گنجینه هنری آلمانی به سوئیس منتقل می‌شود

آقای گورلیت این مجموعه بزرگ از آثار هنری را در فضای نمور و تاریک منزل خود پنهان کرده بود و هر از چند گاه وقتی که به پول نیاز داشت یکی از آنها را می فروخت

موزه هنر برن موافقت کرده که صدها اثر هنری که در دوران حکومت نازی‌ها جمع آوری شده و در اختیار فردی به نام کورنلیوس گورلیت بوده را نگهداری کند.

آقای گورلیت، فرزند دلال هنری هیتلر صدها اثر هنری بی نظیر از جمله کارهایی از مونه، شاگال، ماتیس و پیکاسو را در اختیار داشت.

سخنگوی موزه برن گفته است که آثاری که توسط نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم به غارت برده شده، جایی در این موزه نخواهند داشت.

گفته شده حدود ۵۰۰ اثر تا زمانیکه مالکان اصلی آنها پیدا نشوند در آلمان باقی خواهند ماند.


کورنلیوس گورلیت در ماه مه در سن ۸۱ سالگی در خانه اش در مونیخ درگذشت

آقای گورلیت که در ماه مه امسال در گذشت، از موزه برن به عنوان "تنها وارث" خود نام برده بود.

کریستف شائوبلین، رئیس هیئت امنای موزه برن در نشستی خبری گفت که این موزه این درخواست را قبول می‌کند اما هیچ اثری را که در مورد مالکیت قانونی آن شک وجود دارد، نمی‌پذیرد.

ماموران اداره دارایی در فوریه سال ۲۰۱۲ به مجموعه گرانبهایی از آثار هنری قرن بیستم دست یافت که در خانه‌ آقای گورلیت در مونیخ نگهداری می‌شد.

هیدلبراند، پدر کورنلیوس گورلیت که در دوران حکومت نازی‌ها در آلمان دلال آثار هنری بود، این مجموعه را گرد آورده بود. برخی از این آثار جزو اموالی هستند که از خانه یهودی ها به تاراج رفته و یا تحت فشار و با بهای نازلی از مالکان یهودی آنها خریداری شده اند.

با این حال وکلای آقای گورلیت گفته بودند که بخشی از این آثار به صورت قانونی خریداری شده، چون هیدلبراند گورلیت آنها را پیش از به قدرت رسیدن‌ نازی‌ها خریده بود.


 

تاکنون دو نفر ادعای مالکیت این تابلوی ماتیس به نام "زن نشسته" را مطرح کرده اند

هیلدبراند گورلیت یکی از چهار دلال و یا کارشناس آثار هنری ای بود که زیر نظر کمیته مصادره دولت نازی فعالیت می کرد. کار این کمیته مصادره اشیا قیمتی خانواده های یهودی و یا خرید آنها به بهایی بسیار نازل بود.

بخش عمده‌ای از این آثار از سوی نازی‌ها به عنوان "هنر منحط" نام گرفته بود.

کارشناسان بازار هنر در لندن پیش بینی می کنند که طی ۲۵ سال آینده احتمالا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تابلوی این مجموعه به خانواده صاحبان اصلی آنها بازگردانده خواهند شد.

+6
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.