ایران ادعای وجود سایت اتمی در مریوان را تکذیب کرد

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود سایتی اتمی در نزدیکی مریوان، در استان کردستان را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، آقای نجفی گفته است: "ایران برای اینکه ثابت کند ادعاهای مندرج در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ آژانس جعلی و بی پایه بوده، حاضر است استثنائا و داوطلبانه یکبار دسترسی مدیریت شده به سایت ادعایی در منطقه مریوان بدهد."

او گفته آژانس از محل دقیق سایت ادعایی در مریوان اطلاع ندارد، چرا که اساسا چنین سایتی وجود خارجی ندارد و کشوری که در این زمینه به آژانس اطلاعات داده در پی فریب دادن این نهاد و کشورهای عضو بوده است.

پیشتر و در سال ٢٠١١ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی گفت که بنا به اطلاعات ارائه‌شده توسط یکی از کشورهای عضو، که نام آن فاش نشد، ایران حدود یک دهه پیش در مریوان آزمایش‌های انفجاری نیرومند در مقیاس وسیع انجام داده است.

رضا نجفی، نماینده ایران، می‌گوید کشوری که چنین اطلاعاتی به آژانس داده احتمالا آمریکا و یا اسرائیل بوده است. آقای نجفی در حالی این مطالب را اعلام کرده است که تنها سه روز دیگر به سر رسیدن مهلت مذاکرات ایران و کشورهای ١+۵ باقی مانده است.

نمایندگان دیپلماتیک عالی‌رتبه ایران و این کشورها در وین، پایتخت اتریش، در پی رسیدن به توافقی جامع پیش از ٣ آذر (۲۴ نوامبر) هستند.

دیروز یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس مجددا گفت ایران به بعضی ابهام‌ها درباره انحراف احتمالی برنامه هسته‌ای به سوی فعالیت‌های نظامی پاسخ نداده است. آژانس پیشتر و در شهریور ماه اعلام کرد که ایران در مهلت مقرر ابهام‌ها را برطرف نکرد.

گفته می‌شود این انحراف احتمالی، آزمایش‌های ادعایی ایران برای ساخت چاشنی بمب اتمی است.

به جز آزمایش‌های ادعایی در مریوان، آژانس خواهان دسترسی به منطقه پارچین نیز شده است. از گزارش محرمانه آژانس در شهریور ماه نقل شد که تصاویر ماهواره‌ای حاکی از "ساخت و سازهای مستمر" در منطقه پارچین است.

+7
رأی دهید
-26

agha_ehsan - تهران - ایران
اخه مگه ایران احمقه بره تو جای بی ثباتی مثل کردستان سرمایه گذاری اتمی کنه ؟؟؟
جمعه 30 آبان 1393 - 17:14
aram.01 - کردستان - ایران
راهها رو درست کنند و یک بیمارستان درست حسابی اونجا درست کنند سایت اتمی پیشکش...
شنبه 1 آذر 1393 - 08:20
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.