پایان چهارمین دور مذاکرات سه جانبه کری،‌ اشتون و ظریف

چهارمین دور مذاکرات سه جانبه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،‌محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا، روز شنبه ۲۲ نوامبر پایان یافته است. این در حالی است که جان کری گفته است، فاصله های جدی بین مواضع ۱+۵ و ایران وجود دارد.

جان کری در خصوص مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ در وین در آستانه پایان یافتن مهلت این مذاکرات، گفته است: پیشرفت های محتاطانه ای داشته ایم،‌ اما (در مواضع) فاصله های بسیاری وجود دارد، همچنان در برخی از مسایل  فاصله های جدی داریم، که البته داریم تلاش می کنیم تا به نوعی این فاصله های را کم کنیم.

جان کری، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون طی روز های پنجشنبه و جمعه سه دور مذاکره کرده بودند.

پیش از این مذاکرات سه جانبه در روز شنبه فرانک‌والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان، روز شنبه به طور جداگانه با جان کری و محمد جواد ظریف در خصوص برنامه هسته ای ایران مذاکره کرده بود.

در همین حال، به گزارش رویترز یک دیپلمات اورپایی گفته است که احتمال کمی وجود دارد که دو طرف بتواند طی دور روز اینده و پیش از پایان مهلت مذاکرات به توافق جامع و نهایی دست یابند.

این دیپلمات اروپایی با این حال از احتمال توافق بر سر یک چارچوب کلی خبر داده و گفته است که احتمالا ماهها زمان نیاز است تا بر سر جزییات و ضمیمه های فنی اجرایی چنین توافقی مذاکره شود.

رویترز می گوید، دو طرف مذاکره نشان داده اند که تمایل دارند مذاکرات ادامه یابد و اجازه ندهند نتایج به دست آمده از توافقات طی یکسال گذشته از بین برود. با این حال، دیپلمات های اروپایی هشدار داده اند در صورتی که رویکرد مبتنی بر تمدید مذاکرات تداوم یابد، احتمال دستیابی به توافقی نهایی در چنین مذاکراتی دشوار خواهد شد.

در همین زمینه پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که جان کری با وزیران خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس،‌کانادا، و ترکیه در خصوص برنامه هسته ای ایران به صورت تلفنی مذاکره کرده است.

در همین حال،‌فرانک‌والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان، گفته است، ایران و قدرت‌های جهانی در ۱۰ سال گذشته هرگز به این اندازه به توافق نهایی نزدیک نبوده‌اند.

آقای اشتاینمایر شنبه اول آذر وارد وین، پایتخت اتریش شده است تا با محمدجواد ظریف و جان کری، همتایان ایرانی و آمریکایی خود جداگانه گفت‌وگو کند.

وزیرامور خارجه آلمان روز شنبه پس از دیدار با وزیرامور خارجه آمریکا مذاکرات خود را با محمد جواد ظریف و با حضور کاترین اشتون آغاز کرد.

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا، وزیر خارجه آلمان در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از ورود به وین گفته است که علی‌رغم باقی ماندن اختلافات عمده، ایران و قدرت‌های جهانی در ۱۰ سال گذشته هرگز به این اندازه به توافق نهایی نزدیک نبوده‌اند.

آقای اشتاینمایر افزوده‌است که با وجود این اختلافات عمده و با وجود نتیجه «کاملاً نامشخص» این مذاکرات، «اگر ایران آمادگی استفاده از این فرصت را داشته باشد، امکان تحرک در مذاکرات وجود دارد.»

در حالی که کشورهای غربی می‌گویند که این ایران است که باید برای رسیدن به توافق نهایی با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، انعطاف داشته باشد، روسیه می‌گوید که مخالف امتیاز دادن هر طرفی در مذاکرات است.

خبرگزاری اینترفکس، مخالفت روسیه را به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسیه منتشر کرده است.

این خبرگزاری گزارش داده که سخنان آقای ریابکوف، واکنشی به اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا است که روز جمعه گفته بود: «اگر ایران انعطاف نشان دهد، قدرت‌های جهانی نیز منعطف عمل خواهند کرد.»

وزیر امور خارجه آلمان نیز در همین ارتباط گفته است که «اگر موفق نشویم به نتیجه برسیم باید خودمان را سرزنش کنیم که به اندازه کافی برای پایان دادن به مناقشه تلاش نکردیم و به همین خاطر هم هست که اکنون نهایت تلاش‌مان را انجام می‌دهیم.»

اینترفکس، اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه درباره لغو دیدارهای بین‌المللی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در روز سوم آذر را نیز منتشر کرده است.

با وجود این، سفر آقای لاوروف به وین هنوز قطعی نشده است.

سوم آذر، پایان ضرب‌الاجلی است که ایران، آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه برای خود تعیین کرده‌اند تا بتوانند به توافقی نهایی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یابند.

خبرنگار رادیو فردا در وین می‌گوید که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به پاریس بازگشته اما احتمالاً یکشنبه مجددا به وین خواهد آمد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در روز شنبه، تلفنی با همتایان ترک و کانادایی خود گفت‌وگو کرد.

جمهوری اسلامی می‌گوید در مذاکرات هسته‌ای وین، طرح جدیدی برای بررسی به ایران ارائه نشده و تهران از حقوق هسته‌ای خود نیز کوتاه نخواهد آمد.

+17
رأی دهید
-5

Azadikhah - تكسل - هلند
گند تحریم‌های زمان احمدی‌ نژاد هنوز پاک نشده!هارت و پورت بی‌ حساب کتاب که یکی‌ از دلائل تحریم‌ها بود هنوز تا چندین سال ادامه خواهد داشت!
یکشنبه 2 آذر 1393 - 10:13
دوستدار - استهکلم - سوئد
وقتیکه جمهوری اسلامی می‌گوید در مذاکرات هسته‌ای وین، طرح جدیدی برای بررسی به ایران ارائه نشده و تهران از حقوق هسته‌ای خود نیز کوتاه نخواهد آمد پس این گروه 5+1 چرا وقتشان را تلف میکنند ؟ اینکه می گویند به توافق نزدیک شدیم و فاصله ها هنوز هست و به این زودی بعداز 13 سال به توافق نهائی نمی رسیم و باید وفت دیگر برای مذاکره تعیین شود همه برای وقت کشی و دراز کردن عمر رژیم جمهوری اسلامی ایران است .
یکشنبه 2 آذر 1393 - 11:17
perser68 - فلوریدا - آمریکا
لطفاً پنجمین دوره ! شهر در امنو امان است آسوده پنجمینو ششومینو هفتومینو هشتومینو .. هم جور کنید. کی به کیه !گر صبر کنی ز ملا .. له سازی. کارتنو برای چی تولید کردن، اگه قراره بمب بسازیم باید به جای هزینه کردنه یه خونه صرفه جوئی کنیم و در کارتن بخوابیم. خامنه ای اتفاقاً خیلی دوست داره خودش تو کارتن بخوابه .. مرد صرفه جوئیو عمله...
یکشنبه 2 آذر 1393 - 05:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.