سرگردانی مرگبار در راهروهای بیمارستان

شهروند: تشخیص اشتباه پزشکان متخصص در رابطه با بیماری کودک مرگ او را رقم زد. خانواده حسین ١٥ماهه که در بلاتکلیفی تشخیص بیماری فرزندشان در بیمارستان سرگردان بودند بعد از گذشت ٣ روز با جسد او روی تخت بیمارستان روبه‌رو شدند. هنوز چند روزی از مرگ کودک سه‌ساله‌ پلدختری نمی‌گذرد که نوپای ۱۵ماهه دیگری در شهرستان پلدختر به علت نبود امکانات درمانی کافی، درگذشت.
حالا پس از مرگ پسربچه نوک پیکان اتهامات به سوی پزشکان و پرستاران تنها بیمارستان شهرستان پلدختر نشانه رفته است. از طرفی مرکز بهداشت و درمان پلدختر مرگ کودک را عفونت شدید می‌داند و این درحالی است که خانواده این پسر نوزاد از کم‌کاری پزشکان شکایت کرده‌اند و ادعا دارند فرزندشان تنها به خاطر عدم وجود امکانات پزشکی و تیم پزشکی مجرب مرگ تلخی داشته است.
صبح روز ٢١ آبان‌ماه حسین را که تب کرده بود از روستای هفت‌چشمه به بیمارستان امام(ره) پلدختر بردند، اما پدر و مادرش نمی‌دانستند این آغاز ماجرایی تلخ و دردناک برای آنها و فرزند پسرشان است.
دایی حسین درباره جزییات ماجرا به «شهروند» گفت: همان روز حسین را به بیمارستان بردند و او را بستری کردند. ٢٤ ساعت می‌گذشت که سر، صورت، دست و پای حسین  ورم کرد و تغییر رنگ داد. پزشکان ادعا می‌کردند کودک ١٥ماهه اسهال و استفراغ دارد. وی در ادامه گفت: ما عشایر هستیم و به همین خاطر تجربه‌های زیادی داریم. طبق تجربه‌ام وقتی حسین را دیدم متوجه شدم مشکلش اسهال و استفراغ نیست و داروهایی که پزشک برای حسین تجویز کرده اشتباه است. سریع موضوع را به پرستاران اطلاع دادم.  آنها نیز وقتی حسین را در آن وضع دیدند با پزشک بیمارستان تماس گرفتند و او را به صورت تلفنی در جریان ماجرا قرار دادند. پزشک هم داروهایش را تغییر داد.
وی در ادامه می‌گوید: ٢ روز از این ماجرا می‌گذشت که پزشک بیمارستان دوباره خواهرزاده‌ام را تحت معاینه قرار داد و اعلام کرد باید هرچه سریع‌تر او را به بیمارستان اهواز منتقل کنیم.  
حسین در بیمارستان امام خمینی اهواز تحت معاینه قرار گرفت و بعد از سونوگرافی مشخص شد بدن وی هیچ عفونتی ندارد و قلب کودک دچار مشکل شده است.
حسین به‌خاطر عفونت شدید در کیسه صفرا و کلیه‌هایش باید هرچه سریع‌تر تحت عمل جراحی قرار می‌گرفت. اما آزمایشات نشان می‌داد که او دچار عارضه قلبی شده است.  به همین خاطر او را به بیمارستان تخصصی کودکان ابوذر بردیم و بلافاصله وی را به ‌آی‌سی‌یو انتقال دادند اما کار از کار گذشته بود و پس از چند ساعت که او در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر بود جانش را از دست داد.  پزشکان متخصص ادعا می‌کردند که او به خاطر اشتباه پزشکی جانش را از دست داده است. چند روز پس از مرگ حسین به دفتر فرماندار پلدختر رفتیم و نسبت به وضع بهداشت و درمان این شهر اعتراض کردیم و خواستار پاسخگویی مسئولان شدیم.
 عیسی میر با بیان این‌که هیچ‌گونه ادعای مالی در این رابطه نسبت به هیچ‌کس ندارم، گفت: ما عشایر هستیم و هیچ وقت در زندگی‌مان به دنبال پول بادآورده نبودیم ما فقط می‌خواهیم مسئولان فکری کنند تا کودکان دیگری مثل حسین و یعقوب که دچار عقرب‌گزیدگی شده بود دچار این سرنوشت شوم نشوند.  یعقوب دچار سرماخوردگی شده بود و وقتی به او آمپول دگزامتازون تزریق کردند فلج شد و جانش را از دست داد و این یعنی این‌که ما یک نیروی متخصص و خبره در تنها بیمارستان پلدختر نداریم.


و اما پاسخ مسئولان به این حادثه


 بیماری کودک پلدختری مادرزادی و کیسه صفرا بود. سرپرست بهداشت و درمان پلدختر در جلسه شورای اداری با اشاره به این موضوع در توضیح ماجرا گفت: این کودک ١٥ماهه به خاطر بیماری مادرزادی و مشکل کیسه صفرا نیاز به عمل جراحی داشت که به بیمارستان اهواز اعزام شد و متاسفانه جانش را از دست داده است. در ادامه غفاری یکی از مسئولان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: کودک ١٥ماهه پلدختری به محض ورود به بیمارستان اهواز مورد معاینه پزشکان قرار گرفت. در پرونده پزشکان عفونت روده ای و قلبی را علت بیماری این کودک تشخیص داده‌اند که بلافاصله به خاطر مشکل قلبی و این‌که نیازی به جراحی نداشت به بیمارستان اهواز انتقال داده شد.
وی گفت: پس از پذیرش این بیمار در بیمارستان اهواز تلاش کادر پزشکی برای نجات جان کودک با اقدامات اولیه آغاز شد، ولی این تلاش‌ها به دلیل تأخیر فایده‌ای نداشت و این کودک ١٥ماهه پس از ٢ ساعت در ساعت یک بامداد مورخه ٢٤ آبان جان باخت.
مردم حق دارند، نگران باشند
فرماندار پلدختر با بیان این‌که از وضع بهداشت و درمان پلدختر راضی نیستم، گفت: بارها این نگرانی‌ها را به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی انتقال دادم.  قدرت‌الله ترابی‌نژاد افزود: هر روز ما شاهد پیشرفت علم و تکنولوژی هستیم و با پیشرفت آن باید پزشکان هم با آموزش‌های لازم به روز شوند.
 این مسئول درخصوص مرگ کودک ٤ ساله پلدختری که بر اثر نیش عقرب جان سپرد، گفت: اکیپ ویژه‌ای از بازرسان استانداری در بازدید از بیمارستان پلدختر و گفت‌وگو با خانواده این کودک مشغول بررسی موضوع هستند. وی گفت: با عواملی که در این زمینه قصور کرده‌اند، برخورد می‌شود.
فرماندار پلدختر در پایان، حضور جمعی از خانواده‌های پلدختر در اعتراض به وضع بهداشت و درمان پلدختر را تأیید کرد، اما توضیح بیشتری نداد.


٤ حادثه تلخ در بیمارستان پلدختر


اما با نگاهی به مرگ‌های دلخراشی که در پلدختر  رخ داده است شاید به نگرانی شهروندان پلدختری باید حق داد. با مرگ زنی که در سرویس بهداشتی بیمارستان دولتی شهرستان کوهدشت زایمان می‌کند یا سیلاب شوراب که باعث مرگ معلم فداکار زنده‌یاد صفرزاده و سه دانش‌آموز همراهش شد که به گفته برادر معلم فداکار، اگر مرکز درمانی دولتی شهر ویسیان امکانات کافی درمانی داشت طبیعی است که برای مداوا نیاز نبود دانش‌آموز مصدوم به مرکز استان انتقال داده شود. همچنین مرگ کودک سه‌ساله، یعقوب پاپی، در شهرستان پلدختر به علت این‌که او را عقرب نیش می‌زند و بیمارستان دولتی شهرستان پلدختر، «پادزهر» برای عقربزدگی ندارد. و در نهایت مرگ یک نوزاد ١٥‌ماهه که چهارمین حادثه تلخ در دانشگاه علوم پزشکی تهران است. همه خبر‌های نگران‌کننده‌ای است که شاید باید مسئولان فکری به حالی سیستم درمانی حال حاضر بکنند.

+54
رأی دهید
-1

sayeh tars - لندن - بریتانیا
وقتی مملکت دکترها و تحصیل کرده هاش با سهمیه وپارتی وپول مدرک میگیرند نتیجه ای بهتر از این هم نباید انتظار داشت هیچ کس واقعا با استعداد وعلاقه تو این مملکت درس نخونده همه بی سواد و پرادعا
یکشنبه 2 آذر 1393 - 16:03
azadeh11 - آمستردام - هلند
بیمارستان میخواهیم چرا؟؟؟پولش را بفرستید لبنان و فلسطین. بچه‌های ایرانی‌ که حق ندارند. مردم ایران پول نمیخواهند....اسلام مهمه....خدا ریشه ظلم را بین ببره...
یکشنبه 2 آذر 1393 - 18:18
delmorde - یوتوبوری - سوئد
این بدبخت های اخوند از اون خر گرفته تا بقیه خود میدانند جایی در قلب مردم ندارند اینست که در کمال دریوزگی متوسل به لبنان و سوریه فلسطینند بلکه در ان جاها جایی پیدا کنند و شهرتی کسب غافل از اینکه در خوابند و خیال باطل. اخوندها ملتی هستند گل چپن شده از بیوطنان و بی ناموسهای مفسد زیرا ادم درست و حسابی و یک ایرانی واقعی هرگز اخوند نمی شود. اینان پول ملت را یا موشک می کنندبرای حزب الله لبنان و بشار اسد دیوانه جانی میفرستند یا خانه برای انها و تامین پول امرارمعاش شان. پس دیگر برای مردم ذیحق ایران چیزی نمی ماند. مرگ بر خامنه ای جانی و تمام اخوندهای مفتخور بیسواد.
یکشنبه 2 آذر 1393 - 20:00
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.