هما: قطعات بوئینگ را به نرخ رسمی خریدیم

فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) می‌گوید که این شرکت قطعات هواپیماهای بوئینگ خود را با «نرخ رسمی» از شرکت آمریکایی بوئینگ خریداری کرده است.

آقای پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم که یکشنبه دوم آذر منتشر شده، با اشاره به امضای قراردادی ۳۰۰ هزار دلاری میان هما و بوئینگ، افزوده است: «با توجه به اینکه قرارداد ما با بوئینگ مستقیم بود قیمت قطعات بر اساس نرخ رسمی دفترچه بوئینگ خریداری شد.»

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی توضیح داده که «کمپانی‌های اصلی دفترچه‌ای به‌نام دفترچه فهرست قیمتی دارند که قیمت‌های آن در تمام دنیا یکسان است. این‌گونه نیست که قطعات را به هما با یک قیمت بفروشند و به یک شرکت هوایی دیگر با قیمتی دیگر.»

پیش از این، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته بود که قیمت پیشنهادی شرکت آمریکایی بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران «سه برابر» قیمتی است که ایران با دور زدن تحریم‌ها می‌پرداخته است.

جلیل سرقلعه افزوده بود: «در واقع اگرچه تفاهم‌نامه با بوئینگ هم‌چنان برقرار است، اما این تفاهم‌نامه سودی برای حمل و نقل هوایی ما ندارد و ما می‌توانیم قطعات مورد نیازمان را به یک‌سوم قیمت پیشنهادی آنها تامین کنیم.»

شرکت هواپیمایی ایران که در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از امن‌ترین خطوط هوایی جهان بود، در نتیجه تحریم‌هایی که پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران وضع شد، به مرور با مشکلات زیادی برای تامین قطعات یدکی هواپیماهای خود که بسیاری از آنها ساخت شرکت بوئینگ آمریکا بودند، روبه‌رو و در حوادث هوایی مختلف، تلفات جانی زیادی را متحمل شد.

اما بر اساس توافق موقت ژنو که سوم آذر سال ۱۳۹۲ میان ایران و ۱+۵ بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی به دست آمد، شرکت‌های بوئینگ و جنرال الکتریک اجازه یافتند تا قطعات و دستورالعمل‌های مربوط به هواپیماهای مسافربری را به ایران بفروشند.

بوئینگ سپس در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۳۰ مهر صادر شد، اعلام کرد که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در ایران، دستورالعمل‌های هواپیماهای مسافربری، نقشه‌ها و نمودارهای ناوبری و اطلاعات این هواپیماها را برای کمک به بهبود ایمنی صنایع هواپیمایی، به شرکت ایران ایر فروخته است.

مدیرعامل هما در مصاحبه خود با خبرگزاری تسنیم ابراز امیدواری کرده تا با «توافق» بر سر برنامه اتمی ایران، صنعت حمل و نقل هوایی نیز «از شرایط بهتری برخوردار شود و بتوانیم هواپیماهای مناسب‌تری را نیز وارد کشور کنیم.»

+38
رأی دهید
-3

sia-2012 - تهران - ایران
7000.000.000.000 تومان حساب کتاب نداره به اضافه هزاران دزدی دیگخ !! ین یارو اومدخ دم از حساب کتاب میزنه !!! گمشو بابا
یکشنبه 2 آذر 1393 - 16:31
رستگار501 - برن - سویئس
خبر خرید قطعات اگر صحت داشته باشد خیلی خوشحال میشوم که جان مردم کمتر در معرض خطر با پروازهای ایرانی باشد. امیدوایم که یگان هواپیمایی ایران هم مانند العربیته و ال اتحاد و سنگاپور ایر هواپیماهای جدید و مدرن مثل بوینگ 777 یا ایربوس 380 مجهز بشود . مگر بازهم یک سری احمق در خیابان با شعار مرگ بر ...... و حمله به سفارت ها و مانند انتری نژاد آبروی ایران و ایرانی را خراب کنند و دشمنان ایران را خوشحال و باعث تحریمهای بیشتر بشوند.
یکشنبه 2 آذر 1393 - 16:32
perser68 - فلوریدا - آمریکا
حالا شرکته بوئینگ محتاجه پوله ملاها بود یا ملاها بعد ساختنه اون تهبادهای کپی شده به قوله خودشون باز محتاجه آمریکای جهانخوار شدن؟. چونه زدن نداره!!! بگید بعد ۳۵سال بال بال زدنو بمبو موشک به حماسو حزب الله از کیسه مردم هدیه دادن، باز محتاجه غربه به قولی فاسدید!. واقعاً بر سر این غده سرطانی اسلامی میشه بحث کرد و ماله کشید؟. ۷نفر از اعضای یه خونواده رو به جرم شعارو خوندنه روزنامه اعدام کردن، اعدامای ساله ۶۰و ۶۷به راه انداختن، قتلهای زنجیره ای، امیر انتظامو به خاطر یه نامه اینهمه مدت تو زندان کردن، ۸سال جنگو اینهمه کشته و زخمیو اسیرو ناقص رودسته خونواده ها گذاشتن ، جالب اینکه اون دزد شیاد رفسنجانیه نکبت بدنباله ماستمالیه اینهمه شارلاتان بازیو دروغه اون جنگه، تازه رسیدیم به اونجائی که ۳۵ساله پیش بودیم؟جانه اینهمه آدمو فدای وحشیگریو بمبه اتم کردن.ننگ بر این حکومته ارتجاعی.
یکشنبه 2 آذر 1393 - 18:43
SAMOSHOMA - منچستر - انگلستان
هر هفته یک بوئینگ سقوط میکنه واستون گرونترم در میاد، با جون ادامها هم بازی می‌کنید. پایه خرابه.
یکشنبه 2 آذر 1393 - 19:07
abdolmalek - رامسر - ایران
عجب!!! من در عجبم چگونه است که ما با این همه پیشرفت در سایه انقلاب اسلامی و عزیزانمان در سپاه و صنایع دفاع که هنوز یک سال نشده پهپاد استراتژیک آر.کیو 170 آمریکارو رمزگشایی میکنن و از روش میسازن جنگنده رادارگریز قاهر 313 میسازن و فیلم پرواز کردنشو البته بدون صدا برای چند لحظه نشون میدن ولی در ساختن قطعات یک هواپیمای مسافربری حتی یک پیچ عاجزن و خوشحالن که بعد از این همه سال این قطعات رو با قیمت رسمی خریدن نه بوسیله واسطه و چندبرابر قیمت یا مثلا وقتی هواپیمای ایران-140 رو تحت امتیاز آنتونوف اوکراین در ایران مونتاژ میکنن تازه بعد از 15 سال میفهمن که صلاحیت پرواز نداره. جل الخالق!!! به نظر من اینها همه از معجزات امام زمان و ولی امرمسلمین در جمهوری اسلامی است فکر کنم شاید چند سال دیگه یک ناوهواپیمابر آمریکارو کامل یا شایدم بهتر از اصلیش بسازن ولی هنوز به این درو اون در بزنن که حتی یک قطعه کوچیک هواپیمای مسافربریرو وارد کنن. به این میگن معجزه!!
دوشنبه 3 آذر 1393 - 00:29
paksan - آمریکا - آمریکا
هما دست سپاه هشتش و می بینید همش بهانه میگیرن و حرف های ضدونقیض میزنند. آخه اگر شما یک سوم قیمت قطعه می خریدید پس چرا همش بهانه تحریم و نبود قطعات میکردید؟ الان شما بخواید لوازم اصلی پرینتر اپسون بخری صددرصد قیمتش بالاتر هستش چون جنس اصل میخری و گارانتی داره و کیفیتش و مدت زمانی که کار میکنه قابل مقایسه نیست با جنس تقلبی چینی و هندی
دوشنبه 3 آذر 1393 - 08:24
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.