"تجاوز در بستر زناشویی" و سکوت قانون

۲۵ نوامبر روز بین المللی مبارزه با خشونت علیه زنان است. لیلا علی کرمی، وکیل دادگستری به مناسبت این روز مقاله ای برای صفحه ناظران درباره روابط جنسی در بستر زناشویی نوشته است.

خشونت علیه زنان، علی رغم بسیاری از موضوعات دیگر که تعلق به یک جغرافیای خاص دارد، مرز و محدوده ای نداشته و یک پدیده جهانی است. پدیده ای است که در اشکال مختلف جسمی، روحی، روانی و اقصادی رخ می نماید و حوزه خصوصی و عمومی زندگی زنان از هر قشر و طبقه که باشند را در بر می گیرد.

«تجاوز در بستر زناشویی» یکی از انواع خشونت علیه زنان است که علاوه بر جسم، روح و روانِ زن را نیز نشانه گرفته و صدمات جبران ناپذیری به بار می آورد که سلامت زنان و به تبع آن سلامت خانواده و جامعه را هم به خطر می اندازد. علی رغم هشدارهای سازمان ملل و جامعه بین المللی به لزوم توجه دولت ها به این مساله هنوز در بسیاری از کشورها از جمله ایران قانون خاصی برای ممنوعیت تجاوز در بستر زناشویی وجود ندارد.

در قانون مجازات اسلامی سخنی از تجاوز شوهر به همسر نیست و بالتبع مجازاتی هم برای چنین عملی در نظر گرفته نشده است. به طور کلی قانون کیفری ایران در این مورد ساکت است. اما قانون مدنی راهی دیگر در پیش گرفته و تمکین را از وظایف زن دانسته است. تمکین در معنای خاص آن انجام وظایف زناشویی از طرف زن است. یعنی هر وقت شوهر اراده کرد، زن بایستی نیازهای جنسی وی را، حتی بر خلاف میل باطنی خودش، برآورده کند.

دردناکتر آنکه در قشرهای سنتی جامعه بسیاری از زنان، خود نیز از پدیده تجاوز زناشویی نا آگاهند، از اینرو علی رغم درد و رنج جسمی و روحی، خود را به دست شوهر می سپارند و ظاهرا نیز مشکلی پیش نمی آید. چرا که اصولا فرد ناراضی در این رابطه یعنی زن، حقی برای خود در ابراز ناراحتی اش نمی بیند.

اما مشکل جایی بروز می کند که زن متوجه می شود لزومی به تن دادن به خواسته های جنسی شوهرش ندارد. در چنین مواقعی مشکلات روحی منجر به مقاومت جسمی هم می شود و بدن زن مقاومت می کند، امری که موجب بروز و یا تشدید خشونت های جسمی، روحی و کلامی توسط شوهر می شود.

آسیبی که به زن در این نوع از خشونت وارد می شود بسیار جدی است. در واقع تجربه تجاوز از طرف کسی که زمانی دوستش داشته و به هر دلیلی اکنون این حس از دست رفته، بسیار رنج آور است. در این نوع تجاوز شوهر قدرت، نفوذ فردی، اجتماعی و روانی خود را به کار می گیرد تا با همسرش که به هر دلیلی، راضی به برقراری رابطه جنسی نیست، نزدیکی کند.

تفاوت فیزیکی زن و مرد در برقراری رابطه جنسی، لذت و ارضای جنسی، نقش اساسی در «تجاوز در بستر زناشویی» دارد چرا که زن می تواند بدون آنکه تمایل جنسی داشته باشد مورد استفاده جنسی قرار گیرد در حالی که این امر در مورد مردان وجود ندارد.

تجاوز زناشویی در برخی از جوامع از جمله ایران بنا برباورهای مذهبی، سنتی، قواعد نانوشته اجتماعی و قوانین نوشته شده تبعیض آمیز، رنج مضاعفی را بر زنان تحمیل می کند. در این جوامع زنان به دلایل مختلف از جمله «حفظ آبرو» نه توان بازگویی درد و رنج ناشی از تجاوز همسر را دارند و نه می توانند از آن فرار کنند. بلکه در برخی موارد به خاطر فشارهای آشکار و پنهان فردی، خانوادگی و اجتماعی که در اطراف آنها وجود دارد راهی جز تن دادن به انجام به اصطلاح «وظایف زناشویی» ندارند. جلوگیری از آسیب رساندن به کودکان، ترس از ایجاد خشونتِ بیشتر ناشی از ترک رابطه با شوهر متجاوز، عدم امنیت مالی و ترس از آبرو از دیگر عواملی است که زن را مجبور به ادامه رابطه ای می کند که جسم، روح و شخصیت انسانیش را از بین می برد.

اما چرا مردان علی رغم خواست و رضایت همسرشان با او همبستر می شوند؟ خشم، افسردگی، حسادت های عاشقانه یا غیرت منفی مردان، سلطه گری، نداشتن اعتماد به نفس، وابستگی کاذب و عدم آگاهی از خواسته های زن از جمله عواملی هستند که روانشناسان برای انجام چنین عملی از طرف مرد بر می شمارند.

در ایران آمار مشخصی از میزان تجاوز زناشویی وجود ندارد اما شاید بتوان به جرات ادعا کرد که نبود آمار و قوانین بازدارنده دلیلی بر عدم توجه به این مساله مهم است.

سابقه قانونگذاری و جرم انگاشتن «تجاوز در بستر زناشویی» به دهه هفتاد میلادی بر می گردد. برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ قانون ممنوعیت تجاوز زناشویی در ایالت داکوتای جنوبی در آمریکا به تصویب رسید. تا پیش از این دوره، طبق آموزه های دین مسیحیت شوهر به خاطر وادار کردن همسر قانونی خود به برقراری رابطه جنسی مقصر شناخته نمی شد زیرا فرض بر آن بود که زن و مرد با عقد ازدواج بر مقاربت جنسی توافق کرده اند. تا سال ۱۹۹۳ میلادی تمام ۵۰ ایالت آمریکا تجاوز زناشویی را جرم دانستند. در ۲۰ دسامبر همان سال اعلامیه منع خشونت علیه زنان به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید.

بدین ترتیب برای اولین بار خشونت علیه زنان و مصادیق آن در یک سند بین المللی مورد توجه قرار گرفت. کشورهای مختلف از جمله ایران در امضای این سند حضور داشتند. درهفدهم دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی، ۲۵ نوامبر را به عنوان روز بین المللی از بین بردن خشونت علیه زنان نامگزاری کرد و از دولت ها، سازمان ها و نهادهای غیر دولتی خواست هر ساله در این روز اقداماتی برای آگاهی عمومی از این مساله انجام دهند. متعاقبا در سال ۲۰۰۶ بود که دبیر کل سازمان ملل از پیگرد قانونی تجاوز زناشویی در ۱۰۴ کشور، خبر داد.

سال ۲۰۱۱ ناوی پیلای در سمت کمیسیار عالی حقوق بشر، با اشاره به ارتباط نقض حقوق بشر زنان با جنسیت و نقش باروری آنها اعلام کرد که در بسیاری از کشورها زنان متاهل نمی توانند روابط جنسی با همسر خود را رد کنند .... او همچنین اذعان داشت که تضمین کنترل کامل زنان بر بدن خود اولین گام مهم برای دستیابی به برابری حقوقی زن و مرد است. تعیین زمان، نحوه و انتخاب فرد دلخواه برای ایجاد رابطه جنسی و همچنین تولید مثل از اساسی ترین ملزومات زندگی شرافتمندانه برای زنان است.

علی رغم اقدامات صورت گرفته در سطح بین المللی هنوز مساله «تجاوز در بستر زناشویی» توجه کافی همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به خود جلب نکرده است. ایران از جمله کشورهایی است که چه در زمینه فرهنگ سازی و چه در حوزه قانونگزاری و حمایتی، نه تنها اقدامات چشمگیری انجام نداده، بلکه سعی در پاک کردن صورت مساله داشته است.

قابل ذکر است که با انکار مساله «تجاوز در بستر زناشویی» و نادیده گرفتن آن، نمی توان این خشونت ویرانگر را از بین برد. قطعا بسیاری از زنان ایرانی هستند که این نوع خشونت را تجربه کرده و در نبود قوانین حمایتی چاره ای جز کتمان مساله و گریستن در خلوت خود نداشته اند. بنابراین مواجهه با واقعیت و پیدا کردن راه حل مناسب چاره کار است.

بایستی تحقیقات میدانی توسط نهادهای مسئول در این مورد انجام شده تا زمینه قانون گذاری موثر فراهم شود. وجود خانه های امن و ایجاد واحد های مشاوره اختصاصی در این مورد به طور خاص برای زوجین، اطلاع رسانی و بالا بردن سطح آگاهی جامعه می تواند از جمله اقداماتی باشد که از ترویج این نوع خشونت جلوگیری کند. در کنار این اقدامات بر عهده قانونگزار ایرانی است که خشونت خانگی به طور عام و تجاوز زناشویی به طور خاص را از جمله مصادیق مجرمانه به حساب آورده و مرتکب چنین عملی را به دست قانون بسپارد.

+127
رأی دهید
-11

pedram hosseini - بولونیا - ایتالیا
بالطبع صحیح است نه بالتبع
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 15:38
باور عمیق - قم - ایران
خط به خط این نوشتار آنجایی که مربوط به بررسی قوانین و احکام اسلام بود نامربوط و آغشته به کذبیات بود . در هیچ کجا از قوانین اسلام مجوز برقراری رابطه بدون رضایت همسر صادر نشده است . مرد به هیچ عنوان مجاز به اجبار زن به تمکین خاص (برقراری رابطه ) نیست . هرگونه عمل خشونت آمیز از قبیل ضرب و شتم و یا حتی دشنام از دیدگاه اسلام مستحق دیه و قصاص میباشد .
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 15:58
Shahin.Orel - تهران - ایران
نویسنده ظاهرا فراموش کرده , یادی از اسلام بکنه ! در اسلام تمکین وظیفه زن تلقی میشه , و وظیفه داره حتی در بالای شتر عضو جنسی خودشو در اختیار ارباب شرعی بزاره , نمیشه مسلمان بود و دم از مدنیت هم زد . اول این کلای شرعی رو به انسان مدنی تبدیل کنید , بعد در انتظار قوانین مدنی باشید ! شاید از بیشتر زنان ایرانی اگه بپرسی , ارائه سکس به همسر رو وظیفه خود بدونن , حالا برای این قشر بی سواده , نامتمدن , بازگو کردن اینکه در داکوتای جنوبی قانون چیه کمکی میکنه ؟ خیر ! تنها بالا رفتن کیفیت فرهنگی این آدم ها از طریق آموزش هست که کمک به متمدن شدن قوانین میکنه . نمیشه لچک به سر کرد و تمکین نکرد !
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 15:53
azadeh11 - آمستردام - هلند
مرد غریبه تجاوز میکننه. زن بدبخت را میکشنند .اعدام می‌کنند ..همیشه مقصر زن هست.. وای به حال زنی‌ که ازدواج‌ کرده. و شوهرش با کتک و ...و،،و،، این زن بدبخت را مجبور می‌کند..؟؟؟
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 17:30
marineboy - لس انجلس - امریکا
وقتی برابر شرع من درآوردی اعراب حجازی هزار سال پیش قانون میگذارند، باید هم فساد و تجاوز در جامعه فوران کند.
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 17:46
SAMOSHOMA - منچستر - انگلستان
بابا اینا به بچه‌ها و مردان هم راهم نمیکنند چه برسه به زنانه بد بختشان. زور گیری پایه و اساس اسلامه.
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 18:22
leila leila - گوتنبرگ - سوئد
pedram hosseini - بولونیا - ایتالیا . شما اصل مطلب رو رها کردید نشستید غلط دیکته می‌گیرید؟
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 19:22
iran e azad - هورتن - نروژ
وقتی‌ برخی‌ انسان نما پافشاری میکنند که بر اساس قوانین در ۱۴ قرن پیش زندگی‌ کنند، حقوق مسلم نیمی از جامعه کاملا زیر گرد و غبار زمان پایمال و له‌ میشود.
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 20:42
arzoye ensaniat - استکهلم - سوئد
این روان مثلا شناسان،با برداشت غلط از کتابها ی روانشناسی غرب،بچه‌های ایران را خراب کردن حالا نوبت زنهاست، در آینده اگر شوهر بخواد کاری کنه که زن آماده نباشه،زنگ میزنه پلیس ۱۱۰،واقعا که فمنیست‌ها بجای ارزش دادن بزن تمام ارزش‌های زن را به کثافت کشیدن،کی‌ ۳۰ سال پیش ارزش زن اینقدر پائین بود.
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 21:32
*پسر شجاع* - تهران - ایران
راستش من موندم رابطه ای که با علاقه و عشق دو طرف نباشه چه لذتی داره؟!
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 22:44
دوستدار - استهکلم - سوئد
زنی که توان جنسی ندارد یا علاقه ای به ارتباط جنسی با شوهرانشان ندارند یا به دکتر مراجعه کنند یا از شوهرانشان جدا شوند. خیلی از خانمها ایرانی و غیره ایرانی هم هستند که سنشان از 40 سال به بالا رفته به دنبال شوهرهای خیلی خیلی جوان تر ار خودشان هستند و خیلی هم خرج میکنند تا به پسرهای ازدواج کنند که 20 سال از خودشان جوان تر هستند. خیلی از خانمها هم هستند , با وجود اینکه متاهلند و دارای فرزند هم می باشند حاضرند برای به دست اوردن شوهر جوان ریسک این را کنند که از شوهر و بچه هایشان جدا شوند .
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 00:02
truck driver - سیدنی - استرالیا
ولی یک حالی میده زنو تو تختخواب بزنی، پس گردنی، بعدم بری بپری رو کاناپه تا فنرش دراد و پرده اتاقم بگیری دماغتو باهاش پاک کنی، من یه چی میدونم که میگم ، حتما امتحان کنید
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 05:53
bita-gh - لیدز - انگلستان
دوستدار - استهکلم - سوئد چرا به این مساله بر عکس نگاه نکنیم آقائی از همسرش جدا میشود با زنی‌ هم سنّ دخترش شاید به مراتب کمتر ازدواج می‌کند اصلا نه یک مرد مجرد ۴۰ ساله با یک دختر ۲۰ ساله ازدواج می‌کند هیچ کس هم قضاوت و انتقادی نمیکند خیلی‌ این جریان عادیست خوب حالا اگر بر عکس شود چرا برا شما جماعت غیر عادیست ؟خوب یک زنی‌ جدا شده با یک مرد جوان‌تر ازدواج می‌کند کجایش غیر عادیست ..
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 01:04
سرسره - اهواز - ایران
باورعمیق-قم-تو معلومه که حتی کتاب قرانو درست وحسابی نمیخونی ؟ به صراحت درکتاب شما نوشته شده که درصورت عدم تمکین با نصیحت واگر قبول نکرد با کتک مجبورش کنید ای مردای مسلمان -بدترین نتیجه این تجاوز علاوه بردرد ورنج زن احتمال به دنیا اومدن یک بچه نا خواسته بدبختی میشه که باید یک عمر تاوان هوس بیجای پدرشو بده- فقرو کمبود محبت وهزارکوفت دیگه چون معمولا این رفتارهای وحشیانه در حق زنان درخانواده های کمسوادوفقیرومردسالار اتفاق میوفته
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 08:25
دوستدار - استهکلم - سوئد
bita-gh - لیدز - انگلستان ! شما هم راست میکی . ولی غیر عادی بودنش این است , زنانی پیدا میشوند و همیشه شکایت از این میکنند که در حالیکه توان و تحمل جنسی ندارند شوهرانشان به زور با انها عمل سیکس انجام میدهد. تا به حال مردی را ندیده ام شکایت کند و بگوید همسر جوانم یا همسن و سالم به زور عمل سیکسی را با من انجام میدهد. در هر حال این برای من خیلی تعجب اور است چرا زنانیکه شوهر خیلی جوانتر از خودشان را دارند شکایتی از رابطه جنسی با همسرانشان ندارند و حتی خیلی هم راضی هستند که زود زود با شوهران جوانشان عمل سیکس انجام دهند.
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 12:07
باور عمیق - قم - ایران
سرسره - اهواز - ایران .. نه عزیز دلم .. کاملا اشتباه میکنی .. صد در صد اشتباه میکنی . به ولله صد در صد اشتباه میکنی . اگر دلت خواست اون آیه مد نظرتو بنویس تا واست توضیح بدم چرا و چطوری داری اشتباه میکنی
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 12:42
shahramareia - تهران - ایران
وقتی زنی با رضایت با کسی ازدواج میکند تجاوز یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. مگر زن از رابطه جنسی لذت نمی برد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. نویسنده بهتر است برود غاز بچراند . در جایی که به زنی تجاوز شود سکس لذت بخش نیست اما زن و شوهر که با دوست داشتن ازدواج کرده اند وقتی با لطافت باشد از تمام شیرینیهایدنیا برای دوطرف لذت بخش خواهد بود. مگر میشود که همسر لذت نبرد انوقت مرد از رابطه لذت ببرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. وقتی اوج لذت میرسد که هر دو طرف لذت ببرند . چگونه است که اینقدر فیلم پرونو میسازید تازه اسمی هم از تجاوز نیست و همه اش لذت است انوقت شوهر با زنش میشود تجاوز؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!1
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 14:20
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
باور عمیق - قم - ایران. جالبه که از سرسره میخوای برات آیه بیاره، ولی صحبت شتر و کشتزار و تمکین از شاهین رو زیر سیبیلی رد میکنی!! آیه ٣٤ سوره نساء، بقره ٢٢٣. امام صادق (ع) می فرماید:” زنی خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد حق مرد بر زنش چیست؟ فرمود: به در خواست (جنسی) مرد پاسخ دهد و اگر چه (زن) بر روی شتر باشد”. امام باقر(ع) نیز از پیامبر اسلام (ص) نقل می کند که حضرت به زنان فرمود: ” برای این که مردانتان را از زناشویی منع کنید، نمازتان را طولانی نکنید”. در روایت دیگری امام صادق (ع) به این عمل زنان و عواقب آن اشاره می کند و می فرماید: ” زنی که شوهرش را در خوابگاهشان معطل کند و راضی به عمل زناشویی نشود تا این که مرد به خواب رود، تا وقتی که مرد در خواب است ملائکه آن زن را لعنت می کنند. ( کافی،ج ۵، ص ۵۰۷ و ۵۰۸). .منتظر تفسیر و ماله کشی ٤٧٩ خطی جنابعالی هستیم.
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 15:54
باور عمیق - قم - ایران
Hamid411 - لس آنجلس – آمریکا(1) . اول اینکه زمانی که من مشغول نوشتن کامنت بودم ، هنوز کامنت شاهین منتشر نشده بود . دوم اینکه اشاره سرسره به یک آیه از قرآنه که سرسره معتقده در اون آیه در مورد وقتی که زن تمکین نکرد فلان نظر و فلان نظر داده شده . سوم اینکه من از سرسره به این جهت خواستم آیه رو بگه که اگر تمایل داشت همونطوری که منو خطاب قرار داده به همون صورت هم پاسخ منطقی اش رو بشنوه وگرنه از نوشتنش فهمیده بودم که آیه مورد نظر رو مطالعه کرده . اما اینکه فرمودی منتظر ماله کشی من هستی . منتظر نباش . چون منتظر چیزی هستی که اتفاق نخواهد افتاد . اما اگر منتظر اینی که پاسخ منطقی بشنوی پس گوش کن .
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 17:59
باور عمیق - قم - ایران
(2)نکته ابتدایی اینکه خیلی گیج و منگ و شتاب زده وارد این صحبت شدی . من نگفتم در دین ((توصیه)) و ((تاکید)) به توجه برای برآورده شدن نیازهای جنسی شوهر از طرف زن نشده . اتفاقا کاملا موافقم که به صورت کاملا منطقی و صحیح و به حق ، مکررا از باب توجه زن و شوهر به نیازهای جنسی ، روحی و عاطفی یکدیگر ، موارد متعددی ذکر شده که شما در اینجا تنها به چند نمونه به درستی اشاره کردی . صحبت اولیه من خیلی ساده بود که شما از هول حلیم توی دیگ افتادی و اصلا درست نخوندیش : 1 - در هیچ کجا مجوز برقراری رابطه بدون رضایت زن صادر نشده است 2- مرد به هیچ عنوان مجاز به اجبار زن به تمکین خاص (برقراری رابطه ) نیست 3- هرگونه عمل خشونت آمیز از قبیل ضرب و شتم و یا حتی دشنام از دیدگاه اسلام مستحق دیه و قصاص میباشد .. صحبتهای شاهین هم جملگی بر پایه برداشت کاملا سطحی و مغرضانه قرار داره . موفق باشی
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 18:00
shahin.orel - تهران - ایران
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا حمید جان , چیزی که شما گاهی در مورد باور عمیق فراموش میکنی , این هست که این آدم به راحتی دروغ میگه , تمام قسمت های متوحش مذهب رو انکار میکنه , دقیقا مثل دزدی که دم خروس از زیرلباسش بیرون زده ولی میگه من نبودم ! ایشون حتی قطع دست دزد و مرگ به خاطر روابط خارج از چهار چوب مذهبی رو انکار میکرد ! این آیه قران که دیگه جای خودش رو داره ! همین طور توجه کن که از نظر ساختار فکری نیمه وحشی این آدم , تجاوز یعنی به زور با کسی رابطه جنسی برقرار کنی ! همینطور در این فانتزی جلو تر میره و میگه در اسلام ضرب و شتم مجاز نیست و حتی وقیحانه تکرار میکنه در اسلام تمکین جنسی زن از مرد وجود نداره از اون طرف به ارضا جنسی منطقی مرد میرسه !
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 20:56
shahin.orel - تهران - ایران
2 دقت کن به این همه تعارض , دروغ گویی و از همه مهم تر اینکه این فرد معنی تجاوز رو حتی نمیدونه , تجاوز تنها به معنی به زور رابطه برقرار کردن با کسی نیست , تجاوز به معنی بدون رضایت کسی با کسی رابطه که الزاما میتونه فیزیکی هم نباشه هست , به زور با عدم رضایت , دو مفهوم جدا هست که منطق آسیب دیده تفاوت اون ها رو درک نمیکنه . اگر به خاطر بیاری , در ماجرای تجاوز ناظم مدرسه به دانش آموزان , برای این فرد , انجام دخول یا عدم دخول مساله خیلی مهمی بود , بدون توجه به اینکه این موضوع هیچی تفاوتی در آسیب روانی کودک نداره , و نمیتونست این رو درک کنه , چون تجاوز در ساختار فکری نیمه وحشی یعنی به زور یک چیزی یک جایی بره !
‌چهارشنبه 5 آذر 1393 - 20:57
بت شکن - مونترال - کانادا
اصلا این گزارش در مورد جامعه اسلامی صدق نمیکند، مذهبی‌ که ۴ زن رسمی‌ را برای مرد مومن و مسلمان مجاز دانسته این دیگر نیازی به خشونت ندارد، این یکی نشد آن یکی‌، آن یکی‌ نشد بعدی...تازه مرد ۲ یا ۳ زنه کم هم میاورد دیگه چه رسد به خشونت..، مگر اینکه آخری یک سوگلی ۹ ساله باشد...!!!
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 14:59
shapor321 - تهران - ایران
چرا فقط تجاوز مردها به زن را همیشه در نظر میگیرید باور کنید برخی از زنها خیلی وحشتناکتر با الفاظ رکیک در بستر تجاوز میکنند. اینقدر زن زن نکنید تو ایندوره و زمانه زن بودن همیشه با معصوم بودن و مظلوم بودن برابر نیست از آقایان غول بی شاخ و دم نسازید
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 19:28
highlight - کرج - ایران
shahin.orel - تهران - ایران. خودتو ناراحت نکن آدم بی حیا از رو نمیره چون حیا نداره ملت و اسکل فرض کرده تمام این قوانین حق تمکین و... از همون دین توسط یه سری به اصطلاح عالم مذهبی الدنگ استخراج شده یه عده گوساله هم دنبالش میکنن وقتی هم کثافتکاریهاشون رو جلو روشون میبینن شروع میکنن با دروغ و کذب توجیه کردن یکی نیست بهشون بگه چی رو داری ماله میکشی قوانین اسلامیتون رو از همون مزخرفات اسلامی گرفتین دیگه
یکشنبه 9 آذر 1393 - 20:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.