بچه فقیرهایی که یک شبه پولدار شدند!

پارسینه :سامان گیلانی نوشت:  واژه ی بچه پولدار شاید واژه ای اصیل نباشد و عمری بیش از یک قرن نداشته باشد اما اگر معنایی برابر با غنی برای آن در نظر بگیریم سابقه ای کهن در فرهنگ دارد.

از شعرهای حافظ و مولانا و نوستالژی نحوه ی زندگی طلا فروشان در قرون گذشته تا تصویر معروفی که ، عاقبت نقد فروشی را نشان میداد،  همه و همه تصویری ذهنی است از پولدار بودن!

اما چند وقتی است این واژه جدید تغییر معنایی داشته است که با تمام مصداقها در ادبیات کهن مغایر است ، یک ضرب المثل معروف است که میگوید هر وقت که از یک پولدار بپرسیم وضعیت کاسبی چگونه است به دیوار یک جمله میخوریم که : شکر اما بازار راکد است.

در چند ماه گذشته شاهد فعالیت مجازی قشری از جامعه بودیم که این بار نه دیگران بلکه خودشان نام بچه پولدار را بر خود گذاشتند تا بگویند ما هستیم و پولداریم ! دلیلش مهم نیست ، راهش هم مهم نیست فقط اینکه :ایها الناس همه بدانید ما پولدار هستیم !

برای اولین بار حدود یک ماه پیش بود که نام بچه پولدارهای تهرانی شنیده شد و عکسهایی از آنها توسط خودشان در اینستاگرام منتشر شد، هر چند آن صفحه از حالت عمومی خارج شد اما پایان فعالیت مجازی بچه پولدارها نبود  بلکه نمونه  های استانی آن هم شروع به فعالیت کرد که آخرین آن صفحه ی بچه پولدارهای اهوازاست.

بگذریم که این موضوع هنجار است و یا هنجار شکنی، حتی از این هم بگذریم که این کارمغایر با عرف است یا دارد به عرف تبدیل میشود، بحث در اینجا فارغ از اینهسات.

چند نکته ای درباره ی بچه پولدراهای تهرانی ، تبریزی ، اهوازی یا به طور کل ایرانی وجود دارد که نه خودشان در عکسهایی که منتشر کردند به آن جواب دادند و هم کمتر مطالبه ای در این مورد وجود داشت

پیش از صحبت در خصوص این ناگفته ها و ناشنیده ها ، بد نیست یکبار دیگر اما اینبار از دید یک بچه پولدار به این موضوع نگاهی بیندازیم:

فرض کنید شما هم ابتدا در خانواده ای به اصطلاح پولدار به دنیا آمده بودید، از آن دست خانواده ها که هر چه میخواستید برایتان فراهم بود اما نه بدون محدودیت ، از آن دست پولدارها که پدرتان یا از شاگردی در بازار پیشرفت کرده بود و یا از آن آدمهایی بود که وقتی همسن و سالهایش به فکر بازی و شادی بودند به قول قدیمی تر ها دود چراغ خورده بود و دکتر مهندسی شده بود.
اصل مطلب اینکه در خانواده ای پولدار به دنیا آمده بودید که از ابتدا همه چیز خوب بود.
این دسته از پولدارها یک وجه اشتراک بزرگ با فقرا دارند و آن اینکه به شرایطشان عادت کرده اند، وقتی پای عادت به هر چیزی به میان میابد فخر فروختن به یک شرایط عادی بسیار غیر عادی به نظر میرسد.


حال فرض کنید که در خانواده ای فقیر و یا حتی متوسط به دنیا آمده اید، آرزوهای دست نیافتنی تان،( همان آروزهایی که شبها با فکر به آن میخوابید) گاهی انقدر زیاد می شود که نرسیدن به آنها آزارتان میدهد.

در این جنگ همیشگی بین واقعیت و آروزوها ناگهان ورق بر میگردد ، شرایط عوض می شود و شما یک شبه به آنی تبدیل میشوید که هیچگاه نبودید، به آنی تبدیل میشوید که حتی از آرزوهایتان هم بزرگتر است اینجاست که قشری در جامعه به وجود می آید که با آنکه نام خاصی در فرهنگ زبان برایش تعریف نشده اما در عرف تازه به دوران رسیده نامیده میشود.

دقیقا همان خانواده هایی که در فیلمها به خوبی نشان داده شده است، همانهایی که کمتر خانواده ای تمایل به معاشرت با آنها دارد، همانهایی که هر روز به دنبال این هستند تا به دوستان سابق خود بگویند ما پولدار شدیم، یک روز با خرید یک اتومبیل و یک روز با تزریق ژل به گونه ها و یک روز با ، بگذریم...

حالا به این جنبش بچه پولدارها با نگاه یک قاضی عادل نگاه کنیم، رفتارها، عکسها و نوشته ها واقعا نزدیک به کدام گروه از پولدارهاست؟

پولدارهای اصیل و یا تازه به دوران رسیده ها؟!

اقتصاد ایران در ده سال گذشته وضعیت ثابتی را سپری نکرد و نوسان قیمتها تجارت را برای عده ای آسان و برای عده ای سخت و طاقت فرسا نمود.

در این شرایط نه چندان خوب عده ای به هر دلیلی به آرزوی های در خوابشان رسیدند و عده ای که با زحمت به آرزویشان رسیده بودند در این کابوس غرق شدند.

جنبش بچه پولدارها همان  فریاد فخر فروشی دهه ی گذشته در فامیل بود که اینبار شکل مجازی به خود گرفت و مخاطب این فریاد هم چند صد هزار برابر شد.

اما همانطور که گفته شد ناگفته ها و ناشنیده هایی در بلندی این فریاد گم شدند، ناگفته هایی نه از جنس جذابیت چگونه خرج کردن یک بچه پولدار بلکه از جنس چگونه پولدار شدن!

ناگفته هایی از پدر های بچه هایی که اسم پولدار بر خود گذاشتند، این ناگفته ها قرار نیست گفته شود، قرار نیست عکسهایی با پدر ها منتشر شود و قرار نیست، کسی از آنها جواب بدهد که چگونه  بعضی فقرا در 8 سال گذشته یک شبه پولدار شدند!

+136
رأی دهید
-8

greentree - تهران - ایران
اکثر مردم ایران مشکلی‌ با پول دارها ندارند ،موضوع این هست که اینها کودتا کردند و مردم را به گلوله بستند ،سال هاست که با شعار مرگ بر آمریکا دارند کاسبی میکنند ،سال هاست که با مذهب دارند تجارت میکنند خون مردم را کردند تو شیشه ....این همان شیطان هستند
یکشنبه 2 آذر 1393 - 15:00
greentree - تهران - ایران
پول دار شدن اینها مثل پول دار شدن قاتل‌های سریالی هست ،پول دار شدن اینها همانند ثروتمند شدن سران داعش هست ،،میلیون‌ها نفر از مردم ایران آرزوی مرگ شما انگل‌های اسلامی را دارند
یکشنبه 2 آذر 1393 - 15:06
سلسله اشکانیان - نیو یورک - ایالات متحده
من با اینها مشکل دارم ، پولدار بودن جرم نیست اما چگونگی‌ بدست آوردن پول خیلی‌ از اینها رو مجرم می‌کند ، پدر برزگ و پدران اینها مردم ایران رو کشتند ، کشور رو به قهقرا کشاندند ، ولی‌ همش فیلم و سیانس بود که آنها که سواره هستند را نابود کنند و آنها که پیاده هستند را سواره کنند . لعنت بر ذات کثیف منه ایرانی .
یکشنبه 2 آذر 1393 - 15:30
arkadash - نیکوزیا - قبرس
بالاخره انقلاب مستضعفین ثمر داده..مگه هدف انقلاب همین نبود؟!...
یکشنبه 2 آذر 1393 - 18:19
reza bargashte az kharej - ایران - ایران
برای اونی که از استعداد ذاتی خودش به نحو احسنت استفاده کند و به خودش اعتماد به نفس داشته باشد اصلا مشکلی با این پولدارها ندارد و اصلا براش مهم نیس و براشون به هیچ وجه اهمیت و ارزشی قایل نیس، بیشتر این نوع افراد که خود بنده با اونا برخورد داشتم یه خورده عقده ای هستن و میخان کمبوداشون رو با این نوع خاله زنک بازی ها جبران کنن، اگر فرد خودش از تک تک لحظات زندگیش به نحو احسنت استفاده کند و از جوانی کار کنه از پولی هم که خودش بدست میآره احساس فوق العاده خوبی داره و راضی هستش.
یکشنبه 2 آذر 1393 - 18:01
92ارشام - لندن - ایران
خدایا روا مدار که گدا معتبر شود. اگر گدا .......ازخدا بی خبر شود. انقلاب پابرهنه ها،ژنرال های پولدار،مستضعفان در انقلاب چشم و چراغ ما هستند!. اقازاده ها،مرفه ها بیدرد جایشان جابجاشده و بس.بیچاره ساده هایی که انقلاب کردند تا طاغوتیان و ...را سرنگون کنند.
یکشنبه 2 آذر 1393 - 20:06
bamdadk - شیکاگو - آمریکا
مهم لذت بردن از لحظات زندگیه. پولدار بودن تنها بخشی از خلل زندگی رو میتونه پر کنه. من با نظر دوستمون آقای رضا برگشته کاملن موافقم که داشتن اعتماد به نفس میتونه نگاه انسان رو نسبت به محیط اطراف و تمام عناصر موجود در اون تغییر بده. و این اعتماد به نفس هم از داشتن هدف در زندگی و استواری قدم در راه رسیدن به هدفه. به عقیده من، نوشتن یک کتاب خود هر چند پول زیادی به عنوان درآمد نصیب نویسنده کتا نکنه ولی به مراتب لذت بیشتری از پول داشتن بدون حساب و کتاب داره. با این حال، دارا بودن حداقل امکانات برای یک زندگی معمولی حق هر انسان زحمتکشیه.
یکشنبه 2 آذر 1393 - 21:39
سرسره - اهواز - ایران
خاله زاده وعموزاده امثال مرتضوی ومصباح ویزدی وفلان سردارسپاه بودن +ذات پست وعادت به مال حرام = تازه بدوران رسیده های جمهوری اس...ی
دوشنبه 3 آذر 1393 - 03:46
P.irani - سن دیه گو - امریککا
این ها بچه فقیر نیستند، بچه روباه هستند! بچه روباه های حکومتی، یه مشت گشنه گدای بی ریشه، أمثال این گداهای تازه به دوران رسیده بعد انقلابی تا دلتتتتتووووووووون بخواد مثل چی در امریکا ریخته! وقتی دهن باز میکنن بوق میزنن ده سال قبل کجا بودن و بچگی شون چطوری گذشته! همه شون از اونهایی بودن که ننه هه صبح های سرد زمستون یه ژاکت کهنه بافت تنشون میکرد و گوشه ش یه سنجاق قفلی آویزون بود و با مینی بوس میریختن تهران واسه راهپیمایی بیست و دو بهمن و گرفتن یه کارتن تن ماهی! حالا بیایید اینجا و ادا و اطفار همون دختربچه ژاکت پوشه رو ببینید!؟
‌سه شنبه 4 آذر 1393 - 04:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.