درخشان:مگر مرده باشم که استقلال 6 گل به پرسپولیس بزند!/به عالیشاه گفتم ببازیم، پدرت را درمی‌آورم!

حمید درخشان می گوید 3 سال در پرسپولیس وقت می خواهد تا بتواند این تیم را جام‌ باران کند.

مجید جلالی در موردش می‌گوید: «یکی از بهترین مربیان ایران است. در کلاس‌های مربیگری هم از لحاظ فنی یک سر و گردن بالاتر از بقیه بود و اگر تیم‌های بزرگتری به او اعتماد می‌کردند، مثل دوران بازی نامی بلندآوازه‌تر در مربیگری هم پیدا می‌کرد...»

زیاد ذهن خودتان را خسته نکنید! صحبت از حمید درخشان است که در سخت‌ترین مقطع از دوران فعالیتش به سر می‌بُرد اما بزرگ‌ترین چالش زندگی حرفه‌ای خود را با پیروزی پشت‌سر گذاشت.

استقلال یک - پرسپولیس 2

نه ما، نه شما و نه هیچ مربی و کارشناسی نمی‌توانست برد این پرسپولیس را پیش‌بینی کند. قد و قواره این پرسپولیس مشخص بود اما همین جمع بی‌ادعا با مربیگری حمید درخشان کاری کردند کارستان!البته درخشان به عنوان مربی همواره در تقابل با استقلال موفق بوده و با این پیروزی حساس آمار فوق‌العاده‌ای برجای گذاشت؛ 8 بازی، 4 برد و 4 مساوی!او امروز مرد تیترهاست. حسابی روی بورس است و ما هم 16 ساعت پس از سوت پایان دربی هفتاد و نهم، میزبان او در تحریریه بودیم.

درخشان خوش‌قول و سر وقت رأس ساعت 12 دیروز (دوشنبه) به دفتر ما آمد و روبه‌روی ما نشست و یک دل سیر حرف زد. آن هم در حالی که تلفن همراهش آرام و قرار نداشت(!) و مرتب زنگ می‌خورد.

* ( به شوخی) آقای درخشان، وقتی ترکیب استقلال را دیدیم، با خودمان گفتیم شاید پرسپولیس 6تایی شود!

(به شوخی جواب می‌دهد) مگر من مرده باشم که استقلال به پرسپولیس 6 گل بزند!

* اما قبول کنید که با یکی از ضعیف‌ترین پرسپولیس‌های تاریخ به مصاف استقلال رفتید.

لطفاً این حرف را نزنید. بچه‌های پرسپولیس ثابت کردند اسم، فوتبال بازی نمی‌کند. بازیکنان من سنگ تمام گذاشتند. همه خوب بودند و آنچه در تمرینات مرور کرده بودیم را در زمین به اجرا گذاشتند. این پرسپولیس ضعیف‌ترین نبود بلکه بی‌ادعاترین پرسپولیس تاریخ بود!

* می‌خواهیم به بعد از سوت پایان بازی برویم؛ تلفن همراه شما چند تا زنگ خورد؟

وحشتناک! اگر اغراق نباشد بالای 2 هزار تماس داشتم و اگر اشتباه نکنم نزدیک 600 یا 700 پیامک! از سرتاسر ایران به من و پرسپولیس لطف داشتند و شرمنده‌ام که نتوانستم جواب همه را بدهم. همین جا از همه این عزیزان و دوستان عذرخواهی و در عین حال تشکر می‌کنم.

* خاطرتان هست چه کسی اولین تماس را با شما گرفت؟

راستش را بخواهید اولین تماس را خودم با همسرم گرفتم که تبریک گفت و باعث خوشحالی‌ام شد اما در جواب سؤال شما باید بگویم اولین تماس را آقای سیاسی رئیس هیأت مدیره پرسپولیس گرفت.

* ولی می‌گویند سران باشگاه پرسپولیس در صورت شکست مقابل استقلال شما را برکنار می‌کردند.

این هم زاییده تخیل برخی‌هاست! آقای سیاسی که همواره از من حمایت می‌کرد و جناب منتقمی هم بارها اعلام کرد درخشان در صورت باخت هم در پرسپولیس می‌ماند. این شایعات را کسان دیگری به راه انداختند!

* چه کسانی؟!

همان آقایانی که پول خرج کردند،‌ آدم اجیر کردند تا درخشان زمین بخورد در حالی که غافل از این بودند که یکی آن بالا مرا دوست دارد. خداوند داشت به همه این افراد می‌خندید.

* اسم نمی‌آورید؟

نه، نیازی به اسم بردن نیست. خیلی‌ها این آقایان را می‌شناسند.

* بگذریم! آقای درخشان، ‌به منزل که برگشتید، جشن هم گرفتید؟

(با شور و شعف خاصی) آن هم چه جشنی! پدر همسرم به اتفاق دو تا از دوستانم منزل ما مهمان بودند. اتفاقاً کیک هم خریده بودند و جای همه‌تان خالی! تا ساعت 2 نصفه شب جشن گرفتیم و شادی کردیم. عجب شب به یاد ماندنی‌ای بود.

* قبل از دربی توی دل شما را خالی نکردند؟

خیلی‌ها حرف از باخت و شکست زدند اما من به خودم و بازیکنانم ایمان داشتم. از سه هفته قبل گفته بودم دربی را می‌بریم و شکی هم نداشتیم!

* ببخشید یک مقدار سؤالات ما پراکنده است ولی مهدی طارمی می‌گفت بین دو نیمه به بازیکنان خود گفته‌اید که بازی را 2 بر یک می‌بریم! درست است؟

گفتم که بچه‌ها را باور داشتم.

* (حرفش را قطع می‌کنیم) اما برخی از بازیکنان فعلی پرسپولیس را حتی خبرنگاران به چهره نمی‌شناسند!‌آن وقت با این پرسپولیس، بردن استقلال...

بازیکنان ما ثابت کردند خواستن، توانستن است و کاری کردند کارستان. تیم حریف 6 ملی‌پوش داشت اما همان‌طور که گفتم بردن دربی به اسم و رسم نیست.

* استقلالی‌ها به شدت نسبت به نحوه قضاوت داور اعتراض داشتند و روی سایت باشگاه هم نوشتند پرسپولیس به کمک جهانبازی پیروز دربی شد!

(از جایش برمی‌خیزد و از ما می‌خواهد در صورت امکان صحنه‌های مشکوک بازی استقلال و پرسپولیس را از طریق کامپیوتر برایش به نمایش بگذاریم و بعد از دیدن تصاویر می‌گوید): بفرمایید این سند و مدرک! گل صادقی که آفساید بود. یک پنالتی ما روی مهدی طارمی را نگرفتند و آن‌گاه چنین حرفی می‌زنند؟!

* آنها اعتقاد دارند نامه‌نگاری پرسپولیس به فدراسیون و اعتراض به انتخاب جهانبازی در قضاوت بازی تأثیرگذار بود.

این هم از آن حرف‌هاست! مگر با نامه ما جهانبازی را عوض کردند؟ مگر این داور به نفع ما سوت زد؟ نیمه اول باید تیموریان را اخراج می‌کرد. من معمولاً درباره داوری اظهار نظر نمی‌کنم اما از دقیقه 70 به بعد کلاً جهانبازی به نفع استقلال سوت زد. حالا من نمی‌گویم عمدی بود بلکه سهوی اتفاق افتاده است اما دیگر این فرافکنی‌ها پذیرفتنی نیست. بهتر است دوستان باخت را بپذیرند و دنبال بهانه نگردند.

* توقع دارید بعد از این برد به شما لقب «متخصص دربی» بدهند؟

نه، به من نگویید متخصص دربی! همه ارکان پرسپولیس از آقایان سیاسی و منتقمی گرفته تا حسین عبدی، امامی‌فر، باقری و سایر همکارانم و به ویژه بازیکنان زحمتکش ما در این برد شیرین سهیم بودند.

* امروز که در عرش سیر می‌کنید، آن روزی را به یاد می‌آورید که سر تمرین پرسپولیس رفتید، هو شدید و از در پشتی درفشی‌فر از ورزشگاه خارج شدید؟

همان زمان هم می‌دانستم آن عده طرفدار پرسپولیس نیستند. از آنها هم دلخوری ندارم چون اجیر شده بودند تا به حمید درخشان اهانت کنند و امیدوارم پولی که گرفته بودند، ‌حلال‌شان باشد!

* فضای ورزشگاه آزادی پس از پایان دربی چطور بود؟

خجالت می‌کشم وقتی به یاد آن لحظه‌ها می‌افتم. معذرت می‌خواهم این حرف را می‌زنم. یکی دست من را می‌بوسید، آن یکی به پایم افتاده بود و تشکر می‌کرد و همه اینها باعث شد تا شرمنده محبت این هواداران شوم. یک هواداری از سنندج آمده بود و می‌گفت می‌دانید ما چقدر این سال‌ها زجر کشیدیم؟ آنجا فهمیدم ما خیلی بدهکار این طرفداران هستیم. این قسط اول ما بود که به طرفداران پرداخت کردیم و ان‌شاءا... در آینده بدهی خود با این عزیزان را تسویه خواهیم کرد.

* حمید درخشان پس از این پیروزی دلچسب چه انتظاری از مسئولان پرسپولیس دارد؟

(پس از مکثی طولانی) مسئولان که مختارند هر تصمیمی بگیرند اما درخواست من از آنها این است که به حمید درخشان هم 3 سال وقت بدهند تا تیم را آن‌طوری که دوست دارم ببندم و فرصت کافی هم داشته باشم. آن‌گاه پرسپولیس را جام‌باران می‌کنم!

* در نیم‌فصل می‌توانید چند بازیکن جذب کنید؟

6 بازیکن که احتمالاً 3 یا 4 بازیکن خارجی هم در میان آنها خواهند بود البته فعلاً فقط توانستیم رضا خالقی‌فر را از راه‌آهن بگیریم که بازیکن بسیار تکنیکی و قابلی است.

* ما که بازی را دیدیم، نمایش محسن بنگر را خیلی پسندیدیم. او در دفاع بود، ‌در حملات مشارکت می‌کرد و با استفاده از تجربه بالایش بازی خوبی ارائه داد. نظر شما چیست؟

محسن که ماه بود! البته همه خوب بودند و همین جا خطاب به کروش اعلام می‌کنم حق محسن بنگر پوشیدن پیراهن تیم ملی است.

* حتی با وجود سیدجلال حسینی و پژمان منتظری؟!

من احترام خاصی برای این دو بازیکن قائلم اما اعتقاد دارم محسن بنگر می‌تواند بازیکن فیکس تیم ملی باشد و امیدوارم کارلوس کروش که نشان داده شناسنامه بازیکن برایش مهم نیست، محسن را هم ببیند.

* اسم این دربی را می‌توان معجزه گذاشت؟

(کمی به او برمی‌خورد) چه معجزه‌ای؟! ما زحمت کشیدیم. در تمرینات عرق ریختیم و گل‌هایی زدیم که از قبل تمرین شده بود. ما می‌دانستیم از دربی چه می‌خواهیم و کاری به حریف هم نداشتیم که از چه بازیکنانی سود می‌برد یا اینکه چقدر مهره اسمی دارد!

* ولی شنیدیم ترکیب پرسپولیس را با رسانه‌ای شدن بازیکنان اصلی استقلال تغییر دادید.

هرگز! از اول هم قرار بود با همین ترکیب به میدان برویم. باور کنید!

* شنیدیم در دقیقه 73 وقتی ضربه آکروباتیک مهدی طارمی به تیر دروازه استقلال خورد، بر سر خود کوبیدید و صحنه بعدی که منجر به گل محمد نوری شد را ندیدید!

یک لحظه ناراحت شدم که چرا آن ضربه زیبا گل نشد. شاید اگر ضربه مهدی گل می‌شد، قشنگ‌ترین گل دربی رقم می‌خورد و به همین خاطر توی سر خودم زدم اما گل محمد نوری را هم دیدم.

* شنیدیم در حین بازی با رضا حقیقی هم جر و بحث کردید؟

عجبا! شما به زور می‌خواهید بین ما دعوا بیندازید!

* نه،‌آخر در طول بازی اخباری مبنی بر درگیری لفظی شما با رضا حقیقی و محسن بنگر منتشر شد.

اولی را قبول ندارم اما بر سر محسن بنگر فریاد زدم که چرا باید حواس خط دفاعی به خروج رضا حقیقی از زمین باشد و غافلگیر شوید؟ محسن به هر حال بازیکن باتجربه خط دفاعی است و این صحبت‌ها در طول بازی طبیعی است.

* به امید عالیشاه بعد از اخراج از زمین چه گفتید؟

(با صدای بلند می‌خندد) به امید گفتم اگر ببازیم، پدرت را درمی‌آورم... در رختکن امید به من گفت ببخشید، معذرت می‌خواهم!

* و شما چه گفتید؟

هیچی! گفتم معذرت که به درد ما نمی‌خورد. اگر گل می‌خوردیم و 10 نفره می‌باختیم چی؟!

* به هر حال کاپیتان تیم هم بعد از گلزنی چنین کاری کرد. از عالیشاه جوان که انتظاری نمی‌رود.

حالا که بازی تمام شده و رفته پی کارش! اما یک لحظه خودتان را جای  محمد نوری و امید عالیشاه بگذارید. هرکس در دربی گل بزند، ‌لذت خاصی دارد و می‌خواهد به نوعی خودش را تخلیه کند.

* یعنی اعتراف می‌کنید که محمد نوری و امید عالیشاه حق داشتند پس از گلزنی پیراهن خود را درآورده و کارت زرد بگیرند؟!

بله، ‌شما نمی‌دانید چه فشاری را این بچه‌ها متحمل شدند. خیلی دوران سختی را پشت سر گذاشتند و باید تا حدود زیادی به آنها حق داد.

* علی پروین جمله جالبی دارد و می‌گوید که دربی را ببر و 6 ماه قدم بزن! آیا شما هم الان چنین حس و حالی دارید؟

من حمید درخشان از این دربی‌ها در عمرم زیاد دیدم. چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی... ولی قبول دارم که این دربی خیلی متفاوت بود.

* بین دو نیمه چه نکات فنی و تاکتیکی را به بازیکنان خود گوشزد کردید؟

عرض کنم خدمتتان که گفتم توان شما از لحاظ بدنی و حتی تاکتیکی بالاتر از حریف است. اگر خودتان باشید و همان کارهایی که در تمرینات می‌کنید را در نیمه دوم اجرا کنید آن گاه می‌توانید 2 بر یک برنده باشید. به امید عالیشاه هم گفتم چرا آن لحظه که محمدرضا خان‌زاده اورلب کرد توپ را به او ندادی؟ (می‌خندد و ادامه می‌دهد) حتی تهدید کردم که امید اگر یک بار دیگر تکروی و اشتباه کنی تو را می‌کشم بیرون!

* مثل این که طفلکی امید عالیشاه هم مهرزاد معدنچی تیم درخشان است؟!

نه، نه! (دوباره تأکید می‌کند) چون می‌دانم توانایی‌های امید عالیشاه بالاست و از چه پتانسیلی برخوردار است و به همین خاطر می‌خواستم به نوعی او را برای ارائه بازی بهتر تحریک کنم. اتفاقاً همین جا از قول من بنویسید که می‌دانستم امید یک کاری می‌کند و باید این طوری به او انگیزه می‌دادم.

* جالب است. نقطه قوت استقلالی‌ها ضربات ایستگاهی است اما پرسپولیس روی این دو ارسال به گل رسید!

برای چندمین بار می‌گویم که ما این گل‌ها را تمرین کرده بودیم و می‌دانستیم از کجا باید به استقلال ضربه بزنیم!

* البته روی ارسال خسرو حیدری که از قبل هم اسلحه برنده استقلال محسوب می‌شد گل خوردید.

باور کنید یک لحظه حواس بچه‌های ما به بیرون رفتن و مصدومیت رضا حقیقی پرت شد. روی یک ارسال ساده و در میان آن همه مدافع، سجاد شهباززاده ضربه زد و توپ گل شد در حالی که نباید آن گل را می‌خوردیم. ما می‌دانستیم خسرو حیدری نقطه قوت حریف است و برای مهار او هم برنامه داشتیم اما از جای دیگری خوردیم و غافلگیر شدیم.

* فکر می‌کنیم علیرضا منصوریان هم خیلی از برد پرسپولیس ناراحت شده باشد چراکه شما عنوان بهترین مربی هفته را از سرمربی جوان و موفق نفت تهران گرفتید!

(به شوخی) پرسپولیسی‌ها این جوری هستند و غافلگیر می‌کنند! اما از شوخی گذشته منصوریان هم جزو مربیان جوان و خوب کشورمان است که از اخلاق نیکویی بهره می‌برد و هفته بعد هم با یک لشکر مصدوم و محروم باید به مصاف تیم آنها برویم!

* آقای درخشان، ‌شب قبل از بازی با استقلال بیشتر به صورت خصوصی با کدام بازیکن حرف زدید؟

با تک‌تک بچه‌ها به صورت خصوصی حرف زدم ولی از آنجایی که محمد نوری کاپیتان پرسپولیس و بزرگتر بچه‌ها بود با او بیشتر صحبت کردم. ضمن آن که همین جا باید از دکتر خانبانی هم تشکر کنم. او را به عنوان یک روانشناس خبره به هتل المپیک دعوت کردم که با حرف‌هایش خیلی به ما کمک کرد و اعتماد به نفس بچه‌ها را بالا برد.

* زمانی که دانستید مصدومیت پیام صادقیان جدی است و دیگر نمی‌توانید در دربی از او استفاده کنید چه حالی به شما دست داد؟

به هر حال طبیعی بود که یک مقدار ناراحت شدم اما وقتی خوب فکر کردم دیدم ما مدت‌ها پیام را نداشتیم و بد هم بازی نکردیم. البته صادقیان می‌تواند همیشه به تیم کمک کند و مهره مؤثری باشد به شرط آن که از لحاظ بدنی و فکری توأمان خودش را آماده کند.

* راستی علی پروین هم با شما تماس گرفت؟

بله علی‌آقا لطف کرد، با من تماس گرفت و تلفنی تبریک گفت.

* دقیقاً می‌توانیم بپرسیم علی‌آقا در این گفت‌وگوی تلفنی از چه عباراتی استفاده کرد؟

بارک‌ا...! حمید دمت گرم که همه را شاد کردید. جا دارد از علی‌آقا به عنوان بزرگتر پرسپولیس و همه ما تشکر کنم که واقعاً یک پرسپولیسی واقعی است و این موضوع را همواره ثابت کرده است.

* بی‌تعارف در نیمه دوم و لحظاتی که از حریف عقب افتادید و استقلال هم حمله می‌کرد از شکست سنگین احتمالی نترسیدید؟

(بلادرنگ) نه! ترس در قاموس من و بازیکنانم جایی ندارد. ما در آن لحظات هم به برد فکر می‌کردیم. حالا می‌خواهید باور کنید یا نکنید!

* سوشا مکانی در پرسپولیس می‌ماند؟

صددرصد! ما در سه جام درگیر هستیم و به عنوان نماینده فوتبال ایران به لیگ قهرمانان آسیا می‌رویم و به هر دو دروازه‌بان خودمان احتیاج داریم. اتفاقاً من چند جا خواندم که به اشتباه نوشته بودند سوشا مکانی با تیم گرم نکرد یا از دستور مربیان تمرد کرد در حالی که او هم گرم کرد. هم روی نیمکت نشست و هم بیشتر از همه بازیکنان پس از گلزنی ما شادی کرد و نیمکت ما را به‌هم ریخت. من نمی‌دانم چرا دوستان علاقه دارند از این طریق برای پرسپولیس حاشیه درست کنند!

* بی‌تعارف از این به بعد رفتار حمید درخشان با بازیکنان خاطی و معترض متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود؟

(با قاطعیت) از این به بعد هر کس جیک بزند نابود است. دیگر می‌دانم چه برخوردی کنم! البته تأکید هم می‌کنم همه ما باید تابع قوانین باشگاه بوده چون من مربی و بازیکنان پول حرفه‌ای می‌گیریم و باید رفتار حرفه‌ای داشته باشیم.

* آقای درخشان احتمال دارد در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی باز هم به استقلال بخورید. از این تقابل واهمه ندارید؟!

اولاً که معلوم نیست ما یا استقلال به نیمه نهایی برویم. ثانیاً استقلال باید به اصفهان برود و با یک پرسپولیسی دیگر به نام یحیی‌ گل‌محمدی طرف شود که سابقه خوبی از این تقابل دارد. ثالثاً فوتبال که ترس ندارد!

* می‌دانیم عجله دارید و می‌خواهید سر تمرین بروید. امروز هم که بازار گل و شیرینی و قربانی کردن گاو و گوسفند در درفشی‌فر داغ است... حرف ناگفته‌ای ندارید؟

اتفاقاً یکی از علاقه‌مندان پرسپولیس می‌خواهد 10 گوسفند قربانی کند! از شما بابت دعوت و پذیرایی سپاسگزارم و در انتها می‌خواهم از قول من خطاب به هواداران پرسپولیس بنویسید که حمید درخشان دست همه‌تان را می‌بوسد و شرمنده محبت شماست.

+56
رأی دهید
-32

janahi - دبی - امارات عربی
این اقا هم حالا تقی به توقی افتاده و شانس باهاش یاری کرده که دقیقه 90 توپ استقلالیها گل نشد و بعد از گل اول هم پنالتی مسلم برای آبی ها گرفته نشد . فکر میکنه شق القمر کرده دانش و سطح مربیان ایرانی و بی جنبه بودنشون مثال زدنیست . کی روش با همین بازیکنان کره را برد . اما قلعه نوعی به پرسپولیس بی ستاره باخت این ضعف مربیان ایرانی را میرسونه و غرور کاذبشان .
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 06:50
اصحاب کهف - بروکسل - بلژیک
نمیدونم چرا توی این همه موج منفی برضد درخشان،من ازش خوشم میاد و اعتقاددارم که پرسپولیس رو میرسونه به جایگاه همیشگیش یعنی اولی.شک ندارم با شناختی که از تفکرات و دانشش دارم،اینگونه خواهدشد.فقط باید بهش فرصت معمول و معقول رو داد و با دو سه تا نتیجهء بد،اخراجش نکرد.حالا 3 سال نه،ولی تازه سال بعد،تیمش تیم میشه.همون پرسپولیس هجومی و چشم نواز که در 20 دقیقهء اول بازی،کار حریفش رو ساخته بود خلاص!
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 07:42
chiko - توکیو - ژاپن
تو که بابا خیلی‌ وقته جنازه شدی خبر نداری،،اصلا کّل تیمتون جنازه هست،،مگه اینکه پرویز سوبله چوبله بیاد زنده بودن و زندگی‌ کردن رو بهتون یاد بده....۴۴۴۴
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 09:38
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.