'لایحه مجازات منتشرکنندگان فیلم بیماران در دست تهیه است'

وزیر بهداشت ایران انتشار فیلم بیماران را "فعل حرام و ناشایست" توصیف کرد

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران می‌گوید این وزارتخانه مشغول تهیه لایحه‌ای برای ارائه به مجلس است تا برای کسانی که فیلم‌های بیماران را منتشر می‌کنند مجازات تعیین شود.

وزیر بهداشت ایران دیروز (چهارشنبه ۲۸ آبان، نوزده نوامبر) گفت: "انتشار فیلم های بیماران در فضای درمانی، با منشور حقوق بیماران مغایرت دارد" و باید حریم بیماران "از طریق قانون" محافظت شود.

در هفته های اخیر انتشار فیلم خارج کردن یک لامپ از واژن یک زن و نیز انتشار فیلمی که گفته شد آخرین لحظات زندگی مرتضی پاشایی خواننده پاپ در بیمارستان بوده، واکنش‌های زیادی را در ایران برانگیخت و بحث حفظ حریم خصوصی بیماران و رعایت محرمانه بودن اطلاعات مربوط به بیماران را مطرح کرد.

دکتر هاشمی درباره انتشار فیلم مرتضی پاشایی گفت:

"درباره اتفاق مربوط به هنرمند عزیز کشورمان مرتضی پاشایی دستور رسیدگی داده‌اند تا مشخص شود در آن ساعات و در سالن مربوطه چه کسانی حضور داشته‌اند و امکان فیلمبرداری از سوی چه افرادی وجود داشته است. در صورتی که این موضوع مشخص شود، طبق قانون برخوردهای لازم صورت می‌گیرد."

وزیر بهداشت ایران معتقد است در دنیای امروز، چنین اتفاقاتی "اجتناب ناپذیر" است و برای جلوگیری از این مسئله "اخلاق" باید در جامعه تقویت شود: "فیلمبرداری در بسیاری از جراحی‌ها مانند چشم، قلب و شکم جنبه آموزشی دارد و کار جدیدی نیست اما از زمانی که تکنولوژی‌های جدید آمده بداخلاقی‌ها رخ می‌دهد و مردم در هیچ‌کجا مصون نیستند."

دکتر هاشمی تاکید کرد پرسنل بیمارستان مقصران اصلی تهیه فیلم های بیماران نیستند:

"بخش عمده ای از تصاویر و فیلم های مربوط به بیماران که بر روی شبکه های مجازی منتشر می شود، غیر قابل کنترل است. ضمنا خیلی از بیماران ملاقات کننده و همراه دارند و به طور کامل تحت کنترل نیستند."

"مسلم آن است که ورود به حریم خصوصی اشخاص ممنوع است. ممکن است قانون نقض‌هایی داشته باشد که باید بررسی و برطرف شود، اما در عین حال اگر شاکی خصوصی در این چنین زمینه‌هایی وجود داشته باشد، باید به وزارت بهداشت معرفی شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

+17
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.