تکذیب سفر ظریف به تهران

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز جمعه اخبار مربوط به سفر محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، به تهران برای مشورت با مقام های ارشد جمهوری اسلامی در مورد طرح جدید آمریکایی ها را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،‌ او گفت: ایده های مطرح شده در مذاکرات هنوز به مرحله ای نرسیده است که محمد جواد ظریف آنها را به تهران ببرد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که خواست نامش فاش نشود، افزود که طرف ایرانی از مذاکرات مسقط تاکنون طرح های مختلفی را ارائه کرده است.

تکذیب خبر سفر وزیر امور خارجه ایران به تهران در شرایطی منتشر شده است که خبرگزاری ایرنا صبح روز جمعه به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نوشته بود که آقای ظریف برای پاره ای مشورت ها و تبادل نظر با مسئولان ارشد ایرانی درباره موضوع هسته ای امشب، ‌جمعه شب، احتمالا به تهران می رود.

خبرگزاری فرانسه نیز صبح روز جمعه به نقل از یک منبع ایرانی نوشته بود که محمدجواد ظریف روز جمعه و «احتمالا برای مشورت» به تهران باز خواهد گشت.

در همین حال،‌ خبرگزاری ایسنا ضمن مخابره خبر تکذیب سفر وزیر امور خارجه ایران به تهران نوشت که «تاکنون اعلام نشده بود که ایده جدیدی از سوی آمریکا یا دیگر طرف‌ها در مذاکرات وین به ایران ارایه شده است. اما به نظر می‌آید ایده‌ها و پیشنهاهایی طی یک روز گذشته ارایه شده است که مورد موافقت ایران قرار ندارد.»

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیوفردا به وین، پایتخت اتریش، گزارش داده است که آقای ظریف پیش از ظهر جمعه برای دومین بار در دو روز گذشته با جان کری، همتای آمریکایی خود، و کاترین اشتون،‌ هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵، در این شهر دیدار و گفت‌وگو کرده است.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز به وین آمده است و قرار بود بعدازظهر جمعه با لوران فابیوس و جان کری، همتایان فرانسوی و آمریکایی خود، دیدار کند.
دیدارها و گفت‌وگوهای فشرده ایران و قدرت‌های جهانی در پایتخت اتریش، چهار روز مانده به فرا رسیدن ضرب‌الاجل درباره مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک روز سه‌شنبه در وین در حالی آغاز شد که مقامات ایران تاکید داشته‌اند اگر غرب خواستار دستیابی به توافق است، باید «زیاده خواهی را کنار بگذارد.»

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا می‌گویند که این تهران است که باید تصمیم بگیرد و مسئولیت عدم توافق احتمالی بر عهده جمهوری اسلامی خواهد بود.

خبرنگار اعزامی رادیوفردا در محل مذاکرات می‌گوید که ممکن است ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان با تفاهم بر سر «کلیاتی»، گفت ‌وگوها بر سر «جزئیات توافق نهایی» را برای مدتی فعلا نامعلوم تمدید کنند.

در همین حال، ‌به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگی لاوروف و جان کری، وزیران خارجه روسیه و آمریکا روز جمعه در مکالمه ای تلفنی در مورد انجام تلاش های اضافی برای دستیابی به موافقت نامه هسته ای با ایران توافق کردند.

بر اساس این گزارش، آقایان لاوروف و کری ‌احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک را نیز رد نکردند.

+5
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.