عربستان سعودی برای ایجاد یک مرکز اسلامی در کابل 'چک سفید امضا' داد

تپه مرنجان که قرار است مرکز اسلامی ملک عبدالله در آنجا ساخته شود، یکی از معدود مناطق تفریحی در مرکز شهر کابل است

دولت عربستان سعودی، قرارداد ساخت یک مرکز بزرگ آموزش‌های اسلامی در افغانستان را امروز با یک شرکت عربستانی امضاء کرد. قرار است مرکز اسلامی 'ملک عبدالله' در زمینی به مساحت نزدیک به ۱۱۹ هزار متر مربع در 'تپه مرنجان'، در مرکز شهر کابل ساخته شود.

یک دانشگاه بزرگ، خوابگاهی با گنجایش ۵۰۰۰ نفر، بیمارستان، ورزشگاه، مسجدی با گنجایش ۱۵۰۰۰ نمازگزار و یک سالن بزرگ کنفرانس از جمله بخش‌هایی هستند که قرار است در این مرکز اسلامی ساخته شود.

دولت عربستان گفته است که برای تامین هزینه‌های ساخت و فعالیت این مرکز که قرار است در آن علوم اسلامی و زبان عربی تدریس شود، یک "چک سفید امضاء" داده است.

هزینه ساخت این مرکز به تنهایی ۴۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

مقام‌های دو کشور هدف از ایجاد این مرکز را تدریس "اسلام معتدل" عنوان کرده‌اند.

عبدالرحمن الغاصب، سفیر عربستان سعودی در کابل، هنگام امضای قرارداد ساخت این مرکز گفت که تلاش برای برنامه‌ریزی و ارائه آموزش‌هایی برای معرفی اسلام معتدل به افرادی که با مسایل دینی سر و کار دارند، از مهم‌ترین اهداف ایجاد این مرکز است.

او گفت: "عربستان سعودی همواره به شدت با هراس‌افکنی و تروریسم، مبارزه کرده است و در این مرکز نیز افرادی آموزش خواهند دید که مخالف هراس‌افکنی و تندروی باشند."

قرارداد اولیه ایجاد این مرکز، دو سال پیش میان وزیران حج و اوقاف دو کشور امضاء شده بود.


در افغانستان بیشتر از هزار مدرسه کوچک و بزرگ به تدریس علوم دینی مشغولند

با آنکه بیشتر از هزار مدرسه کوچک و بزرگ برای تدریس علوم اسلامی در افغانستان وجود دارد اما هنوز هم هزاران افغان برای فراگرفتن علوم اسلامی، به مدارس پاکستان می‌روند.

مدارس پاکستان از مهم‌ترین مراکز جذب نیرو برای طالبان به شمار می‌روند و از خاستگاه‌های اصلی جنبش طالبان در دهه نود میلادی پنداشته می‌شوند.

مقام‌های افغان در گذشته بر تقویت مدارس دینی در داخل افغانستان تاکید کرده و گفته‌اند که این کار باعث می‌شود تا دانش آموزان افغان از رفتن به مدارس دینی در پاکستان خودداری کنند.

محمد یوسف نیازی، سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان نیز، امروز هنگام امضای قرارداد ساخت مرکز اسلامی 'ملک عبدالله' در کابل گفت که یکی از اهداف ایجاد این مرکز، فراهم آوردن زمینه آموزش در داخل، برای کسانی است که می‌خواهند دروس دینی بخوانند.

آقای نیازی گفت که برنامه‌های آموزشی و مواد درسی این مرکز با نظارت وزارت حج و اوقاف افغانستان انتخاب خواهد شد.

قرار است مرکز اسلامی 'ملک عبدالله'، به امامان مساجد در افغانستان نیز آموزش‌های دینی بدهد.

پیش‌بینی شده که کار ساخت این مرکز که گفته می‌شود بزرگترین مرکز آموزش‌های دینی در منطقه خواهد بود، ۲ تا ۳ سال به طول انجامد.

اداره مرکز اسلامی 'ملک عبدالله' را هیات مشترکی از دو کشور به ریاست وزیر حج و اوقاف افغانستان برعهده خواهند داشت.

+6
رأی دهید
-52

تیتو تیتو - تهران - ایران
مرکز اموزش انتحاری ، بریدن سر افراد غیر هم عقیده ، تجاوز و هتک حرمت به زنان ،در یک کلام مذهب شیاطین . مرگ بر عربستان و قطر و ترکیه تروریست پرور . بزودی خود قربانی فرزندان شیطانی خود خواهند شد .
جمعه 30 آبان 1393 - 20:44
mountainman - استکهلم - سوئد
تروریستها به افغانستان واریز میشن. تف به اشرف احمد غنی زی کسافت
جمعه 30 آبان 1393 - 21:17
azadeh11 - آمستردام - هلند
به جای کمک به مردم بدبخت و آباد کردن مملکت .مردم را در میخواهند به نام اسلام برده و غلام زیر دستشان کنند. لعنتی‌های دولت عربستان
جمعه 30 آبان 1393 - 21:29
dook - دبي - امارات
هیچ وقت دیر نیست کثافتکاریهاى ایران در منطقه و اغشته و شرک آمیز کردن مردم أفغانستان توسط رافضیان حاکم بر ایران تنها دواى آن آشنایی با اسلام حقیقى است . اى کاش کمى پول خرج میکردن و چند تا از این مراکز را در ایران به طور غیر قانونى باز میکردند یا اینکه چند تا تلوزیون توحیدى راه مى انداختند تا مردم شرک زده و قبر پرست و مرده پرست را از این بدبختى هاى آخوندى در مى آوردن
جمعه 30 آبان 1393 - 22:00
mountainman - استکهلم - سوئد
dook - دبی - امارات. . الان از نایت کلاب اومدم با دوست دخترم داشتم میرقصیدم. جات خالی. خیلی دوست داشتی من اونجا بودم منو میکشتی بعد هم خدا بهت کلی حوری میداد؟ حیف حیف
شنبه 1 آذر 1393 - 02:21
Imod.barbekan - منامه - بحرین
Dook-دبی - درود بر شما واقعا گل گفتی
شنبه 1 آذر 1393 - 02:29
قیس - اهواز - ایران
دیگ.دبی.امارات.فعلا که هرچی ترور تروریسته ریشه اش پیش اعجقستانه تو از چی این وهابی ها حمایت میکنی،اها هم کیشت هستن این تروریستهای وهابی
شنبه 1 آذر 1393 - 07:39
بختیاری2500 - اهواز - ایران
این ازبین بردن جوانانی که حق زندگی دارن ولی این مراکز فقط اینها را با خرافات نابود میکنن..
شنبه 1 آذر 1393 - 11:00
رزم جو - لوس انجلس - امریکا
dook-تو چه روی داری حرف میزانی هرچی آدم کثیف و آدم کش هست که این سنیهای وهابی و سلفی عربستانی هستند یا دستور میگیرند.ماشالا همتونم که کلهاتون بی قورمه سبزی میده.
شنبه 1 آذر 1393 - 18:35
Botparast - میلان - ایتالیا
این دین مسخره چه دردی از ما دوا کرده که حالا میخوان یه مرکز اسلامی ایجاد کنن؟بجای این مسخره بازیا دانشگاه کابل رو تجهیز کنید…به امید یه جهان سکولار…
یکشنبه 2 آذر 1393 - 19:31
marineboy - لس انجلس - امریکا
بگویید مرکز پرورش تروریست سلفی و وهابی. طالبان کم بود یک عده جدید میخواهند وارد بازار کنند.
یکشنبه 2 آذر 1393 - 22:13
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.