انتشار آگهی سال‌گرد فروهرها در روزنامه اطلاعات؛ پرستو و آرش فروهر: ما را تنها نگذارید

تقاطع: مراسم شانزدهمین سال‌روز جان باختن داریوش و پروانه فروهر، روز شنبه (۱ آذر-۲۲ نوامبر) در منزل این دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای در “خیابان هدایت” تهران برگزار می‌شود.

پرستو و آرش فروهر، دو فرزند فروهرها، در اطلاعیه‌ی این مراسم که در روزنامه‌یدولتی “اطلاعات” منتشر شده‌، نوشته‌اند: «داریوش و پروانه فروهر را در شانزدهمین سالگرد به خون خفتن‌شان یاد می‌کنیم. ما را تنها نگذارید.»

فتنی است، فرزندان فروهرها، آخرین بار در سال ۱۳۸۴ موفق شدند تا مراسمی عمومی را در سال‌روز قتل پدر و مادرشان برگزار کنند و از آن پس درخواست‌های آن‌ها برای برگزاری چنین مراسمی با مخالفت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است.

سال گذشته و برای هشتمین سال پیاپی، ماموران امنیتی و لباس‌شخصی با بستن دو سر کوچه‌‌ای که منزل داریوش و پروانه فروهر در آن واقع شده، مانع از حضور ده‌ها نفر از افرادی شدند که قصد شرکت در مراسم پانزدهمین سال‌روز کشته‌شدن این دو فعال سیاسی را داشتند.

داریوش فروهر، رهبر “حزب ملت ایران”، و همسرش پروانه اسکندری، روز یکم آذرماه ۷۷ با ضربات متعدد چاقو توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به قتل رسیدند. قتل این دو فعال سیاسی ملی‌گرا که با قتل محمدجعفر پوینده و محمد مختاری، دو نویسنده‌ی دگراندیش همراه شد، بخشی از مجموعه‌ای از قتل‌های مخالفان و دگراندیشان بود که از آن به قتل‌های زنجیره‌ای یاد می‌شود.

در دی‌ماه سال ۷۷، وزارت اطلاعات دولت خاتمی با انتشار اطلاعیه‌ای بی‌سابقه‌، اعتراف کرد که چهار قتل‌ پاییز آن سال توسط “معدودی از همکاران مسوولیت‌ناشناس، کج‌اندیش و خودسر این وزارت” انجام شده است. شش ماه بعد، در خردادماه ۷۸، مجتمع قضایی نیروهای مسلح که مسوولیت رسیدگی به پرونده قتل‌ها را بر عهده داشت در اطلاعیه‌ای مدعی شد که سعید امامی به عنوان مسوول اصلی «قتل‌های خودسرانه»، با خوردن “داروی نظافت” در حمام زندان اوین خودکشی کرده و جان داده است. دیگر متهمان این پرونده نیز بعد از سپری کردن چند سال زندان، آزاد شدند و هیچ‌گاه زوایای پنهان این پرونده در اختیار افکار عمومی قرار نگرفت.

با این وجود مخالفان حکومت، این قتل‌ها را به چهار قتل تاییدشده‌ی پاییز ۷۷ محدود نمی‌دانند و این چهار قتل را در راستای بیش از ۸۰ قتل‌ مخالفان سیاسی می‌دانند که از سال‌های اول استقرار جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران انجام گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به قتل شاپور بختیار، فریدون فرخزاد، کاظم سامی، احمد میرعلایی، صادق شرفکندی، عبدالرحمان قاسم‌لو، عبدالرحمان برومند و سعیدی سیرجانی اشاره کرد.

+76
رأی دهید
-7

hassan5 - تهران - ایران
چی شده که نظام اجازه نشر اگهی فوت این دو نفر را (که خودشان بقتل رسانده اند)میدهد؟؟؟
جمعه 30 آبان 1393 - 17:09
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
سال ۵۷ همین افراد باد به غبغب مینداختند و جلوی امام جان چیز دلا و راست می‌شدند و نقشهٔ بد بختی ما رو ترسیم میکردند . امیدوارم که همیشه تنها باشید .
جمعه 30 آبان 1393 - 16:14
بت شکن - مونترال - کانادا
فروهر‌های عزیز و داغدار، شما مثل اینکه از اوضاع فرهنگی‌ ایران بی خبرید!!؟؟ فعلا که کفن مرحوم مرتضی پاشایی همه جوانان وطن و حتی مسولین کشور را داغدار کرده و تا مرتضی‌ پاشایی‌های دیگر زنده هستند فروهر‌ها و مختاری‌ها و پوینده‌ها و و و کیلو چند...!!؟؟ با عرض معذرت فقط جهت اطلاع گفتم..!!
جمعه 30 آبان 1393 - 17:26
Mashady - منچستر - انگليس
pars_iran - دوسلدرف - آلمان ، بیش از٩٨ در صد ملت ایران به قول شما باد به غبغب انداختند اینها که فقط نبودن پدر جان ، فروهرها انسانهاى بزرگى بودند روحشون شاد
جمعه 30 آبان 1393 - 21:27
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
Mashady - منچستر - انگلیس. من نمیدونم شما بزرگی‌ رو در چه چیزی میبینی‌؟؟!! اما امثال این فروهر‌ها رهبر و فرمانده‌های این بدبختی بودند . من بنوبه خودم برای این افراد سینه نمیزنم و حافظه تاریخی‌‌ام هنوز ضعیف نشده . بد نیست یه نگاه به انقلاب ۵۷ بکنید و عملکرد این افراد رو هم دوباره ببینید .
شنبه 1 آذر 1393 - 13:57
اصحاب کهف - بروکسل - بلژیک
اینا بازیهای کثیف اوناست.مردم هزارتا بدبختی رو دارن تحمل میکنن و هیچکدوم از وعده هاشون عملی نشده که بدترم شده،حالا واسه مانور تبلیغاتی و اینکه اینجا آزادی هست،یه آگهی ترحیم، که بی خطرتر و کم هزینه تر ازش پیدا نمیشه،رو مجوز میدن که همه بگن به به عجب آزادی داریم ما....
شنبه 1 آذر 1393 - 21:11
azadi2011 - تورنتو - کانادا
pars_iran- نمی دانم دوست عزیز شما چرا این همه کینه داری ? و با این همه کینه چگونه روزگار می گذرانید۰ هر کسی اشتباه می کند واینها قربانیان یک جنایت هستند و به فرزندانشان چکار دارید که فقط دعوت کردند سالگرد بگیرند۰ با این حرفها شما اکنون در کدام جناح جای دارید ?
یکشنبه 2 آذر 1393 - 00:25
اصحاب کهف - بروکسل - بلژیک
اینا بازیهای کثیف اوناست.مردم هزارتا بدبختی رو دارن تحمل میکنن و هیچکدوم از وعده هاشون عملی نشده که بدترم شده،حالا واسه مانور تبلیغاتی و اینکه اینجا آزادی هست،یه آگهی ترحیم، که بی خطرتر و کم هزینه تر ازش پیدا نمیشه،رو مجوز میدن که همه بگن به به عجب آزادی داریم ما....
یکشنبه 2 آذر 1393 - 08:13
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
azadi2011 - تورنتو - کانادا. حرف من از سر کینه نیست ، از سر عقل هست . چرا باید یاد کسی‌ رو زنده نگاه دارم که در شرایط آوارگی و بد بختی ایران و ایرانی‌ دست داشته . اشتباه کردن باشه حرفی‌ نیست حالا هم بکشن کنار نه اینکه دخترش بیاد و اینجوری از مردم بخواد کنارشان باشند . ما ملت حافظه ضعیفی داریم ، چون همین آدم‌ها به دست جمهوری اسلامی به قتل رسیدند شدند برای ما سمبل خوبی‌ . این اشغال‌ها اگر سال ۵۷ با بختیار کنار اومده بودند الان ما وضیعتی به مراتب بهتری داشتیم .
یکشنبه 2 آذر 1393 - 11:30
بت شکن - مونترال - کانادا
pars_iran - دوسلدرف -از سر عقل....!!!!؟؟؟؟؟ مگر زنده یادان بختیار و فرخزاد و دکتر شرفکندی و قاسملو و و و که با هیچ یک از عوامل انقلاب همکاری نکردند به همین سرنوشت دچار نشدند...!!؟؟عقل سلیم میگوید اول کمی‌ باید فکر کرد بعد حرف زد...!!
یکشنبه 2 آذر 1393 - 12:41
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
کجا بختیار و فرخزاد در سال ۵۷ به جمهوری اسلامی همکاری کردند؟ شما یک فاکتور مستند بیار من قبول می‌کنم . کجا این ۲ نفر مردم رو تشویق کردند که به خیابان‌ها بیان و امام گور بگور شده رو منجی نجات ایران و ایرانی‌ میدونستند؟؟؟ عقل سلیم میگه یه نگاه دقیق به عملکرد تأثیرگذار‌های انقلاب ۵۷ بنداز بعد بیا طرفداری کن .امثال فروهر‌ها در ایجاد بلوا و استقرار حکمت آخوندی بی‌ تاثیر نبودند .
یکشنبه 2 آذر 1393 - 14:58
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.