پایان شیمی درمانی در مطب‌

رئیس سازمان غذا و دارو از ایجاد مراکزی برای انجام شیمی درمانی در کشور خبر داد که با آغاز فعالیت آنها فروش داروهای شیمی‌درمانی در داروخانه‌های خاص متوقف می‌شود و دارو تنها در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد. به این ترتیب دیگر نیازی نخواهد بود بیمار برای تهیه دارو به داروخانه‌ها مراجعه کند.


دکتر رسول دیناروند با تأکید بر اینکه ایجاد زیرساخت‌های اجرای این طرح حدود 6‌ماه طول می‌کشد، گفت:حمایت از بیماران یکی از فواید این طرح است و نکته دیگر کنترل تجویز و مصرف داروهای شیمی درمانی است چرا که این داروها گران قیمت هستند بنابراین راهکارهایی در این زمینه در حال تدوین است که از حیف و میل و خروج دارو از چرخه درمان جلوگیری کند. علاوه بر این بر ارائه خدمات نیز نظارت بیشتری خواهد شد.

همزمان مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه چون ممکن است در بخش بیمارستانی توانایی لازم را برای ارائه خدمت به همه بیماران سرطانی نداشته باشیم، عده‌ای از بیماران به اجبار و با پرداخت هزینه‌هایی بسیار بالاتر، برای شیمی درمانی وارد مطب‌ها شوند، گفت: متأسفانه در مطب‌ها، اینگونه تزریق‌ها در شرایط استاندارد انجام نمی‌شود، چراکه داروها باید در شرایط خاص تهیه، در سرنگ کشیده و سپس تزریق شوند و شرایط اتاق تزریق باید خاص باشد. در مطب نمی‌توان شرایط مناسب به این منظور را ایجاد کرد.

دکتر مهدی پیرصالحی با تأکید بر اینکه اکنون هم 90درصد هزینه‌های مربوط به داروهای بیماران مبتلا به سرطان تحت پوشش بیمه قرار دارد، افزود: گاهی تأمین این 10درصد هزینه نیز برای بیماران مشکل است. بر همین اساس درنظر داریم در مناطق محروم، این 10درصد هزینه را پوشش داده و داروی ضد‌سرطان برای این بیماران رایگان شود. اعتبار لازم به این منظور درنظر گرفته شده و این بسته حمایتی در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

شیمی درمانی چیست؟

شیمی‌درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان و یا تخفیف موقت آن با استفاده از برخی داروهای خاص است. کار اصلی این داروهای خاص از بین بردن عضو سرطانی بدون صدمه به بافت‌های مجاور آن است. این نوع از درمان اثراتی هم روی سلول‌ها و بافت‌های بدن دارد. یکی از اثرات این درمان ریزش موهای بدن و خشک شدن پوست است. شیمی درمانی یک شیوه رایج در معالجه بیماری‌هاست که سلول‌ها و به‌خصوص سلول‌های میکروارگانیسم‌ها و سلول‌های سرطانی را با استفاده از داروهای شیمیایی و مواد شیمیایی از بین می‌برد. معنی شیمی درمانی تنها به داروهایی که برای درمان غدد سرطانی استفاده می‌شود محدود نمی‌شود بلکه آنتی بیوتیک‌ها را نیز در بر می‌گیرد.

+13
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.