریداری کرده است. این آرشیو گرانقدر حاوی ده دست‌نوشته‌ی کامل رمان‌های نویسنده بزرگ است، از جمله دست‌نویس رمان معروف "صد سال تنهایی" که شاهکار مارکز خوانده می‌شود.

مارکز در سال ۱۹۸۲ جایزه نوبل ادبی را دریافت کرد. دست‌نوشته‌ی متن سخنرانی او در مراسم دریافت جایزه نوبل نیز در میان آثار آرشیو دیده می‌شود.

آرشیو ادبی مارکز، دستاوردهای بیش از ۵۰ سال خلاقیت مارکز را در بر دارد، از جمله حدود دوهزار قطعه از نامه‌نگاری‌های بیشمار او با دوستان نامداری مانند گراهام گرین، گونتر گراس، کارلوس فوئنتس و پابلو نرودا.

در آرشیو همچنین اسنادی هست که از دوستی نزدیک مارکز با فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا، پرده بر می‌دارد. آرشیو ادبی مارکز به مرکز "پژوهشی هری رانسم" در کتابخانه دانشگاه تکزاس منتقل می‌شود. بیل پاورز، رئیس دانشگاه تکزاس، خریداری این مجموعه ادبی پراهمیت را افتخاری برای کتابخانه اوستین دانست.
 


گلبرگ‌های رز بر "تربت‌دان" گابریل گارسیا مارکز در مراسم وداع با این نویسنده نامدار کلمبیایی. او در ماه آوریل امسال در ۸۷ سالگی درگذشت



در "مرکز رانسم" خزانه پراهمیتی هست که در آن دست‌نوشته‌های نویسندگان بزرگی مانند خورخه لویس بورخس، ویلیام فاکنر و جیمز جویس نگه‌داری می‌شود.

آثار برخی از برندگان پیشین جایزه نوبل مانند سموئل بکت، تی اس الیوت، ارنست همینگوی و جان اشتاین‌بک، نیز در این مرکز محفوظ است.

به دیار "دشمن"

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر فرهنگ کلمبیا این معامله را خسرانی بزرگ برای کشورش دانست. رئیس کتابخانه ملی کلمبیا نیز از این که آرشیو ادبی مارکز به امریکا می‌رود، ابراز تأسف کرد، اما آن را "از نظر مالی قابل‌فهم" دانست.
اعضای خانواده مارکز گفته‌اند که در این زمینه هیچ تماسی از جانب دولت کلمبیا با آن‌ها گرفته نشده است.

مارکز که ماه آوریل گذشته در ۸۷ سالگی در مکزیک درگذشت، متولد کلمبیا بود، اما بیشتر زندگی را دور از میهن خود گذراند.

او از نظر سیاسی به عقاید چپ گرایش داشت، از نظام سوسیالیستی حمایت می‌کرد و سال‌هایی از زندگی خود را در کشورهای "سوسیالیستی" (سابق) گذراند.

برخی از منتقدان ادبی و دوستداران آثار مارکز، این را "طنز تاریخ" دانسته‌اند که اکنون دست‌نوشته‌های نویسنده‌ی نامدار آمریکای لاتین به سرزمینی تعلق می‌گیرند که او آن را زیاد دوست نداشت و همواره با نگاه انتقادی به آن نگاه می‌کرد.

+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.