نشست سه‌جانبه کری، ظریف و اشتون به پایان رسید

جان کری، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف دیشب و امروز دیدارهایی داشتند

سومین نشست سه‌جانبه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین به پایان رسیده است.

اولین نشست سه‌جانبه از این دست، شامگاه روز پنجشنبه، ۲۹ آبان و با ورود جان کری به وین برگزار شد و طرفین صبح روز جمعه، ۳۰ آبان، برای دومین‌بار در این دور از مذاکرات در وین دیدار کردند.

امیر پایور، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین، از آغاز نشست جان کری با لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه خبر داده است. پیش از این گزارش شده بود که قرار است او برای مشورت با همتایان اروپایی خود به پاریس سفر کند، ولی برای آن که بتواند به گفت‌وگوها ادامه دهد، سفرش از وین را به تاخیر انداخته است.

کسری ناجی، دیگر خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین، می‌گوید که به نظر می‌رسد طرفین در مذاکرات کنونی به دنبال توافق کلی هستند، ولی رئوس این توافق کلی معلوم نیست، هرچند می‌شود پیش‌بینی کرد که ابعاد غنی‌سازی اورانیوم در ایران و چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران دو مساله مورد بحث باشند.

او با اشاره به گزارش‌هایی که از احتمال سفر آقای ظریف به تهران برای مشورت با مقامات ارشد ایران منتشر شدند، به نقل از وزیر امور خارجه ایران گفت که "ایده‌هایی (در مذاکرات) روی میز است، ولی به قدری اهمیت ندارد و مهم نیست که آنها را با تهران مطرح کنم."

نشست سه‌جانبه کری، ظریف و اشتون به پایان رسید
 

وزرای خارجه طرفین در روز جمعه دیدارهای فشرده ای داشتند

خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از منبعی که نامش فاش نشده می‌گوید که محمدجواد ظریف پیشنهادهای تازه‌ قدرت‌های جهانی را از طریق خطوط ارتباطی 'امن' با تهران در میان می‌گذارد. بنا به این گزارش به همین دلیل است که آقای ظریف به تهران نمی‌رود.

به گزارش فارس مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران طرح پیشنهادهای جدید را رد کرده و آن را "خبرسازی" خوانده است.

پیشتر، خبرگزاری‌های ایرانی به نقل از منابع آگاه در تیم مذاکره‌کننده گفته بودند که احتمال دارد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران امشب برای مشورت به تهران بازگردد.

خبرگزاری ایرنا که ساعاتی قبل خبر بازگشت آقای ظریف به تهران را منتشر کرده بود، در گزارش بعدی نوشت که یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای، "برخی اخبار مبنی ارائه طرح جدید از سوی آمریکایی‌ها را رد کرد و گفت ایده‌های مطرح شده در مذاکرات هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که دکتر ظریف آنها را به تهران ببرد."

محمدجواد ظریف همچنین در دیدارهای جداگانه‌ای با لوران فابیوس و فیلیپ هاموند، وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا هم مذاکره کرده است. آقای فابیوس هنگام ورود به وین از ایران خواسته بود "از این فرصت استفاده کند."

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا پیش از دیدار باز وزیر خارجه ایران گفت تا رسیدن به توافق هسته‌ای ظرف مهلت مقررشده راه زیادی مانده است.

آقای هاموند همچنین در توییتر خود گفته که مسائل، پیچیده و مذاکرات، خطیر است اما در عین حال به طور بالقوه می‌توان به دستاوردهای مثبت و مهمی رسید.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم گفت که "همه عناصر" لازم برای رسیدن به یک توافق وجود دارد و تنها چیزی که کم است "اراده سیاسی است."

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته است که امروز برای پیوستن به مذاکرات به وین می‌رود.

ایران و کشورهای ١+۵ می‌خواهند که تا پیش از ٣ آذر (۲۴ نوامبر) به توافقی جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران برسند. با نزدیک شدن این ضرب‌الاجل طرفین می‌گویند که هنوز اختلاف‌نظرها باقی است اما در عین حال امید به توافق نیز وجود دارد.

علاوه بر این هر دو طرف اظهارنظرهایی نیز درباره امکان تمدید مهلت مذاکرات کرده‌اند و اکنون بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که دو طرف تصمیم به تمدید مذاکرات بگیرند.

با این حال جان کری یک روز پیشتر گفته بود:‌ "ما درباره تمدید بحث نمی کنیم. برای رسیدن به توافق بحث می کنیم. به همین سادگی."

+23
رأی دهید
-7

SAMOSHOMA - منچستر - انگلستان
بابا از سر کار گذاشتن مردم دست بردارید،به اعدامها ادامه بدید،گشت ثارلله راه بندازید، مردم بیشتر در خفقان،دزدی و آدم فروشی بیشتر کنند تا گرسنگی نکشند.یا از ترس زندانی شدن از اینترنت هم بترسند،شرف ندارید که آبرو و شرف را از مردم گرفتید.
شنبه 1 آذر 1393 - 02:55
biparva-jan - تهران - ایران
به راستی اگه ایران کشور ضعیفی میبود چرا قدرت های جهان باید بیش از 15 سال صرف مذاکره و گفتگو با او میکردند؟ چرا با ایران همونطور برخورد نکردند که با افغانستان و عراق؟ حتما چیزی هست.
شنبه 1 آذر 1393 - 06:06
اصحاب کهف - بروکسل - بلژیک
خوبه..اسم جدید خامنه ای رو هم فهمیدیم.تهران!!!
شنبه 1 آذر 1393 - 09:17
aria oksir - لندن - انگیس
یه عده ای بیمار هستند و اصرار دارند ، مرزها فعال باشند ، و بخاطر همین افکار شیطانی دیگرانرا بنحو برده وار امر به اطاعت میکنند. همه انسان هستیم ، نه خیوان ختی حیوان هم تا این درجه پست و رذل نمیشود . که قسمت مهم دسترنج خودشو صرف دفاع از محدوده خودش بکنه. حرف من اینست !!!، چقدر خوب میشد ،اینهمه پول و اتلاف وقتیکه صرف اتم و بمب های اتمی میشه < بخش مخربش > اگه صرف رفاه مردم میشد دیگه میشد گفت بشر در حد خوبی زندگی میکنه . و کلی از مشگلات مردم حل میشد . متعاقب اون مرزها رو بر میداشتند و همینطور ارتش کشورها منحل میشد . هزینه تمام اینها صرف رفاه بشر میشد . این نمایشهای مضحک و مسخره اتم بازی کدوم دردو دوا میکنه .؟!!!< حتی تمام ادیان بحق الهی هم همین رو مگن ،از، کل یوم عشورا و کل ارض کربال ، الخ .>
شنبه 1 آذر 1393 - 10:51
fafa316 - تهران - ایران
آمریکا باید از اسرائیل اجازه بگیره اروپا هم دست به عصا پیش میره
شنبه 1 آذر 1393 - 11:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.