شرایط وزیر اطلاعات اسرائیل برای هر گونه توافق اتمی با ایران

یووال اشتاینیتز (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، می‌گوید هر گونه توافق جامع اتمی با ایران باید مستلزم حذف کل توان غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم در ایران باشد و نیز موجب قطع همکاری موشکی ایران و کره شمالی شود.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، اشتاینیتز این خواسته‌ها را روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، همزمان با روزهای پایانی مذاکرات اتمی میان ایران و گروه کشورهای ۵+۱ مطرح کرده است.

ضرب الاجل مذاکرات هسته ای با ایران روز سوم آذر به پایان می‌رسد. دور دهم از این گفت‌وگوها همچنان در وین در جریان است.

آقای اشتاینیتز که مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل است، بار دیگر نسبت به احتمال دستیابی به «توافق بد» در مذاکرات وین ابراز «نگرانی» کرده است.

اشتاینیتز تکرار کرده است که توافق بد توافقی است که ایران را در آستانه تولید بمب اتمی باقی بگذارد.

به گفته وزیر اطلاعات اسرائیل، «اگر ایران بتواند همچنان به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد، تنها دو تا سه ماه تا تولید بمب اتمی فاصله خواهد داشت».

اشتاینیتز افزوده است، هر گونه «راه گریز» ایران در برنامه اتمی که به تهران امکان دهد به اهداف خود برسد، باید مسدود شود.

اسرائیل از دیرباز مدعی است، برنامه هسته ای ایران با هدف تولید بمب اتمی پیگیری می‌شود، ادعایی که ایران همواره آن را رد کرده است.

اسرائیل توافق موقت هسته ای، موسوم به «اقدام مشترک» را که سال گذشته به دست آمد، «اشتباه تاریخی» نامیده و خواهان «جبران» آن در توافق جامع هسته ای شده بود.

یووال اشتاینیتز همچنین گفته است در توافق نهایی هسته ای با ایران، جهان باید تضمین بگیرد که همکاری های موشکی ایران و کره شمالی یا «هر حکومت قرمز دیگر» متوقف می شود.

اسرائیل مدعی است، ایران برنامه موشک های دوربرد خود را که در آغاز بر اساس برخی از فن آوری های کره شمالی پایه گذاری شد، با هدف مجهز کردن موشک ها به کلاهک هسته ای پیگیری می کند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران پیشتر تاکید کرده بود که برنامه موشکی این کشور هرگز سر میز مذاکرات هسته ای مطرح نخواهد شد.

در این میان، روزنامه هاآرتص روز جمعه، ۳۰ آبان، نوشت که ارزیابی ارتش اسرائیل این است که مذاکرات کنونی در وین به توافق نهایی منجر نشده، بلکه مذاکرات تمدید خواهد شد.

هاآرتص به نقل از یک مقام ارشد در «امان»، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، نوشته است، سناریوی اول این است که توافق موقت برای چند ماه دیگر تمدید شود اما این احتمال نیز هست که در سندی توافق های کلی به دست آمده تاکنون ذکر شده و گفته شود که جزئیات بعدا مورد بحث قرار گیرد.

مقامات اسرائیل پیشتر تمدید مذاکرات را با هدف دستیابی به یک «توافق خوب و محکم» توصیه کرده بودند.

+15
رأی دهید
-26

koros_nl - امستردام - هلند
بخواب بابا لحاف یخ کرد
جمعه 30 آبان 1393 - 15:55
koros_nl - امستردام - هلند
چرا اینقدر اسرائیل از ایران میترسه ؟ از پارس کاردانش معلومه
جمعه 30 آبان 1393 - 15:56
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
احمق تروریست کودک کش دیگر لازم نیست ایران موشک دور برد بسازد زیرا که لبنان و فلسطینیها هر وقت لازم بشه عوض ایران داخل اتاق خواب نتانیاهو را هم خواهند زد.
جمعه 30 آبان 1393 - 15:57
marka - گرگان - ایران
خودتون که دارید و داءما ایران رو تهدید به حمله هوایی میکنید ایراد نداره شما که اصلا اصل و نصبتون معلوم نیست به کدوم کشور وصله ادعای حقوق ملتها رو می کنید زر زیادی نزنید چون کشور عزیزمون ایران هفتاد میلیون جمعیت داره و حداقلش از شما عوضی ها نفرت دارن شما اگه درست میگید زرتخانه های خودتونو از بین ببرید بعد نوبت ایران هم میشه .تا بحال ایران به کدام کشور حمله کرده و اگه جواب شما عوضی ها رو ندن که دیگه غیرت ایرانی وجود نداره یادتون نره همین ایران بود که شما ها رو از بردگی نجات داد همین ایران بود که زمان هیتلر که شماها رو داخل تنور می سوزوندن هویت ایرانی میداد که نسلتون از بین نره حالا ایران شده کشور تهدیگر .شما تهدیگرید که داءما در حال جنگید .نه ایران که هشت سال هم شما کثافتها اونو وادار به جنگ ناخواسته کردید .حیف که من هیچ کاره این مملکتم بخدا اگه جای اول شخص مملکت بودم از روی زمین محوتون میکردم جنایتکار تر از شما وجود نداره
جمعه 30 آبان 1393 - 16:01
Mamad_ina - نیو یورک - آمریکا
گفتی اسمت چی بود عمو؟
جمعه 30 آبان 1393 - 19:04
مونیکا بلوچی - کرج - ایران
حـ... های نوزاد کش
جمعه 30 آبان 1393 - 18:45
abdolmalek - رامسر - ایران
درود بر اسرائیل که همیشه حرف حق را می زند. منافع اسرائیل و ایران (و نه حکومت تروریستی جمهوری اسلامی) از دیرباز همراستا بوده است..آنهایی که عامل کشتن کودک و نوزاد اند گروه کثیف و شیطانی حماسند نه اسراییل...هیچ انسانی از کشتن انسان دیگر به وجد نمی آید جز مسلمانان افراطی...حماس،داعش،و امثالهم..جنایات بشار اسد رو با گازهای شیمیایی روی کودکان و نوزادان بیگناه یادتان رفت؟؟!!!.
شنبه 1 آذر 1393 - 00:49
قیس - اهواز - ایران
موشهای کثیف هرچی مرضه شما عاملش هستین با اون کشورهای عرقی
شنبه 1 آذر 1393 - 08:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.