قاتل مزاحم تلفنی در لیست اعدام

فرهیختگان : حکم قصاص  پسری که مزاحم تلفنی‌اش را قربانی خشم خود کرده بود به تایید قضات دیوان عالی کشور رسید و این پسر در لیست اعدامی‌ها قرار گرفت.  عصر بیست و دوم آذر 92 به افسرنگهبان کلانتری 12 مارلیک خبر رسید پسر 25ساله‌ای به نام بهرام در جدال خیابانی کشته شده است. پلیس همان موقع به محل درگیری رفت و پیگیر ماجرا شد. یکی از شاهدان گفت: «در حال عبور از خیابان بودم که متوجه درگیری دو مرد شدم. می‌خواستم با میانجیگری به دعوا پایان دهم اما یکی از آنها چاقو کشید و یک ضربه به سینه بهرام زد و بلافاصله گریخت.»
تلاش برای ردیابی متهم فراری آغاز شده بود که یکی از شاهدان گفت: «پسر چاقوکش را می‌شناسم. او محمد نام دارد.» با اطلاعاتی که این مرد به پلیس داد محمد 27ساله در خانه‌اش ردیابی و بازداشت شد.
او سعی داشت خود را بی‌اطلاع از کشته شدن بهرام نشان دهد اما در مواجهه حضوری با شاهدان به ناچار لب به اعتراف گشود.
وی گفت: «بهرام چند بار به موبایلم زنگ زده و مزاحم شده بود. او پشت سر خواهرم حرف‌های نامربوط می‌زد. چند بار با او صحبت کردم تا از مزاحمت دست بردارد اما گوشش بدهکار نبود. می‌خواستم از او شکایت کنم اما منصرف شدم و تصمیم گرفتم خودم او را ادب کنم. آخرین‌بار وقتی برایم پیامک فرستاد با او قرار گذاشتم و از او خواستم سر قرار حاضر شود. گمان می‌کردم او را می‌شناسم اما وقتی سر قرار در میدان اطلس مارلیک رفتم و فهمیدم او را هرگز ندیده‌ام از او خواستم تا علت مزاحمتش را بگوید، اما او فحاشی کرد که با هم درگیر شدیم. او با سر به چشمم کوبید که چشمانم سیاهی رفت. دیگر جایی را نمی‌دیدم که چاقو کشیدم و یک ضربه به او زدم.»
به دنبال بازسازی صحنه جرم، کیفرخواست صادر و به شعبه 113دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.
در آن نشست، اولیای دم برای محمد حکم قصاص خواستند. نوبت دفاع به متهم که رسید گفت: «قصد قتل نداشتم. وقتی بهرام به من حمله کرد برای ترساندن او چاقو کشیدم.»
در پایان آن جلسه هیات قضایی محمد را به قصاص محکوم کرد. این حکم در شعبه 24دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و قطعی شد. به این ترتیب قاتل پسر مزاحم در لیست اعدامی‌ها قرار گرفت. درگیری‌های خونینی که به خاطر مزاحت‌های تلفنی ایجاد و گاه به جنایت ختم می‌شود کم نیستند. بی‌شک مراجعه به پلیس و شکایت از فرد مزاحم می‌تواند در پیشگیری از وقوع چنین قتل‌هایی موثر باشد. در همین رابطه محمد صفایی‌فر، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با فرهیختگان گفت: «افراد در صورت مواجه شدن با مزاحمت تلفنی نباید خودشان دست به کار شوند بلکه باید با مراجعه به کلانتری یا دادسرا از پلیس کمک بخواهند. البته داشتن نامه از مخابرات نیز می‌تواند باعث تسریع در کار شود. وارد شدن خود افراد به این ماجرا‌ها پیامدهایی به دنبال دارد که گاهی اوقات جبران‌ناپذیر است.»


  مجازات مزاحمت تلفنی


این وکیل دادگستری گفت: «مزاحمان تلفنی براساس ماده 641 قانون مجازات اسلامی به یک تا شش‌ماه زندان محکوم می‌شوند. علاوه‌بر این، شرکت مخابرات نیز مقررات خاصی در ارتباط با مزاحمان تلفنی دارد.  نوع مجازات به شخصیت مجرم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد. گاهی جرم یک مزاحمت ساده است و در آن توهین، تهدید و فحاشی وجود ندارد. اما گاهی ممکن است مزاحم، توهین یا تهدید کند که در این شرایط مجازات مجرم اضافه می‌شود.»  وی با اشاره به اینکه قاضی با توجه به شخصیت مجرم و دفعات تکرار جرم یا سابقه‌دار بودن، تصمیم می‌گیرد، گفت: «همچنین ممکن است در مواردی قاضی تصمیمی اتخاذ کند و مجازات را تا یک سال تعلیق کند. بر همین اساس در صورت تکرار نشدن جرم، این مجازات منتفی می‌شود.»  وی ادامه داد: «مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه‌بر امکان پیگیری مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل بررسی است. برای این اقدام کافی است متشاکی که به دادسرای محل سکونت یا محل کار خود - جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده است- مراجعه کند. البته داشتن نامه از مخابرات می‌تواند باعث تسریع در کار شود.»

مزاحم تلفنی کیست؟


محمد صفایی‌فر وکیل دادگستری می‌گوید: «مزاحمت تلفنی جرمی است که در قانون تعریف مشخصی برای آن ارائه نشده است. اینکه چه اعمال و رفتاری مزاحمت تلقی می‌شوند موضوعی است که برای تشخیص آن باید به عرف جامعه مراجعه کرد. معنی این حرف هم این است که در عرف عادی جامعه چه چیزی مزاحمت تلقی می‌شود؟ فردی که یک‌بار به اشتباه شماره‌ای را می‌گیرد و بعد قطع می‌کند مزاحم تلقی نمی‌شود. نکته قابل توجه دیگر در زمینه مزاحمت‌های تلفنی این است که مخابرات، کاری به این ندارد که چه کسی از یک شماره تماس گرفته و مزاحمت ایجاد کرده است. مخابرات به فردی که تلفن به نامش است اخطار می‌دهد. در شکل کیفری مساله اما با توجه به این موضوع که همواره تحقق عنصر معنوی جرم در تصمیم نهایی مقام قضایی مهم است، صاحب‌امتیاز تلفن فی‌نفسه متهم نیست. به همین دلیل کسی که از آن تلفن برای کار مجرمانه استفاده کرده تحت تعقیب قرار می‌گیرد.»

+16
رأی دهید
-8

hossein+87= - ایران - ایران
بر پدرش لعنت. این مزاحم تلفنیا بعضیاشون واقعا..............!!!!! نمیگم قتل طرف بجا بوده! ولی واقعا مجازات قانونی مزاحمین هم در حد جوکه و همچنین قانون بسیار ضعیف عمل میکنه تو پیگیری این مسائل. در کل از کشته شدن یه مزاحم آدم زیاد ناراحت نمیشه.امیدوارم ایشون هم تخفیف بگیره.
شنبه 1 آذر 1393 - 12:25
اسداله میرزا - کلن - آلمان
مسخره تر از همه چی‌ اینه که مثلا اینجا تو آلمان اصلا همچین چیزی معنی‌ و مفهومی‌ نداره و اینا نمی‌فهمن که مزاحم تلفنی یعنی‌ چی‌ !!! جالب اینجاست که این معضل قبل از انقلاب هم وجود داشت که بعد از انقلاب شوم ۵۷ ، شدتش ۱۰ برابر شد !!!
شنبه 1 آذر 1393 - 13:53
oghab - هلسینکی - فنلاند
آخه چرااین بنده خدا بایداعدام بشه ...اون مزاحم حقش بود .این بی عالتی محض است.
شنبه 1 آذر 1393 - 14:22
perser68 - فلوریدا - آمریکا
oghab - هلسینکی - فنلاند. وقتی هر کسی کلمه اعدامو مثل ماست قورت میده و به یه مشت ملای شپشوی بو گندو جواب بله میده و برای جنایته این قماشه آدمخور کف میزنه، معلومه که قتل هم مثله ماست اتفاق میوفته و اعدام هم مثله ماست. اینهمه اعدام تو این۳۵سال.. آدمکشیو قتل کم نشد که بیشتر هم شد! همه قاتلا و قتلا تو سنای پائین!
شنبه 1 آذر 1393 - 16:15
perser68 - فلوریدا - آمریکا
(حرفای نامربوط به خواهر پشته تلفن)*** که چی؟. این حرفه نامربوط رو کی معنی میکنه؟ این حرفای نامربوطو کجا و چه جوری مردم به خرد هم میدن و به چی فکر میکنن؟به یه آلمانی، به یه آمریکائی به یه سوئدی بگی این قتل به خاطر حرفای نامربوط به خواهرش اتفاق افتاده ، مغزش سوت سوتی میشه!. خانه از پایبست ویران است.. ما هنوز حالا حالا ها کار داریم و اعدام فقط یه هدیه به قاتله و بس! اینجا خانواده قاتله که تا آخر عمر اعدام میشه و به جمع خانواده های مشکلدار و افسرده جامعه اضافه میشه!. تو غربه به قولی فاسد، یه۹۵ساله رو به زور از مرگ نجات میدن، اما تو مملکته ناموس پرسته بت پرست یه جوونه۲۵ساله به خاطر زدنه دوتا حرفه نامربوط پشته تلفن جونشو میده.
شنبه 1 آذر 1393 - 16:31
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.